دگردیسی هندبال با پروفسور اسپانیایی

بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی آسیا با دومین صعود تیم ملی هندبال ایران به جام جهانی همراه بود و تیم کشورمان با قطعی‌کردن حضورش در مرحله نهایی، یکی از چهار سهمیه جهانی قاره کهن را به خود اختصاص داد.

تاریخ انتشار: 10:09 - چهارشنبه 1400/11/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

تیم ملی هندبال ایران که پیش‌تر در سال 2015 برای اولین بار در جام جهانی قطر شرکت کرده بود، به امید تکرار این تجربه راهی عربستان، در حالی راهی محل برگزاری جام ملت‌های آسیا شد که مانوئل فرناندز، سرمربی اسپانیایی هدایت تیم ملی را برعهده داشت.
پس از یک دوره حضور علیرضا حبیبی روی نیمکت تیم ملی که منجر به کسب نتیجه خاصی نشد، مسئولان فدراسیون هندبال یک‌بار دیگر به سراغ مربی خارجی رفتند و فرناندز را به خدمت گرفتند.
تیم ملی هندبال کشورمان پس‌ازاینکه دیدارهای گذشته خود برابر تیم‌های استرالیا، هند، عربستان و عراق را با پیروزی پشت سر گذاشته بودند، برابر تیم کویت به میدان رفت و با برتری مقابل این تیم، صعودش به جام جهانی را قطعی کرد. تیم کویت که سابقه چهار مقام قهرمانی، دو نایب‌قهرمانی و چهار عنوان سومی آسیا را دارد، تاکنون دوبار به المپیک صعود کرده و تجربه هشت دوره حضور در جام جهانی را دارد؛ اما تیم ملی هندبال کشورمان در مصافی نزدیک با این تیم تا ثانیه‌های پایانی بازی به تساوی دست یافته بود؛ اما شلیک ناگهانی سجاد استکی، زمینه‌ساز پیروزی تیم ملی شد. تیم کشورمان امروز در آخرین بازی مرحله ماقبل نهایی به مصاف تیم بحرین می‌رود؛ اما نتیجه این بازی تأثیری بر وضعیت این تیم ندارد و شاگردان فرناندز باید برای نتیجه‌گرفتن در مرحله نهایی آماده شوند.

جمالی: نقش نمایان خط دفاعی و دروازه‌بان تیم ملی

ملی‌پوش سابق هندبال استان معتقد است تیم ملی در جام ملت‌های 2022 آسیا دچار دگردیسی شده و نباید از نقش مهم سرمربی تیم ملی در این اتفاق به سادگی عبور کرد. به گفته حمید جمالی، فرناندز یکی از بزرگ‌ترین تئوریسین‌های هندبال دنیاست که از جمله مدرسان برجسته فدراسیون جهانی هندبال هم محسوب می‌شود. او تأکید دارد با توجه به استعدادهایی که در هندبال ایران وجود دارد، به یک مربی با دانش روز دنیا نیازمند هستیم و فرناندز در مدت حضورش در تیم ملی، موفق شده این تیم را به هماهنگی برساند. دبیر هیئت هندبال استان به غیبت بازیکنان سرشناس در تیم ملی نیز اشاره کرده و می‌گوید: نفراتی چون محسن باباصفری، الله‌کرم استکی، علیرضا موسوی و سعید حیدری راد بازیکنان خوبی هستند که در یک تیم نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کنند. آن‌طور که جمالی می‌گوید، در دیدارهای گذشته تیم ملی، نقش خط دفاعی و دروازه‌بان تیم ملی بسیار نمایان بوده و مشخص است که سرمربی اسپانیایی تیم ملی، برای اجرای سیستم شش صفر تهاجمی برنامه‌ریزی داشته و آن را در تیم ملی اجرا کرده است.
جمالی با اشاره به اردوهای تدارکاتی که تیم‌های مطرح آسیایی پشت سر گذاشته‌اند، تأکید می‌کند: تیم‌های بحرین و کویت اردوهای چندماهه‌ای در اروپا داشته‌اند؛ اما مراحل آماده‌سازی تیم ملی ما هم مطلوب به نظر می‌رسد و تأثیر چند بازی دوستانه در اسپانیا و چند بازی تدارکاتی در قطر در عملکرد تیم ملی نمایان است. به نظر دبیر هیئت هندبال استان، در عملکرد تیم ملی ضعف‌هایی دیده می‌شود اما با توجه به صعود این تیم به جام جهانی، فعلا باید دست روی نکات برجسته گذاشت تا این تیم با شرایط بهتری مهیای حضور در جام جهانی شود.

زنگ خطر برای هندبال بومی اصفهان

هندبال ملی ایران طی دو دهه اخیر به حضور پرتعداد بازیکنان اصفهانی عادت کرده و اولین صعود به جام جهانی و نایب‌قهرمانی در بازی‌های آسیایی با نقش‌آفرینی ویژه هندبالیست‌های نصف‌جهان به وقوع پیوست؛ اما دومین صعود تیم ملی هندبال به جام جهانی با حضور کم‌تعداد اصفهانی‌ها همراه بود. غیبت بازیکنانی چون الله‌کرم استکی، محسن باباصفری، علیرضا موسوی و سعید برخورداری که همگی جزو لژیونرهای مطرح رشته هندبال هستند و سال‌ها نمایندگی هندبال استان در تیم ملی را برعهده داشته‌اند، باعث شده تا حضور ملی‌پوشان اصفهانی به چند بازیکن چون سجاد استکی، جلال کیانی و کیارش طاهری محدود شود که این موضوع می‌تواند زنگ خطر را برای هندبال استان به صدا درآورد. بازیکنی چون الله‌کرم استکی از بازماندگان تیم ملی هندبال در بازی‌های آسیایی دوحه قطر در سال 2006 است و بسیاری از هم‌بازی‌های او پس از گذشت 16سال از آن رویداد، از دنیای قهرمانی خداحافظی کرده یا به جرگه مربیان پیوسته‌اند و خواه‌ناخواه این بازیکنان و دیگر هم‌دوره‌ای‌های او دیر یا زود باید جای خود را در تیم ملی به بازیکنان جوان بدهند و ملی‌پوشان تازه‌نفس اصفهانی جای آن‌ها را بگیرند. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد،  مشخص می‌شود فرایند بازیکن‌سازی به درستی انجام نشده است؛ فرایندی که قطعا کوتاه‌مدت نیست و بازه زمانی حدودا 10ساله‌ای را نیاز دارد که اگر در هر بخش این فرایند خللی وارد شود، نتیجه آن مطلوب نخواهد بود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط