خشک‌سالی و گرانی مهمان عطاری‌ها

عطاری‌های بسیاری در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند و در بعضی از آن‌ها فردی معروف به «آقای دکتر» کار می‌کند تا برای مراجعه‌کنندگان بسته به درخواست یا امراض آن‌ها داروی گیاهی تجویز کند. عده‌ای از مردم با وجود گسترش علم و مراکز پزشکی، هنوز هم برای درمان بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت، فشارخون، نارسایی‌های معده و… به جوشانده گیاهان دارویی متوسل می‌شوند. ولی بازار داروهای گیاهی مانند سابق نیست و کاهش بارندگی‌ها سبب افت تولید گیاهان دارویی شده است. در نتیجه این افت تولید، انواع داروهای گیاهی با قیمت چند برابر بیشتر به فروش می‌رسد تا قیمت بعضی از جوشانده و نسخه‌های گیاهی به طرز غیرقابل‌باوری بالا باشد.

تاریخ انتشار: 09:35 - شنبه 1400/06/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

خیلی‌ها برای دورکردن شر امراض مختلف و سطحی از سر خود و خانواده، دست به دامان طبیعت می‌شوند و به جای مراجعه به دکتر و استفاده از داروهای شیمیایی، نزد عطارهای شهر می‌روند. البته داروهای گیاهی برخلاف گذشته ارزان نیستند و قیمت جدید آن‌ها برای کسانی که زیاد از این گیاهان استفاده نمی‌کنند، بسیار تعجب‌آور خواهد بود.
«جوشانده ضدکرونا»، «انواع جوشانده و داروهای گیاهی افزایش یا کاهش وزن»، «درمان تضـمـیـنـی دیـابـت و فشارخون با داروهای گیاهی» و…، سرتاسر شیشه‌های تعداد زیادی از عطاری‌های اصفهان را تبلیغاتی با این مضامین پوشانده است. کافی است وارد یکی از این عطاری‌ها شوید و دارویی برای کرونا، چاقی و لاغری یا امراض دیگر بخواهید، سپس با انواع و اقسام داروهای گیاهی و جوشانده مواجه خواهید شد. تعدادی از این عطاری‌ها دکور لوکس با چند ردیف صندلی برای مراجعه‌کنندگان خود چیده‌اند. معمولا یک نفر در این عطاری‌ها هست که دکتر خطابش می‌کنند، دو تا پنج فروشنده نیز یا نسخه‌های آقای دکتر را آماده می‌کنند یا به فروش ادویه‌جات، عرقی‌جات و…مشغول هستند. تعدادی بسته داروی گیاهی و جوشانده پرفروش مانند جوشانده ضدکرونا و لاغری نیز از قبل آماده شده و روی میزی جداگانه قرار دارد تا مشتریان معطل نشوند.
خانمی آزمایش به دست روی یکی از صندلی‌های انتظار عطاری نشسته بود، گـفــت: «من مشتـری دائمی گیاهان دارویی و خوراکی هستم و در طول سال خودم و خانواده‌ام با توجه به اعتقادی که به این فراورده‌های گیاهی داریم از آن‌ها استفاده می‌کنیم. الان نیز می‌خواهم آزمایش چکاپم را به دکتر نشان دهم تا اگر نیاز است داروی گیاهی مصرف کنم.»
امــثــــال ایــــن مـراجـعـه‌کــنـنـدگـــــان در عطاری‌های شهر زیاد است و هر فرد بسته به نوع نسخه آقای دکتر باید از 10 و 20 هزار تومان گرفته تا 500 و 600 هزار تومان هزینه کند. قیمت جوشانده و داروهای گیاهی ترکیبی در عطاری‌های شهر رقابتی تعیین می‌شود و هرکس تلاش می‌کند قیمت مناسب‌تری ارائه دهد تا مشتری بیشتری جذب کند؛ برای مثال جوشانده کاهش قند خون و ضد دیابت در یکی از عطاری‌ها 60 هزار تومان و در عطاری دیگری 71 هزار تومان قیمت دارد. یا جوشانده تقویت‌کننده ریه و ضد کرونا در فروشگاهی با قیمت 40 هزار تومان به فروش می‌رسد. در مقابل همین جوشانده در عطاری دیگری با بهای 55هزار تومان عرضه می‌شود. البته ترکیبات این جوشانده‌ها با یکدیگر متفاوت است و به دنبال این تفاوت در رنج قیمت مختلفی به فروش می‌رسد. همچنین قیمت داروهای گیاهی در سال جاری افزایش یافته است و عطارها کاهش بارندگی را عامل گرانی این داروها می‌دانند.
مظفری، یکی از عـطـارهـای اصـفـهـان، دراین‌باره گفت: «کاهش بارش‌ها و به دنبال آن افت تولید گیاهان دارویی موجب شده قیمت این محصولات بالا رود. اکنون انواع گیاهان دارویی برای عرق‌گیری، عصاره‌گیری، روغن‌گیری، اسانس‌گیری، تولید انواع صابون و کرم‌های گیاهی و… به خاطر گرانی و کمبود گیاهان دارویی با قیمت بالاتری فروخته می‌شود.»
حسینی، صاحب عطاری دیگری، با اشاره به گرانی داروهای گیاهی، توضیح داد: «قیمت انواع و اقسام داروهای گیاهی بسیار بالا رفته است. ولی مشتری داروی گیاهی، قشر خاصی است و به همین علت گرانی این گیاهان مانند قیمت مرغ، برنج و… سروصدای زیادی نداشته است.»
بر اساس بررسی میدانی از عطاری‌های شهر، قیمت هر کیلوگرم عناب 65 تا 73 هزار تومان، جعفری خشک 120 تا 140 هزار تومان، بادرنجبویه 125 تا 136 هزار تومان، شنبلیله و شوید خشک 130 تا 140 هزار تومان، پونه 170 تا 200 هزار تومان، کاکوتی 200 تا 225 هزار تومان، گل زوفا 250 تا 263 هزار تومان، غنچه گل سرخ 290 تا 320 هزار تومان، گل سرخ دارویی 335 تا 370 هزار تومان، بهار نارنج 350 تا 374 هزار تومان، چای کوهی 350 تا 390 هزار تومان، به‌لیمو 366 تا 395 هزار تومان، گل بابونه 390 تا 415 هزار تومان، گل محمدی 376 تا 410 هزار تومان، گل ختمی زرد 445 تا 470 هزار تومان، گل‌گاوزبان 576 تا 600 هزار تومان و آویشن 660 تا 672 هزار تومان است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر