پای کسادی در بازار کفش اصفهان

صنعت کفش کشور چهارمین رسته شغلی اشتغال‌زایی کشور محسوب می‌شود و تولیدکنندگان داخلی قادر به تأمین نیاز داخل کشور به بهترین شکل ممکن هستند. ولی حالِ این صنعت در زمستان سال جاری خوب نیست؛ زیرا واحدهای صنفی و تولیدکنندگان این بخش به علت رکود حاکم بر بازار فعالیت صددرصدی ندارند. گرانی مواد اولیه و کسادی بازار هر دو به جان بازار کفش افتاده است و فعالان از کاهش تقاضا برای کفش زمستانی در سال جاری می‌گویند. این روزها خیلی از این پوتین‌ها روی دست تولیدکنندگان باقی مانده و تا کمتر از یک ماه آینده باید راهی انبارها شود تا شاید سال آینده خریداری پیدا کند.

تاریخ انتشار: 10:25 - پنجشنبه 1400/10/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

صنف کفش‌فروشان به دنبال تعطیلی مدارس، نبود مهمانی و مراسم عروسی ضررهای زیادی را از اسفند 98 متحمل شدند. اکنون سایه تورم سرسام‌آور و گران‌شدن مواد اولیه بر سر صنعت کفش کشور افتاده است تا تولیدی‌ها را هر روز یک قدم به تعطیلی نزدیک‌تر کند.

بازار کفش زمستانی در کسادی

«نه مشتری می‌خرند و نه تولید با صرفه است.» این جمله تعبیر بسیاری از بازاریان از شرایط حال حاضر بازار کفش زمستانی است. «مشتری نمی‌خرد چون توان خرید کاهش یافته است.»
 به گزارش ایسنا، رسول شجری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های گفت: «خیلی از این پوتین‌ها روی دست تولیدکنندگان مانده است؛ چراکه استقبالی از کفش‌های زمستانی نشده است.» این مقام صنفی با اشاره به اینکه جایگاه کفش در سبد خانوار مانند گذشته نیست، ادامه داد: «درحال‌حاضر تولیدکنندگان با ظرفیت ۵۰ تا ۶۰درصدی فعال هستند. علت این کاهش تقاضا گرانی، شیوع ویروس کرونا و بیکاری بوده است. مردم در این موارد خیلی اقتصادی رفتار می‌کنند.»
یکی از فروشگاه‌داران درباره رفتار مردم در بازار کفش زمستانی توضیح داد: «مردم در واقع قصد خرید دارند ولی با احتیاط خرید می‌کنند؛ برای مثال اگر یک خانواده چهارنفره در گذشته چهار جفت کفش زمستانی می‌خرید، اکنون یک یا دو جفت می‌خرند و مانند سابق تمامی اعضا کفش جدید نمی‌خرند. درنتیجه تقاضا کم و بازار کساد شده است.» رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست‌دوز نیز از افت تقاضا در بازار کفش‌های زمستانی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد و میانگین افزایش قیمت حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد خبر داد و علت اصلی آن افزایش قیمت مواد اولیه و سایر هزینه‌های تولید است.
بررسی میدانی از بازار کفش زمستانی نشان می‌دهد یک جفت بوت مردانه با کیفیت متوسط دست‌کم 200 هزار تومان قیمت دارد و این بها برای کفش‌های زمستانی تولید داخل با چرم طبیعی مانند شهر چرم، درسا، شاهین و… به مرز چهار میلیون تومان هم می‌رسد.
قیمت بوت و نیم بوت‌های زنانه نیز از حدود 120 هزار تومان شروع می‌شود و خرید مدل‌های با کیفیت‌تر بین 220 تا 400 هزار تومان هزینه دارد. کفش‌های زمستانی زنانه از جنس چرم طبیعی نیز با قیمت میلیون تومانی به فروش می‌رسد و بعضی مدل بوت‌های بلند زنانه حوالی پنج و شش میلیون تومان هم قیمت خورده است. یک جفت بوت بچگانه نیز حداقل با قیمت 100هزار تومان در بازار اصفهان عرضه می‌شود و قیمت مدل‌های باکیفیت‌تر بین 190 تا 450 هزار تومان است.
کفش زمستانی نه‌تنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای جهانی بی مشتری مانده است و آمارها از کاهش صادرات انواع کفش حکایت می‌کند.
 به گزارش اقتصاد آنلاین، علی رسولیان، رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در مورد میزان صادرات کفش بیان داشت: «در هفت ماه نخست سال جاری ۵۰میلیون دلار صادرات کیف و کفش داشته‌ایم که این رقم به نسبت ظرفیت و توانمندی‌های این بخش رقم ناچیزی است.»
در مقابـــــل، رئیـــــس اتحادیــــــه تولیدکنندگان و فروشندگان کفش‌های دست‌دوز معتقد است جهت تداوم فعالیت تولیدکنندگان در این شرایط باید به دنبال ایجاد رد پا در بازارهای منطقه‌ای بود.

قیمت تولید همچنان افزایشی

 گزارش‌ها از افزایش هزینه تولید کفش زمستانی و به دنبال آن گرانی این اجناس در بازار حکایت می‌کند. براساس توضیحات رسول شجری، قیمت کفش بسته به مواد اولیه آن است و در حال حاضر قیمت پوست طبیعی چرم بنا به دلایلی که پتروشیمی و فروشندگان پوست در آن دخیل بودند، بیش از ۵۰درصد افزایش یافته است.
همچنین به گزارش اقتصاد آنلاین، علی رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت مواد اولیه کفش توضیح داد: «مواد اولیه این صنعت ارز دولتی ندارد و درخصوص واردات و گمرک نیز ما برای حمایت از تولید داخل، محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌ایم، اما به دلیل شرایط رقابتی، مواد مورد استفاده باید کیفیت لازم را داشته باشد.»
 براساس توضیحات این مقام مسئول واحدهای تولیدی کیف و کفش با موانع و مشکلات متعددی، ازجمله تأمین مواد اولیه مواجه‌اند که بخشی از آن نیازمند حمایت دولت است. از آنجایی که پرونده ارز دولتی سال آینده بسته می‌شود، نمی‌توان انتظار تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه کفش را داشت و دولت باید نسخه دیگری برای رفع مشکلات این صنعت بپیچد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر