هم‌مسیر شوید تا اسیر ترافیک نشوید!

افرادی که محل زندگی و کار آن‌ها در یک محدوده واقع شده است، می‌توانند با هم قرار بگذارند تا با یک وسیله نقلیه شخصی تردد کنند و ناچار نباشند هر روز با خودروی شخصی جداگانه سفر کنند. در اصفهان امکان اینکه افراد هم‌مسیر بتوانند همدیگر را پیدا کنند فراهم شده است. این کار می‌تواند حجم ترافیک را کمتر کند و در کم‌رنگ‌شدن آلودگی هوای شهرمان تأثیر‌گذار باشد. تجمیع و هماهنگی افراد با مقصد و مسیر، مبدأ و مسیر یا تنها مسیر مشترک خدماتی است که استارتاپ هیرا انجامشان می‌دهد. میثم غرة‌الحمید، بنیان‌گذار استارتاپ هیراست. غرة‌الحمید، متولد سال 1361 و فارغ‌التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر است و این‌طور که خودش می‌گوید، عاشق فعالیت‌های استارتاپی است.

تاریخ انتشار: 08:41 - یکشنبه 1400/12/15
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

برای اینکه با فعالیت این استارتاپ بیشتر آشنا شوید و بدانید که این ایده چطور به ذهن صاحبانش رسیده، گفت‌و‌گوی ما را با بنیان‌گذار هیرا بخوانید:

از چه زمانی فعالیت خودتان را شروع کردید و چه اتفاقی افتاد که برای ورود به بازار کار تصمیم گرفتید استارتاپ راه‌اندازی کنید؟

ازسال 87 به اتفاق همسرم که ایشان هم فارغ‌التحصیل کارآفرینی است، یک شرکت حوزه فناوری اطلاعات تأسیس کردیم؛ اما متأسفانه به دلیل همکاری مجدانه دوستان در سازمان تأمین اجتماعی در اردیبهشت سال 99 مجبور به تعطیلی شرکت شدیم و به خاطر شرایط کرونا، چند ماهی در منزل کار کردیم.از آبان 99 تا کنون در مرکز نوآوری هاب اصفهان مشغول به کار هستیم. اگر اشتباه نکنم، آبان 99 بود که یک پوستر در فضای مجازی از شهرداری اصفهان دیدم که درباره رویداد شنبه‌های خلاق شهردای اصفهان بود و فراخوان حضور استارتاپ‌هایی را داده بود که می‌توانند در حوزه هم‌پیمایی با شهرداری همکاری کنند. من هم به این حوزه علاقه‌مندی قبلی داشتم و هم یک بستر اولیه نرم‌افزاری برای راه‌اندازی سرویس حمل‌و‌نقل داشتیم، وقت را غنیمت شمردیم و لبیک گفتیم. در این رویداد ایده هیرا دوم شد و از آن روز تا الان پیوسته و متمرکز به کار خودش ادامه داده است.

 استارتاپ شما در چه حوزه‌ای فعال است و چه خدماتی به شهروندان اصفهانی ارائه می‌کنید؟

 استارتاپ هیرا، یک استارتاپ در زمینه کارپولینگ یا هم‌پیمایی است. هم‌پیمایی در لغت یعنی باهم پیمودن و در مفهوم یعنی استفاده حداکثری از ظرفیت صندلی خالی خودروهای شخصی. هم‌پیمایی یکی از روش‌های نوین مدیریت حمل و‌نقل و سفر است که بر استفاده حداکثری از ظرفیت خودروهای در حال تردد از طریق هم‌مسیر‌شدن افراد تأکید دارد. استارتاپ هیرا بر اساس همین رویکرد و با به‌کارگیری تکنولوژی روز دنیا و در بستر یک اپلیکیشن آنلاین، امکان ارائه سفر و درخواست سفر برای افرادی که در مسیرهای یکسان حرکت می‌کنند را فراهم آورده است؛ به این صورت که شهروندان با ثبت‌نام در پلتفرم هیرا و تکمیل پروفایل شخصی خود، بر اساس اینکه از خودروی شخصی خود برای رفت‌وآمدهای روزانه استفاده می‌کنند و علاقه‌ای به اشتراک صندلی‌های خودروی خود با دیگران دارند یا بدون خودرو هستند و رفت‌و‌آمد آن‌ها با وسیله‌ای غیر از خودروی شخصی انجام می‌شود، امکان استفاده از اپلیکیشن هیرا را خواهند داشت. در هیرا افرادی که صندلی خودروی خود را به اشتراک می‌گذارند، همران و افرادی که درخواست سفر با همران‌ها را دارند، همپا نامیده می‌شوند. هدف اپلیکیشن هیرا در حال حاضر، پوشش سفرهای کاری روزانه در کلان‌شهرهایی مثل تهران، اصفهان، مشهد و… است که سهم عمده‌ای از ترافیک، آلودگی هوا و اتلاف وقت و سوخت به وسیله خودروهای شخصی تک‌سرنشین بر عهده آن‌هاست. کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک، افزایش جای پارک و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، از مزایای هم‌پیمایی است. به طور کلی می‌توان گفت افرادی که در یک جامعه هم پیمایی انجام می‌دهند، بیش از همه به انجام مسئولیت اجتماعی اهمیت می‌دهند.

 ایده اولیه برای راه‌اندازی یک استارتاپ در حوزه حمل‌و‌نقل چطور به ذهنتان رسید؟

 ایده اولیه چنین سرویسی، سال 97 به ذهنم رسید. دفتر شرکت قبلی ما سمت خیابان آمادگاه بود و ظهر حدود ساعت 13 می‌خواستم سمت چهارراه پیروزی بروم. آن زمان هنوز کرونا شیوع پیدا نکرده بود و این ساعت، ساعت تعطیلی مدارس بود و خیابان‌ها شلوغ بود. من با خودم گفتم کاش می‌شد یا با یک نفر که تصمیم دارد مسیر مقصد برود هم‌مسیر شوم تا از شر ترافیک و پیدا‌کردن جای پارک ماشین و این مسائل راحت شوم. یا اینکه‌ای کاش فردی بود که با من هم‌مسیر می‌شد و دیگر ماشین شخصی نمی‌آورد. آن روز گذشت و مجبور شدم با ماشین خودم به مقصد مدنظر بروم که دردسرهای خاص خودش را داشت؛ اما از آنجایی که ذهنم طوری شکل گرفته که خیلی سریع دنبال ایجاد یک راهکار برای رفع مشکل می‌گردد، این چالش ذهنم را رها نکرد.

 سرمایه اولیه را چطور فراهم کردید؟

یک نرم‌افزار از قبل داشتیم که حدود 25الی30 درصد به مدل نرم‌افزار هم‌پیمایی شباهت داشت؛ اما برای باربری طراحی شده بود. با هزینه شخصی و کمک از برادر و یکی از دوستان توانستیم نسخه اولیه یا به قول ما استارتاپی ها MVP را آماده کنیم و شروع اولیه را با این نرم‌افزار و سرمایه شخصی زدیم. اما تیرماه 1400 بود که به کمک مدیر عامل مرکز نوآوری هاب اصفهان، آقای مهران کرمی توانستیم از شرکت حرکت اول که بازوی سرمایه‌گذاری همراه اول است، جذب سرمایه داشته باشیم.

 تیمتان چندنفره است؟

در حال حاضر یه تیم کوچک شش نفره داریم.

 اعضای تیمتان در چه زمینه‌هایی تخصص دارند؟

ماندانا پاکروان، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی، میثم غرة‌الحمید، بنیان‌گذار و مدیر فنی یک نفر توسعه‌دهنده بک‌اند، یک نفر توسعه‌دهنده موبایل اپلیکیشن، یک نفر توسعه‌دهنده فرانت‌اند و وب اپلیکیشن و یک نفر مدیر شبکه‌های اجتماعی و گرافیست.

 چه دغدغه‌هایی را تا الان توانستید در شهر اصفهان حل‌و‌فصل کنید؟

مــهم‌ترین کارکرد هــم‌پیمایی، کاهش حجم ترافیک، کاهش آلودگی هوا، کاهش هدر‌رفت وقت در ترافیک، کاهش تصادفات شهری، کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینه‌های توسعه شهری (پهن‌کردن خیابان‌ها، احداث پارکینگ‌های جدید، توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و…)، کاهش آسیب به محیط‌زیست و بهبود روابط بین شهروندان و در اشل سازمانی، ارتقای فرهنگ سازمان و کاهش هزینه‌های حمل‌و‌نقل سازمان و… خواهد بود. با توجه به اینکه هیرا خیلی نوپاست و هنوز نتوانستیم هم‌پیمایی از روش هیرا را بین شهروندان اصفهانی فراگیر کنیم، شاید هنوز واقعا نتوانستیم معضلی را حل‌و‌فصل کنیم؛ اما تیم هیرا با تمام توان و انرژی برای نیل به این هدف مصمم است و دست همه افرادی را که بتوانند نه فقط به هیرا،بلکه به رشد یک فرهنگ زیبا و کارآمد کمک کنند، به گرمی می‌فشارد.

 فعالیت شما در حال حاضر چطور پیش می‌رود ؟ اصفهانی‌ها برای استـفاده حــداکثری از ظـرفیت خودروهای در حال تردد از طریق هم‌مسـیر‌شدن افراد استقبال می‌کنند؟

خدا را شکر تا الان بد نبوده است. البته جا انداختن چنین مدلی برای سفر کار ساده‌ای نیست. رویکرد هیرا، پوشش سفرهای کاری روزانه است که در حال حاضر مردم به روال‌های دیگری برای انجام سفرهایشان عادت دارند و این تغییر عادت است که کار را سخت می‌کند. عملا ما سعی می‌کنم یک فرهنگ به اسم هم‌پیمایی را جا بیندازیم که قطعا می‌دانیم کار ساده‌ای هم نیست؛ چون تغییر فرهنگ کار سخت، زمان‌بر و حتی هزینه‌بر خواهد بود.در حال حاضر آن‌هایی که خودروی شخصی دارند، معمولا با خودروی شخصی خودشان سفر می‌کنند. بعضی‌ها از اسنپ و تپسی برای سفرهای سریع  و لحظه‌ای استفاده می‌کنند. سایر افراد هم، بسته به مسافت، پیاده‌روی ، دوچرخه ، موتور‌سیکلت و حمل‌و‌نقل عمومی را برای انجام سفرهایشان استفاده می‌کنند. ما اصفهانی‌ها دیر از پیشنهادهای جدید استقبال می‌کنیم و همین فرهنگ کارها را در  اصفهان سخت کرده است. اما همین الان هم کاربر اصفهانی کم نداریم و حتی سفر هم روی پلتفرم ما انجام می‌شود. البته شاید تعداد این سفرها کم باشد.

 چه برنامه‌هایی برای توسعه کسب‌وکارتان دارید؟

به یاری خدا بتوانیم این روش حمل‌ونقل را در شهر اصفهان به صورت حداقلی تست کنیم و به موفقیتی هرچند کوچک برسیم، قطعا گام بعدی حضور در مارکت شهر تهران خواهد بود؛ چون معضل ترافیک و آلودگی در پایتخت هم واقعا جدی است. علاوه بر پوشش نوع سفر، با رخت بر بستن کرونا و بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها، بحث سفرهای رویدادی و آموزشی را جدی‌تر دنبال خواهیم کرد.

 برای اینکه تقاضا و مشتری برای کسب‌وکارتان بیشتر شود، چه بسترهایی باید فراهم شود؟

فرهنگ سفر اگر اصلاح شود، پلتفرم‌هایی که در حوزه فعالیت ما کار می‌کنند، می‌توانند به راحتی کسب‌وکارشـان را پیش ببـرند. شهرداری، با ایجاد بستری برای توسعه فرهنگ هم‌پیمایی، این امکان را برای شناخت هر چه بیشتر این مدل از سفر می‌تواند فراهم کند.  ما ارتباط خوبی با معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان داریم، تا الان هم کمک‌های خوبی به ما کردند.  انتظار ما از مجموعه شهرداری، ترویج فرهنگ هم‌پیمایی است. می‌توان تابلوهایی که سر همه چهارراه‌های شهر اصفهان است و  کمیته فرهنگ شهروندی برای فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد مدتی به تبلیغ فرهنگ هم‌پیمایی اختصاص پیدا کند. با تصویب بودجه در شورای شهر و اختصاص آن به معاونت‌های شهرداری برای ارائه خدمات به شهروندانی که از هم‌پیمایی به‌عنوان راهکاری برای رفت‌و‌آمد خودشان استفاده می‌کنند، می‌توان مردم را به استفاده از پلتفرم‌های هم‌پیمایی مثل هیرا ترغیب کرد.ما به عنوان یک استارتاپ‌، از همه سازمان‌ها و نهاد‌ها، شرکت‌ها و همه افردی  که می‌توانند کمک کنند تا فرهنگ هم‌پیمایی در شهر زیبای اصفهان رونق پیدا کند، تقاضا می‌کنیم کنار ما باشند تا زودتر بتوانیم اولین شهری باشیم که در ایران هم‌پیمایی، سهم بزرگی از روش حمل‌ونقل شهروندان را به خودش اختصاص داده است. رشد استارتاپ‌هایی مثل استارتاپ هیرا، علاوه بر اینکه به عنوان یک بیزنس برای صاحبانش سودآوری دارد، منفعت اجتماعی خواهد داشت و عملا یک مدل کارآفرینی اجتماعی خواهد بود؛ چرا که با کاهش تردد خودروهای تک‌سرنشین، حجم ترافیک، آلودگی هوا، احتمال تــصادف و خـسارت، هــدررفــت وقت و سوخت قطعا کاهش پیدا می‌کند.

 مزیت رقابتی استارتاپ شما  برای نمونه‌های مشابه چیست؟

اگر منظورتان از نمونه‌های مشابه، پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی مثل اسنپ و تپسی هستند ، این دو غول تاکسی اینترنتی در ایران عملا رقیب یا پلتفرم مشابه ما نیستند. حتی اگر منظورتان تپسی‌لاین یا سرویس جدید اسنپ باشد، باز هم دقیقا مدل کاری هیرا نیستند. اولا اسنپ و تپسی راننده‌هایشان را استخدام می‌کنند، ما در هیرا هیچ فردی به عنوان راننده که استخدام شود نخواهیم داشت .دوما، اسنپ و تپسی سفرهای لحظه‌ای را پوشش می‌دهند؛ اما هیرا رویکردش، پوشش سفرهای روزمره تکراری و مخصوصا کاری ، شغلی و حتی آموزشی است. البته چند سال قبل چند پلتفرم هم‌پیمایی در  ایران شروع به فعالیت کردند که هیچ کدام الان فعالیت ندارند و فقط یک پلتفرم در تهران از طریق مینی‌بوس خدمت مشابه ارائه می‌دهد. البته اکثر این پلتفرم‌ها، سفرهای بین‌شهری را پوشش می‌دادند. ما در هیرا راننده نداریم؛ چون افرادی که در هیرا فعالیت می‌کنند، اگر بخواهند ظرفیت صندلی خودروهایشان را به اشتراک بگذارند، همران نام می‌گیرند و اگر خودرو نداشته باشند یا نخواهند از خودرو استفاده کنند، همپا خواهند بود . در پلتفرم هیرا، پول نقد بین همران و همپا تبادل نمی‌شود و همران‌ها بر اساس امتیازهایی که به دست می‌آورند ، از خدمات و امکاناتی که در باشگاه مشتریان برایشان تدارک دیده می‌شود استفاده می‌کنند.

 چند نمونه مشابه خارجی مثال بزنید.

این روال در خارج از کشور سهم خوبی از حمل‌و‌نقل را به خودش اختصاص داده اســت. بـزرگ‌تـرین پــلتـفـرم کارپولینک در دنیا‌ bla bla car  نام دارد که فرانسوی است و الان روزانه حدود 600 هزار سفر در اروپا  انجام می‌دهد. در آمریکا هم یک پلتفرم هست به اسم scoop که رویکرد سازمانی دارد. هند هم یک پلتفرم مشابه به اسم Redbus دارد و البته نمونه‌های بیشتری هم وجود دارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر