چشم ورزشگاه‌ها به جمال تماشاگران روشن می‌شود؟!

به گفته معاون فنی و مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ورود تماشاگران به ورزشگاه‌های فوتبال از اول آذر ماه عملیاتی می‌شود و بر این اساس از هفته ششم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال که سوم آذرماه با برگزاری دیدارهایی در شهرهای مختلف کشور پیگیری می‌شود، ورود تماشاگران به استادیوم‌های ورزشی بلامانع خواهد بود.  این در حالی است که پیشتر رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی، زمان ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها را از بیستم آبان اعلام کرده که بر این مبنا باید دیدارهای هفته پنجم لیگ برتر فوتبال که روزهای پنج‌شنبه و جمعه پیش رو برگزار می‌شد، با حضور تماشاگران برگزار شود؛ اما با توجه به موکول شدن تصویب کلیات و جزئیات ساز و‌کار کنترل تماشاگران در ستاد ملی مبارزه با کرونا در هفته آینده، بازی‌های هفته پنجم نیز به روال دیدارهای قبلی بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

تاریخ انتشار: 09:34 - چهارشنبه 1400/08/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

به گفته رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی وزارت بهداشت به دنبال آن است که پس از واکسیناسیون، شرایط جامعه با رعایت پروتکل‌ها به روال سابق بازگردد.
آن طوری که غلامرضا نوروزی تأکید کرده، وزارت بهداشت به زودی بخش‌نامه‌ای را به وزارت ورزش و جوانان و زیر مجموعه‌های آن ارسال می‌کند که بر اساس این بخش‌نامه فعالیت باشگاه‌ها و اماکن ورزشی عادی شده و علاقه‌مندان می‌توانند رویدادهای ورزشی را از نزدیک تماشا کنند.
او کنترل کارت واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حضور تماشاگران با تعداد محدود در ورزشگاه‌ها را لازمه اجرای این دستور‌العمل دانسته و تأکید کرده افرادی که کارت واکسیناسیون نداشته باشند، باید PCR منفی 72 ساعته داشته باشند؛ در غیر این صورت نمی‌توانند به اماکن ورزشی وارد شوند.
با توجه به حضور دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن در لیگ برتر فوتبال، اصفهان یکی از شهرهایی است که با مسئله حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها مواجه است و دوستداران دو تیم نصف‌جهان چشم‌انتظار حضور دوباره در ورزشگاه و تشویق تیم‌های مورد‌علاقه‌شان هستند.
ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها در کشورهای مختلف از چندی قبل آغاز شده و با افزایش آمار واکسیناسیون در کشورمان انتظار می‌رفت برای لیگ بیست و یکم، حکم به ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها داده شود؛ اما در چهار هفته‌ای که از لیگ سپری شده، همچنان استادیوم‌های ورزشی سوت و کور است؛ البته در مقایسه با لیگ فصل گذشته سختگیری درباره حضور عکاسان و خبرنگاران به ورزشگاه‌ها برای پوشش تصویری و خبری مسابقات کمتر شده و معمولا جایگاه ویژه نیز مملو از جمعیت است. با این حال هنوز اجازه رسمی برای ورود تماشاگران صادر نشده و سازمان‌ها و نهادهای درگیر، مسئولیت تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص و اجرای پروتکل‌ها را به عهده دیگری می‌اندازند.
آن طوری که دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان می‌گوید، تا به امروز دستورالعملی در خصوص ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها برای هیئت های استانی ابلاغ نشده است. بر اساس رنگ‌بندی کرونایی، اصفهان در جمع شهرهایی با رنگ زرد قرار گرفته اما دکتر مهدی محمدی معتقد است رنگ‌بندی شهرها شکننده بوده و نمی‌توان بر مبنای رنگ فعلی یک شهر و آمارهای آن تصمیم‌گیری کرد.
پزشکان از مدت‌ها قبل درباره وقوع پیک ششم کرونا در آبان هشدار داده بودند؛ اما تا به امروز که بیست‌و‌ششم این ماه را سپری می‌کنیم، هنوز علائمی از بروز این پیک مشاهده نشده؛ ولی به گفته دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان، بیشتر کشورهای بعد از واکسیناسیون حداکثری دچار یک پیک شده‌اند و با کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا نباید دچار خوش‌خیالی درباره پایان پاندمی کرونا یا سهل‌انگاری در خصوص آن شویم. محمدی معتقد است بازگشایی اماکن ورزشی و ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها باید از نقطه‌ای شروع شود و به دلیل برگزاری مسابقات رشته فوتبال در استادیوم‌ها و فضای باز آن، رقابت‌های لیگ برتر می‌تواند پایلوت حضور دوباره علاقه‌مندان در میادین ورزشی باشد.
به عقیده او، این موضوع باید با در نظر گرفتن محدودیت‌هایی محقق شود و علاوه بر الزامی‌بودن تزریق دو دز واکسن، باید بلیت‌فروشی به صورت الکترونیک انجام تا مانع از ازدحام افراد در گیشه‌های بلیت‌فروشی شود؛ ضمن اینکه باید برای ورود و خروج تماشاگران نیز مبادی متعددی در نظر بگیرند و در ورزشگاه نیز فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک جدی گرفته شود.
به گفته دبیر هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان، اگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به دقت انجام نشود، ممکن است با پیک دیگر کرونا مواجه شویم که باز هم ضرر اصلی متوجه جامعه ورزش شده و اماکن و باشگاه‌های ورزشی تعطیل می‌شوند.پس از برگزاری دیدارهای هفته چهارم لیگ برتر فوتبال، این رقابت‌ها به دلیل برپایی اردوی تیم ملی و رقابت با دو تیم سوریه و لبنان دچار وقفه شد که این وقفه فرصت خوبی را برای پیگیری وضعیت ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها ایجاد کرد؛ اما باید منتظر مانده و ببینیم چه زمانی این خواسته عملی می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر