حق داوران بین‌المللی ادا نمی‌شود

ظرفیت اصفهان در رشته تیراندازی باکمان به ورزشکار محدود نمی‌شود و داور اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی 2018 نیز نماینده‌ای از ورزش نصف‌جهان بود. سمانه سادات حسینی، از داوران بین‌المللی تیراندازی باکمان ایران، دو سالی است که ریاست کمیته داوران هیئت تیراندازی باکمان استان را نیز برعهده دارد؛ اما در عرصه مربیگری هم اهدافی را دنبال می‌کند.

تاریخ انتشار: 23:33 - چهارشنبه 1399/06/5
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

برای دریافت درجه داوری در ایران و درجه بین‌المللی چه مراحلی سپری می‌شود؟

در ایران تیراندازان و علاقه‌مندان به داوری تیراندازی باکمان می‌توانند از 20 سالگی در دوره‌های داوری درجه3 شرکت کرده و در صورت قبولی در این دوره‌ها، با گذراندن کارآموزی داوری و تأیید هیئت استان و فدراسیون تیراندازی باکمان ایران، به‌عنوان داور فعالیت خود را آغاز کنند. پس از سه سال فعالیت، داوران می‌توانند در دوره‌های ارتقای داوری از درجه 3 به 2 شرکت کرده و درصورت قبولی در آزمون ارتقا، مدرک درجه 2 داوری دریافت کنند و با همین روند پس از سه سال ارتقای 2 به 1 را پشت سر بگذرانند. قاره آسیا هر دو سال یک‌بار دوره‌های داوری قاره‌ای برگزار می‌کند و داوران درجه 1 و 2 مسلط به زبان انگلیسی، می‌توانند در این آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی در این آزمون، در مصاحبه انگلیسی در دوره قاره‌ای حضور یابند.

چه رویدادهایی شرکت کرده‌اید؟

من در تابستان سال 1383 وارد دنیای تیراندازی باکمان شدم. در بهمن 1385 و شهریور 1386 در زمان مربیگری مربیان کره‌ای تیم ملی خانم لی و آقای پارک، به تیم ملی دعوت شدم که به دلیل دانشجو بودن در دانشگاه اصفهان و نبود رشته تحصیلی ژنتیک در دانشگاه تهران، امکان انتقال، مهمان شدن و ادامه تحصیل در کنار حضور در اردوی تیم ملی برای من وجود نداشت. در سال 1384، مربیگری درجه 3 تیراندازی باکمان را گرفتم و همچنین به‌صورت غیررسمی از سال 1385 فعالیت داوری خود را با داوری در مسابقات استانی استان اصفهان آغاز کردم. در سال 1386 به‌عنوان عضوی از تیم ثبت‌کننده امتیازات در مسابقات جایزه بزرگ آسیا در ایران که به میزبانی شهر اصفهان برگزار شد، حضور داشتم و پس‌ازآن نیز در این بخش در سطح استان کسب تجربه کردم. تجربه کار و مربیگری این رشته در دانشگاه اصفهان، باشگاه کوثر و باشگاه تختی را دارم؛ اما متأسفانه به دلیل مشغولیت تحصیلی، امکان حضور در دوره‌های ارتقای مربیگری و همچنین دوره داوری درجه 3 را در طول سال‌های تحصیل پیدا نکردم تا اینکه سال 91 در دوره درجه 3 شرکت کردم و بعدها نیز در سمیناری با حضور مورتن ویلمان، رئیس وقت کمیته داوران فدراسیون جهانی تیراندازی باکمان، مدرک درجه 2 را دریافت کردم. در سال 1396 با قبولی در آزمون داوری قاره‌ای، به‌عنوان یکی از چهار نفر سهمیه ایران در دوره قاره‌ای آسیا در شهر اینچوان کره‌جنوبی شرکت کرده و به‌عنوان داور قاره‌ای پذیرفته شدم. پس‌ازآن با فراخوان فدراسیون تیراندازی باکمان آسیا، در دوره انتخابی داوران مسابقات بازی‌های آسیایی جاکارتا حضور یافته و با گذراندن دو آزمون به‌عنوان نفر اول دوره، برای حضور در بازی‌های آسیایی جاکارتا انتخاب شدم.
در رده بین‌المللی، علاوه بر بازی‌های جاکارتا، در مسابقات ارتش‌های جهان که به میزبانی ایران برگزار شد، به‌عنوان فرمانده میدان مسابقات دعوت شدم. در سال 1396، در بخش مدرسان داوری سمینار داوران کشور شرکت کرده و موفق به اخذ مدرک مدرسی داوری شدم و به‌عنوان مدرس سمینار داوران کشور فعالیت دارم.

جایگاه داوری در ایران در این رشته کجاست؟

با تلاش رئیس پیشین کمیته داوران فدراسیون تیراندازی باکمان ایران و وجود علاقه‌مندان فراوان برای داوری این رشته، در حال حاضر جمعیت زیادی از داوران فعال در ایران وجود دارند؛ تا جایی که تنها در سمینار داوران کشور در سال گذشته، میزبان 93 داور از سراسر کشور بودیم. همچنین تلاش مدیریت پیشین بر این بود که جایگاه داوران از نظر حمایت‌های مادی و معنوی بهتر شود. با توجه به تغییر مدیریت در این بخش و حضور خانم اللهیاری که از داوران بین‌المللی و باتجربه این رشته هستند، امیدواریم روند قبلی تقویت شده و حمایت‌های مادی و معنوی فدراسیون، هیئت‌های استان‌ها و تربیت‌بدنی استان‌ها از داوران این رشته بهبودیافته و حداقل، امکانات و امتیازهایی برای داوران بین‌المللی این رشته در نظر گرفته شود.

در مقایسه با مربی و ورزشکار، چه اهمیتی برای داوران در این رشته قائل هستند؟

حق داوران به نسبت مربی و ورزشکار، به‌خوبی ادا نشده است؛ چه از نظر جایگاه معنوی و چه از نظر دستمزدها و حمایت‌های مادی و داوران به جایگاهی که شایسته آن‌هاست نرسیده‌اند. به‌عنوان یکی از داوران ایران در جاکارتا که جزو معدود داوران استان اصفهان هم بودم، از سوی اداره ورزش استان اصفهان و هیئت استان، هیچ‌گونه حمایت مادی و معنوی دریافت نکردم؛ در حالی که هزینه حضور در هر سمینار داوری قاره‌ای و بین‌المللی تا سال 2018، بین 10 تا 12 میلیون تومان بود که حالا دست‌کم دو برابر شده است.

داوران خانم برای پیشرفت چقدر فضا دارند و چه تفاوتی بین داوران خانم و آقا وجود دارد؟

مجموعا 15 داور بین‌المللی و قاره‌ای خانم و آقا در این رشته داریم و خوشبختانه فضای فعالیت برای داوران بانو به‌خوبی فراهم است. تفاوت خاصی بین داوران خانم و آقا وجود ندارد؛ البته در عرصه بین‌المللی هنوز حضور داوران مرد، پررنگ‌تر است؛ ولی رویه فدراسیون جهانی بر این است که تعادل را میان نسبت حضور بانوان و مردان داور در تیم‌های داوری برقرار کند. در ایران شمار بانوان داور بیشتر از مردان است و همین مسئله بر حضور بین‌المللی آن‌ها نیز اثرگذار بوده است.

با توجه به هزینه‌ای که صورت می‌گیرد، درآمد داوری بین‌المللی قابل‌توجه است؟

به‌هیچ‌عنوان. هزینه‌های حضور در سمینارهای داوری، ارتقا و به‌روزرسانی به‌ویژه در سطح بین‌المللی بسیار بالاست؛ در حالی که در بیشتر مسابقات، تنها هزینه رفت‌وآمد و اسکان داوران تأمین می‌شود و تا به امروز شمار محدودی از مسابقات بودند که به داوران دستمزد استاندارد پرداخت می‌کردند، البته فدراسیون جهانی در برنامه‌های بلندمدت خود، بحث حرفه‌ای شدن داوری تیراندازی باکمان در بخش دستمزدها را مدنظر دارد؛ ولی تا آن زمان لازم است داوران این رشته از سوی اداره‌های تربیت‌بدنی استان‌ها حمایت شوند تا روند فعالیت آن‌ها متوقف نشود.

چه هدفی را دنبال می‌کنید؟

در عرصه داوری تیراندازی باکمان، هدفم رسیدن به بالاترین سطح دانش و تجربه داوری همچون سرداوری مسابقات المپیک است. در عرصه مربیگری تیراندازی باکمان هم به دنبال دریافت مدرک مربیگری بین‌المللی و پرورش تیراندازانی شایسته در عرصه بین‌المللی هستم.

فکر می‌کنید می‌توانید در فینال مسابقات قهرمانی جهان قضاوت داشته باشید؟

در مسابقات بین‌المللی تیراندازی باکمان، دریافت فرصت‌های داوری، به عملکرد داور در مراحل مقدماتی و مسابقات حذفی اولیه، وابسته است و به نظرم حضور در فینال بازی‌های آسیایی جاکارتا نشان‌دهنده کیفیت عملکردم در این مسابقات بوده؛ بنابراین دست یافتن به چنین تجربه‌ای دور از دسترس نیست. بهترین فرصت‌ها همیشه سراغ آماده‌ترین افراد می‌آیند و من تـمرکـزم را روی آماده‌سازی می‌گذارم.
 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سمیه مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط