حج امسال آسان است

انتظارها بالاخره به پایان رسید و امکان سفر به حج تمتع پس از یک وقفه دوساله  به‌ دلیل شرایط کرونایی محقق شد؛ حجی که البته به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، شاید آخرین حج ارزانی باشد که در پیش است و اگر فردی منصرف شده و وجه خود را پس بگیرد، معلوم نیست چه زمانی و با چه هزینه‌ای می‌تواند در سال‌های بعد به حج مشرف شود. حج تمتع امسال، برخلاف سال‌های گذشته اما شرایطی نیز دارد؛ مثلا اینکه صرفا افرادی می‌توانند به این سفر مشرف شوند که  زیر ۶۵ سال داشته باشند؛ همچنین تزریق کامل واکسیناسیون و داشتن تست منفی کرونا ۷۲ ساعت قبل از اعزام، ازجمله شروط دیگری است که سازمان حج و زیارت آن را  اعلام کرده است. علی‌رغم این موضوع، علیرضا صادقی، مدیرکل حج و زیارت استان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» تأکید می‌کند، سایر افراد فاقدشرایط نیز دست از انصراف نکشند و تا سال آینده منتظر بمانند؛ چراکه در صورت رخت‌بربستن کرونا از جهان و افزایش سهمیه‌ها امکان تشرف آن‌ها وجود دارد.
تاریخ انتشار: 03:20 - یکشنبه 1401/02/25
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
تاکنون چه تعداد اصفهانی به‌منظور شرکت در حج تمتع امسال، ثبت‌نام کرده‌اند؟
با توجه به اینکه سهمیه حج تمتع در سال 1401، کلا یک‌میلیون نفر ازتمام دنیاست، به کشور ایران 39هزارو 600 نفر سهمیه حج تمتع اختصاصداده‌شده است. از این تعداد، سه‌هزار و 950نفر سهمیـــه استـــان اســت. تا اکنون از سهمیه سه‌هزار و 950 نفری که به استان اصفهان تعلق گرفته است نیز سه‌هزار و 450 نفردر کـــــاروان‌هـــا ثبــــت‌نــام کـــرده و گذرنامه‌هایشان را تحویل داده‌اند.تا پایان اردیبهشت‌ماه نیز باید ظرفیت تمامی کاروان‌ها تکمیل‌ شود و افرادثبت‌نام کرده باشند؛ البته افرادی که واجد شرایط هستند؛ یعنی سن آن‌ها زیر 65سال (تاریخ تولدآن‌ها 10/04/1336 به بعد باشد) است و در سال 1399 در کاروان‌های حج و زیارت ثبت‌نام و هزینه سفرشانرا کاملا پرداخت کرده‌اند وتاریخ ودیعه‌گذاری‌ آن‌ها در بانک ملیتاریخ 22/03/1386 به قبل باشد.پس افرادی که فاقد این شرایط هستند، حتی اگر در سال 99 پولپرداخت کرده باشند، امکان ثبت‌نام قطعی و تشرف به مکه مکرمه را نخــواهند داشــت.
تکلیف افراد فاقد شرایط چیست؟ آیا این افراد امکان دریافت پول خود را دارند؟
توصیه می‌شود این افراد فعلا پول خود را پـس نگیــرنــد و همچنــان بستانکار سازمان حج و زیارت باشند تا سال آینده در اولویت تشرف به خانه خدا قرار بگیرند.
سال گذشته چه تعداد ثبت‌نام کرده‌اند؟
هفت‌هزار و 500 نفر زائر در سال 99 ثبت‌نام و هزینه سفر را پرداخت و کاروانشان را انتخاب کرده‌اند، اما در حال حاضر، از این میزان، سه‌هزار و 950 نفر امکان تشرف به مکه مکرمه را دارند.
یعنی در سال آینده ممکن است افراد فاقد شرایط امسال، امکان تشرف به مکه مکرمه را داشته باشند؟
بله؛ امید می‌رود با رخت‌بربستن کرونا از تمام دنیا، همه زائرها به روال گذشته بتوانند امکان تشرف به مکهمکرمه را داشته باشنــد؛ همچنین عربستان مثل سال‌های قبل، میزبان دو تا دومیلیون و 500 هزار زائر از سرتاسر جهان باشد و ایران هم حداقل حدود 80 تا 85هزار نفر زائر را راهی خانه خدا کند.
 سهمیـه اصفهان نسبـت بـه سال‌های گذشته، امسال چقدر کاهش‌یافته است؟
می‌توان گفت حدودا 40درصد کمتر از سال‌های گذشته است.
اگــر در ایــن بــازه زمانــی فرد ثبت‌نام کننده فوت کرده باشد، آیا امکان واگذاری فیش او به خویشان و بستگانش وجود دارد؟ همچنین افرادی که از سفر منصرف یا قصد واگذاری فیش سفر را دارند، از چه طریق باید اقدام کنند؟
درصورتی‌که فرد شرایطی که در بالا به آن اشاره کردم را داشته و در کاروان‌های حج و زیارت ثبت‌نام کرده باشد، اما در سال قبل یا همین امسال فوت کرده باشد، وارثش می‌تواند به‌جای او مشرف شود؛ همچنین اگر زائری ثبت‌نام کرده باشد، اما معاینات پزشکی او را تأیید نکنند، او می‌تواند فیش سفر را به بستگان درجه‌یک خود انتقال دهد؛ در غیر این صورت، امکان واگذاری وجود ندارد.
هزینه تشرف افراد به مکه مکرمه، امسال چقدر است؟
هزینه ثبت‌نام در اصفهان از 37میلیون و 125هزار تومان تا 40میلیون و 190 هزار تومان است، اما ممکن است این میزان در سایر استان‌ها متفاوت باشد؛ مثلا در تهران این هزینه تا44میلیون تومان هم می‌رسد.
این تفاوت به چه دلیل است؟
به دلیل اینکه هتل اقامت افراد متفاوت است.
 گفته می‌شود امسال شاید آخرین حج ارزان باشند. آیا این موضوع محتمل است؟
با توجه به اینکه سازمان حج و زیارت برای هر زائر تقریبا باید سه‌هزار دلار هزینه کند، قاعدتا در سال آینده این میزان افزایش خواهد یافت.
چه تعداد کاروان، امسال به حج تـمتـع مشرف می‌شونــد و  اولیــن کاروان سفر خود را  از چه زمانی آغاز می‌کند؟
31 کاروان در استان مسئولیت اعزام افراد به سفر حج را دارند. برنامه پرواز هم هنوز اعلام نشده است.
مدت اقامت حجاج در مکه مکرمه چند روز خواهد بود؟
بنا به گفته مسئولان، مدت اقامت بین 25 تا 30روز است.
 گفته می‌شود با توجه به شرایط کرونایی و  از سرگیری سفر حج تمتع بعد از دو سال، آیا حج امسال با سفرهای گذشته تفاوت خاصی خواهد داشت؟
پیش‌بینی می‌شود از آنجاکه امسال مـراسم حج نسبـت به سال‌های گذشته خلوت‌تر برگزار می‌شود (تنها 40درصــد از زائـران جهــان مشـــرف می‌شوند) حج آسانی در انتظار افراد باشد.
کلاس‌های آموزشی حجاج از چه زمانی شروع می‌شود؟
از همین لحظه به مدیران کاروان‌هایی که ظرفیتشان تکمیل ‌شده است، دستورالعمل‌های برگزاری کلاس‌های آموزشی اعلام‌شده و از جمعه گذشته نیز کلاس‌ها برگزارشده است.در سال‌های گذشته برخی از ایرانیان برای سفر به حج (به دلیل نماندن در صف انتظار) از طریق سایر کشورها اقدام می‌کردند.
باتوجه به محدودیت‌های کرونایی آیا  امسال نیز این امکان وجود  دارد؟
بعیـد مــی‌دانم با وضعیـت کنــونی عربستان چنین چیزی را بپذیرد؛ البته این مسئله در حوزه کاری سازمان حج و زیارت هم نیست؛ بالاخره ممکن است برخی از افراد از دبی یا ترکیه به حج مشرف شوند. همان‌طور که هرساله ایرانیانی که مقیم کشورهای دیگر هستند به حج اعزام می‌شوند و سازمان حج و زیارت نیز با دریافت مبلغی به آن‌ها خدمات ارائه می‌کند.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا