گرانی، رمق کسب‌وکار عکاسان را گرفت

نرخ ارز اگرچه بالا و پایین می‌رود؛ ولی در بازار دوربین‌های عکاسی، قیمت‌ها حد پایین ندارد، بلکه مدام اوج می‌گیرد؛ تاجایی که قیمت دوربین عکاسی به 200 میلیون تومان هم رسیده است. این گرانی به تعبیر عکاسان، اشـتـغـال در حوزه عـکـس و فیلم‌برداری را هدف گرفته است و همین امروز شمار زیادی از آتلیه‌داران، کسب‌وکار خود را تعطیل کرده‌اند و در اینستاگرام صفحه کاری راه انداخته‌اند. عده‌ای از عکاسان نیز راهی جدید برای امرار معاش خود پیش گرفته‌اند و به عرضه دوربین‌های دیجیتال دست‌دوم روی آورده‌اند.

تاریخ انتشار: 10:01 - پنجشنبه 1400/11/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

دوربین عکاسی با قیمت نجومی

قیمت انواع دوربین عکاسی در طول دوسه سال گذشته افزایش چشمگیری یافته است و امروز خرید یک دوربین باکیفیت همراه با لنز دست‌کم 20میلیون تومان هزینه دربردارد. گـران‌شـدن دوربین‌های عکاسی بر کسب‌وکـار عکاسان اصفهان هم تأثیر منفی گذاشته است و شمار زیادی از آن‌ها به فکر تغییر شغل هستند. بررسی میدانی از بازار دوربین عکاسی نشان می‌دهد قیمت یک دوربین دیجیتال با کیفیت متوسط از حدود 11 میلیون تومان شروع می‌شود؛ مانند دوربین دیجیتال کانن مدل EOS 4000D با بهای 11 میلیون و 500 هزار تومان، دوربین دیجیتال کانن مدل 2000D با قیمت 13 میلیون و 700 هزار تومان و دوربین دیجیتال سامسونگ مدل NX300 به ارزش 14 میلیون تومان. دوربین‌های عکاسی باکیفیت‌تر هم با قیمتی بیش از 30 میلیون تومان عرضه می‌شود؛ برای نمونه قیمت دوربین دیجیتال نیکون مدل D5600 به همراه لنز 18-140 میلی‌متر 30 میلیون و 200 هزار تومان، پاناسونیک مدل Lumix DMC-FZ2500 32 میلیون و 700 هزار تومان، کانن مدل Eos 80D EF S به همراه لنز
18-135 میلی‌متر 37 میلیون و 550 هزار تومان و فوجی فیلم مدل X-T3 Camera KIT با لنز حدود 43 میلیون و 900 هزار تومان است. البته دوربین‌هایی با قیمت 30 تا 50 میلیون تومان در شمار گجت‌های مقرون به صرفه جای می‌گیرند؛ چراکه دوربین‌ها پیشرفته و جدید بین 50 تا 200 میلیون تومان هم قیمت گذاری می‌شوند. از جمله این دوربین‌ها باید به دوربین دیجیتال پاناسونیک مدل Lumix DC-GH5A با قیمت 60 میلیون تومان، نیکون مدل D850 body با نرخ 66 میلیون و 800 هزار تومان، سونی مدل Alpha a7S III body با ارزش 116 میلیون و 900 هزار تومان، فوجی فیلم مدل GFX 50R Body با قیمت 119 میلیون تومان و کانن مدل EOS 1D X Mark III Body با قیمت 194 میلیون و 850 هزار تومان اشاره کرد. با این اوصاف یک عکاس برای شروع کسب‌وکار خود باید بودجه قابل‌توجهی برای خرید دوربین درنظر گیرد و اگر قصد خرید لنز حرفه‌ای داشته باشد باید از دو تا 70 میلیون تومان به بودجه خرید دوربین اضافه کند. در حال حاضر یک لنز دوربین معمولی مانند کانن، نیکون و… دو تا سه میلیون تومان قیمت دارد و لنزهای پیشرفته سونی، زایس، سیگما، مایک، تامرون و… بسته به اندازه و کیفیت با قیمت 10 تا 70 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

عکاسی دیگر سود ندارد

عکاسان و صاحبان آتلیه‌ها حال و روز خوبی ندارند و گرانی دوربین‌های دیجیتال و لوازم جانبی آن گریبانشان را گرفته است. حسین، یکی از عکاسان مجازی در اینستاگرام، درباره کسب‌وکار خود گله می‌کند: «تا قبل از کرونا آتلیه عکس و فیلم داشتم؛ ولی با شیوع کرونا و تعطیلی‌ها آتلیه خود را بستم و اینستاگرام شخصی‌ام را به صفحه کاری تبدیل کردم. شماره‌ام را گذاشته‌ام و می‌گویم هر جا بگویید برای عکاسی می‌آیم. هرچند قیمت دوربین، لنز، مموری، لوازم جانبی و… به قدری زیاد شده که دیگر عکاسی بیشتر از درآمد، هزینه به همراه دارد.»
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تعدادی از عکاسان مجازی نیز در کنار عکس‌برداری به فروش دوربین دست دوم روی آورده‌اند. علی، یکی از این عکاسان، می‌گوید: «تقاضا برای عکس در گذشته زیاد بود و تعداد عکاسان کم. الان شرایط برعکس شده. من بیشتر درآمدم از راه فروش دوربین دست‌دوم است و برای عکاسی کمتر مشتری دارم.» درحال حاضر دوربین‌های عکاسی با قیمت مناسبی در اینستاگرام به فروش می‌رسد؛ برای نمونه در یکی از این آگهی‌های فروش مجازی دوربین کانن مدل X5 همراه با مموری 32 گیگابایت، یک ماه مهلت تست، یک سال گارانتی و شات پایین 13 میلیون و 800 هزار تومان قیمت خورده است. یا در آگهی دیگری دوربین عکاسی کانن با لنز سیگما با شات کمتر از یک هزار و یک ماه مهلت تست، با قیمت 30 میلیون تومان به فروش می‌رسد. درمجموع وضعیت ظاهری و تعداد شات از عوامل تأثیرگذار بر قیمت دوربین عکاسی است و تنها با جست‌وجوی «خرید- دوربین- کارکرده» می‌توان تعداد زیادی آگهی فروش مجازی در صفحات عکاسان مشاهده کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    ثنا کبیری

برچسب‌های خبر