ورق بورس برگشت

س از آنکه رئیس‌جمهور سه‌شنبه شب و در برنامه زنده تلویزیونی وعده طرح راهکاری برای خروج بورس از بحران توسط وزارت اقتصاد را داد، دیروز شاخص بورس تهران، با جهشی برخلاف جهت حرکتش در هفته جاری، 21497واحد رشد کرد و به کانال یک میلیون و ۲۲۹هزار واحدی بازگشت. شــاخــص هم‌وزن نــیــز بــا رشــدی 1691واحدی مــواجــه شد و روی رقـــم 318,759واحــد ایستاد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس نیز به دو هزار و ۸۲۰میلیارد تومان رسید.

تاریخ انتشار: 10:32 - پنجشنبه 1400/11/7
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
no image

معاون اول رئیس‌جمهور تصمیم‌های آخرین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای حمایت از بازار سرمایه را برای اجرا به سیداحسان خاندوزی وزیر اقتصاد، سیدرضا فاطمی وزیر صمت، جواد اوجی وزیر نفت، سیدمسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و علی صالح‌آبادی رئیس‌کل بانک مرکزی ابلاغ کرد.
به گزارش ایرنا، بر اساس تصمیم‌های اتخاذشده در این ستاد، از زمان ابلاغ مصوبه، نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها بر اساس فرمول ابلاغی وزارت نفت و با اعمال سقف نرخ گاز صادراتی (حداکثر پنجاه هزار ریال) تعیین می‌شود. نرخ گاز سوخت پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع پایین‌دستی، مجتمع‌های احیای فولاد و مصارف مربوط به تأسیسات عمومی پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها شامل برق، آب، اکسیژن و… معادل ۴۰درصد نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها (حداکثر بیست هزار ریال) و همچنین صنایع سیمان و سایر صنایع معادل ۱۰درصد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود. همچنین بر اساس تصمیم این ستاد، در سال ۱۴۰۱ فرمول نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن تغییر پیدا نخواهد کرد. وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه‌وبودجه کشور مکلف‌اند زمان‌بندی عرضه اوراق دولتی را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که فروش اوراق مالی اسلامی نقدی در بازار سرمایه بدون لحاظ فروش به صندوق‌های با درآمد ثابت حداکثر معادل ۵۰درصد جریان نقدی ورودی بازار سرمایه در هر ماه باشد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را حداقل معادل ۹۰درصد نرخ ارز سامانه نیما در شش ماه گذشته اعلام کند. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مالیات سود ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی ذکرشده را بر مبنای نرخ اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران محاسبه و اخذ کند. همچنین با پیشنهاد بانک مرکزی مقرر شد این بانک با مداخله فعال در بازار بین‌بانکی به‌گونه‌ای اقدام کند که میانگین ماهانه نرخ سود در بازار بین‌بانکی حداکثر ۲۰درصد باشد.
در همین زمینه، وزیر امور دارایی و اقتصادی با تشریح جزئیات مصوبه‌های حمایتی دولت از بورس اظهار کرد: این مصوبات حامل پیام جدی حمایت دولت از صنایع، با ثبات‌بودن فعالیت اقتصادی، پیش‌بینی‌پذیربودن متغیرها و در نهایت چشم‌انداز مثبت اقتصاد در ماه‌های آینده است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی سه‌شنبه‌شب در توییتی نوشت: «فردا روز یک شروع دیگر در اجرای مصوبات اقتصادی خواهد بود؛ ان‌شاءالله». این خبر خوش وزیر اقتصاد در خصوص اجرایی‌کردن مصوبات ۱۰گانه بازار سرمایه درپی سخنان سه‌شنبه‌شب رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی مبنی بر تأکید وی بر خروج بورس از مشکلات کنونی و حمایت از این بازار بوده است. پس‌ازآن، هیئت دولت جلسه‌ای با حضور وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر نفت، رئیس سازمان برنامه، معاون اول رئیس‌جمهور، معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان بورس برگزار کرد که مصوبات خوبی برای حمایت از صنایع بورسی در این جلسه تصویب شد. احسان خاندوزی به تشریح جزئیات مصوبات بورسی هیئت دولت پرداخت و اظهار کرد: در راستای اجرایی‌شدن مصوباتی که پیش‌تر توسط ستاد اقتصادی دولت در حمایت از صنایع بورسی اتخاذشده بود، امروز دو اقدام صورت گرفت. اقدام نخست، مصوبه‌ای است که هیئت دولت به‌عنوان اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب کرد و به‌طور رسمی به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهد شد و دوم ابلاغیه‌ای است که از طرف معاون اول رئیس‌جمهور به وزرای اقتصادی، رئیس بانک مرکزی، رئیس مرکز سازمان برنامه‌وبودجه و دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد.
او در تشریح جزئیات ابلاغیه یادشده، بیان کرد: ابلاغیه دولت مشتمل بر سقف‌گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت می‌شود. طی مدت اخیر به دلیل اینکه مناسبات بین‌المللی موجب شده بود تا قیمت هاب‌های جهانی تغییر پیدا کند، این نرخ برای پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌های در کشور نیز افزایشی بسیار فراتر از حد متعارف داشت.
خاندوزی ادامه داد: دولت برای اینکه نشان دهد مسئله سودآوری صنایع و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است، سقف ۵ هزار تومانی را برای نرخ خوراک و سقف ۲ هزار تومان را برای نرخ سوخت مصوب کرد که با حفظ فرمول سابق، در هیچ زمانی قیمت‌ها از سقف ۵ هزار تومان برای خوراک و ۲ هزار تومان برای سوخت فراتر نخواهد رفت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به نسبت قیمت‌های حدود ۷-۸ هزار تومانی که طی هفته‌های اخیر برای صنایع محاسبه می‌شود، تصریح کرد: نرخ‌گذاری دولت در مصوبه یادشده، کاهش بسیار شدیدی داشته و پیامدهای خوبی را برای سودآوری این صنایع در بازار سرمایه و در بخش‌های مختلف اقتصادی در پی خواهد داشت.
او با بیان اینکه این تصمیم نه‌تنها از سال ۱۴۰۱، بلکه از ابتدای بهمن سال جاری، اجرایی خواهد شد، خاطرنشان کرد: این مصوبه حاوی پیام روشن و محکمی مبنی بر این است که سودآوری بخش‌های اقتصادی و رونق بخش‌های تولیدی و صنایع برای دولت در درجه اول اهمیت قرار دارد. بخشی از درآمد دولت به دلیل کاهش و سقف‌گذاری که در نرخ خوراک و سوخت صورت گرفته نیز کاهش می‌یابد، این موضوع نشان‌دهنده اثبات اهمیت رونق اقتصادی نسبت به ملاحظات بودجه‌ای و درآمدی دولت است.
خـانـدوزی افــزود: ایـــن مـصـوبـــه هیئت‌وزیران در نامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی نیز ارسال می‌شود، درج خواهد شد که معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع و مصارف تبصره ۱۴ کاهش پیدا می‌کند؛ اما امیدواریم که یک پیام حمایتی جدی برای صنایع و فعالان اقتصادی باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نکته دوم را در خصوص نرخ تسعیر اعلامی بانک مرکزی برای دارایی‌های خارجی و نیز دارایی‌های ارزی بانک‌ها برشمرد و گفت: بانک مرکزی مکلف شد نرخ سامانه نیما در ۶ ماه گذشته را مبنا قرار دهد و معادل ۹۰درصد از آن را برای نرخ تسعیر در نظر بگیرد.
او ادامه داد: این موضوع هم کمک خواهد کرد تا گزارش سه‌ماهه پایانی بانک‌ها و نهادهای مالی و همچنین گزارش سال آینده آن‌ها به لحاظ نشان‌دادن ارقام واقعی و سودآوری تقویت شود. همچنین بانک مرکزی مکلف شود تا با مداخله فعال، به نحوی نرخ سود بازار بین‌بانکی را تنظیم کند تا سقف این نرخ ۲۰درصد باشد و این رقم فراتر از ۲۰درصد نخواهد بود.
به گفته خاندوزی، در مصوبه هیئت دولت در اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این اجازه داده شده است که بخشی از سهام عدالت در شرکت‌های دولتی به‌عنوان وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار قرار بگیرد تا به پشتوانه آن صندوق تثبیت بازار بتواند مداخله جدی‌تر و حمایت گسترده‌تری انجام دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ارقامی که پیش‌تر اعلام شده بود، خاطرنشان کرد: پیش‌ازاین، اعدادی مطرح شده بود  که در حد ۲۰ یا ۳۰ هزارمیلیارد تومان بود، بر اساس مصوبه هیئت دولت، صندوق تثبیت بازار از این امکان برخوردار شد تا بدون سقف بتواند از پشتوانه سهام دولت در شرکت‌های دولتی و تابعه استفاده کند.
او افزود: همچنین ۱۰درصد از عرضه اولیه شـرکـت‌هــای دولــتــی بـابـــت بازارگردانی همان سهام باید در نظر گرفته شود تا خود ناشر مکلف شود از سهام‌های خود حمایت کند؛ بنابراین، چشم‌انداز سودآوری بهتری را برای فعالان بازار سرمایه شاهد خواهیم بود.
خاندوزی در پایان اظهار امیدواری کرد: مجموعه این مصوبات که اجرا شد، موکول به سال ۱۴۰۱ نیست. این مجموعه، اقداماتی است که حتی پیش از تاریخ تصویب دولت هم مشمول آن خواهد شد. بنابراین، این مصوبات حامل پیام جدی حمایت دولت از صنایع، با ثبات بودن فعالیت اقتصادی، پــیـش‌بیـنــی‌پــذیربـودن متغیرها و در نـهـایـت چـشـم‌انداز مثبت اقتصاد در مـاه‌هـای آیـنـده است.

بازگشت دوباره رشد به معاملات بورس تحت تأثیر حمایت‌های دولت

شــاخــص کـــل بــــازار بـــورس دیروز چهارشنبه، ۶ بهمن با ۲۱ هزار و ۴۹۷ واحد افزایش، در جایگاه یک میلیون و ۲۲۹ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات دیروز بیش از پنج میلیارد و ۷۰۶ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۶ هزار و ۷۲۲ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۶۹۰ واحد افزایش به ۳۱۸ هزار و ۷۵۸ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک هزار و ۶۰ واحد رشد به ۲۰۰ هزار و ۷۸ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۹ هزار و ۲۶۶ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۲ هزار و ۳۹۷ واحد افزایش داشتند. علاوه بر این در بین همه نمادها، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با سه هزار و ۲۲۴ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲ هزار و ۷۰۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با ۲ هزار و ۵۸۳ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۹۵۴ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۹۴۹ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۹۴۰ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۸۹۴ واحد و پالایش نفت اصفهان (شپنا) با ۸۷۲ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل صنعت غذایی کورش (غکورش) با ۶۶ واحد، ذوب‌آهن اصفهان (ذوب) با ۶۴ واحد، تراکتورسازی ایران (تایرا) با ۶۱ واحد، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳) با ۵۳ واحد، دارویی رازک (درازک) با ۳۹ واحد و گروه صنعتی بارز (پکرمان) با ۳۴ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.
برپایه این گزارش، دیروز نماد ایران‌خودرو (خودرو)، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایپا (خساپا)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۲۳ میلیون و ۴۷۶ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۳۹۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

آخرین وضعیت شاخص فرابورس

دیروز شاخص فرابورس بیش از ۷۹ واحد افزایش داشت و روی کانال ۱۷ هزار و ۳۵ واحد ثابت ماند. نمادهای پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، بیمه سامان (بساما)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین (صبا)، پالایش نفت شیراز (شراز) و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصیر) با تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین صنعتی مینو (غصینو)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، بیمه کوثر (کوثر)، فرابورس ایران (فرابورس)، بهمن دیزل (خدیزل)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) و ریل پرداز نوآفرین (حآفرین) تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. معاملات بورس که از مدت‌ها قبل به دلیل نگرانی‌های ایجادشده در بین سهام‌داران بر مدار منفی قرار گرفته بود و سبب کاهش ورود نقدینگی به این بازار شده بود، روز چهارشنبه تحت تأثیر صحبت‌های سه شنبه شب رئیس‌جمهوری مبنی بر ارائه راهکارهای اساسی توسط تیم اقتصادی دولت در راستای برون‌رفت بازار سرمایه از بحران موجود، تغییر مسیر داد و با روندی مثبت همراه شد.
رئیس‌جمهوری اعلام کرده بود: «قرار است ۶ بهمن ۱۴۰۰ برنامه‌هایی که توسط تیم اقتصادی دولت به جمع‌بندی رسیده است از سوی وزیر اقتصاد اعلام شود، امید می‌رود هرچه سریع‌تر شاهد بازگشت ثبات در بازار سرمایه باشیم.»

کاهش 1000 میلیاردی خروج پول از بازار سرمایه

دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حمایت دولت از شرکت‌های بورسی به وزیر اقتصاد، از عزم جدی رئیس دولت برای سرو سامان‌دادن به بورس نشان دارد. اعلام برنامه 10بندی دولت برای حمایت از بازار سرمایه نتوانست سهام‌داران را متقاعد کند تا در بازار سرمایه بمانند. طی دو هفته گذشته روند خروج پول از بازار سرمایه شدت گرفته بود؛ اما در پایان معاملات روز چهارشنبه میزان خروج پول از بورس نسبت به روز گذشته هزار میلیارد تومان کاهش یافت. البته نباید از تأثیر تغییر مصوبه دولت و بازگشت به نرخ‌های قبل قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها که دیروز توسط تیم اقتصادی دولت مصوب شد، نیز گذشت. این مسئله که سودآوری پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های کشور را با مشکل جدی مواجه می‌کرد، با تغییری که در مصوبه دولت ایجاد کرد بارقه‌های امید را به سمت صنایع بورسی نیز بازگرداند.
به گزارش فارس، همچنین اعلام رسمی عدم الزام بازارگردان‌‌ها به فروش در معاملات روز چهارشنبه نمادهای بزرگ و شاخص‌‌ساز با حمایت حقوقی‌ها رشد کردند. صبح دیروز ناظر بازار در پیامی با عنوان «در مورد ایفای تعهدات بازارگردانی» اعلام کرد: «امروز چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ایفای تعهدات بازارگردان در سمت فروش الزامی نیست. لطفا از ارسال سفارش فروش در نمادهای معاملاتی خودداری فرمایید.»
بسیاری از کارشناسان معتقدند تا میزان حجم معاملات خرد و کل معاملات به حدی قابل قبول نرسد، نمی‌توان روند مثبت فعلی بازار سرمایه را ادامه‌دار دانست. البته سهام‌داران خرد باید بدانند سرمایه‌گذاری در بورس یک امر میان مدت و بلند مدت است و باید در این بازار صبور باشند. میانگین خرید حقیقی ها در بازار دیروز 14.2 میلیون تومان و میانگین فروش آن‌ها 15.8 میلیون تومان بوده است.

کاهش خروج پول از بورس

سهام‌داران حقیقی با توجه به رخدادهای روز چهارشنبه بورس و امیدواری ایجادشده در فضای بازار سرمایه با توجه به اقدامات دولت در حمایت از بورس، کمتر از روزهای قبل از بازار خارج شدند. خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی‌ها در پایان معاملات دیروز 82 میلیارد تومان بود که نسبت به روز قبل افت 92درصدی را به ثبت رسانده است.

 کاهش چشمگیر صف‌های فروش در بورس

در جریان معاملات روز چهارشنبه، 183 نماد کاهش قیمت داشتند که 124 نماد بورسی و 59 نماد فرابورسی بودند. یعنی 38درصد بازار افت قیمت داشتند. تعداد نمادهای حاضر در صف فروش نیز با افت محسوسی همراه شده و به 38 نماد رسید. در پایان معاملات ارزش صف‌‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز سه‌شنبه 78درصد کاهش یافت و 93 میلیارد تومان شد. بیشترین صف‌فروش در معاملات دیروز، به سهم های غدشت (شرکت دشت مرغاب)، بکاب (شرکت صنایع جوشکاب یزد) و وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری استان خراسان رضوی) تعلق داشت.

 رشد چشمگیر ارزش صف‌های خرید در بازار سهام

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 280 نماد رشد قیمت داشتند که 198 نماد بورسی و 82 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 58درصد بازار رشد قیمت داشتند. 95 نماد در جریان معاملات دیروز در صف خرید قرار داشتند. ارزش صف ‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته هزار و 850 درصد رشد کرد و در رقم 273 میلیارد تومان ایستاد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر