پرواز املاک تجاری در شهرهای هم‌جوار با اصفهان

قیمت خریدوفروش و رهن و اجاره املاک تجاری در بسیاری از شهرهای همسایه با اصفهان مانند فولادشهر به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. امروز قیمت املاک تجاری در بخشی از فولادشهر به بالاتر از هر مترمربع 60 میلیون تومان می‌رسد؛ ضمن اینکه مالکان مغازه‌ها را با اعداد و ارقامی نجومی اجاره می‌دهند. تابستان سال جاری رهن کامل مغازه در تعدادی از محله‌های فولادشهر و شاهین‌شهر از خیابان‌های لوکس شهر اصفهان بیشتر بود و ادامه این روند، کاسبان در شهرهای همسایه با اصفهان را دچار مشکل کرده است.

تاریخ انتشار: 09:26 - شنبه 1400/05/16
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 بازاریان گزارش می‌دهند رهن و اجاره بیشتر املاک تجاری این مناطق بیش از 100درصد بالاتر از سال گذشته بود.

قیمت نجومی!

قیمت هر مترمربع مغازه در محله‌های خــاصــی از شــهــر اصفهان بــه مــرز یک‌میلیارد تومان می‌رسد؛ مانند مغازه‌های بر میدان نقش‌جهان؛ ولی در کنار خیابان‌های لوکس، بهترین مغازه‌های شهر با قیمت کمتر از هر مترمربع 200 میلیون تومان معامله می‌شود. در همین خیابان‌ها مغازه‌هایی با قیمت هر مترمربع 50 میلیون تومان هم عرضه می‌شود؛ ولی در شهرهای همسایه با اصفهان مغازه‌های بر خیابان، مرز هر مترمربع 60 میلیون تومان را رد کرده است. گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن این شهرها نشان می‌دهد تقاضای زیاد برای مغازه‌های بر خیابان در کنار عرضه انحصاری آن‌ها باعث شده تا قیمت مغازه به اعداد غیرقابل‌باوری برسد.
یکی از مشاوران املاک فولادشهر دراین‌باره گفت: «تمام پروژه‌های بر خیابان را به سه خانواده داده‌اند و آن‌ها هرچقدر دوست داشته باشند، روی ملک قیمت می‌گذارند.» انحصار در عرضه مغازه‌های بر خیابان رهن و اجاره‌ها را نیز به اعداد و ارقام عجیبی رسانده است. بنا به گفته فعالان بازار مسکن این منطقه، مالکان سالانه بدون درنظرگرفتن مستأجران بر سر قیمتی مشخص توافق می‌کنند و مستأجر یا خریدار راهی جز پذیرش قیمت‌ها ندارد.

مستأجر  لاکچری

رهن 700 یــا 500میلیون‌تومانی در مغازه‌های بر خیابان شهرهای اطراف اصفهان مانند فولادشهر، سپاهان‌شهر، نجف‌آباد و شاهین‌شهر عادی است؛ ضمن اینکه رهن این مغازه‌ها امسال نسبت به سال گذشته با رشدی بیش از 100درصد همراه بوده است. یک مستأجر در محله‌ب 4 فولادشهر دراین‌باره گفت: «سال گذشته مغازه را 320 میلیون تومان رهن کرده بودم؛ ولی امسال 700 میلیون داده‌ام. مجبور بودم. صاحب مغازه گفت اگر نداری جمع کن و برو.»  مبالغ رهن و اجاره در شهرهای هم‌جوار با اصفهان گاهی از خیابان‌های لوکس اصفهان بیشتر است؛ برای مثال، با رهن 700 میلیون تومانی آگهی رهن و اجاره مغازه‌های خوش‌جا بر خیابان‌های شیخ‌صدوق، نظر، چهارباغ بالا و… وجود دارد.
فعالان بازار مسکن این شهرها عرضه انحصاری و کمیابی مغازه‌های برِ خیابان را دلیل اصلی رهن و اجاره بالای املاک تجاری بیان می‌کنند. به تعبیر آن‌ها، سازندگان در این شهرها مجتمع تجاری بی‌شماری ساختند؛ ولی طی سال‌های گذشته بخشی از سازندگان در خیابان‌های اصلی این شهرها مغازه‌هایی بر خیابان ساختند و به‌یک‌باره تقاضا برای این مغازه‌ها زیاد شد. حالا رهن و اجاره این مغازه‌ها توسط مالکان کم‌تعداد آن‌ها و به‌صورت دل‌بخواهی تعیین می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر