تغذیه مناسب مردها

هفته اول اسفند در کشور ما به‌عنوان «هفته ملی سلامت مردان ایران»، با هدف تأکید بر سلامت مردان کشور و حساس‌سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه‌های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت نام‌گذاری شده است. سلامت مردان موضوعی است که موجب ارتقای سلامت نیروی کار جامعه شده و توسعه کشور را در پی خواهد داشت. دراین‌بین، تغذیه از مهم‌ترین جنبه‌های اثرگذار بر سلامت مردان را تشکیل می‌دهد که به علل مختلف از آن غفلت شده است. کوتاه‌بودن حضور مردان در منزل و محدودیت دسترسی آن‌ها به غذاهای خانگی و میوه و سبزی، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده در محیط‌های کار که نیاز به برخی مواد مغذی و مقوی را افزایش می‌دهد، باعث شده سلامت مردان تهدید شود.

تاریخ انتشار: 10:43 - دوشنبه 1400/12/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

به همین منظور لازم دانستیم شایع‌ترین بیماری‌های مردان و توصیه‌های لازم در این رابطه را با نظر اکرم هاشمی و اعظم ملکوتی‌خواه، کارشناسان گروه میان‌سالان مرکز بهداشت شماره یک اصفهان منعکس کنیم.

چاقی

زمانی که دریافت انرژی بر مصرف یا سوخت انرژی در بدن غلبه کند، بدن انرژی اضافه را در سلول‌های چربی که در بافت چربی وجود دارند، ذخیره می‌کند.
عوامل مؤثر در ایجاد اضافه‌وزن و  چاقی عبارت‌اند از:
عوامل ارثی، عادات غذایی نامناسب، سن و جنس، شرایط اقتصادی و اجتماعی، زندگی کم‌تحرک و نداشتن فعالیت فیزیکی، بعضی از بیماری‌ها مثل کم‌کاری تیروئید، مصرف طولانی‌مدت بعضی از داروها مانند داروهای استروئیدی، مصرف سیگار.
توصیه‌هایی برای کاهش وزن
مصرف قند و شکر و غذاهای حاوی آن‌ها مثل شیرینی‌ها، شکلات، نوشابه‌ها، شربت‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی، مربا و… را بسیار محدود کنید.
نان مصرفی از آرد سبوس‌دار باشد و نان‌های فانتزی را کمتر مصرف کنید.
حبوبات پخته مثل عدس و لوبیا را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
شیر و لبنیات را از انواع کم‌چرب انتخاب کنید.
گوشت بدون چربی و مرغ و ماهی بدون پوست مصرف کنید.
از مصرف فراورده‌های گوشتی پرچرب مثل سوسیس و کالباس، همبرگر، کله‌پاچه و مغز خودداری کنید.
مصرف زرده تخم‌مرغ را محدود کنید.
میوه‌ها و سبزی‌ها را بیشتر به شکل خام مصرف کنید.
به‌جای آب‌میوه، خود میوه را مصرف کنید.
غذاها را بیشتر به شکل آب‌پز، بخارپز، کبابی یا تنوری مصرف کنید.
مصرف مغزدانه‌ها و دانه‌های روغنی مانند گردو، فندق، بادام، تخمه، پسته و زیتون را محدود کنید.
فعالیت بدنی خود را افزایش دهید. بعد از کاهش وزن، حفظ آن مهم است. برای حفظ وزن، باید مراقب تعادل بین دریافت و مصرف انرژی باشید تا بتوانید وزن خود را در محدوده مطلوب حفظ کنید.

فشارخون بالا

مطالعات نشان داده است که به ازای هر  یک کیلوگرم کاهش وزن، یک میلی‌متر جیوه از فشارخون سیستولیک و دیاستولیک کم می‌شود. بنابراین افراد مبتلا به پرفشاری خون باید رژیم غذایی کم‌کالری و ورزش منظم را جهت تعادل وزن و تنظیم فشارخون در پیش بگیرند.
بهترین رژیم برای کاهش فشارخون:
غذاهای غنی از کلسیم، منیزیم و پتاسیم مصرف کنید.
لبنیات از نوع کم‌چرب مصرف کنید.
مواد غذایی پرفیبر مانند غلات کامل (سبوس‌دار) استفاده کنید.
مواد غذایی کم‌نمک بخورید.
غذاهای کنسروی و فست‌فودها را محدود یا حذف کنید.
نوشیدنی‌ها و غذاهای شیرین را محدود کنید.
میوه و سبزی فراوان مصرف کنید.
الگوی مصرف نمک، قند و چربی‌ها را اصلاح کنید.
سرطان‌های شایع در مردان
سرطان پروستات: برخی از علائم این بیماری عبارت‌اند از: ادرار قطره‌قطره و مکرر، درد یا سوزش ادرار و درد لگن و بالای ران. در صورت بروز این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.
توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری و کمک به بهبود:
وزن خود را متناسب با قدتان حفظ کنید.
پروتئین موردنیاز بدن را با مصرف منابع کم‌چربی مثل انواع گوشت کم‌چرب، مرغ، ماهی و لبنیات کم‌چرب به دست آورید.
رژیم غذایی کم‌چرب و پرفیبر را رعایت کنید.
منابع غذایی غنی از اسید چرب امگا3 مانند ماهی و میگو مصرف کنید.
حبوبات و غلات کامل، مغز دانه‌ها، خشکبار و محصولات سویا مانند آجیل، سویا و شیر سویا که حاوی ترکیبات ویژه به نام ایزوفلاونوئید هستند و خاصیت ضدسرطانی دارند، مصرف کنید.
سبزی‌ها و میوه‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز (به‌ویژه گوجه پخته، سس گوجه، توت‌فرنگی و…) و کلم را که نقش محافظتی و پیشگیرانه در برابر این سرطان دارد، در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید.
سرطان روده بزرگ: سرطان روده بزرگ در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است و اغلب پس از میان‌سالی همراه با خون‌ریزی در مدفوع، درد و حرکات غیرطبیعی روده مانند اسهال و یبوست رخ می‌دهــد. تــوصیــه‌هــایی بــرای پیشگیری و کمک به بهبود:
رژیم غذایی پرفیبر و انجام تمرینات ورزشی را مدنظر قرار دهید که این‌ها از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از ابتلا به سرطان روده‌اند.
برای سلامتی روده‌ها لازم نیست که حتما سبزی و میوه خام مصرف کنید؛ بلکه می‌توانید آن‌ها را به شکل پخته، خشک‌شده خشکبار  یا فریزشده مصرف کنید.
 البته عمل پختن باید در حداقل زمان ممکن و با آب و حرارت کم انجام شود. به خاطر داشته باشید که اکثر سرطان‌های روده درصورتی‌که در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، تا 90درصد قابل‌درمان هستند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر