معمای کارت‌خوان سیار 300 هزارتومانی

عرضه دستگاه‌های کارت‌خوان سیار هم‌زمان با خاموشی‌ها در تابستان شدت یافت و تقاضای زیادی در بازار اصفهان داشت. این کارت‌خوان‌ها تا قبل از پاییز با قیمت زیادی به فروش می‌رسید؛ ولی حالا حدود دو ماه از پایان خاموشی‌ها می‌گذرد و اخبار بازار نشان می‌دهد فروشندگان دستگاه‌های کارت‌خوان بی‌سیم و ثابت را با بهای مناسبی در سایت‌های دیوار و شیپور آگهی کرده‌اند. فروشندگان در سایت‌های اینترنتی مدعی‌اند این کارت‌خوان‌های سیار تفاوتی با مدل‌های دیگر ندارند، به راحتی به یک یا چند حساب بانکی خریدار متصل می‌شوند و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی هستند.
گزارش‌های میدانی از بازار اینترنتی اصفهان نشان می‌دهد عــده‌ای کارت‌خوان‌های ســیــار را با قیمت مناسب یعنی دســت‌کــم 300 هـزار تومان به فروش می‌رسانند.

تاریخ انتشار: 09:52 - پنجشنبه 1400/09/4
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 این کارت‌خوان‌ها علاوه بر قیمت مناسب به صورت نقد و اقساط همراه با چک ظرف مدت چهار یا پنج ساعت به دست خریدار در اصفهان می‌رسد.
دستگاه‌های کارت‌خوان در اصفهان به دو صورت ثابت و سیار عرضه می‌شود. تعداد مدل‌های سیار تا یک سال قبل در بازار کم بود و با قیمت بالایی به فروش می‌رسید؛ ولی خاموشی‌های مکرر در تابستان افزایش عرضه این دستگاه کارت‌خوان بی‌سیم را به دنبال داشت. با یک جست‌وجوی ساده در فروشگاه‌های اینترنتی مانند شیپور و دیوار با انواع و اقسام آگهی فروش دستگاه کارت‌خوان ثابت و سیار نو یا دست‌دوم روبه‌رو خواهید شد. فروشندگان دستگاه‌های کارت‌خوان سیار را با قیمت بالاتری از مدل‌های ثابت به فروش می‌رسانند. همچنین عرضه و تقاضا برای دستگاه‌های پوز سیار بیشتر است. جالب این است که خرید دستگاه کارت‌خوان سیار در این سایت‌ها نیازی به جواز کسب اجاره‌نامه و سند ملکی ندارد و پولی از خریدار در حساب بلوکه نمی‌شود. فروشنده در یکی از این آگهی‌ها شرایط خرید دستگاه کارت‌خوان سیار را به این صورت قید کرده است: «فروش دستگاه کارت‌خوان سیار با نظارت مستقیم بانک مرکزی و بدون نیاز به جواز کسب اجاره‌نامه و سند ملکی. فروش فوق‌العاده برای مشاغل از جمله پزشکان، وکلا، مهندسان، سوپرمارکت‌دارها و… .» شرایط فروش بیشتر این دستگاه‌ها مشابه با یکدیگرند؛ برای نمونه نیازی به جواز کسب نیست، هیچ‌گونه مبلغی از خریدار در حساب مسدود نمی‌شود، استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان سیار برخلاف مدل‌های ثابت بانکی نیازی به تعداد یا محدودیت تراکنش ندارد و هم‌زمان برای بیش از یک حساب بانکی قابل‌استفاده است.

باز هم پای چین در میان است

همچنین بررسی مشخصات ظاهری دستگاه‌های کارت‌خوان سیار در دیوار و شیپور نشان می‌دهد بیشتر این دستگاه‌ها ساخت کشور چین هستند؛ زیرا تنها نوشته‌هایی به زبان چینی روی دستگاه درج شده است و با رنگ‌بندی متنوعی عرضه می‌شوند. درمجموع فروشندگان این دستگاه‌ها در سایت‌های اینترنتی مدعی‌اند کارت‌خوان‌های سیار تفاوتی با مدل‌های دیگر ندارند، به راحتی به حساب بانکی خریدار متصل می‌شوند و تحت نظارت مستقیم بانک مرکزی هستند. کارت‌خوان‌های سیار آگهی‌شده در سایت‌های دیوار و شیپور قیمت پایین‌تری از دستگاه‌های موجود در بازار فیزیکی دارند و مشاهده‌ها نشان می‌دهد با 300 هزار تومان هم می‌توان یک دستگاه پوز سیار خریداری کرد. قیمت بعضی مدل‌ها با گارانتی یک‌ساله و خدمات پس از فروش همراه با کیف مخصوص به یک‌میلیون و 350 هزار تومان می‌رسد. در مجموع بیشتر دستگاه‌های پوز در آگهی‌های فروش با قیمت 300 تا 500 هزار تومان عرضه می‌شود و تعداد کمی کارت‌خوان بهایی بیش از یک‌میلیون تومان دارد. دستگاه‌های کارت‌خوان سیار عرضه‌شده در دیوار و شیپور علاوه بر قیمت مناسب با شرایط نقد و اقساط هم عرضه می‌شوند؛ برای نمونه فروشنده یکی از این دستگاه‌ها درخصوص نحوه فروش توضیح می‌دهد: «شما ثبت‌نام کنید تا مالکیت دستگاه به صورت قطعی به نام شما شود. بهای دستگاه را نیز می‌توانید به صورت نقد یا اقساط بپردازید. فقط اینکه قیمت نقد 350 هزار تومان است ولی قیمت دستگاه قسطی با توجه به پیش‌پرداخت و تعداد اقساط افزایش می‌یابد.» فروشنده دستگاه‌های پوز با قیمت بیش از یک‌میلیون تومان نیز درباره شیوه پرداخت نقد و اقساط می‌گوید: «دستگاه‌های ما مدل s910 بزرگ و مینی است که قیمت نهایی با توجه به مدل انتخابی و شیوه پرداخت مشخص می‌شود. اگر متقاضی خرید اقساطی هستید باید یک‌سوم را نقد به‌عنوان پیش‌پرداخت بپردازید و سپس بابت مابقی مبلغ به ازای هر تعداد قسط چک معتبر صیادی ماهیانه بپردازید. سپس دستگاه ظرف پنج ساعت در هر منطقه‌ای از اصفهان تحویل شما داده می‌شود.» حالا با فروکش‌کردن تب مصرف بالای انرژی و قطعی برق، تقاضای زیادی در بازار کارت‌خوان‌های سیار وجود ندارد. ولی با شروع فصل گرما در صورت بازگشت مجدد خاموشی‌ها باید شاهد رونق بی‌سابقه بازار پوزهای سیار باشیم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر