تدوین طرح حمایت از نهاد خانواده

برگزاری بیست و‌هفتمین جلسه علنی دوره ششم شورای اسلامی با ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها مصادف شد

برگزاری بیست‌وهفتمین جلسه علنی دوره ششم شورای اسلامی شهر اصفهان روز گذشته مصادف شد با ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها. در این جلسه طرح حمایت از نهاد خانواده به مناسبت روز مادر تدوین و به مناسبت روز بزرگداشت مقام زن از تعدادی همسران شهدا تقدیر شد.
عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان در بیست‌و‌هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تبریک میلاد با‌سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز مادر گفت: ابعاد شخصیت والای حضرت زهرا (س) بسیار گسترده و وسیع است و محققان و اندیشمندان زیادی در طول تاریخ به تفسیر و تبیین آن پرداخته‌اند. حضرت فاطمه (س) از نظر آموزه‌های قرآنی انسان کاملی است که به سبب همین ویژگی می‌تواند سرمشق بی‌چون‌و‌چرای مردم شود و انسان‌ها برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی از ایشان بیاموزند.

دوشنبه ۰۴ بهمن ۱۴۰۰

فرزانه کلاهدوزان تصریح کرد: حضرت فاطمه زهرا (س) نه‌تنها خود مبین و مفسر آیات قرآن است و وجود او سندی زنده به عنوان پشتوانه عملی برای تأیید مفاهیم آن کتاب آسمانی است، بلکه عملکرد آن حضرت گاهی موجب نزول آیات قرآن شد. حضرت فاطمه زهرا (س) نه تنها یک مادر موفق بلکه در تمام ابعاد زندگی اعم از شجاعت، تقوا، پرهیزکاری، عبادت و فداکاری به عنوان یک انسان کامل مطرح است. او با اشاره به حدیثی از پیامبر گرامی اسلام افزود: رسول اکرم(ص) برای اینکه حضرت فاطمه را بشناسانند، او را نه به‌عنوان یک دختر یا یک زن، بلکه به‌عنوان یک انسان برتر معرفی می‌کند. آنجا که می‌فرماید: «فاطمه مایه سرور قلب من است و شوهرش نور چشم من است و فرزندان او امنای پروردگار من هستند. معنای این جمله این است که پیامبر (ص) می‌خواهد فاطمه را به عنوان قطب و محور معرفی کند؛ بنابراین نگفته است علی یا حسن و حسین؛ بلکه گفته شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه. پس باید گفت همه این موضوعات روی هم رفته بیانگر مقام بلند حضرت فاطمه زهرا(س) در نزد رسول خدا (ص) است. عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم فاطمه (س) را به عنوان سرمشق زندگی خود قرار دهیم و شیوه و سبک زندگی خود را بر اساس آن سامان‌دهی کنیم،‌ باید به جزئیات زندگی ایشان و خصوصیات اخلاقی و منش‌ها و کنش‌ها و حتی واکنش‌های ایشان آگاهی داشته باشیم.
کلاهدوزان با بیان اینکه فاطمه(س) الگوی صبر و قناعت، وفاداری، شجاعت، فصاحت و بلاغت است، اضافه کرد: او تنها زن از بنی‌هاشم‌(ع) بود که با خطبه‌های بلند و جامع خود در مسجد مدینه، زنانه از حق خود دفاع کرد. آن حضرت در وقایع بعد از پیامبر (ص) برای احقاق حق امیرالمؤمنین‌(ع) علیه‌السلام نقشی بی‌بدیل داشت و در کنار روشنـگری‌هایی که خـانـه‌به‌خـانـه با مهاجران و انصار داشتند، با ایراد خطابه‌ای بی‌نظیر تنها و بی‌یاور از ارزش‌های اصیل اسلامی دفاع کردند؛ ایشان با بصیرت، تدبیر و بینشی عمیق، پیشتیبان و حامی امام و ولی زمانشان بودند. این برش از زندگی حضرت، روایتی دیگر از زندگی پربرکت آن حضرت است که با روایت رایج از زندگی و شخصیت ایشان فاصله دارد.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: روایت رایج از زندگی حضرت زهرا (س) که همان هتک‌حرمت مظلومانه در یکی دو روز است، بسیار محدود بوده و برای حرکتی پیشرو و اجتماعی کافی نخواهد بود. روایتی که رهبر معظم انقلاب از ایشان بیان می‌کنند، روایتی است که با مقاومت عظیم ۹۰ روزه‌شان، بر‌هم‌زننده تدابیر و نقشه‌های دشمن است.
کلاهدوزان با بیان اینکه دوران جدید را می‌توان عصر روایت‌ها یا عصر جنگ شناختی نامید، تصریح کرد: تنازع و نبرد روایت‌ها همیشه وجود داشته است. روایت غدیر مثالی از نبرد روایت‌ها در تاریخ اسلام است. در جریان سقیفه هیچ‌کس واقعه عظیم غدیر را فراموش نکرده بود؛ اما تلاش شد که روایت غدیر تغییر داده شود و موضوع آن را محبت جلوه دهند.
او افزود: در واقعه کربلا، روایت قدرتمند حضرت زینب(س) و دیگر زنان، بر روایت خارجی خواندن کاروان اباعبدالله (ع) غلبه کرد و به دنبالش جریان‌های اجتماعی متعددی به‌وجود آمد و قدر مسلم خلق گفتمان و روایت، امری ضروری است؛ چون قدرت ایجاد حرکت اجتماعی دارد، عبرت داشته و هویت می‌آورد. عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روایت زن در عصر امروز گفت: روایت «زن شرقی» (زن سنتی و بدون نقش در تاریخ‌سازی) و روایت «زن غربی» (زن متجدد و ابزاری در دست مردان)، وجود نگاه منفی به تعدد نقش‌های زنان، این دو روایت را سبب شده و باعث ایجاد دو رویکرد سنتی و غربی می‌شود؛ به گونه‌ای که رویکرد سنتی نقش اجتماعی زنان را حذف، و رویکرد غربی نقش خانوادگی را کمرنگ یا حذف می‌کند.

 چند روایت از مسئله زنان در جامعه

کلاهدوزان بیان کرد: این‌ها دو روی سکه انفعال و منفی‌نگری هستند که هردو آسیب‌زا هستند. تغییر نوع نگاه راه‌حل‌های متفاوت ایجاد کرد. نگاه و روایتی که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب نسبت به مسئله زنان داشتند، باعث ایجاد گفتمانی دیگر و روایت سومی شده است که در تقابل و رقیب دو روایت یاد شده و عبارت است از زن مسلمان ایرانی که نه زن شرقی است و نه زن غربی. به گفته او، در جریان زن شرقی و زن غربی، شروع بحث از نگاه منفی به تعدد نقش‌ها و تضادهای نقشی است و در روایت سوم، شروع بحث از وحدت نقش‌هاست. با پذیرش روایت سوم به دو کلان روایت از حضور اجتماعی زن می‌رسیم. روایت زنان پیرو که آن‌ها را پشتیبان می‌داند و از نماد جنگ و دفاع مقدس در ادبیات خود استفاده می‌کند و روایت زنان پیشرو که زنان را دوشادوش مردان، بلکه رهبران نهضت می‌داند و از استعاره انقلاب اسلامی استفاده می‌کند. این استعاره متناسب شرایط کنونی جامعه ماست.
عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه چهار الگوی تاریخی زنان پیشرو مربوط به انقلاب اسلامی، نهضت خرداد ۴۲، نهضت مشــروطه و نــهضت تنباکو است، خاطرنشان کرد: عموما رویکرد ما در روایت انقلاب آسیب‌شناسانه است؛ درحالی‌که نگاه جمهوری اسلامی فــرصت‌شناسانه است. نـگاه‌هـای آسـیب‌شناسانه ما را به راهبردهای مقطعی رسانده و ظرفیت‌ها را به کار نمی‌گیرد. در مسئله زن نیز زنان باید پرچم‌دار تغییر نگاه شوند. در هر میدانی که بانوان مسئولانه وارد شوند، پیشرفت در آن میدان چندبرابر است.
کلاهدوزان اضافه کرد: مسئله امروز زنان جامعه ما مسئله روایت و گفتمان غرب از زن است که زن را آزاد، رها و شاد توصیف کرده و زن ایرانی را زن شرقی و بی‌نقش در جامعه معرفی می‌کند و در مقایسه با زن غربی، زن ما خودش را ضعیف می‌داند یا مکلف تصور می‌کند که این ناشی از ضعف ما در روایت است.
او ادامه داد: بانوان می‌توانند با هویت‌یابی و آینده‌پژوهی در تربیت خود و دوایر مرتبط با خود، از خانواده گرفته تا جامعه، در گسترش روایت زن هم‌تراز مسلمان ایرانی، برای تحقق نگاه امیدآفرین به سمت تمدن اسلامی تأثیرگذار باشند.
عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در این راستا باید از ظرفیت‌های بانوانه خدادادی همچون مهر وسیع، قدرت مقاومت و تحمل زیاد و چند‌جانبه‌بودن و جامعیت شخصیتی بهره‌مند شده و نیز مراقب تهدیدهای بیرونی همچون تحقیر توسط خود و جامعه، عدم شناخت توانمندی‌ها باشند. روایت الگوها توسط اندیشمندان و دلسوزان انقلاب نیز راه حلی دیگر است. زنان الگو در تاریخ اسلام ناشناخته هستند.
کلاهدوزان بیان کرد: گفته می‌شود خداوند به خاطر اختلاف طبیعی ما انسان‌ها، اسوه‌های مختلف پیش روی ما گذاشته، تا با دیدن آن‌ها در شرایط خودمان با اجتهاد به الگوی زندگی خود برسیم. ما عادت داریم الگوها را از قله روایت کنیم، پس تبدیل می‌شوند به الگوهای دست‌نیافتنی. از الگوی آسیه و مریم تا حضرت زینب (س) تا اصحاب اهل بیت (ع) را باید روایت کنیم. الگوهایی که در عصر حاضر در شهر و دیار خودمان بوده و هستند.
او گفت: با تبیین مبانی درست زندگی توسط اندیشمندان زن و مرد جامعه برای دختران نوجوان این عصر، امکان خلق مدل زیبای زندگی خود را توسط خودشان ایجاد کرد. الگوهای متنوع دینی ما نشان می‌دهد که معناداری زندگی زن، وابستگی به نقش‌ها ندارد و در شرایطی ممکن است نقشی کم‌رنگ یا حذف شود. به عبارتی جنسیت مأموریت را عوض نمی‌کند، بلکه در شیوه پیشبرد مأموریت اثر می‌گذارد.

 مدیریت خانواده، نشان از توانایی زنان است

عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه زنان به خاطر ساختار وجودی خود قادر به ایفای نقش‌ها و وظایف متعدد بدون تزاحم در این نقش‌ها هستند، تصریح کرد: مدیریت خانواده مثالی از این توانایی است که بدون درهم فرورفتن نقش‌ها، وحدت و یکپارچگی در نقش‌ها را ایفا می‌کنند. مثال دیگر اینکه مادران در این دو سال در شرایط سخت محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا نقش معلمی را نیز در کنار آموزگاران عزیز ایفا کردند که در این میان بانوان کارمند و شاغل در بخش‌های مختلف و شهرداری شرایط ویژه‌تری دارند که نگاه و توجهی ویژه توسط شورای محترم و مدیریت شهری را طلب می‌کند.
کلاهدوزان افزود: در این راستا با توجه به جلساتی که با نمایندگان بانوان و بررسی مشکلات کارمندان شاغل در شهرداری داشتیم، طرحی را برای حمایت از نهاد خانواده تقدیم خواهیم کرد که امید است با وسعت نگاه همکاران شورا تصویب شده و با عنایت ویژه شهردار به اجرا درآید.
لازم به ذکر است به مناسبت این روز، آیین تجلیل از همسران و مادران شهدای شهرداری اصفهان در صحن علنی شورا برگزار شد.
در این آیین به پاسداشت مقام زن، به نیابت از خانواده شهدای شهرداری اصفهان از تعدادی از همسران این شهدا شامل زهرا قانعیان همسر شهید حسن یزدی، زهرا محمدی دشتی همسر شهید رضا مانیان، عفت میرلوحی همسر شهید مرتضی تـیموری، فاطمه ابراهیمی همسر شهید رضا ابراهیمی، ماه‌بیگم طالبی مادر شهید محمود مزیدی و عفت عمیدی همسر شهید پرویز زحمت‌کش تجلیل شد.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.