مداد جادویی برای نوجوانان

مدت‌هاست که آمار و ارقام نشان‌دهنده کاهش علاقه به کتاب و کتاب‌خوانی و ضعف مشهود ادبیات در بین ایرانیان است و البته که این موضوع دلایل زیادی دارد، اما دلیل آن هرچه باشد، نتیجه آن در فقر کلماتی حس می‌شود که در مکالمه‌های روزمره می‌شنویم یا به کاهش انتشار کتاب‌هایی برمی‌گردد که بتوان آن‌ها را کتاب‌های فاخر در زمینه ادبیات خواند و یا به‌طور ملموس‌تر در نوشته‌های عکس و پُست‌هایی درک می‌شود که در فضاهای مجازی منتشر می‌شود. این موضوع شاید حکایت از کم‌شدن علاقه دانش‌آموزان به ادبیات باشد اما هنوز هم هستند نوجوانان و جوانان علاقه‌مندی که نسبت به رشته‌های مختلف ادبیات دغدغه دارند؛ شعر می‌سرایند و داستان و خاطره و می‌نویسند، اما اینکه ایده و خلاقیت‌های آن‌ها چگونه باید کشف و در مسیر درست خود تربیت و پرورش داده شود موضوعی است که کمتر به آن پرداخته‌شده است.

تاریخ انتشار: 09:28 - شنبه 1400/06/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

بر همین اساس از سوی حوزه هنری اصفهان و مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان سلسله آموزش‌هایی در زمینه‌های مختلف ادبیات از جمله نوشتن رمان، نمایشنامه‌نویسی، فیلم‌نامه‌نویسی، داستان‌های خنده‌دار، پلیسی و ترسناک، شعر، نامه، خاطره‌نویسی، نوشتن متن برای عکس‌ها و مقاله‌نویسی در اغلب مدرسه مداد جادویی و ویژه نوجوانان و جوانان برگزار می‌شود. در این گزارش با اسماعیل حاج‌علیان مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اصفهان و الهه رضایی مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان درباره ایده و چگونگی اجرای مدرسه مداد جادویی گفت‌وگو شده است.

استعدادیابی در زمینه ادبیات

حاج‌علیان می‌گوید: مدرسه مداد جادویی بر این اساس طراحی‌شده که به علایق نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به ادبیات در این زمینه سمت‌وسو داده شود، این در حالی است که استعداد اغلب آن‌ها در دوران نوجوانی و جوانی شناخته نشده و یا به آن‌ها در این زمینه تربیت و تعلیم درستی ارائه نمی‌شود و در نهایت بعد از گذراندن دوران نوجوانی و جوانی آن‌ها تلاش می‌کنند تا در دوران بزرگ‌سالی به کلاس ادبیات بروند و به شکلی از ادبیات که به آن علاقه دارند بپردازند و استعداد خود را بعد از سال‌ها بروز دهند.
او می‌افزاید: هدف ما از شکل دادن مدرسه مداد جادویی این است که علاوه بر آموزش، تعلیم و تربیت نوجوانان و جوانان در مدارس، این زمینه و امکان را برای آن‌ها فراهم کنیم تا افرادی که بیش از همه به رشته‌های مختلف ادبیات علاقه‌مند هستند شناسایی‌شده و در واقع استعدادیابی صورت بگیرد و بتوانند استعداد خود را در مدرسه مداد جادویی پرورش دهند.
حاج‌علیان تصریح می‌کند: برای اجرایی‌شدن برنامه مدرسه مداد جادویی دو بخش شامل حوزه هنری اصفهان و به‌طور مشخص واحد آفرینش‌های ادبی حوزه و همچنین مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان فعالیت می‌کنند و تمام فرایندهای آن را با یکدیگر پیش برده‌اند، البته فراهم شدن مقدمات این برنامه از سال گذشته شروع‌شده و رشته‌های مدرسه مداد جادویی و کارشناسان هر رشته مشخص‌شده است؛ بر این اساس اگر هر نوجوان و جوان در رده سنی 10 تا 20 سال احساس می‌کند که در یک یا چند رشته از شاخه‌های مختلف ادبی معرفی‌شده و در فراخوان مدرسه مداد جادویی استعداد ادبی دارد، می‌تواند با شماره‌های درج‌شده در ذیل فراخوان تماس گرفته و ثبت‌نام کند تا فرایند استعدادیابی توسط مشاوران برای او انجام‌شده و در کنار مباحث ادبی بحث‌های روان‌شناسی نیز با افراد علاقه‌مند مطرح شود.
مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری اصفهان ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط همه‌گیری بیماری کرونا فرایند مشاوره و استعدادیابی ثبـــــــت‌نام‌کننــــدگان به‌صــــورت مکاتبه‌ای و غیرحضوری انجام می‌شود و ممکن است در شرایط خاص به برنامه حضوری نیاز شود که در این صورت نیز بعد از گذراندن دوران همه‌گیری کرونا مدرسه مداد جادویی استعدادیابی غیرحضوری نیز خواهد داشت.

از گروه جوانه تا مدرسه مداد جادویی

الهه رضایی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان نیز درباره چگونگی شکل‌گیری ایده برگزاری مدرسه مداد جادویی می‌گوید: وقتی‌که من در مقطع دبیرستانی درس می‌خواندم یک روز به ما دعوت‌نامه‌ای برای حضور در یک برنامه داده شد و زمانی که از چیستی این دعوت‌نامه سؤال کردیم به ما گفتند که آموزش و پرورش گروهی در زمینه ادبیات ایجاد کرده و از مدارس مختلف خواسته است تا هرکدام سه تا پنج نفر از دانش‌آموزانی را که به ادبیات علاقه‌مند هستند به آن‌ها معرفی کنند تا در این گروه شرکت نمایند. درنهایت ما اسم نوشتیم و متوجه شدیم که گروهی به نام جوانه وجود دارد و ما را بعد از ثبت‌نام برحسب علاقه‌مندی در گروه جوانه تقسیم‌بندی کردند و بعضی از دانش‌آموزان در گروه شعر و بعضی در گروه داستان جوانه و درمجموع هرکس در هر رشته‌ای از ادبیات گروه‌بندی شد که به آن علاقه داشت و اتفاقا مدرس گروهی که من در آن قرار داشتم بهمن رافعی بود. در گروه جوانه که متعلق به آموزش‌وپرورش بود به ما آموزش‌هایی در زمینه‌های مختلف ادبیات ارائه می‌شد و از نویسندگان و شاعران مشهور دعوت می‌کردند و اتفاقات خوبی می‌افتاد.
او ادامه می‌دهد: مدرسه مداد جادویی نیز با توجه به حضور ما در گروه جوانه در دوران نوجوانی و جوانی شکل گرفت و خانم سارا سیامکی که در حال حاضر کارمند حوزه هنری اصفهان هستند یکی از افرادی بود که در شکل‌گیری دوران دبیرستان گروه جوانه تأثیر داشت و اکنون مجری مدرسه مداد جادویی است. درواقع بسیاری از افرادی که در سطح شهر فعالیت ادبی می‌کنند از همان گروهی هستند که در دوران دبیرستان به عضویت گروه جوانه درآمدند و آنجا مطالب ادبی می‌نوشتند. به‌این‌ترتیب طرح شکل‌گیری مداد جادویی از حوزه هنری اصفهان ارائه شد و ما با حوزه وارد مذاکره شدیم تا دوباره برنامه جوانه را کلید بزنیم.
رضایی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه برنامه جوانه در یک مقطع زمانی اجراشده و اتفاقا به یک برنامه خاص و برند هم تبدیل‌شده است ما تصمیم گرفتیم که همان طرح را البته با مقداری تغییر کلید بزنیم و بعد از صحبت با کارشناسان ادبی و روان‌شناسان به این نتیجه رسیدیم که مدرسه مداد جادویی را برای گروه سنی 10 تا 20 ساله کلید بزنیم و به آن‌ها آموزش‌های ادبی ارائه کنیم چراکه ما می‌بینیم متن‌نویسی یا کپشن‌نویسی در فضاهای مجازی رواج پیداکرده اما متأسفانه نوجوانان و جوانان با ادبیات بیگانه شده‌اند یعنی غلط‌های فاحش دستوری دارند و در عین اینکه به ادبیات علاقه دارند اما آشنایی آن‌ها با آن در حد پایین است؛ به همین دلیل طرح مدرسه مداد جادویی ارائه شد.
مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان می‌افزاید: اولین قدم در اجرای برنامه مدرسه مداد جادویی به این صورت است که اگر فرد 10تا 20 ساله‌ای به هر شکلی از ادبیات شامل داستان، شعر، کپشن نویسی، عکس نوشته، مقاله، فیلم‌نامه، نمایشنامه، رمان و یا خاطره و دیگر انواع ادبیات علاقه‌مند باشد با شماره‌های ارائه‌شده تماس گرفته و نام‌نویسی می‌کند و ما در ابتدا علاقه‌مندی آن‌ها را جمع‌آوری و گروه‌بندی می‌کنیم و سپس با توجه به شرایط کرونا آموزش‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود و در صورت بهتر شدن شرایط بیماری، کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.
رضایی تصریح می‌کند: مدرسه مداد جادویی ویژه نوجوانان و جوانان 10 تا 20 ساله در شهر اصفهان است که تعداد جلسه‌ها و سرفصل‌ها مشخص‌شده‌اند و فعلا قدم اول شناسایی افراد علاقه‌مند در بازه سنی 10 تا 20 سال است و ابتدا باید میزان استقبال را سنجید تا براساس آن گروه‌بندی‌ها انجام‌شده و هر دوره به‌صورت جداگانه برگزار شود؛ ضمن اینکه فعلا زمانی برای مهلت ثبت‌نام اعلام نمی‌کنیم و علاقه‌مندان تا یک ماه دیگر مهلت ثبت‌نام دارند و اگر استقبالی انجام نشد از راه دیگری وارد می‌شویم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    شیرین مستغاثی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط