وعده می‌دهم که شعار ندهم

مراسم تودیع و معارفه استاندار اصفهان روز گذشته با حضور مسئولان استان، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان و با حضور وزیر کشور برگزار شد. در ابتدای این مراسم حیدر قاسمی، معاون سیاسی‌امنیتی استانداری اصفهان، گفت: گردش ایام و طبیعت روزگار بار دیگر همه ما را دورهم جمع کرد تا فرایند تغییر و تحول را شاهد باشیم؛ اینکه بدانیم هر آمدنی رفتنی دارد و البته نغمه‌های هنرمندانه در ذهن مردم باقی خواهد ماند. امروز دو فرزند انقلاب این تکلیف را در یک مسئولیت دست‌به‌دست می‌کنند. استاندار اصفهان سه سال در این مسند بود و هم‌اکنون شخصیتی جوان عهده‌دار منصب استانداری اصفهان می‌شود. او افزود: برای حل مشکلات کشور دست بیعت و همراهی به‌سوی نماینده عالی دولت در استان دراز می‌کنیم تا با هم‌فکری بتوانیم به مردم این خطه از کشور خدمت کنیم.

تاریخ انتشار: 23:24 - دوشنبه 1400/07/19
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
no image

مشکل عمده اصفهان آب است

در ادامه مراسم، آیت‌الله یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه اصفهان، در سخنانی کوتاه ضمن تشکر از حضور وزیر کشور در مراسم معارفه استاندار جدید گفت: امیدواریم حضور وزیران دولت سیزدهم در اصفهان تداوم یابد. او در ادامه با اشاره به شرایط سخت کشور و استان در مواجهه با ویروس کرونا از دکتر عباس رضائی تشکر کرد و گفت: آقای رضائی به‌عنوان استاندار اصفهان در طول سه سال مدیریت  خود در حد توان برای استان زحمت کشیدند. نماینده ولی‌فقیه افزود: مشکل عمده اصفهان آب است و اگر این معضل حل شود، می‌توان با قطعیت عنوان کرد که دیگر مشکل جدی در این کلان‌شهر کشور وجود ندارد. اگر رودخانه زاینده‌رود پر آب باشد، مردم این شهر هیچ توقعی از دولت ندارند. حل‌شدن مشکل بی‌آبی تنها کار استاندار و فرماندار نیست؛ این معضل باید از طریق بالادست حل شود.
آیت‌الله طباطبایی‌نژاد گفت: آب مانند نفت متعلق به همه مردم است. ما هرگز نخواستیم که از سهم دیگر استان‌ها به اصفهان اختصاص یابد. مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که رودخانه زاینده‌رود کفاف جمعیت فعلی استان را نمی‌دهد و باید چاره‌اندیشی شود و از نقطه‌ای آب را انتقال دهند. امام‌جمعه اصفهان اظهار کرد: مردم و مسئولان باید دست‌به‌دست هم دهند. وحدتی که در استان اصفهان وجود دارد در هیچ جایی از ایران نیست. اصفهان را به‌عنوان یک استان معمولی حساب نکنید. این استان در تمام جهات سهم یک‌دهمی دارد. دولت‌های قبلی به این استان توجه لازم را نداشتند. امیدواریم این دولت بتواند مشکلات کشور را حل کند. باید استاندار جوان اصفهان را یاری کنیم که در مسئولیت خطیری که برعهده‌گرفته است، شکست نخورد. از دیدگاه من این دولت، دولت امید است و باید امیدی را که در دل مردم ایجادشده، زنده نگه‌داریم.

بحران آب، آتش زیر خاکستر است

در ادامه برنامه، ناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان، پشت تریبون رفت و به تشریح مهم‌ترین مشکلات و بحران‌های استان پرداخت و گفت: از استاندار تازه‌نفس انتظار داریم که با علما و نماینده ولی‌فقیه و حوزه‌های علمیه در هماهنگی کامل باشد. امیدواریم استاندار جدید با کار جهادی مشکلات این استان را حل کند تا در آینده و در مراسم پایان خدمت ایشان از خدمات ویژه او بگوییم. استاندار باید برای تولیدکنندگان و صنعتگران ارزش قائل باشد و به مردم احترام بگذارد. نباید در ظاهر شعار مردمی بودن بدهیم؛ بلکه باید در عمل مردمی باشیم.
 نماینده فلاورجان در ادامه از بحران آب در اصفهان به‌عنوان آتش زیر خاکستر یاد کرد و افزود: احیای حوضه آبریز زاینده‌رود از ضروریات است؛ زیرا اگر آب داشته باشیم بیکاری نخواهیم داشت. بحران آب آتش زیر خاکستری است که اگر به آن توجه نکنیم، پشیمان خواهیم شد. استان اصفهان می‌تواند ۱۰ برابر نفت برای کشور درآمد داشته باشد. فرونشست زمین، میراث اصفهان را از بین می‌برد که ناشی از سوء مدیریت است.
او همچنین خطاب به وزیر کشور گفت: ما انتظار داریم در هیئت دولت به مسئله آب اصفهان توجه ویژه داشته باشید؛ زیرا اصفهان یک شهر جهانی است و بسیاری از سران کشورهای مختلف بعد از سفر به تهران، مقصد بعدی خود را اصفهان انتخاب می‌کنند تا از نزدیک این شهر تاریخی را بازدید کنند.
موسوی‌لارگانی در ادامه، انتخاب مدیران جسور را رمز موفقیت در اداره استان خواند و افزود: انتخاب مدیران جسور و کاردان و ‌توجه‌نکردن به نگاه‌های حزبی از ضروریات است. در مجمع نمایندگان استان آمادگی کامل خود را برای همکاری با استاندار جدید اعلام می‌کنیم.
رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان ضمن انتقاد از برخوردار نامیدن این استان از سوی برخی مسئولان کشور گفت: مارک برخورداری به این استان چسبانده‌اند. اصفهان بودجه ۱۰ استان را تأمین می‌کند؛ اما کمترین بودجه را به استان اصفهان می‌دهند. باید مدیرانی را انتخاب کرد که هدفشان حفظ صندلی نباشد و با آمار غلط و خلاف واقع به این استان خیانت نکنند.

کاهش نرخ بیکاری استان به ۵,۷ درصد

عباس رضائی، استاندار سابق اصفهان، از دیگر سخنرانان مراسم بود. او در ابتدای سخنان خود به برخی اقدامات صورت‌گرفته در سه سال اخیر اشاره و عنوان کرد: تدوین طرح آمایش استان، تدوین حرکت استان به سمت توسعه و توجه به دولت الکترونیک، کاهش نرخ بیکاری استان به ۵,۷ درصد، شکل‌گیری محور نوآوری، افزایش ۶۰۰ هکتاری گلخانه‌ها، شناسایی ۱۳ فناوری با قابلیت صادراتی، تهیه سند اقتصاد مقاومتی، پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و استفاده از پساب برای تأمین آب صنایع (۵۵ میلیون مترمکعب) از اقدامات صورت گرفته در این دوره مدیریتی است. استاندار پیشین اصفهان همچنین افزود: روزها در حال گذر هستند و همه تسلیم خداوند هستیم. آن چیزی که در این میان اهمیت دارد نقش انسان در تعالی جهان است. تاریخ به‌خوبی گواه است که عالمان، فقیهان، عارفان و مخترعان مشعل توسعه جهان را برافروخته‌اند و گروه بعدی کارگزارانی هستند که به مردم خدمت می‌کنند و البته شهیدان جایگاه ویژه‌ای دارند. رضائی در پایان ضمن تبریک به سید رضا مرتضوی به‌عنوان استاندار اصفهان در دولت سیزدهم برای او در ادامه این مسیر آرزوی موفقیت کرد.

باید با کمبود آب سازگاری پیدا کنیم

سردار احمد وحیدی، وزیر کشور، که به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت، دیگر سخنران مراسم بود. او سخنان خود را با یاد و نام شهدا و ایثارگران اصفهان آغاز و از اصفهان به‌عنوان شهری یادکرد که همواره در همه عرصه‌های بعد از انقلاب حضوری جدی و پررنگ داشته است. او افزود: ملتی که پای ارزش‌های انقلاب ایستاده و شهدای زیادی را تقدیم اسلام کرده است، هرگز تسلیم دشمنان و فشارها نخواهد شد. اصفهان ۲۳هزار و 500 شهید داده است و هرکدام از این شهدا در آسمان می‌درخشند. در چنین فضای ارزشی، مسائل بسیار راحت پیش می‌رود و می‌توان بر مشکلات فائق آمد. وزیر کشور ادامه داد: باید همه ما در مسیر ظهور گام برداریم و خود را در محضر امام عصر (عج) قرار دهیم. وقتی از منتظران واقعی حضرت باشیم، یعنی عدالت را برای همه جهان می‌خواهیم و آن را مختص به خود نمی‌دانیم. پیام ظهور همگانی و جهانی است و مقدر الهی بر این است که مستضعفان حاکم باشند؛ یعنی خداوند این توانایی را در مستضعف قرار داده که حاکم بر سرنوشت خویش باشد. او تأکید کرد: اگرچه کشور و ملت ما تحت تحریم و فشارهای ظالمان عالم قرار دارد، می‌بینید که چگونه ملت ما باوجود همه فشارها و تحریم‌ها شکوفا شده‌ و سرافراز است. وزیر کشور در ادامه خاطرنشان کرد: در چنین جمع‌هایی باید این پرسش را مطرح کنیم که آیا تنها یک کار تشریفاتی انجام می‌دهیم؟ آمدن‌ها و رفتن‌ها، نوشدن‌هایی است که تغییراتی را در پی دارد و عالم در مسیر تحول است. مقام معظم رهبری نیز به‌طور مفصل در خصوص ضرورت تحول صحبت کرده‌اند. در پس این تحولات بزرگ، جوامع رشد و ترقی پیدا می‌کنند و به سمت جلو حرکت می‌کنند. تا هستیم باید تلاش کنیم و این‌گونه مراسم را تشریفات ندانیم و خدمت به خلق را در رأس امور قرار دهیم.
وزیر کشور در ادامه به اهمیت اصفهان در مناسبات کلان کشوری اشاره کرد و گفت: اصفهان نقطه اتکای بزرگی در انقلاب و حرکت‌های ملی ایران است. در خدمت چنین مردمی بودن توفیق بالایی می‌خواهد و استاندار جدید اصفهان انسانی خدوم و متواضع است که باید قدر این فرصت را بداند و به مردم بزرگ اصفهان خدمت صادقانه کند. استانداری باید محل آرامش و امید مردم باشد و استاندار باید چنین رویه‌ای را در پیش بگیرد.
وحیدی از استان اصفهان به‌عنوان استانی یادکرد که دارای ظرفیت‌های بزرگی است و ازنظر صنعتی ممتاز است. او افزود: اصفهان درزمینه کشاورزی جزو سه استان برتر کشور است. این استان دارای ظرفیت‌های بزرگی در گردشگری است که می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند.
وزیر کشور بحران آب را مختص اصفهان ندانست و گفت: مسئله آب، مشکلی کشوری است؛ حتی در استان‌های به‌ظاهر پرآب با کمبود منابع آب مواجه‌ایم. وزیر کشور افزود: حل مشکل آب در کشور و استان اصفهان جزو برنامه‌های عمومی دولت است و باید با کمبود آب سازگاری پیدا کرده و در وهله اول الگوی مصرف خود را اصلاح کنیم. الگوی بهره‌وری آب بسیار مهم است. در کنار آن باید الگوی کشت را نیز اصلاح کنیم.3درصد نرخ رشد کشور مربوط به بهره‌وری است و الگوی مصرفمان به‌گونه‌ای است که نرخ بهره‌وری را پایین آورده است.
او در ادامه به پتانسیل بالای اصفهان درزمینه اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: اصفهان دارای اولین شهر پارک علم و فناوری است. اقتصاد دانش‌بنیان باید به ما کمک کند تا اقتصاد کشور را متحول کنیم. به یک برنامه آمایش سرزمینی بر اساس اسناد بالادستی نیاز داریم و مبنای حرکت ما باید بر اساس آمایش سرزمینی باشد و متقابل آن توسعه استان اصفهان هم بر اساس همین برنامه پیش می‌رود.

بی‌وقفه و خستگی‌ناپذیر در میدان عمل خواهیم بود

در پایان مراسم، سیدرضا مرتضوی، استاندار اصفهان، پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکر از حضور مسئولان استانی و کشوری در آیین معارفه خود گفت: به‌عنوان استاندار جدید اصفهان لازم است از اعتماد رئیس‌جمهور و وزیر کشور تشکر کنم که اجازه دادند من به مردم اصفهان خدمت کنم.
مرتضوی افزود: یکی از لوازم اصلی حکمرانی عقلانیت تمدنی است. در عقلانیت تمدنی توجه به محضورات که مقام عمل و اجرا ضرورت آن را تبیین می‌کند یک اصل خدشه‌ناپذیر است؛ بنابراین لازمه حکمرانی در جمهوری اسلامی عقل تمدنی است.
مرتضوی افزود: عقل تمدنی حکم می‌کند که تمام تلاش و حرکت مدیران برای حل مسائل جامعه با نگاه به آینده و احترام به گذشته موردتوجه قرار گیرد؛ در غیر این صورت استان بدون دانش و داشتن یک نگاه تمدنی در روزمرگی گرفتار خواهد شد و هیچ‌گاه نمی‌تواند شیخ‌بهایی‌ها، ملاصدراها و دیگر بزرگان را در خود پرورش دهد و همچون برهه‌هایی از تاریخ تمدن‌سازی کند. استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: جوهره تمدن، شبکه‌ای از مناسبات و تعاملات بین ساختارهاست. وظیفه یک حکمران یا یک نماینده عالی حاکمیت ایجاد و بهینه‌سازی و تقویت این مناسبات و ارتباطات است. مرتضوی در ادامه به نحوه صحیح اداره استان اشاره کرد و گفت: اداره صحیح استان و ایجاد هارمونی صحیح بدون جدی‌گرفتن اهمیت روابط و مناسبات میان نهادهای مختلف امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین باید در یک ساختار متوازن تعامل و مناسبات بهینه را بین نهادهای فرهنگ، آموزش، اقتصاد، سیاست و اجتماع برقرار کرد. نماینده عالی دولت در استان همچنین افزود: به‌عنوان‌مثال، اگر مناسبات صحیح و پایدار بین نهاد مدرسه و خانواده و بازار و مزرعه و دانشگاه و اصناف برقرار نباشد، نمی‌توان انتظار بهترشدن زندگی مردم را داشت و نمی‌توان انتظار داشت که به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی حرکتی چشمگیر صورت پذیرد.
او تأکید کرد: وظیفه استاندار در این نگاه تمدنی کشف و مناسب‌سازی و هماهنگ‌کردن این نسبت‌ها و مناسبات است؛ لذا به‌عنوان استاندار مؤلفه‌های چنین حکمرانی را محترم می‌شمارم و در مسیر تقویت و مناسب‌سازی این نسبت‌ها تلاش خواهم کرد. ذیل این منشور تمدنی در گام اول نسبت خود و سایر خادمان در استانداری و دستگاه‌های اجرایی را باید در مناسبات خود با خداوند متعال تعریف کنیم.
او گفت: اخلاص در عمل و تلاش برای کسب رضای خدا در لحظه‌لحظه و در تمام ارکان این حمکرانی ضروری است. در گام دوم باید نسبت ما با تاریخ و هویت این خطه و این مرزوبوم تعریف شود. باید پاسدار تمام میراث هویتی خود باشیم. اصفهان را مهد علم و ادب و فرهنگ و هنر می‌شناسند و ما آن را مهد ایثار و شهادت هم می‌دانیم. پاسداشت هویت انقلابی اصفهان وظیفه ماست، هویتی که شناسنامه آن شهدای گران‌قدر انقلاب اسلامی همچون شهید بهشتی، شهید مدرس، شهید خرازی و دیگر شهدای
23هزارگانه دفاع مقدس است، هویتی که شناسنامه آن را شهدای مدافع حرم همچون شهید حججی تشکیل می‌دهند، هویتی که با شهدای امنیت و شهدای سلامت بازتعریف می‌شود. پاسداشت هویت دینی این استان وظیفه ماست، هویتی که بر تارک آن علامه مجلسی‌ها و میرفندرسکی‌ها و حوزه علمیه غنی، از زمان گذشته تا حال همچون خورشیدی می‌درخشد. استاندار جدید اصفهان پاسداشت هویت تاریخی و طبیعی این استان از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب را وظیفه خود دانست.
او در ادامه گفت: در گام سوم که مهم‌ترین گام است و نسبت ما با خدا هم در این قسمت تعریف می‌شود، خدمت به خلق خدا و ترسیم نسبت خود با مردم است؛ با مردمی که محرم هستند و مهجور و سرمایه اصلی این نظام مقدس هستند و برای ترسیم این نسبت توجه به اقشار مختلف جامعه از ضعیف‌ترها به سمت اغنیا یک راهبرد اساسی است.
او تصریح کرد: در ترسیم این نسبت توجه به اقوام مختلف و مذاهب و اقلیت‌ها از ضروریات است. توجه ویژه به نخبگان و تعریف مناسبات صحیح با نخبگان جامعه اعم از علمای حوزه و دانشمندان دانشگاه، اهالی فرهنگ و هنر، اصحاب رسانه، بازاریان و تجار و کشاورزان و صنعتگران از لوازم حرکت در این مسیر است. مرتضوی افزود: در گام چهارم باید تعریف شود که استاندار به‌عنوان نماینده عالی حاکمیت چه نقشی در پیگیری مطالبات مردم خواهد داشت؟ استاندار پیشران سیاست‌های دولت در منطقه حکمرانی خود است؛ لکن باید مطالبه حقوق مردم به‌صورت مجدانه را در بلندای راهبردهای خود قرار دهد و در تعاملی صحیح با نمایندگان محترم مردم شرایط هم‌افزایی را فراهم کند.
استاندار اصفهان محترم شمردن حقوق استان‌های مجاور و ارج نهادن به ارزش‌های همسایگان و برقراری روابط حسنه و برادرانه با سایر استان‌ها را واجب دانست و تأکید کرد: پرهیز از اختلاف و فرصت‌سوزی و تلاش جمعی برای حل مشکلات کشور با نگاهی ملی باید دغدغه همه ما باشد. خط‌مشی این حرکت باید در خدمت نظام جمهوری اسلامی و در طراز ملی تعریف شود. ظرفیت‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری، هنر و ادب و فرهنگ این منطقه می‌تواند در قالب پیشران خدمت‌رسانی در جای‌جای میهن اسلامی به کمک دولت بیاید. او در پایان تأکید کرد: ملاک توفیق را خدمت واقعی و بی‌منت می‌دانیم که در بستر تلاش صادقانه و عمل محقق می‌شود. نه وعده‌بازی می‌کنیم و نه گزارش‌های بی‌معنا و حرکت‌های نمایشی ارائه می‌دهیم. ما یک وعده می‌دهیم و آن این است که وعده ندهیم. گزارش کار و تلاش خود را به مردم ارائه خواهیم کرد؛ بنابراین بی‌وقفه و مجاهدانه و خستگی‌ناپذیر در میدان عمل خواهیم بود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    کمند چوبینه

برچسب‌های خبر