فروش چهارچرخ‌ها در جشنواره اقساطی

ایران‌خودرو و سایپا دهه گذشته شمار زیادی از تولیدات خود را در طرح‌های فروش اقساطی با سود پایین عرضه می‌کردند؛ ولی این روزها خرید اتومبیل از کارخانه با پول نقد هم کار ساده‌ای نیست. شاید افراد زیادی همچنان در انتظار خرید خودروی اقساطی از تولیدکنندگان داخلی هستند؛ ولی واقعیت اینجاست که نمایشگاه‌داران برای محصولات چینی طرح‌های اقساطی برگزار می‌کنند؛ البته با اقساط و درصدهای سود نجومی؛ برای مثال، می‌توانید یک جک اس‌پنج اتوماتیک را با پیش‌پرداخت 447 میلیون تومان و اقساط سه‌ساله از نمایشگاه‌داران بخرید؛ ولی قیمت تمام‌شده آن حدود 983 میلیون تومان است!

تاریخ انتشار: 10:02 - پنجشنبه 1400/09/11
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

سود تسهیلات در طرح فروش اقساطی نمایشگاه‌داران ثابت نیست و باتوجه به تعداد اقساط بین 30 تا 53درصد تعیین می‌شود؛ دو تا سه برابر بالاتر از وام‌های بانکی با بهره 18درصد! اگر متقاضی یک خودروی چینی با اقساط 60ماهه باشید، باید چند صد میلیون تومانی بیشتر از ارزش خودرو درب کارخانه بپردازید.

فروش اقساطی در بازار خودروهای چینی چگونه است؟

تولیدکنندگان داخلی مانند ایران‌خودرو و سایپا بخشی از تولیدات خود را به‌صورت اقساطی می‌فروختند. این اتفاق در سال‌های اخیر به دلیل رشد بی‌سابقه قیمت‌ها و کاهش تولید و عرضه متوقف شد؛ ولی حالا نمایشگاه‌داران فروش اقساطی خودرو را از سر گرفته‌اند؛ البته بیشتر خودروی چینی! فروش اقساطی خودرو مختص تمامی اتومبیل‌های مدیران خودرو و کرمان موتور است و نمایشگاه‌داران این اتومبیل‌ها را با شرایط خاصی به‌صورت اقساطی می‌فروشند. این خودروها صفرکیلومتر هستند و عیب و ایرادی در آن‌ها به چشم نمی‌خورد؛ مانند تیگو هفت مدل 1400 صفرکیلومتر، ام‌وی‌ام 315 صفرکیلومتر و امثال آن. همچنین این خودروهای چینی را می‌توان از هر نمایشگاه اتومبیلی در کشور خرید. کافی است عبارت «خرید اقساطی خودروی چینی» را در موتورهای جست‌وجو درج کنید.نمایشگاه‌داران این اتومبیل‌ها را به هر شکلی تحویل می‌دهند.
گاهی اتومبیل در پارکینگ نمایشگاه قرار دارد و ظرف یک هفته یا کمتر به خریدار تحویل داده می‌شود؛ در مواقعی نیز زمان تحویل خودرو 30 تا 120 روز پس از واریز مبلغ پیش‌پرداخت است.

100 تا 700میلیون نقد مابقی اقساط

در روش‌های اقساط بین 100 تا 700 میلیون تومان، با توجه به مدل خودرو و قیمت آن، در هنگام عقد قرارداد از خریدار دریافت می‌شود. مشاهده‌های میدانی نشان می‌دهد فروشندگان بر سر مبلغ پیش‌پرداخت با خریداران به‌راحتی توافق کرده و تعداد کمی از آن‌ها تنها یک‌سوم یا بیشتر از قیمت خودرو در بازار آزاد را دریافت می‌کنند. مابقی قیمت خودرو نیز در اقساط هشت تا 60ماهه باید پرداخت شود که تولیدات مدیران‌خودرو بیشتر با اقساط بلندمدت عرضه می‌شود. خریدار باید  سه ماه یک‌بار یا شش ماه یک‌مرتبه یک عدد چک بابت خرید خودرو به نمایشگاه‌دار بدهد. در مواردی نیز دیده ‌شده است که نمایشگاه‌دار، چک و ضامن بابت فروش اقساطی خودرو دریافت نمی‌کند و خودرو بلافاصله پس از واریز پیش‌پرداخت به خریدار تحویل داده می‌شود. درنهایت فروشنده با اتمام اقساط، سند خودرو را به نام مالک می‌زند.

سود تسهیلات تا 53درصد

شرایط فروشندگان برای فروش اقساطی خودرو، مبلغ پیش‌پرداخت و تعداد اقساط متفاوت است. گاهی با توجه به وضعیت مشتری شرایط فروش منعطف می‌شود. بستگی به مبلغ پیش‌پرداخت و قدرت چانه‌زنی مشتری دارد؛ برای نمونه، در یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل یک مشتری تیگو هفت را اقساطی خرید، 396 میلیون و 685 هزار تومان ابتدای کار به‌صورت نقدی پرداخت کرد و مبلغ باقی‌مانده را در اقساط 60ماهه به ارزش 15میلیون و 714 هزار تومان واریز کرد؛ یعنی چری تیگو هفتی که کارخانه با قیمت 991 میلیون و 713 هزار تومان عرضه می‌کند، در نمایشگاه‌ها با بهای یک میلیارد و 339 میلیون و 705 هزار تومان به‌صورت اقساطی به فروش می‌رسد.
خریدار دیگری بابت خرید اقساطی ام‌وی‌ام ایکس 22 دنده‌ای اسپرت، 129 میلیون تومان پیش‌پرداخت واریز کرد . او مابقی مبلغ را در 60 قسط هشت میلیون و400هزارتومانی به حساب نمایشگاه‌دار واریز می‌کند. با یک حساب سرانگشتی اتومبیلی که درب کارخانه 410 میلیون و 863 هزار تومان به‌صورت نقد به فروش می‌رسد، در نمایشگاه‌ها با طرح اقساطی پنج‌ساله 633 میلیون تومان ارزش پیدا می‌کند. همچنین خریداری چند روز قبل در یکی از نمایشگاه‌های اتومبیل یک جک اس‌سه را با اقساط 24ماهه به مبلغ هر قسط 25 میلیون تومان خرید و بابت تحویل خودرو 162میلیون تومان نقد پرداخت کرد؛ یعنی جک اس‌سه در کارخانه 528 میلیون تومان و در طرح‌های اقساطی 762 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. سود در فروش اقساطی در بیشتر مشاهده‌ها 33 تا 53 درصد است. به همین دلیل تقاضا برای خرید اقساطی خودروی چینی در بازار اصفهان بالا نیست.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط