کوله‌های ایرانی ارزان و پرتقاضا

سال‌های قبل پاییز با زردی برگ درختان و بازار پررونق دانش‌آموزان برای تهیه کیف و کوله مدرسه همراه می‌شد؛ ولی سال گذشته از رونق و ذوق کودکانه در بازار اصفهان خبری نبود. کسب‌وکارهای زیادی در دوران کرونا آسیب دیدند و خیلی‌ها از کار بیکار شدند. اکنون با گذشت حدود دو سال، بازار اصفهان دوباره رونق اندکی یافته و رفت‌وآمد والدین و کودکان برای تهیه اقلام موردنیاز مدرسه به چشم می‌خورد. درحال حاضر انواع کیف و کوله با طرح و رنگ‌های مختلف در بازار موجود است و قیمت‌ها از 60 هزار تومان شروع می‌شود و تا 500 و 600 هزار تومان هم ادامه می‌یابد.

تاریخ انتشار: 09:17 - پنجشنبه 1400/07/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

لبخندشان در حصار ماسک کودکـانه‌ای پنهان شده؛ ولی برق چـشـمـانـشــان پیداست. بعضی‌ها یک کیف دستشان گرفته‌اند و عده‌ای دیگر دست در دست والدین یک‌به‌یک کیف‌های مدرسه را می‌نگرند تا مدلی را انتخاب کنند. منشأ تمام ذوق کودکان از خرید کیف هم فقط به یک خبر بازمی‌گردد: «شاید از آبان یا آذر مدارس حضوری شود.»

بازگشت رونق به راسته کیف‌فروشان

«کیف و کولــه مــدارس رسید»؛ ویـتـریـن فروشگاه‌های کیف و کفش اصفهان را تبلیغاتی با این مضامین پوشانده و تا چشم کار می‌کند انواع و اقسام کیف و کوله با طرح و رنگ‌های مختلف، دخترانه و پسرانه در بازار موجود است. «کیف‌های مدارس ما کار تولیدی خودمان در اصفهان هستند و قیمت‌هایمان از 69 هزار تومان شروع می‌شود تا حدود 370 هزار تومان.» این را حسین، صاحب یکی از فروشگاه‌های بزرگ در منطقه میدان شهدای اصفهان می‌گوید. آن‌طور که مردم می‌گویند و طبق اخباری که منتشر می‌شود، کلاس‌ها از آبان یا آذر به صورت حضوری برگزار می‌شود و بسیاری از والدین به فکر تهیه کوله برای فرزندانشان افتاده‌اند. حسین درباره وضعیت بازار می‌گوید: «با شروع مهر، بازار رونق پیدا کرده است؛ البته رونقش آن‌قدرها هم زیاد نیست. سال گذشته تقریبا ما هیچ کیف و کوله مدرسه‌ای نفروختیم ولی امسال بازار تاحدودی وضعیت مناسب‌تری دارد.» مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد تنوع کیف و کوله مدارس در بازار اصفهان زیاد است و برای همه سنین و سلیقه‌ها کیف عرضه می‌شود. کوله‌هایی با طراحی ساده، ابعاد به نسبت کوچک و کیفیت پارچه متوسط بین 60 تا 175 هزار تومان قیمت دارد و پرفروش‌ترین اجناس بازار به شمار می‌رود. قیمت کیف‌های بزرگ و باکیفیت‌تر نیز از 180 هزار تومان شروع می‌شود و بعضی مدل‌ها تا 500 و 600 هزار تومان قیمت خورده‌اند. حامد، یکی دیگر از فروشگاه‌داران این منطقه، درباره قیمت کیف و کوله مدارس اظهار می‌کند: «قیمت کوله‌های ما از 79 هزار تومان شروع می‌شود. ما از فروش هر کوله حدود 15درصد سود می‌بریم، بازار رقابتی است و مشتری کم. مردم باید دلیلی داشته باشند تا فروشگاه ما را انتخاب کنند وگرنه کمتر کسی سراغ کیف‌های گران می‌رود.» یکی از فروشگاه‌داران در چهارباغ پایین درباره وضعیت بازار توضیح می‌دهد: «در فروشگاه من انواع و اقسام کیف و کوله‌ها موجود است. ولی اجناس ارزان پرفروش‌ترند. مردم مثل قبل به جنس کیف توجه نمی‌کنند و فقط می‌خواهند برای فرزندان خود کیفی تهیه کنند تا درصورت بازگشایی مدارس، بچه‌ها بی‌کیف نمانند!»

همه باهم به دنبال کیف ارزان!

بازار اصفهان باوجود عرضه کیف و کوله مدارس جانی دوباره گرفته است و بازهم افراد جوانی در عابر پیاده چهارباغ پایین درمقابل بعضی فروشگاه‌ها ایستادند و تبلیغ اجناس فروشگاه خود را می‌کنند. یکی از آن‌ها فریاد می‌زند: «انواع و اقسام کیف مدرسه موجود شد، بفرمایید داخل ببینید و کیف را گران نخرید!» از بیرون فروشگاه هم کوله‌پشتی‌های رنگی و کوچک خودنمایی می‌کند و مشتریان زیادی وارد فروشگاه می‌شوند. خانمی که با دختر خود مشغول تماشای کیف‌های رنگارنگ فروشگاه است، می‌گوید: «من به دنبال کیف قیمت مناسب برای پسرم هستم. مشخص نیست مدارس چه زمانی باز شود. شاید باز نشود! ولی اگر باز شود زمان بازگشایی، قیمت کیف بالا می‌رود و من اکنون یک کوله ساده برای پسرم می‌خرم.» آن‌سوی فروشگاه نیز پدر و مادری با دختر و پسر خود درحال انتخاب کیف مدرسه هستند. پدر خانواده به اصفهان‌زیبا می‌گوید: «هفته گذشته بچه‌ها جلسه آشنایی با معلم داشتند و معلمشان وعده بازگشایی مدارس را از آبان داده است. ماهم آمدیم تا مدارس باز نشده و کیف‌ها گران نشده، برای بچه‌هایمان خرید کنید. راستش را بگویم کیف گران در این شرایط اقتصادی نمی‌خریم، همین کیف‌های معمولی بهتر است.» خانم و آقایی به همراه پسر خود با کوله مدرسه از فروشگاهی خارج می‌شوند. خانم در خصوص خرید خود توضیح می‌دهد: «خدا خیرشان دهد در این شرایط انصاف دارند، با 95 هزار تومان یک کوله برای پسرم خریدیم. حالا خیالمان راحت است و دیگر نیازی به بازارگردی و خرید کوله درهنگام بازگشایی مدارس نداریم.» در میان اجناس ارزان، کیف و کوله‌هایی لوکس با قیمت بالاتر از 300 هزار تومان نیز عرضه می‌شود. ولی خیلی‌ها بودجه‌شان به خرید این دسته کیف‌ها نمی‌رسد و به ندرت دانشجویی زیربار خرید آن‌ها می‌رود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر