ترک اعتیاد با جایگزین‌های طبیعی

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چه کسانی بیشتر به مواد مخدر گرایش دارند و علت آن چیست؟ پاسخ این سؤال را از زبان جواد کاردانپور، کارشناس طب سنتی و مشاور تغذیه سالم بخوانید.

تاریخ انتشار: 09:42 - سه شنبه 1400/10/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

چه کسانی معتاد می‌شوند؟

در طبع‌شناسی کسانی که حرارت بالایی دارند و از مزاج‌های گرم و خشک و یا گرم و تر برخوردار هستند، بیشتر علائمی مانند عصبی بودن، استرس، تشویش، بیش فعالی، بلوغ زودرس، ریزش موی شدید، تاری چشم و گرگرفتگی در آن‌ها دیده می‌شود؛ تا جایی که گاهی در سنین پایین، کف پاهای خود را روی زمین می‌گذارند تا بتوانند شب به آرامی بخوابند.
این افراد کسانی هستند که به مواد مخدر بیشتر گرایش پیدا خواهند کرد تا به واسطه آن، بدن را کمی تخدیر و آرام کنند و همین امر باعث می‌شود در مراحل اولیه آرامش موقتی و کاذب پیدا کنند و روز به روز مقدار مصرف مواد را افزایش دهند تا بیشتر به آرامش برسند؛ به همین دلیل بعد از مدتی دیگر نمی‌توانند مواد را کنار بگذارند و حتی در سنین بالا که دیگر نیاز به کاهش حرارت ندارند و طبیعت بدنشان سرد می‌شود، به مصرف مواد عادت کرده و تا آخر عمر به آن وابسته می‌شوند.
عموما گرایش به مواد مخدر در سنین پایین به‌خصوص جوانان و نوجوانان که طبیعت گرم‌تری دارند، بیشتر است و افرادی که در سنین بالا دارای طبیعت‌های سرد هستند، به‌هیچ‌وجه به مواد مخدر گرایش نخواهند داشت؛ به‌طوری‌که آزمایش‌ها نشان داده است افراد دارای طبیعت سرد زمانی که از مخدرات استفاده می‌کنند دچار واکنش‌های منفی مانند استفراغ و تپش قلب شده و توان مصرف مواد را نخواهند داشت؛ ولی طبیعت‌های گرم از مصرف مواد مخدر در ظاهر لذت می‌برند و با همین تصور غلط‌انداز، میل بیشتری به ادامه مصرف مواد پیدا خواهند کرد!
یکی دیگر از توجیهات افرادی که به سراغ مواد مخدر می‌روند، این است که مواد مخدر باعث آرامش اعصابشان می‌شود و کمتر عصبانی می‌شوند و برعکس زمان‌هایی که مصرف نمی‌کنند زیاد عصبانی می‌شوند!
پزشکان نیز به افرادی که مواد را ترک می‌کنند، قرص اعصاب تجویز می‌کنند.
این امر در طب سنتی هم ثابت شده است و افرادی که بیشتر عصبانی می‌شوند از طبع گرم‌تری برخوردارند اما مزاج‌های سرد و خشک و سرد و تر کمتر عصبانی می‌شوند.
گفتنی است که گرایش طبیعت‌های گرم به مواد مخدر را می‌توان با آماری که امروزه به‌دست آمده، ثابت کرد؛ به‌طوری‌که در مناطق گرمسیری مثل شرق کشور، آمار مصرف مواد مخدر بسیار زیاد است و به همین نسبت در مناطقی که حرارت کمتری دارند مثل شمال کشور، درصد مبتلایان بسیار کم است و گرایش به مواد صنعتی بیشتر شده است که بحث مواد صنعتی از تخدیرکننده‌های طبیعی جداست. به هر حال آنچه مهم است این است که عوارض مصرف مواد مخدر را جدی بگیرند و برای ترک، از جایگزین‌های طبیعی استفاده کنند.

 جایگزین‌های طبیعی

پیشنهاد ما به این افراد این است که برای کاهش حرارت زیاد بدن باید از سردکننده‌هایی استفاده کنند که هم دچار غلبه سردی نشوند و هم اعتیادآور نباشد.
خوراکی‌هایی همچون کدو به صورت پخته یا خام، حرارت را بسیار کاهش می‌دهد و این مشکل را رفع خواهد کرد. در روایات نیز اشاره شده است بهترین خوراکی برای کسانی که عصبی می‌شوند کدوست. کدو به اعصاب آرامش خواهد داد و طبیعت گرم را به اعتدال خواهد کشاند. استفاده از کرفس به صورت سوپ یا به صورت خورشت نیز مفید است.
اما مفیدترین خوراکی‌ها که می‌توان در زمان ترک به‌خصوص در روزهای اول استفاده کرد، سرکه انگور طبیعی مخلوط با شیره انگور یا شیره خرماست که بدون آب به همراه کاسنی و یا کاهو در میان‌وعده یا به عنوان یک وعده غذایی بسیار مؤثر است؛ هرچند می‌توان از سرکه انگبین طبیعی هم به جای آن استفاده کرد.
همچنین می‌توان از سیب قرمز صبح ناشتا استفاده کرد، سرکه یا ترشی‌های فصلی، بامیه یا کاسنی به صورت سوپ یا خام به همراه غذا نیز مفید است. بابونه هم تقویت‌کننده اعصاب و روان است که به عنوان دمنوش همراه با عسل در بین روز برای رفع تشنگی نیز قابل استفاده است.
علاوه بر این، مخدراتی در بین گیاهان وجود دارند که بسیار مؤثر بوده و اعتیادآور نیستند و در بسیاری از درمان‌های طب سنتی نیز استفاده می‌شوند؛ از جمله اسفند که برای ترک اعتیاد، به جای هر وعده مصرف مواد، یک قاشق غذاخوری اسفند را بدون اینکه جویده شود، با سه جرعه آب جوش می‌توان مصرف کرد و به راحتی مصرف مواد مخدر را ترک کرد؛ البته در طول این مدت باید هرچند هفته یک‌بار، حجامت عام هم انجام دهند تا دردهای احتمالی را تسکین داده و تولید خون سالم را افزایش دهد و سم‌زدایی کامل صورت پذیرد؛ حتی می‌توان از نمک دریا یا سنگ نمک تا روزی هفتاد مرتبه به مقدار یک انگشت استفاده کرد که به دفع سموم بدن بسیار کمک خواهد کرد.

 راهکارهایی برای کاهش بدن‌درد

زنجبیل و دارچین به نسبت مساوی آسیاب شده و با مقداری عسل مخلوط شود. روزی سه بار به مقدار یک حب (به اندازه یک فندق) میل شود. این معجون، جایگزین مناسبی برای قرص‌های مسکن است که افراد در زمان ترک، زیاد مصرف می‌کنند.
همچنین مومیایی اگر با عسل مخلوط شود (به اندازه یک فندق) و شب قبل از خواب مصرف شود، اثر فوق العاده‌ای در کاهش درد خواهد داشت.
 استحمام با آب بسیار گرم و نیز روغن مالی با روغن اسفند و سیر در طول مدت ترک اعجازآور است که اگر به صورت صحیح بدن را مالش دهند، اثر بهتری خواهد داشت.
مالش دادن سر و به‌خصوص پیشانی با روغن بنفشه به کاهش سردردهای این ایام نیز کمک خواهد کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر