کف وسقف اجاره بها در زمستان1400

سردترین روزهای سال رو به اتمام است تا بازار اجاره‌بهای اصفهان وارد یکی از فصل‌های گرم خود شود. مستأجران قبل از شروع سال 1401 به محک بازار رهن و اجاره پرداخته‌اند تا خود را برای تعویض خانه در روزهای بهاری آماده کنند. بررسی قیمت‌ها از ابتدای زمستان و گفت‌وگو با فعالان بازار مسکن اصفهان از ثبات نسبی بهای رهن و اجاره حکایت دارد؛ اگرچه در رده پایین قیمت‌ها عرضه ملک کمتر است و اجاره یک آپارتمان نقلی یا سوئیت دست کم به 50 میلیون تومان ودیعه نیاز دارد.

تاریخ انتشار: 11:30 - دوشنبه 1400/12/9
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

با هدف بررسی بازار رهن و اجاره در زمستان سال جاری، جامعه آماری متشکل از آپارتمان‌های اجاره‌ای اصفهان تشکیل شد. بررسی جامعه آماری موردنظر نشان می‌دهد آپارتمان‌های اجاره‌ای اصفهان ازنظر قیمت رهن و اجاره به پنج دسته تقسیم می‌شوند: دسته اول، شامل املاکی با کمترین مبلغ رهن و اجاره می‌شود و دسته آخر شامل سوپرلاکچری‌های بازار مسکن با رهن و اجاره‌های میلیاردی یا نجومی است.

کف بازار رهن و اجاره

اکنون کف قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره اصفهان با ودیعه کمتر از 50 میلیون تومان و اجاره ماهانه زیر یک میلیون و 500هزار تومان است. تعداد این آپارتمان‌ها در اصفهان زیاد نیست و امروز املاک نقلی و سوپرنقلی نوسازی با این قیمت‌ها به دست مشتری سپرده می‌شود. این املاک در بیشتر مشاهدات متراژ کوچکی یعنی 30 تا 98 مترمربع دارد یا بدون اتاق خواب یا یک‌خوابه ساخته شده‌اند.
 آپارتمان نوساز 98 مترمربعی در محله رباط با ودیعه 15میلیون تومان و اجاره ماهانه 700هزار تومان، آپارتمان 90 مترمربعی در محله زینبیه با ودیعه 20میلیونی و اجاره ماهانه 550 هزار تومان، آپارتمان 80مترمربعی در محله همدانیان با ودیعه 50 میلیونی و اجاره ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان و آپارتمان یا سوئیت 45متری در محله کلمان با ودیعه 15 میلیونی و اجاره ماهانه یک میلیون و 500 هزار تومان از آگهی‌های رهن و اجاره ملک با کف قیمتی است. مالکان این دسته از آپارتمان‌ها کمتر به افزایش مبلغ ودیعه و کاهش اجاره‌بها راضی هستند؛ درمقابل با بالابردن اجاره ماهانه و کاهش ودیعه مشکلی ندارند.

میان‌رده‌های بازار رهن و اجاره

اگر مستأجر تا سقف 100 میلیون تومان رهن بپردازد و بتواند حداکثر ماهانه دو میلیون تومان اجاره دهد، حق انتخاب بیشتری در بازار رهن و اجاره اصفهان دارد. البته با این بودجه نیز پیدا‌کردن یک آپارتمان نوساز و شیک در مرکز شهر کار دشواری است؛ هرچند در محله‌های لوکس شهر سوئیت‌هایی 30 یا 40 مترمربعی با این بودجه به دست مستأجر سپرده می‌شود. مشاهده میدانی از بازار مسکن اصفهان نشان می‌دهد آپارتمان‌هایی با متراژ بالا و خانه‌های ویلایی قدیمی با این قیمت برای رهن و اجاره آگهی شده‌اند؛ مانند آپارتمانی 150 مترمربعی و 10 سال ساخت دو خواب در منطقه رهنان با ودیعه 100 میلیون و اجاره ماهانه یک ‌میلیون و 500 هزار تومان، آپارتمانی 140 مترمربعی و 13 سال ساخت دو خواب در محله برازنده با ودیعه 50 میلیون و اجاره ماهانه دو ‌میلیون تومان و خانه ویلایی 100 مترمربعی 9 سال ساخت دو خواب در محله قائمیه با رهن 30 میلیون و اجاره ماهانه یک‌میلیون و 750هزار تومان از آگهی‌های رهن و اجاره اصفهان در طول زمستان 1400 است.

عرف بازار رهن و اجاره

ودیعه 100 تا 200 میلیونی با اجاره حداکثر شش‌میلیون تومان عرف قیمت رهن و اجاره در بازار مسکن اصفهان است. بر اساس جامعه آماری مورد بررسی اگر مستأجر این مقدار رهن داشته باشد، در بیشتر مناطق شهر و حتی محله‌های لوکس حق انتخاب دارد؛ برای نمونه آپارتمانی 120 مترمربعی و نوساز در محله مشتاق دوم با رهن 100 میلیون و اجاره ماهانه سه‌میلیون و 900هزار تومان، خانه 320 مترمربعی قدیمی در خیابان حکیم‌نظامی با ودیعه 100 میلیون و اجاره ماهانه چهار‌میلیون تومان و آپارتمان 100 مترمربعی در چهارباغ بالا با ودیعه 200 میلیون و اجاره شش‌میلیون تومان ازجمله آپارتمان‌هایی است که اجاره آن‌ها با این بودجه ممکن است.
مالکان این آپارتمان‌ها کمتر زیر بار تبدیل ودیعه و اجاره به یکدیگر می‌روند. طبق بررسی‌ها امکان اجاره آپارتمان با این بودجه در مناطق دیگر شهر مانند آبشار، کشوری، رودکی، رهنان، بزرگمهر و… نیز وجود دارد که مالکان ترجیح می‌دهند دست‌کم 100 میلیون تومان ودیعه از مستأجر بگیرند و مابقی مبلغ بین یک تا سه میلیون تومان به‌صورت اجاره ماهانه دریافت کنند.

مینی لاکچری‌های بازار رهن و اجاره

اگر توان پرداخت ودیعه 300 میلیون تومانی یا بیشتر به همراه اجاره ماهانه پنج تا ده میلیون تومان را دارید، دروازه محله‌های لوکس و نیمه‌لوکس شهر به روی شما بازخواهد شد؛ برای مثال با 300 میلیون تومان ودیعه و اجاره ماهانه 10میلیون تومان می‌توانید در محله شیخ صدوق آپارتمانی بزرگ‌تر از 100 مترمربع اجاره کنید یا در محله لوکس توحید آپارتمانی 120 مترمربعی با 450 میلیون تومان رهن آگهی شده است.  البته ودیعه حداقل 300میلیون تومانی با اجاره حداکثر 10 میلیون تومان سقف اجاره‌بها در بازار مسکن اصفهان نیست و برای اجاره آپارتمان‌های لاکچری و سوپرلاکچری باید به ودیعه میلیارد تومانی فکر کرد!

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    ثنا کبیری

برچسب‌های خبر