پرده‌برداری چهره از بیماری‌های درون

طب سنتی می‌تواند از بیماری‌هایتان پرده بردارد؛ اما چگونه ممکن است؟ پاسخ این پرسش را از زبان دکتر الهه حاجی‌صادقی، محقق طب سنتی و متخصص طب سوزنی، جویا شدیم که می‌توانید به سرنخ‌های جالب آن پی ببرید. از هزاران سال پیش، درمان‌کنندگان چینی با دیدن چهره افراد، موفق به شناسایی و تشخیص انواع بیماری‌ها می‌شدند. حالا هم بسیاری از اطبای سنتی می‌توانند با دیدن چهره، بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص دهند. پوست صورت حساس است و می‌تواند منعکس‌کننده تغییرات داخلی، حتی سریع‌تر از سایر نقاط بدن باشد. شما هم با یادگیری این علم می‌توانید از سلامت یا بیماری خود یا دیگران سرنخی به‌دست آورید.

تاریخ انتشار: 11:07 - پنجشنبه 1400/11/28
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

رنگ پوست

نوع طبع با رنگ پوست ارتباط مستقیم دارد. افراد دارای طبیعت گرم و تر، معمولا پوست سرخ و سفید و گلگون دارند و افراد دارای طبع گرم و خشک، پوستی گندمگون و کمی متمایل به زرد داشته و صاحبان مزاج سرد و خشک، تیرگی خاصی در پوستشان وجود دارد. افراد دارای طبیعت سرد و تر نیز اغلب پوست سفید و روشن دارند.

رنگ‌پریدگی

پوست رنگ‌پریده، نشان‌دهنده کم‌خونی (فقر آهن) است. در این حالت، بدن شما نمی‌تواند هموگلوبین موردنیاز خود را که باعث ایجاد رنگ قرمز خون می‌شود، تولید کند.اگر کمبود آهنتان شدید باشد، سایر قسمت‌های صورت (داخل دهان، لثه‌ها، زیر پلک‌ها و لب‌ها) رنگ‌پریده‌تر از اندازه معمول به‌نظر می‌رسند. با افزودن موادغذایی حاوی آهن (گوشت و حبوبات) و میو‌های خشک (آلو، پرهلو و پرهلندر) می‌توانید این اختلال را کنترل کنید.

چین‌وچروک زودرس

چین‌وچروک، رابطه اجتناب‌ناپذیری با سن دارد؛ اما اگر چین‌وچروک زودرس در اطراف دهان یا پیشانی داشته باشید، می‌تواند بر اثر قرارگرفتن بیش‌ازاندازه در معرض دود سیگار باشد. نیکوتین موجود در سیگار منجر به تنگ‌شدن رگ‌های خونی در لایه بیرونی پوست و کاهش جریان خون شده؛ درنتیجه مانع رسیدن مواد موردنیاز به پوست شما می‌شود.

لوپوس

وجود هر نوع جوش روی پوست صورت از وجود مشکلی در بدن خبر می‌دهد. اگر این جوش‌ها در امتداد گونه‌ها و دارای ظاهری مانند پروانه و علائمی شبیه آفتاب‌سوختگی باشد، احتمالا از بیماری لوپوس رنج می‌برید. لوپوس نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که روی پوست، مفاصل، خون، ریه‌ها، قلب و کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد.

خشکی پوست

رایج‌ترین نشانه کمبود آب در بدن، خشکی و ‌پوسته‌انداختن لب است. 30درصد از آب بدن در داخل پوست قرار دارد که در صورت کمبود آب در بدن، پوست خشک‌ می‌شود و لب‌ها ترک می‌خورد؛ همچنین کم‌آبی می‌تواند به کاهش تعریق و عدم دفع آلودگی و چربی انباشته روی پوست منجر شود که باعث افزایش احتمال ابتلا به آکنه، اگزما و پسوریازیس می‌شود. مایعات کافی مصرف کرده و از بخور آب سرد و مرطوب‌کننده و آب‌رسان قوی استفاده کنید.

ترک گوشه‌ دهان

ترک گوشه دهان معمولا با کمبود ویتامین B2، آهن و روی در بدن مرتبط است. کمبود ویتامین B در بدن می‌تواند به التهاب غشای دهان، پوست، چشم‌ها و دستگاه گوارش منجر شود. از علائم دیگر آن می‌توان به ورم غشاهای مخاطی، التهاب پلک، زخم روی لب‌ها و دهان و قرمزی پوست اشاره کرد. برای درمان این مشکل غذاهای حاوی ویتامین B (گوشت، مرغ، ماهی قزل‌آلا، تخم‌مرغ، برگ چغندر، بادام‌زمینی، لوبیا و حبوبات) مصرف کنید.

زردی صورت و چشم‌ها

اگر متوجه رنگ زرد خفیف در صورت و سفیدی چشم‌هایتان شدید، ممکن است دچار زردی باشید. زردی به علت تجمع بیلی‌روبین در خون و بافت‌های بدن ایجاد می‌شود. در حالت عادی، کبد بیلی‌روبین را به‌همراه سلول‌های قرمز قدیمی دفع می‌کند. برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

لکه زرد اطراف چشم‌ها

بیماری‌های قلبی می‌توانند از دلایل لکه زرد اطراف چشم‌ها باشند. این لکه‌ها که اغلب در نزدیکی گوشه داخلی پلک ایجاد می‌شوند، نرم، کوچک و بدون درد هستند و مشکلی در بینایی ایجاد نمی‌کنند. این مسئله اغلب با تصلب‌شرایین و بیماری عروق کرونر در ارتباط است.

حلقه‌های تیره و پف زیر چشم

حلقه‌های تیره و پف زیر چشم ممکن است به دلیل دیرخوابیدن، کمبود خواب یا گریه بیش‌ازاندازه باشد؛ اما اگر با بهره‌مندی از خواب کافی این مشکل برایتان به‌وجود آمده، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل جدی پزشکی باشد؛ به‌عنوان‌مثال، ممکن است دچار بیماری چشمی تیروئید باشید که منجر به تورم بافت‌ها و ماهیچه‌های اطراف چشم می‌شود؛ همچنین ممکن است مشکلی در غده تیروئید یا کلیه‌ها وجود داشته باشد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر