پیرساخته‌ها در گود بازار مسکن اصفهان

«دود از کنده بلند می‌شود». بررسی‌های میدانی بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد عرضه آپارتمان‌های قدیمی ساخت در طول نیمه اول شهریور افزایش پیدا کرده است. فعالان بازار عقیده دارند مالکان، این املاک کلنگی را از ترس وعده ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال، عرضه می‌کنند؛ زیرا انتظار می‌رود با عرضه چندصد هزار واحد نوساز در شهر اصفهان، آپارتمان‌های کلنگی و قدیمی‌ساخت شهر با افت قیمت چشمگیری مواجه شوند؛ ضمن‌اینکه افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی و تجهیزات داخلی ساختمان باعث شده تا هزینه‌ترمیم و نوسازی به طرز غیرقابل‌باوری زیاد باشد.

تاریخ انتشار: 09:33 - شنبه 1400/06/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

تعریف دقیقی از آپارتمان‌های کلنگی وجود ندارد. تعدادی از فعالان بازار مسکن آپارتمان‌هایی با سن بالاتر از 20 سال را کلنگی می‌دانند، برخی عقیده دارند آپارتمان باید بزرگ‌تر از 25 و 30 سال باشد و برخی دیگر مدعی‌اند آپارتمان اگر ترمیم شود با عمر 50 سال هم کلنگی نیست. به هرحال آپارتمان‌های فروشی وقتی بیش از 20 سال عمر می‌کنند، با افت قیمت عرضه می‌شوند.

100درصد کلنگی

اگرچه تعریف آپارتمان کلنگی میان فعالان بازار مسکن اصفهان یکسان نیست؛ ولی تقریبا تمام آن‌ها عقیده دارند آپارتمان‌هایی با سن بالاتر از 30 سال کلنگی هستند. بزرگ‌تر از 30 ساله‌های اصفهان در مناطق خاصی از شهر قرار دارند؛ زیرا 30 سال قبل خیلی از محله‌های امروز شهر اصفهان ساخته نشده بود. کوی امام و کوی بهار بورس این نوع آپارتمان در شهر اصفهان محسوب می‌شود و اگرچه عمر آن‌ها زیاد است؛ ولی در بسیاری از مشاهده‌ها به صورت گسترده ترمیم شده‌اند؛ مانند آپارتمانی 127 مترمربعی و 32 سال ساخت در محله کوی امام، این آپارتمان با قیمت سه میلیارد و 500 میلیون تومان آگهی شده است و با وجود سن بالا هیچ شباهتی به یک کلنگی ندارد. کف پارکت شده، دیوارها به دیوارکوب و کاغذدیواری مجهزند. تغییرات در این قبیل آپارتمان‌ها گاهی آن‌قدر زیاد می‌شود تا مالک آپارتمان‌های دو خوابه را تبدیل به سه‌خوابه می‌کند. باوجوداین، عمر ساخت بالایی دارند.
نقطه مقابل این کلنگی‌های ترمیم‌شده، آپارتمان‌های قدیمی‌ساخت و بدون ترمیم است. این ساختمان‌ها در طول 30 سال گذشته یا هیچ‌گونه ترمیمی نشده‌اند یا تعمیراتشان جزئی بوده است و خریدار باید بودجه سنگینی برای تعمیر و ترمیم پیش از ساکن‌شدن بپردازد. در محله شیخ فائز آپارتمانی 120 مترمربعی با قیمت یک میلیارد و 250 میلیون تومان، در محله باغ زیار آپارتمانی 120 مترمربعی با قیمت دو میلیارد و 800 میلیون تومان و در محله پروین اعتصامی آپارتمانی 122 مترمربعی با قیمت دو میلیارد تومان از جمله این آپارتمان‌ها هستند. خریدار در بهترین حالت ممکن باید بیش از 100میلیون تومان برای داخل آپارتمان هزینه کند.

آپارتمان 20 تا 30 ساله

20 تا 30 ساله‌های شهر اصفهان نیز مانند دسته قبلی به دو بخش ترمیم‌شده و کلنگی کامل تقسیم می‌شوند. به هرحال آپارتمان 20 تا 30 ساله هرچقدر ترمیم شده باشد بازهم قیمت کمتری نسبت به آپارتمان‌های کمتر از 20 سال دارد. تعدادی از این کلنگی‌ها در مناطق لوکس شهر قرار گرفته‌اند؛ ولی به دلیل عمر بالا قیمت چندان زیادی ندارند؛ مانند آپارتمانی 110 مترمربعی و 25 سال ساخت نزدیک به خیابان میر با قیمت دو میلیارد و 850 میلیون تومان! در این بخش از شهر آپارتمان‌های کلنگی بسیاری عرضه شده‌اند، تعدادی از آن‌ها بارها ترمیم شده‌اند و تعدادی دیگر نیاز به ترمیم اساسی دارند؛ مانند آپارتمانی 75 مترمربعی در محله علامه امینی با طول عمر 20 سال که حدود دو میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است، این آپارتمان به ترمیم در بخش‌های مختلف نیاز دارد.
عرضه آپارتمان‌های 20 تا 30 ساله در محله‌های متوسط شهر اصفهان نیز در نیمه اول شهریور افزایش یافت و قیمت آن‌ها از متوسط قیمت آپارتمان در آن محله حدود 10درصد تا 30درصد کمتر است. برای مثال در محله آل‌یاسین آپارتمانی 90 مترمربعی با سن 25 سال به قیمت 750 میلیون تومان برای فروش عرضه شده است، این آپارتمان نیاز به ترمیم دارد. اکنون در محله آل‌یاسین آپارتمان‌هایی با سن کمتر از 10 سال و شرایطی شبیه به مورد مثال بالاتر از یک میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. در محله مدرس نیز تعداد این آپارتمان‌ها به‌خصوص در طول شهریور زیاد بود. به صورت کلی بررسی آگهی‌های فروش آپارتمان‌های کلنگی با عمر 20 تا 30 سال در محله‌های متوسط شهر اصفهان نشان می‌دهد قیمت پیشنهادی فروشندگان کمتر از یک میلیارد تومان است. به‌بیان‌دیگر درصد بالایی از آپارتمان‌های کمتر از یک میلیارد تومان شهر اصفهان بین 20 تا 30 سال سن ساخت دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط