سند راهبردی برای دارایی‌های فیزیکی

 «یکی از اهداف مهم در شهرداری اصفهان شناسایی و برداشت لیست تجهیزات و دارایی‌های فیزیکی شهرداری و نگهداری آن‌ها به منظور استفاده بهتر و افزایش طول عمر مفید آن‌ها و مهم‌تر از همه ایمنی و امنیت شهروندان در استفاده از این دارایی‌هاست. در همین راستا، مدیریت نگهداری و تعمیرات معاونت عمران شهری از 1398 تشکیل شد؛ سپس به سبب وسعت فعالیت‌ها و امکان برنامه‌ریزی دقیق برای نگهداری و تعمیرات معایب موجود، سند راهبردی تنظیم شد و روند کار بر اساس استانداردهای مربوطه ادامه پیدا کرد.»

تاریخ انتشار: 00:27 - سه شنبه 1400/06/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان در این زمینه گفت: برای تنظیم سند راهبردی 100ساعت جلسه کارشناسی برگزار و سند راهبردی نگهداشت از دارایی‌های فیزیکی شهرداری اصفهان بر مبنای سندهای بالادستی (اصفهان 1405) تنظیم شد که در مرحله تصویب نهایی  است.
 مسعود توکلی‌پور افزود: این مدیریت، تلاش کرد  همه اقدامات و مراحل نگهداری و حتی تعمیرات بر اساس استانداردهای جهانی ازجمله استاندارد 14224 پایه‌گذاری شود، به همین منظور در ابتدای امر برای برداشت و ثبت دارایی‌ها پس از شناسایی، دستورالعمل کدینگ تجهیزات تنظیم و با این عمل تمامی تجهیزات کدگذاری شد که محل دقیق نصب این تجهیزات نیز ثبت و ضبط و قابل رصد است. او با اشاره به اینکه باید دارایی‌ها دسته‌بندی شده و برای هر دسته دستورالعمل‌های مربوطه آماده شود، تصریح کرد: در این راستا بخشی از دارایی‌ها برای 27پارکینگ مسقف، 30 پل عابر پیاده مکانیزه، 103 پل غیرمکانیزه،118  پل سواره‌رو برای ساختمان‌های شهرداری، معابر و آسانسورها، تقسیم‌بندی شد.
 مدیر نگهداری و تعمیرات  ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: درخصوص دستورالعمل پارکینگ‌ها در فاز اول 8 پارکینگ و در فاز دوم 5 پارکینگ دیگر تحت پوشش نگهداری و تعمیرات قرار گرفت؛ به طوری‌که در سال 1399 و نیمه اول سال 1400 با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال نسبت به نگهداری و تعمیرات کلی و جزئی پارکینگ هزینه شده است. امیدواریم در فازهای بعدی همه پارکینگ‌ها تحت پوشش نگهداری و تعمیرات قرار گیرد.

 تجهیز و تعمیر پارکینگ‌ها

توکلی پور با اشـــــاره به اقدامــــات انجام‌شـــــده در بخش تعمیـــــرات پارکینگ‌ها اظهار کرد: راه‌اندازی سیستم‌های اعلام و اطفای حریق، کنترل و نظارت بر بهداشت محیط و سرویس‌های بهداشتی، راه‌اندازی سیستم‌های تهویه، ایمنی آسانسورها و اخذ تأیید استاندارد آن از جمله اقدامات بسیار مهم و اساسی در این بخش است.
او با بیان اینکه در بخش ساختمان‌ها فعالیت‌ها در چهار گروه تقسیم‌بندی شد، گفت: پیمانکار مربوطه در این راستا برای هر گروه مشخص و فقط در سال 99 با اعتباری بالغ بر 16میلیارد ریال مباحث نگهداری و تعمیرات در این بخش انجام شد.
 مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان، تنظیم شناسنامه فنی هر ساختمان را یکی از نکات مهم در بحث نگهداری ساختمان‌ها برشمرد و تصریح کرد: این موضوع با تنظیم دستورالعمل‌های لازم محقق شده و به همه پیمانکاران در شش‌ماهه دوم سال 1400 برای اجرا ابلاغ می‌شود. هم‌اکنون در فاز اول، برای پارکینگ فرشادی این امر محقق و ابلاغ شده است. توکلی‌پور تأمین ایمنی شهروندان و استفاده‌کنندگان از تجهیزات و دارایی‌ها را در موضوع نگهداری یکی از اهداف مهم و اساسی دانست و خاطرنشان کرد: در این راستا همه آسانســـورهای ساختمــــان‌های شهرداری پس از انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد نگهداری و تعمیرات، اقدامات اساسی برای رفع عیب و اخذ تأییدیه استاندارد در دستورکار قرار گرفته است که به صورت مرحله به مرحله در حال انجام است و تاکنون بیش از 10 آسانسور، موفق به اخذ تأییدیه استاندارد شده است. این اقدام در سال 99 با اعتباری بالغ بر 900 میلیون ریال انجام شد و هرساله برای تحقق این امر بودجه‌ای اختصاص می‌یابد.

 پل‌های عابرپیاده مکانیزه، دارایی فیزیکی شهرداری

 او با اشاره به اینکــــه پل‌هـــای عابر پیاده مکانیزه یکی دیگر از دارایی‌های فیزیکی است که نقش بسزایی در آرامش و آسایش شهروندان ایفا می‌کند، اظهار کرد: در فاز اول تعداد 9 پل عابرپیاده مکانیزه تحت پوشش قرارداد نگهداری و تعمیرات قرار گرفته است که خدماتی همچون بررسی ایمنی عرشه و آسانسور پل‌ها و پله‌ها، تأمین روشنایی کافی، انجام سرویس‌های دوره‌ای پل و کنترل و بررسی صلاحیت افراد مستقر در پل برای حفظ و حراست پل ارائه می‌شود. این اقدام در سال 99 با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد ریال انجام شده و هر سال ادامه دارد.

طراحی، مقاوم‌سازی و نظارت بر عملیات اجرایی پل‌های اصفهان

 مدیر نگهداری و تعمیرات ابنیه فنی معاونت عمران شهری شهرداری اصفهان گفت: موضوع دفع آب‌های سطحی و هدایت روان‌آب‌ها در سطح پل‌ها و تقاطع‌های غیرهم‌سطح، معایب و خرابی‌های موضعی که گاهی در اثر تصادفات یا موضوعات دیگر در سطح پل و در بخش پل‌های سواره‌رو به وجود می‌آید، یکی از مسائلی است که هرساله باعث نگران‌شدن شهروندان و گاهی ایجاد حوادث ناگوار می‌شود که تعمیر آن‌ها در دستور کار قرار گرفته است. همچنین با تحت پوشش قراردادن همه پل‌های سواره‌رو در قراردادهای نگهداری و تعمیرات همه موانع در سطح پل‌ها برای دفع آب‌های سطحی برطرف و خرابی‌های موضعی پس از اعلام به سرعت برطرف می‌شود.
 توکلی‌پور اضافه کرد: برای تداوم خدمات، با طراحی نرم‌افزار مدیریت پل‌ها و بازرسی‌های دوره‌ای از سازه پل، همه پل‌های سطح شهر به صورت دوره‌ای رصد و اقدامات مذکور برای آن‌ها به سرعت انجام می‌شود؛ چنانکه این اقدامات در سال 99 با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 700 میلیون ریال آغاز شد و همچنان ادامه دارد. او گفت: موضوع درزهای انبساطی و بررسی ترک‌های احتمالی و مقاوم‌سازی آن‌ها یکی از بخش‌های مهم پل‌هاست که در این راستا اقدامات اساسی شامل مطالعات، طراحی و مقاوم‌سازی و نظارت بر عملیات اجرایی پل‌های فلزی، آذر، شهید ستاری و دفاع مقدس با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد و 800 میلیون ریال، طراحی درزهای انبساطی تعدادی از پل‌های شهر اصفهان شامل پل‌های بزرگمهر، شهید شاه‌مرادی، دفاع مقدس، غدیر، فلزی، زیر گذر شهید آقاخانی با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال، اصلاح درزهای انبساطی پل غدیر با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد ریال، انجام بازدیدهای تخصصی از پل‌های سواره‌رو با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 700 میلیون ریال و بازرسی از پل‌های عابر پیاده با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 500 میلیون ریال در دستورکار قرار گرفته است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر