بازآفرینی؛ اولویت مدیریت شهری اصفهان

تأکید مدیریت شهری در راستای توجه به بازآفرینی شهری، در ابتدای سخنان محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفت تا سی‌و‌هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با این محوریت ادامه پیدا کند. در این جلسه علاوه بر اعضا، محسن رنجبر معاون مالی و اقتصادی شهردار و سید علی معرک‌نژاد، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در تالار شورا حضور داشتند. نقش مردم اصفهان در بازسازی مناطق جنگی، تسریع در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و حجمی شهرداری، ارتقای کیفیت زندگی در محله‌ها، فراهم‌کردن امکانات ایمنی برای فعالیت کارگران خدمات شهری، تسریع در اجرای قانون تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر در شهرداری اصفهان، قرار‌گرفتن سامانه شفافیت شهرداری اصفهان از 29فروردین در دسترس شهروندان و ممانعت از ورود خودروهای سنگین به محله‌های حاشیه شهر بخشی از عناوین مطرح‌شده در جلسه بود.

تاریخ انتشار: 00:55 - دوشنبه 1401/01/29
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
no image
توجه به بازآفرینی شهری تأکید مدیریت شهری است
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق پیش از دستور این جلسه با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) به لزوم توجه به بازآفرینی شهری تأکید کرد: «مدیریت شهری و شورای ششم درصدد است تا با تقویت تعاملات بین‌بخشی در این خصوص آن‌چنان‌که شایسته کلان‌شهر اصفهان است را در دستور کار قرار دهد.» محمد نورصالحی، اشاره‌ای هم داشت به رویکرد شورا در سامان‌دهی محله‌های کم‌برخوردار و رویکرد شورا حول این محور: «سامان‌دهی کالبدی و خدمات حوزه شهری، حمل‌ونقلی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی از جمله رویکردهای شوراست که بخشی از بودجه را به خود اختصاص داده است؛ در این راستا پروژه‌های تعریف‌شده در محله‌ها باید سریع‌تر آغاز شود و چنانچه در ادامه به اعتبارات بیشتری نیاز بود، شورا آمادگی دارد که با اصلاح بودجه، رشد سریع و رفع محرومیت را در محله‌ها رقم بزند.» شهر اصفهان بافت تاریخی و فرسوده‌ای دارد. به اعتقاد نورصالحی: «بافت تاریخی و فرسوده نیازمند تفکیک و تمایز مفهومی در برنامه‌هاست. البته جلساتی نیز در نخستین روزهای سال جدید با حضور دستگاه‌های همکار و مسئول علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه برگزار شد. درصددیم دستگاه‌های مرتبط و بخش خصوصی را با توجه به بسته‌های تشویقی حوزه بافت فرسوده، در این زمینه فعال کنیم تا این حوزه رنگ و لعاب و رونق بهتری بگیرد.» او در ادامه صحبت‌هایش اشاره‌ای هم داشت به سخن گهربار امام حسن (ع) درباره مشورت و تأکید بر این موضوع: «مشورت، موضوعی است که با تکیه‌بر جایگاه نهاد مردمی شورا با رویکرد هم‌گرایی و تعاملات بین‌بخشی بر آن تأکید می‌کنیم تا بتوانیم با همین رویکرد با استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌ها و گروه‌های مردمی برای رسیدن به شهری زیست‌پذیر و در راستای توسعه پایدار گام برداریم.» ادامه صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با محوریت اقدام نیکوی تجلیل از خیران در نیمه ماه مبارک رمضان اوج گرفت: «در حال حاضر شاهد سنت نیکوی تجلیل از خیران شهر در تمامی حوزه‌ها هستیم. کلان‌شهر تاریخی اصفهان از دیرباز شاهد نقش خیران در رشد و شکوفایی جامعه بوده و سنت نیکوی وقف نیز موجب آثار و برکات بسیاری شده است.» در ادامه سخنان نورصالحی با موضوع فرارسیدن لیالی قدر و شهادت حضرت امیر المؤمنان علی(ع) قوت گرفت: «مدیریت شهری باید در این ایام فضایی روحانی برای ارائه خدمات مطلوب برای حضور مردم در برنامه‌های سوگواری و مناجات ایجاد کند.» نورصالحی برای ورود به اولین سالگرد شهادت سردار حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه و گرامی‌داشت روز ارتش هم صحبت کرد: «در آستانه اولین سالگرد سردار حجازی هستیم. او از پیشگامان جهاد، تقوا و اخلاص اصفهان بود و یادش را گرامی می‌داریم. ارتشیان دلاور و قهرمان در سال‌های مبارزات انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و پس از آن مجاهدانه، اوراق زرینی را به دفتر انقلاب اسلامی افزوده‌اند که امیدوارم همیشه پیروز و سرافراز باشند.» صحبت‌های رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با مسئولان به پایان رسید: «ایشان فرمودند خیلی از مسئولان به علل مختلف به ترک فعل مبتلا هستند که خداوند در این خصوص به صورت سختگیرانه آن‌ها را مؤاخذه می‌کند. رهبر معظم انقلاب، انفعال را نیز آسیب جدی دانستند و به این نکته اذعان داشتند که دشمنان تلاش می‌کنند با روش‌های گوناگون آن را در جامعه القا کنند. براساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب، امروز ناامید‌کردن مردم جفا به مردم، کشور و انقلاب است.
نقش مردم اصفهان در بازسازی مناطق جنگی
نوبت رسید به عباس حاج‌رسولیها، رئیس کمیسیون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان تا ضمن یادآوری روز تکریم خیران، صحبت‌هایش را با فعالیت بیش از ۷۰۰ خیریه در شهر اصفهان آغاز کند: «امروز حوزه‌هایی مانند مسجد و مدرسه، بهداشت و درمان، کمک به ایتام، معیشت و… در دستور کار خیریه‌های تخصصی اصفهان قرار دارد. اصفهانی‌ها همواره در کار خیر پیشگام بوده‌اند و از زمان مبارزات دوران انقلاب اسلامی تا حضور در دفاع مقدس و پس از آن در بازسازی مناطق جنگی نقش ارزنده‌ای داشته‌اند. پس از انقلاب در اسفند ۵۷ جلسات تشکیل نخستین خیریه اصفهان در همین مکان برگزار شد و به همت یکی از خیران پنج‌هزار متر زمین برای پروژه ساخت مسکن در این جلسه اهدا و در طول یک سال این پروژه ساخته و تکمیل شد. فروردین سال ۵۸ که امام خمینی (ره) دستور تشکیل بنیاد مسکن را اعلام کردند، اصفهانی‌ها در عرصه مدرسه‌سازی فعالیت خود را آغاز کردند و اکنون می‌بینیم خیریه‌ها به‌صورت تخصصی در همه عرصه‌ها در شهر فعالیت می‌کنند.»
تسریع در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و حجمی شهرداری
در ادامه جلسه، محور سخنان عضو هـیئـت‌رئـیسه شـورای اسـلامـی شـهر اصفهان حول محور تسریع در تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و حجمی شهرداری چرخید: «بیشترین مراجعه به اعضای شورا، مسائلی درباره تبعیض نیروهای شاغل قراردادی و حجمی در مجموعه شهرداری است. به عنوان یکی از مطالبات جدی از شهردار، تسریع در تبدیل وضعیت نیروها و سامان‌دهی آن‌ها را خواستارم؛ چراکه روش‌های برخورد با نیروهای انسانی، تعریف وظایف، مرخصی‌ها و… باعث کاهش انگیزه و کاهش بهره‌وری سیستم می‌شود.»
فرزانه کلاهدوزان اشاره‌ای هم داشت به هم‌زمانی بهار طبیعت با بهار رمضان: «این تقارن مبارک است. در این ایام بر دعا تأکید شده؛ زیرا دعا ایمان را قوی می‌کند و دارای برکات زیادی است و نفوس مراحل رشد و ترقی را با ادعیه طی می‌کند. رویداد مراسم جزء‌خوانی قرآن کریم در چهارباغ، اقدام نیکویی است. امیدوارم برکات تلاوت قرآن در این فضا پایدار باشد.» تقدیر از خدمات ستاد سفر شهر اصفهان در ادامه صحبت‌های عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفت: «پس از دو سال تعطیلی امسال شاهد از سرگیری سفرهای نوروزی بودیم که نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده رضایت مسافران و گردشگران است.» کلاهدوزان اشاره‌ای هم داشت به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص امیدآفرینی: «موفقیت ورزشکاران رشته هندبال و تیراندازی در روزهای اخیر نشان‌دهنده تلاش و کوشش دختران ورزشکار است. پاسداشت این موفقیت به روایت مسئولان سبب ایجاد امید و انگیزه و تقویت هویت ایرانی اسلامی نوجوانان می‌شود و امید را به جامعه تزریق می‌کند. باید به صورت ویژه به بیان چنین دستاوردهایی بپردازیم. بنابراین از سوی اعضای شورای شهر به فاطمه امینی و گلنوش سبقت الهی دو بانوی قهرمان در مسابقات تیراندازی تبریک می‌گویم.»
 ارتقای کیفیت زندگی در محله‌ها دغدغه شوراست
مدیریت شهری همواره دغدغه ارتقای کیفیت زندگی در محله‌ها را داشته‌اند، چنانکه در این جلسه هم صحبت‌های رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با رسیدگی به محله‌های کم‌برخوردار شهر قوت گرفت: «منطقه 13، یکی از مناطق ویژه شهر است. شهروندان این منطقه درگیر مشکلات فراوانی هستند. عدم وجود فضای سبز، پارک تفریحی مناسب و ورزشگاه، وجود بافت فرسوده، ترافیک شدید در این منطقه از جمله مسائلی است که مدیریت شهری باید برای رفع آن وارد عمل شود. همچنین باید برای آسفالت‌ریزی کوچه‌های این منطقه اقدام کرد. زمین‌های مخروبه زیادی در سطح این منطقه وجود دارد که اقدامات عاجلی در رسیدگی به این چالش‌ها باید انجام شود. کمیته مطالبه‌گر، یکی از ظرفیت‌های این منطقه است که عزیزانی دور هم جمع شده و به مشکلات رسیدگی می‌کنند. این موضوع باید به تمام مناطق تسری پیدا کند تا مردم مشکلات خود را به‌طور ویژه به اطلاع شورا برسانند. از شهردار اصفهان درخواست می‌شود که در انتخاب مدیری انقلابی، جهادی و متخصص برای این منطقه تسریع کند. مردم از ما انتظار دارند، چون شعار بهبود کیفیت زندگی مردم را دادیم در این راستا اقدامات باید به‌طور شایسته انجام شود.» ورود به شب‌های قدر و صحبت درباره این رویداد مهم در ادامه صحبت‌های منوچهر مهروی‌پور قرار گرفت: «شب‌های قدر در پیش است و در این ایام فرصت‌های ویژه‌ای در اختیار داریم که ان‌شاالله از آن‌ها بهره مناسب را ببریم. در این روزها اماکن مقدس شهر مانند گلستان شهدا و تخت فولاد میزبان شهروندان خواهند بود؛ از این رو از مدیریت تخت فولاد خواسته شده اقدامات ویژه‌ای برای میزبانی شایسته از شهروندان به عمل آورند.» چند روز گذشته یکی از کارگران خدوم شهرداری در حین خدمت بر اثر تصادف فوت کرد. پرداختن به این موضوع ادامه سخنان رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان بود: «محیط فعالیت این کارکنان باید بهینه شود و مدیریت شهری باید نسبت به سرکشی از خانواده‌های این کارکنان نیز اقدام کند. همچنین باید گزارشی از بهبود زندگی کارکنان به خصوص حوزه خدمات شهری در اختیار شورا قرار گیرد.» سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اداره امور با همکاری مردم، موضوع دیگر صحبت‌های مهروی‌پور شد: «این موضوع یکی از مصادیق قوی‌شدن مردم است و ما نیز قدم‌هایی در این زمینه برداشته‌ایم که کاهش تصدی‌گری امور یکی از آن‌هاست.» اما تصویب طرح شفافیت و پرداختن به آن، یکی از مطالب مهمی بود که رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان به آن اشاره کرد: «در این راستا آرای اعضای شورای شهر شفاف شده است و شهروندان به آن دسترسی دارند. در روزها و ماه‌های آتی نیز اقدامات دیگری در این راستا انجام خواهد شد.» مهروی‌پور در ادامه به دختران ملی‌پوش اصفهانی برای کسب مدال جهانی رشته تیراندازی تبریک گفت: «امیدوارم شاهد درخشش این عزیزان در عرصه‌های مهم ورزشی باشیم.»
 فراهم‌آوردن امکانات ایمنی برای فعالیت کارگران خدمات شهری
در ادامه این جلسه، اهم سخنان ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان هم به موضوع فوت کارگر خدمات شهری مربوط شد: «تصادف کارگر خدمات شهری منطقه 4 در حین انجام کار، دومین حادثه‌ای است که طی دو ماه گذشته رخ داده است. به هیچ عنوان عابر پیاده حتی کارگر خدمات شهری برای نظافت نباید وارد بزرگراه شود؛ اصلا چرا به کارگران و مسئولان نظافت در داخل بزرگراه‌ها مأموریت داده می‌شود؟ مگر وسایل موتوری برای تمیز‌کردن این مسیر وجود ندارد؟ باید همه امکانات ایمنی برای فعالیت کارگران فراهم باشد. هیچ پیمانکاری حق ندارد چنین حرکتی را در حق کارگر خود انجام دهد. اگر از این به بعد چنین اتفاقی رخ داد، قابل قبول نیست.
 تسریع در اجرای قانون تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر در شهرداری
دغـدغـه مـحمدرضـا فـلاح، رئـیـس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر اصفهان هم قانون تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر بود که در تذکرات خود در جلسه مطرح کرد: «این قانون باید هر چه سریع‌تر در شهرداری اصفهان اجرا شود. قوانینی که در کشور وضع می‌شود باید به اجرا گذاشته شود. تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر، یکی از این قوانین است که برای جامعه ایثارگر وضع و در بودجه سال ۱۴۰۱ کشور نیز دیده شده است. این قانون توسط همه شهرداری‌های استان اجرا شده و همه شهرداری‌ها پایبند آن بوده‌اند، اما در شهرداری اصفهان هنوز این قانون اجرا نشده است.سال‌ها طول کشیده تا این قانون وضع شود و اگر کوتاهی کنیم و قانون ملغا شود معلوم نیست چند سال دیگر طول بکشد تا دوباره این فرصت فراهم شود.»
قرار‌گیری سامانه شفافیت شهرداری در دسترس عموم
اما علی معرک‌نژاد مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در این جلسه نوید تازه‌ای به مردم داد: «به منظور دسترسی شفاف شهروندان به اطلاعات شهری، تمام پروژه‌های مجموعه شهرداری اعم از معاونت‌ها و سازمان‌های طرف قرارداد شهرداری بر روی سامانه شفافیت قرار می‌گیرد. اعضای کمیته سلامت اداری معتقد بودند اطلاعات در سامانه شفافیت ممکن است به صورت جزئی قابل استفاده نباشد. این در حالی است که در این سامانه اطلاعات پروژه‌ها به صورت کامل شامل مشخصات و بودجه پروژه و هر آنچه باید بدانند ذکر شده است. کل پروژه‌های فعال در مناطق به تفکیک پروژه‌های شاخص و منطقه‌ای در سامانه قید شده است، همچنین اطلاعات سامانه قابلیت جست‌و‌جو دارد. در جلسه اخیر کمیته سلامت اداری مقرر شد به جز مناطق و معاونت‌ها، سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری نیز پروژه‌های خود را در این سامانه قرار دهد. بر اساس مهلت قانونی سامانه شفافیت از ۲۹ فروردین در دسترس عموم قرار می‌گیرد و البته تاکنون شهروندان می‌توانستند از پرتال شهرداری نسبت به مشاهده این سامانه اقدام کنند.»
 ممانعت از ورود خودروهای سنگین به محله‌های حاشیه شهر
موضوع سامان‌دهی حمل‌و‌نقل شهری هم در این جلسه در صحبت‌های احمد شریعتی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان مشهود بود: «با ورود خودروهای سنگین به حاشیه شهر، مزاحمت زیادی برای محله‌های حاشیه شهر ایجاد و باعث وقوع تصادفات زیادی می‌شود؛ بنابراین از پلیس راهور می‌خواهیم از ورود خودروهای سنگین به شهر ممانعت کند. کارگران فضای سبز، پاکبان‌ها و… از نظر بیمه و خدمات درمانی در شرایط خوبی نیستند. خدمات رفاهی برای این کارکنان کم است؛ بنابراین مقرر شد کمیته‌ای تشکیل شود تا به این موضوعات رسیدگی 
شود.»او به برگزاری رویدادهای خوب این روزهای اصفهان اشاره کرد و به این موضوع هم تأکید کرد که باید از سیاه‌نمایی ها پرهیز کنیم: «متأسفانه همیشه به دنبال این هستیم که نکات منفی را پررنگ کنیم. در عین حال، رویدادهای خوبی نیز در حال انجام است که باید دیده شود. به عنوان مثال می‌بینیم در گذر چهارباغ برنامه‌های خوب فرهنگی در حال اجراست که در این راستا شاهد همکاری بین‌سازمانی هستیم. از افرادی که طرح و برنامه‌ای برای کار فرهنگی در این گذر دارند، می‌خواهیم پیشنهادهای خود را برای تداوم چنین برنامه‌هایی ارائه کنند.»
شریعتی در ادامه از سازمان اتوبوس‌رانی در خواست کرد که تسهیلات مناسبی را برای رفت‌و‌آمد مردم در شب‌های قدر فراهم کند. عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگر سخنانش اشاره‌ای هم داشت به لزوم اجرای قانون تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر در شهرداری: «در قانون به نیروهای شرکتی ایثارگر اشاره شده است، استانداری نیز چند ماه است اسامی گزینش‌شده را به شهرداری ارجاع داده اما تاکنون اقدامی در این خصوص انجام نشده است. در دوره قبل نیز این قانون به صورت سلیقه‌ای اجرا می‌شد که آن‌ها مدیون هستند.»
 قانون تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر در شهرداری در حال اجراست
در ادامه جلسه، محسن رنجبر معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان هم در پاسخ به اعضایی که موضوع قانون تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر در شهرداری را مطرح کرد، صحبت کرد: «این قانون در حال اجراست و اگر اعضا مصداقی دارند ارائه دهند تا آن را دنبال کنیم. بر اساس آن، ایثارگرانی را که در مجموعه شهرداری فعال هستند، باید استخدام رسمی کنیم؛ اما با توجه به اینکه دستورالعمل وزارت کشور کامل نیست نتوانستیم برای نیروهای شرکتی اقدامی انجام دهیم.»او در پاسخ به تذکرات اعضای شورای شهر اصفهان درباره حادثه رخ داده برای کارگر خدمات شهری در منطقه4 اظهار کرد: «تنظیف معابر در شهر به صورت مکانیزه و توسط خودروها انجام می‌شود و حتی در معابر کم‌عرض هم این خدمت به صورت مکانیزه است. اگر این اتفاق به دلیل انجام کار در فضای بزرگراه رخ داده باشد، خلاف قانون و عملکرد شرکت است. خدمات تنظیف باید به صورت مکانیزه انجام شود و اگر اهمالی صورت پذیرفته باشد، پیگیری می‌شود.» رنجبر به این نکته اشاره کرد که نیروهای شرکتی که ارتباط کاری با شهرداری اصفهان ندارند، نیروی مدیریت شهر محسوب نمی‌شوند: «بر اساس قانون، ایثارگرانی که در مجموعه شهرداری فعال هستند را باید استخدام رسمی کنیم؛ البته به شرط تأمین اعتبار و با توجه به اینکه دستورالعمل وزارت کشور کامل نیست نتوانستیم برای نیروهای شرکتی اقدامی انجام دهیم.»تجلیل اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان از عباس حاج رسولیها به عنوان یکی از پیشگامان و فعالان در عرصه نیکوکاری و اقدامات خیرخواهانه او، اعلام پایان این جلسه از شورای اسلامی شهر اصفهان بود.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط