افزایش تمرکز در کلاس آنلاین

پاندمی کرونا با تمام محدودیت‌ها، سختی‌ها و نقاط منفی که دارد؛ دو نکته مثبت هم دارد و آن افزایش زمان مطالعه و حرکت به سمت آنلاین شدن خدمات است. اما موقع مطالعه در خانه، موضوع یک کتاب هر چقدر هم که جذاب باشد، ممکن است به علت‌های زیادی نتوانیم تمرکز کنیم. علت‌هایی مثل صحبت افراد خانواده، تلویزیون، رادیو، موبایل یا حتی وسایل منزل. حالا که سال تحصیلی از راه رسیده و کلاس‌های حضوری به صورت آنلاین برگزار می‌شود، مشکلات محصلان با توجه به ایرادهای فنی، دسترسی به تجهیزات و قطعی اینترنت بیشتر خواهد شد.

تاریخ انتشار: 09:57 - چهارشنبه 1400/07/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 همین عوامل مانع یادگیری مؤثر افراد موقع حضور در کلاس‌های آنلاین است که درنهایت باعث افزایش استرس تحصیلی می‌شود. با افزایش استرس تحصیلی به علاوه استرسی که کووید ۱۹ ایجاد کرده، یادگیری به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. برای همین نکاتی را که تجربه شده و دانش‌آموزان و دانشجویان در این مدت استفاده کردند و باعث افزایش بازدهی آن‌ها شد، به شما آموزش می‌دهم تا کیفیت مطالعه‌تان در خانه افزایش پیدا کند.

یک روال عادی ایجاد کنید

با مطالعه در خانه طوری رفتار کنید مثل اینکه در کلاس یا کتابخانه حضور دارید.
در برنامــــــه خود زمـــــان‌هایی را برای بیدارشدن، ورزش‌کردن، صبحانه خوردن، لباس پوشیدن و مطالعه تنظیم کنید.
داشتن یک برنامه ثابت می‌تواند یک ساختار برای زندگی شما فراهم کند و به مغزتان اخطار بدهد که «الان زمان انجام کار است.» بعد از مدتی مغز و بدنتان به صورت ناخودآگاه برای انجام کارهای مختلف در زمان مقرر آماده‌اند.

مکانی مخصوص مطالعه داشته باشید

یک مرز فیزیکی بین مکان مطالعه و استراحت خود ایجاد کنید، این مورد خیلی می‌تواند مفید باشد که تمرکزتان موقع مطالعه در خانه حفظ شود. فضای اختصاصی مطالعه به شما کمک می‌کند استرس درسی‌تان کنترل شود.

 قطعِ ارتباط کنید

مهم است که متعهد باشید و موقع کلاس آنلاین مانند زمانی که در کلاس حضور دارید تلفن خود را روی حالت بی‌صدا قرار دهید و آن را دور از دسترس قرار بدهید. همچنین تمام نوتیفیکیشن‌ها و صفحات وب اضافی و غیرمرتبط رایانه خود را ببندید.

 موقع کلاس آنلاین یادداشت‌برداری کنید

یاداشت‌برداری مطالب مهم موقع کلاس آنلاین می‌تواند به شما کمک کند که توجه شما به مطالب کلاس جلب شود. چون به دنبال مطالب مهم برای نوشتن هستید، اینگونه کلاس هم کسل‌کننده نمی‌شود.

 برنامه منظم برای فعالیت‌های بدنی داشته باشید

در برنامه روزانه‌تان چند دقیقه‌ای را به استراحت‌کردن در زمان مطالعه و کار اختصاص بدهید. به ازای هر ۳۰ دقیقه تا ۴۵ دقیقه چند دقیقه استراحت کنید، از جای خود بلند شوید یا جابه‌جا شوید.
شما می‌توانید حرکت‌های کششی و پرشی ساده انجام دهید. دور اتاق یا محل کار قدم بزنید و از پنجره به منظره بیرون نگاه کنید. با این فعالیت‌ها قسمت‌های مختلف مغزتان را فعال می‌کنید. در نتیجه خستگی جسمی و ذهنی شما از بین می‌رود و با انرژی و سرحال به مطالعه یا سرکار برمی‌گردید.
فقط مراقب باشید که زمان زیادی را به این استراحت اختصاص ندهید.

برای صحبت‌کردن وقت بگذارید

در طول روز زمانی را برای ارتباط‌داشتن با خانواده و دوستانتان اختصاص دهید.
ارتباط‌داشتن با خانواده و دوستان در طول روز می‌تواند به شما انگیزه بدهد و در هنگام مطالعه متمرکز بمانید. شما می‌توانید زمانی را که بهره‌وری‌تان کم است برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده تعیین کنید.
اگر به صورت حضوری امکان ندارد می‌توانید با آن‌ها از طریق تماس تلفنی یا تماس تصویری ارتباط برقرار کنید.

 یک برنامه درسی تهیه کنید و آن را به اشتراک بگذارید

فعالیت‌هایی را که باید در سه روز آینده انجام دهید، بنویسید. آن‌ها را به بخش‌های کوچکی تقسیم کنید که در هر روز مقداری از آن‌ها را انجام دهید. تقسیم یک کار بزرگ به کارهای کوچک‌تر می‌تواند سختی کارهای بزرگ را کم کند و انگیزه شما برای انجام آن را افزایش دهد. همچنین می‌توانید برنامه درسی را که تهیه کردید با دوستانتان به اشتراک بگذارید و با دوستانتان مطالعه کنید. با پاسخ‌گویی به دوستانتان، خود را متعهد به اجرای برنامه می‌دانید و آن را تا انتها انجام می‌دهید و کارهایتان را به پایان می‌رسانید.

خواب وخوراک خوب داشته باشید

موقع مطالعه از میان‌وعده‌های سالم و مقوی استفاده کنید که انرژی لازم بدنتان را تأمین کند.‌(مثل مغزیجات و میوه)
ناهارهای سالم و سبک بخورید، ناهارهایی که چربی زیاد نداشته باشند، هضم آن‌ها راحت باشد و شما را دچار خواب‌آلودگی نکنند و کالری لازم بدن را برای شما تأمین کنند. خواب شبانه کافی معمولا بین ۷ تا ۸ ساعت است. خواب کافی بهترین راه برای کمک به شما در تأمین انرژی و طراوت است که برای مطالعه در طول روز نیاز دارید. خواب کافی باعث می‌شود ذهنتان هوشیار و سرزنده باشد.

چند وظیفه‌ای نباشید

شما می‌توانید زمان‌هایی از روز که کمترین بهره‌وری را دارید برای انجام کارهای خانه تعیین کنید. برنامه‌تان را طوری تعیین کنید که در یک زمان مشخص فقط روی یک کار تمرکز کنید و چندین کار را هم‌زمان انجام ندهید. مثل مطالعه، ورزش، استراحت، کارهای روزمره و غیره. در این صورت می‌دانید یک زمان را برای انجام کارهای دیگرتان (که در لیست انجام کارها هستند) تعیین کرده‌اید. یادگیری و کار در خانه نیازمند یک اراده قوی و آهنین است.

*نویسنده کتاب تنبل باش و ۲۱ باش
مربی و متخصص افزایش سرعت یادگیری

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مجتبی عزیزان*

برچسب‌های خبر