آسیاب؛ معماری ازیاد رفته

تاب «آسیاب معماری از یاد رفته (با مروری بر آسیاب‌های اصفهان)» کوششی است جهت معرفی و شناساندن آسیاب به عنوان یکی از آثار با ارزش تاریخ ومعماری ایرانی.  نبود اسناد و مدارک کافی نوشتاری در مسیر مطالعه و شناخت معماری آسیاب، نگارنده کتاب را بر آن داشت تا علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای، بسیاری از اطلاعات تاریخی و کالبدی مورد نیاز خود را از طریق مطالعات میدانی، مصاحبه شخصی با افراد مطلع و تحلیل‌های مربوطه به آن‌ها به‌دست آورد که این مهم نیازمند صرف زمان زیادی بوده است.

تاریخ انتشار: 09:01 - چهارشنبه 1400/08/5
مدت زمان مطالعه: < 1 دقیقه
no image

در این پژوهش، ریشه‌یابی، دسته‌بندی، تاریخچه پیدایش، گونه‌شناسی آسیاب‌ها، شناخت ارزش‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آسیاب و معرفی اجزا و عملکرد آن مورد توجه قرار گرفته است. این کتاب در پنج فصل تدوین شده است:
 در فصل اول ریشه‌یابی و ریشه‌شناسی لغوی آس و آسیاب مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم گونه‌شناسی و شناخت آس‌ها را که یکی از کهنه‌ترین اختراعات صنعتی و قدمتی همراه با پیدایش آدمی در تاریخ بشر دارد، شامل می‌شود و در آن، به طبقه‌بندی آس‌های ایرانی مثل آس انسانی (انرژی ماهیچه‌ای دست و پای انسان) آس حیوانی (انرژی ماهیچه‌ای حیوانات)، آسیاب (آس آبی و آس بادی و برقی) پرداخته شده است.
در فصل سوم شناخت اجزا و عملکرد آسیاب، نحوه عملکرد آسیاب‌های چرخ عمودی و چرخ دنده مورد بررسی محققانه قرار گرفته است.
در فصل سوم، شناخت ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی واقتصادی آسیاب، آسیاب در ادبیات، بررسی آسیاب در شعر، ضرب المثل، چیستان و همچنین داستان‌های پیرامون آسیاب در بازی کودکان پرداخته شده است. شناخت ارزش‌های اجتماعی، اقتصادی، قوانین و حقوق مربوط به آسیاب و آسیابان از دیگر مواردی است که در این فصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در فصل پنجم نگاهی به آسیاب‌های اصفهان، منابع آب اصفهان و معرفی آسیاب‌های موجود در اصفهان دارد و از آنجایی که بخشی از این معماری ارزشمند متعلق به اصفهان بوده، به موضوع آسیاب‌های اصفهان، تأکید بیشتری شده است.
در پایان لازم به توضیح است که مطالعات‌میدانی و برداشت از قطعات باقی‌مانده معماری و جزئیات آسیاب‌ها، تصویربرداری و استفاده از نرم افزارهای مناسب، بخشی از این پژوهش را به خود اختصاص داده است.
این اثر در سال 1398 و با قلم تارا رادی در 166 صفحه، چاپ و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
جهت دریافت کتاب با واحد انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به شماره 32231086 تماس حاصل فرمایید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نسترن ایران‌پور

برچسب‌های خبر