رندهای میلیاردی

«رند، راحت و کمیاب» تبلیغات گسترده‌ای با این عبارات برای فروش سیم‌کارت‌هایی با شماره رند در بازار منتشر می‌شود. البته خریدوفروش خطوط رند با بهای چندصد میلیونی یا میلیارد تومان دور از چشم‌ها و به صورت محرمانه صورت می‌گیرد. فروشنده یا واسطه قیمت مشخصی هم برای این خطوط اعلام نمی‌کند و فقط کف قیمت برای شروع مزایده اعلام می‌شود. در بازار خطوط رند انواع و اقسام سیم‌کارت از صفر و درحد صفر گرفته تا کارکرده با 20سال سابقه عرضه می‌شود و همه چیز به ترتیب و چینش هفت شماره پس از پیش‌شماره بستگی دارد.

تاریخ انتشار: 09:24 - پنجشنبه 1400/06/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

نان، مرغ، گوشت و هویج گران شد ، ولی سیم‌کارت با شماره معمولی نه! حداکثر قیمت سیم‌کارت اعتباری ۲۰هزار تومان و سیم‌کارت دائمی ۱۲۰ هزار تومان است. ولی اگر همین سیم‌کارت‌ها شماره‌ای رند داشته باشد، قیمت آن از چند هزار تومان به چند صد میلیون تومان تغییر می‌کند.

سیم‌کارت با شماره معمولی

نوسانات بازار دلار و ارز، تحریم‌های اقتصادی، شیوع ویروس کرونا و تأثیرات آن بر بسیاری از کسب‌وکارها، بازار خرید و فروش در همه حوزه‌های صنفی را با تغییراتی مواجه کرده است، ولی بازار سیم‌کارت با شماره معمولی برخلاف سایر بازارها، از ثبات برخوردار است، به طوری که با وجود همه مشکلات اقتصادی هنوز سیم‌کارت‌های معمولی با قیمت سابق به فروش می‌رسد. براساس مصوبات رگولاتوری، حداکثر قیمت یک خط همراه با شماره معمولی در درگاه‌های رسمی اپراتورها بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده برای سیم‌کارت اعتباری ۲۰ هزار تومان و برای سیم‌کارت دائمی ۱۲۰ هزار تومان است. همچنین شرکت مخابرات ایران می‌تواند جدای از هزینه سیم‌کارت از متقاضیان سیم‌کارت دائمی مبلغ ۳۶هزار تومان به‌عنوان تضمین پرداخت، دریافت کند. بنابراین قیمت سیم‌کارت با شماره معمولی در طول سال‌های گذشته ثابت مانده است و با پرداخت مبالغ پایینی می‌توان یک سیم‌کارت ایرانسل، همراه اول یا رایتل خریداری کرد.

سیم‌کارت با شماره رند

قیمت سیم‌کارت با شماره معمولی از 20 هزار تومان شروع می‌شود، ولی اگر تعداد اعداد رند یک شماره بیشتر شود، قیمت آن‌ها هم بالاتر خواهد رفت. هرچه اعداد رندتر، قیمت سیم‌کارت هم بیشتر! درنتیجه قیمت یک سیم‌کارت رند گاهی به چند صد میلیون تومان می‌رسد، ولی اینکه تعیین قیمت برای این خطوط از چه قاعده و قانونی پیروی می‌کند، شاید پاسخ چندان روشنی نداشته باشد و این تعرفه‌گذاری براساس سلیقه فروشنده و خریدار و وضعیت بازار صورت می‌گیرد. البته طبق مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات، اپراتور مجاز است سیم‌کارت‌هایی با شماره رند را با قیمت بیشتری از سیم‌کارت‌های معمولی از طریق برگزاری مزایده به فروش برساند. ولی مدت‌هاست پای دلالان به این بازار باز شده تا بعضی از سیم‌کارت‌ها را هم قیمت با یک خانه یا خودرو به فروش رسانند. بررسی میدانی نشان می‌دهد سیم‌کارت‌هایی با شماره رند مانند 09205555555 یا 09204444444 گران‌ترین سیم‌کارت‌های موجــــود در بازار است. این سیم‌کارت‌ها به خطوط ویژه معروف‌اند و فروشنده یا واسطه‌ها حاضر به ارائه قیمت به متقاضی نمی‌شوند، بلکه کف قیمت یک میلیارد تومان را اعلام می‌کنند و سپس خط مورد نظر را به مزایده می‌گذارند.
قیمت سیم‌کارت‌هایی با شماره پلکانی، ترتیبی، رند چهار رقم یکی وسط و… نیز حدود یک میلیارد تومان است. سیم‌کارت‌هایی با شماره رند حروفی، ده هزار از آخر یا اول، رند صد صدی و… با بهای کم از میلیارد تومان به فروش می‌رسد، برای مثال شماره 09122112662 با قیمت 700میلیون تومان، 09128886657 با بهای 600 میلیون تومان، 09121610161 با نرخ 375 میلیون تومان و 091292324567 با قیمت 220 میلیون تومان آگهی شده‌اند. سیم‌کارت‌هایی با یکی دو رقم مشابه یا پلکانی ارزان‌ترین خطوط در بازار رندها به شمار می‌رود و برای خرید آن‌ها باید کمتر از 10 میلیون تومان هزینه کرد، شماره 09372914844 با قیمت پنج میلیون تومان از جمله این سیم‌کارت‌هاست.
پیش شماره و قدمت یک سیم‌کارت نیز بر قیمت شماره رند تأثیر بسزایی دارد و خطوطی با پیش شماره 0912 و 0920 همیشه در بازار رندها قیمت بالاتری دارد. همچنین سیم‌کارت‌هایی با شماره رند به سه دسته صفر، درحد صفر و کارکرده تقسیم می‌شود و شماره رند صفر دست کم صد میلیون تومان گران‌تر است.  سیم‌کارت در حد صفر هم یعنی زنگ‌خور ندارد و شماره واتس‌آپ، تلگرام، اینستاگرام و … هم روی آن فعال نیست، به عبارتی فروشنده آن چند سال قبل خریداری کرده ولی خط خاموش است. سیم‌کارت‌های رند در حد صفر اختلاف قیمت میلیون تومانی با خطوط صفر دارد. سیم‌کارت‌های رند کارکرده با قدمتی نزدیک به 20 سال از شماره‌های قدیمی مخابرات است که هنوز با بهای میلیون تومانی در بازار مشتری دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط