سینماگران اصفهانی با کم‌لطفی مواجه‌اند

گفت‌وگوی اصفهان‌زیبا با تهیه‌کننده فیلم کوتاه «مورس»

فیلم کوتاه «مورس» در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌عنوان بهترین فیلم بخش سینمای ملی برگزیده شد. این فیلم از شهر اصفهان و به نویسندگی و کارگردانی روناک جعفری و تهیه‌کنندگی امیرحسین عنایتی و محمد یوسفی در جشنواره فیلم کوتاه تهران حضور داشته و در خلاصه آن آمده است «همیشه اگه یه سؤال بی‌جواب بود که دوست داشتی از کسی که مرده بپرسی، چی بوده؟»

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰

امیرحسین عنایتی کارگردان، نویسنده و تهیه کننده سینما و تلویزیون که در آثاری همچون سریال تلویزیونی «فرشتگان بی بال»، فیلم سینمایی «تاوان» و «به وقت رؤیا» به عنوان کارگردان فعالیت داشته، هنرمندی برآمده از دیار نصف جهان است و با فیلم مورس حضور قدرتمندی از اصفهان را در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران رقم زد. این موضوع بهانه‌ای شد تا با امیرحسین عنایتی تهیه کننده فیلم کوتاه مورس گفتگو کنیم.

داستانی ماورایی و خیال انگیز

امیرحسین عنایتی تهیه کننده فیلم کوتاه مورس می‌گوید: «قصه فیلم مورس در سال‌های پرالتهاب انقلاب می‌گذرد و داستان سه خلافکار را روایت می‌کند که از زندان قصر فرار کرده و در یک مکان متروکه با یکدیگر قرار می‌گذارند تا از طریق اظهار روح متوجه شوند چه کسی آن‌ها را به پلیس لو داده تا گرفتار دادگاه و زندان شوند. این فیلم داستان تقریبا ماورایی و خیال‌انگیزی دارد و تماما در تهران فیلم‌برداری شده است.»
او ادامه می‌دهد: «هادی حجازی‌فر، هومن رهنمون، سامان صفاری، سلمان فرخنده، امیر شاهوردی، پروین بغدادی و صحرا اسداللهی بازیگران «مورس» هستند. همچنین نویسنده و کارگردان این فیلم روناک جعفری است و مسعود سلامی مدیر فیلمبرداری، پویان شعله‌ور، مدیر تولید تدوین، مدیر صدابرداری جواد راهزانی، یمیر شاهوردی مدیر صدا‌برداری، پیام آزادی آهنگساز، عباس عباسی طراح چهره‌پردازی، ریحانه اسماعیلیان طراح صحنه، مینا سلیمی طراح لباس، محسن عبدالهیان بازیگردان، آرش آقابیگ طراح جلوه‌های ویژه‌ میدانی، جواد راهزانی مدیر تولید، مهدی سهرابی دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، سارا عبداللهی منشی صحنه، حامد اوتادی نورپرداز و امیرحسین عنایتی و محمد یوسفی نیز تهیه‌کنندگان فیلم مورس هستند؛ ضمن اینکه فیلم مورس محصول انجمن سینمای جوانان ایران است.»

لوکیشن اصلی فیلم کارخانه عظیم چو در تهران پارس

عنایتی بابیان اینکه سرمایه‌گذاری فیلم مورس از اصفهان انجام شده اما به دلیل لوکیشن ویژه‌ای که داشت تمام فیلم در تهران فیلم‌برداری شده است، تصریح می‌کند: «لوکیشن خاص فیلم و از سویی چون بازیگران آن به دلیل مشغله کاری امکان حضور در اصفهان را نداشتند؛ بنابراین فیلم در تهران فیلم‌برداری شد.»
تهیه‌کننده فیلم کوتاه مورس درباره لوکیشن فیلم مورس می‌گوید: «فیلم کوتاه مورس سه لوکیشن اصلی دارد. یک لوکیشن، کارخانه متروکه و قدیمی است که بخش‌هایی از آن را استفاده کردیم و البته برخی تغییرات در چیدمان هم دادیم. لوکیشن دیگر خانه‌ای قدیمی در میدان شوش است و علاوه بر این‌ها یک فضای خارجی در بیابان و اطراف تهران هم داریم‌؛ اما مهم‌تر از همه لوکیشن اول است؛ یعنی ما به یک کارخانه متروکه چوب نیاز داشتیم و تنها کارخانه متروکه چوب ایران در قسمت تهران پارس شهر تهران واقع شده که کارخانه‌ای بسیار عظیم است و درعین حال که تخلیه نشده، اما سال‌هاست که متروکه و توسط دولت مصادره شده است. ولی هنوز بقایای مدارک، اسناد و پرونده‌ها در آنجا موجود است و به دلیل انبارهای چوبی که داشت مورد خوبی برای فیلم ما بود و اگر قرار بود که ما این لوکیشن را در اصفهان فراهم کنیم، هزینه بسیار زیادی را دربرداشت.»

جشنواره فیلم کوتاه تهران سال‌ها در کانون توجه بود

او درباره پیوستن جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به آکادمی اسکار نیز می‌گوید: «قطعا پذیرش این جشنواره در اسکارکوالیفای حاصل فعالیت آن در تمام سال‌های گذشته است؛ چراکه جشنواره فیلم کوتاه تهران سال‌های سال زحمت کشیده و به صورت قدرتمند و براساس استانداردهای جهانی عمل کرده است، تا اینکه در سال جاری موفق به پذیرش در آکادمی اسکار شده است. این‌طور نیست که بگوییم به تازگی به جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران توجه شده است. قطعا این جشنواره در سال‌های اخیر در کانون توجه قرار داشته و برای آن هزینه و زحمت بسیار کشیده شده تا توانسته استانداردهای مورد نظر را دریافت کند و در رنکینگ جهانی در کنار جشنواره‌هایی قرار بگیرد که مورد تأیید آکادمی اسکار قرار دارند. این موضوع حاصل زحمتی است که دوستان در سال‌های قبل کشیده‌اند و اکنون ثمره آن را می‌بینند و با این موفقیت وظیفه سنگین‌تری خواهد داشت و باید کیفیت خود را حفظ کند.»
او که برای نخستین‌بار به عنوان تهیه‌کننده در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شرکت کرده است، درباره کیفیت فیلم‌های دوره سی‌و‌هشتم این جشنواره، تصریح می‌کند: «در ابتدای جشنواره، انتقادهایی درخصوص انتخاب‌ها از سوی دوستانی که فیلم‌های آن‌ها موفق به حضور در جشنواره نشده بود وجود داشت و جشنواره در روزهای اول تا حدی فضای متشنجی داشت؛ اما به تدریج وقتی که این دوستان فیلم‌های حاضر در جشنواره و کیفیت آن‌ها را دیدند، تا حد بسیار زیادی قانع شدند که واقعا انتخاب فیلم‌ها بسیار سخت بوده و کیفیت آثار در این دوره از جشنواره بالا و رقابت زیاد بوده است؛ حتی من درخصوص فیلم مورس که در روز پایانی همراه با پنج رقیب به‌عنوان کاندیدای بهترین فیلم در بخش سینمای ملی با یکدیگر رقابت داشتیم، برای فیلم خودم شانس بالاتری را نسبت به سایر فیلم‌ها قائل نبودم؛ چراکه سایر آن‌ها نیز فیلم‌های قدرتمندی بودند.»

اصفهان و مشکلات فیلم‌سازان

عنایتی درباره فیلم‌سازی در اصفهان و مشکلات آن‌ نیز می‌گوید: «عمده مشکل در کل سینمای ایران تأمین ســرمایــه و ســرمایه‌گــذاری است. اصفهان شهری صنعتی و پول‌ساز است؛ به طوری که در ماه‌های اخیر با افتخار دیدیم که با استفاده از صنعت و تجارت خود کشور را در دوران تحریم حمایت کرد؛ اما متأسفانه هر زمان از سرمایه‌گذاری و هزینه در صنعت سینما صحبت می‌شود، به سراغ تهیه‌کننده‌هایی می‌رویم که خارج از اصفهان و به ویژه در تهران به عنوان مرکز کشور حضور دارند و هزینه‌های هنگفتی را پرداخت می‌کنیم تا پروژه سینمایی یا تلویزیونی تولید شود. درحالی‌که شاید با نصف آن هزینه بتوان آن پروژه را با همان کیفیت اما با بچه‌های اصفهان و در اصفهان تولید کرد؛ ولی در این زمینه نسبت به بچه‌های اصفهان کم لطفی وجود دارد.»
او ادامه می‌دهد: «من تقریبا چندین سال است که تهیه‌کننده رسمی تلویزیون هستم و همیشه سعی می‌کنم از تهران و شبکه‌های سراسری بودجه بگیرم؛ ولی در شهر خودم یعنی در اصفهان فیلم تولید می‌کنم تا هنرمندان این شهر استفاده ببرند؛ مثلا سال 99-1398 یک برنامه تلویزیونی به اسم صراط را در آنتن شبکه چهار سیما داشتیم و من درحالی‌که می‌توانستم این پروژه را در تهران کار کنم، ولی با هر سختی که وجود داشت این برنامه را در اصفهان تولید کردم؛ چراکه می‌دانم بچه‌های اصفهان لیاقت بیشتر از این‌ها را دارند؛ اما متأسفانه میدان‌های ملی و بین‌المللی کمتری دراختیار آن‌ها قرار داده شده تا استعدادهای خود را نمایش دهند. به نظر من اهالی صنعت و تجارت و سرمایه‌داری در اصفهان باید لطفشان را به بچه‌های اصفهان بیشتر کنند تا هنرمندان اصفهان به اجبار به تهران کوچ نکنند؛ کما اینکه در سال‌های اخیر به شدت شاهد مهاجرت هنرمندان به تهران بوده‌ایم.»
این تهیه‌کننده و کارگردان درباره برنامه آینده خود می‌گوید: «ما درحال تولید یک سریال بیست‌و‌یک قسمتی به اسم طعم طمع هستیم که مصوب فیلم‌های مراکز استان‌ها در تهران است و تولید آن به شبکه استانی اصفهان واگذار شده است و تهیه‌کننده و کارگردان آن خودم هستم و نویسنده آن علی‌اکبر محلوجیان است که پیش از این آثار بزرگی مانند سریال زیر تیغ یا سریال ماندگار پدرسالار را در کارنامه خود دارد و ما اصرار داریم که این سریال را صددرصد با عوامل اصفهانی در شهر اصفهان تولید کنیم.»
گفتــنی است، در آیــین پـــایــانی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران، جایزه و تندیس بهترین فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران، به محمد یوسفی و امیرحسین عنایتی برای تهیه‌کنندگی فیلم «مورس» اهدا شد.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.