پرچم‌داران تلفن همراه

سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای طرفداران گوشی‌های سری نوت سامسونگ، بسیار تلخ بود؛ چراکه اخبار و شایعه‌ها همگی از پایان تولید گلکسی نوت‌ها می‌گفتند. در عمل هم سری گلکسی Z جایگزین نوت‌ها شده بود و خبری از این خانواده دوست‌داشتنی و خاص نبود؛ اما در سال ۲۰۲۲ سامسونگ تصمیم گرفت دست به بازآفرینی سری نوت در قامت گلکسی s اولترا بزند و هواداران منتظر و ناامید خود را غافلگیر کند؛ یک گوشی تمام‌عیار با قلم S پن و کارایی‌ها و زبان طراحی سری گلکسی نوت سامسونگ. از طرف دیگر، اپل نیز تصمیم گرفت نرخ نوسازی پویا ۱۲۰ هرتزی، امکان عکاسی ماکرو با کیفیتی مثال‌زدنی و طول عمر باتری شگفت‌انگیز را به اکوسیستم خود اضافه کند و آیفون 13 پرو و پرو مکس را پیشرفته‌تر از نسل قبلی‌اش کرد؛ همچنین مدیاتک پس از طی‌کردن دوران نه‌چندان خوب خود در گذشته، امسال تراشه‌های بسیار خوب و کارآمدی را دراختیار سازندگان گوشی‌های هوشمند قرار داده که علاوه بر مقرون‌به‌صرفه بودن، عملکرد بسیار خوبی دارند؛ اما مهم‌ترین دستاورد این شرکت تایوانی در سال ۲۰۲۲،‌ ساخت SoC پرچم‌دار چهار نانومتری Dimensity 9000 است که توانست اختلاف عملکرد را خصوصا در پردازش‌های مبتنی بر چند هسته، با تراشه قدرتمند اپل A15 بایونیک به حداقل برساند؛ کاری که در چند سال اخیر کوالکام با تراشه‌های پرآوازه اسنپ‌دراگون از عهده آن برنیامده بود. شرکت خوش‌نام سونی نیز با همان طراحی همیشگی چند سال اخیرش، سرانجام مانند دیگر شرکت‌ها، شارژر و حتی کابل شارژر را از داخل جعبه گوشی حذف کرد تا بیش‌ازاین به محیط‌زیست آسیب نرسانده باشد؛ البته این شرکت ژاپنی در گوشی اکسپریا 1 مارک 4 برای اولین بار در سالیان اخیر،‌ توانست به بزرگ‌نمایی اپتیکال پیوسته بین فاصله کانونی دو دوربین تله‌فوتو دست پیدا کند؛ شاید برای برخی از کاربران وجود هندزفری سونی، شارژر و کابلش در داخل جعبه گوشی از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. در ادامه، بهترین گوشی‌های ۲۰۲۲ ازنظر دوربین،‌ باتری و قدرت پردازش را در دسته‌بندی‌های پرچم‌دار، میان‌رده و گیمینگ با منبع خبری زومیت معرفی می‌کنیم.

تاریخ انتشار: 12:33 - سه شنبه 1401/03/10
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
بهترین گوشی‌های 2022ازنظر باتری
آیفون 13 پرو مکس
«آیفون 13 پرو مکس» یکی از کامل‌ترین پرچم‌داران سال‌های اخیر است. این گوشی ازنظر مصرف باتری عملکرد بی‌نظیری دارد. در مقایسه با نسل پیشین، یعنی آیفون 12 پرو مکس، بااینکه حتی روشنایی نمایشگر بیشتر شده و نرخ نوسازی آن‌هم به ۱۲۰ هرتز ارتقا پیداکرده، اما طول عمر باتری بسیار بهتری دارد. این عملکرد بسیار خوب در مصرف باتری، زمانی ارزشمند می‌شود که بدانیم باتری آیفون 13 پرومکس تنها ۴٬۳۵۲ میلی‌آمپرساعت ظرفیت دارد که از پرچم‌داران با ظرفیت باتری بیشتر و از میان‌رده‌ها با ظرفیت باتری بیشتر و تراشه کم‌مصرف‌تر، عملکرد بهتری درزمینه مصرف باتری دارد. به این جمله از بررسی آیفون 13 پرو مکس در زومیت توجه کنید:‌ «پرچم‌دار جدید اپل به مدد نرخ نوسازی تطبیق‌پذیر خود توانست ویدئوی معیار HD و ۲۴ فریم‌برثانیه‌ای زومیت را به مدت ۳۵ ساعت و ۱۷ دقیقه به‌صورت مداوم پخش کند.» درحالی‌که رقیب مستقیم این گوشی، گلکسی S22 اولترا سامسونگ در آزمون، ۲۰ ساعت و ۴۳ دقیقه دوام آورده است.
گلکسی M51
 
«گلکسی M51 سامسونگ» بااینکه نزدیک به دو سال از تاریخ عرضه‌اش می‌گذرد، همچنان یکی از بهترین گوشی‌ها ازنظر طول عمر باتری در سال ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. M51 در آزمون پخش ویدئو زومیت برای سنجش طول عمر باتری، عدد شگفت‌انگیز ۳۷ ساعت و ۳۰ دقیقه را به‌دست آورده است؛ البته باوجود تراشه بهینه و نمایشگر ۶۰ هرتزی شاید رسیدن به این عدد برای این گوشی با باتری حجیم هفت‌هزار میلی‌آمپرساعتی چندان سخت به‌نظر نرسد. باتوجه به پیشرفت گوشی‌های میان‌رده و بهتر بودن رقبای هم‌قیمت M51، در حالت کلی خرید این گوشی را بدون درنظرگرفتن طول عمر باتری بسیار خوب آن، پیشنهاد نمی‌کنیم. اگر به‌دنبال خرید گوشی در بازه قیمتی حدود ۱۰میلیون تومان هستید، می‌توانید سراغ گوشی‌هایی مانند گلکسی A52s سامسونگ یا شیائومی 11t با سخت‌افزار و نرم‌افزار بهتر و به‌روزتر بروید.
گلکسی A23 سامسونگ
اگر قصد خرید یک گوشی میان‌رده با اولویت طول عمر باتری دارید، بد نیست نگاهی به «گلکسی A23» تازه‌وارد بیندازید که با تراشه کم‌مصرف Snapdragon 680 و باتری پنج‌هزار میلی‌آمپرساعتی، عملکرد خوب و راضی‌کننده‌ای ازنظر باتری دارد. A23 ازنظر دوربین و طراحی نیز کاملا قابل‌قبول است؛ البته نمایشگر بزرگ ۶٫۶ اینچی LCD و حافظه ذخیره‌سازی eMMC 5.1 میانه خوبی با مصرف بهینه باتری ندارند.
بهترین گوشی‌های 2022ا زنظر دوربین
واوی آنر Magic4 Ultimate
آنر Magic4 Ultimate گوشی‌های هواوی و البته فرزندخوانده پیشین آن، آنر، همواره یکی از بهترین تجربه‌های عکاسی را دراختیار کاربران گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهند. یکی از جدیدترین تولیدات Honor بعد از جداشدن از هواوی، گوشی «آنر Magic4 Ultimate» است که یکی از بهترین عملکردهای دوربین بین گوشی‌های هوشمند را ارائه می‌دهد. ترکیب دو دوربین ۵۰ و دو دوربین ۶۴ مگاپیکسلی در قاب پشتی و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی به‌همراه دو حسگر TOF سه‌بعدی که یکی در قاب پشتی و دیگری در کنار دوربین سلفی کار می‌کند، از بهترین مجموعه دوربین‌های موجود در تلفن‌های همراه است که عملکرد بسیار خوب و مطلوبی نیز ارائه می‌دهند. دوربین اصلی از سنسور ۵۰ مگاپیکسلی به بزرگی 1/1.12 اینچ و لنز ۲۳ میلی‌متری با دیافراگم f/1.6 بهره می‌برد که هم بزرگی بسیار زیاد سنسور و هم گشودگی مناسب دیافراگم،‌ باعث جذب نور بسیار زیادی می‌شوند. این دوربین مجهز به لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار لیزری و فوکوس خودکار تشخیص فاز است. دوربین بعدی از یک سنسور ۶۴ مگاپیکسلی نیم اینچی و یک لنز ۱۱ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 استفاده می‌کند؛ درحالی‌که دوربین دیگر به همین حسگر ۶۴ مگاپیکسلی و لنز ۹۰ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/3.5 مجهز شده است. دو دوربین دیگری که در قاب پشتی دیده می‌شوند نیز یکی برای بهبود و افزایش طیف رنگی به‌کار می‌رود و دیگری نیز به سنسور ToF سه‌بعدی مجهز بوده که برای سنجش عمق کاربرد دارد. دوربین سلفی نیز سنسور ۱۲ مگاپیکسلی با لنز زاویه‌باز و پوشش ۱۰۰ درجه‌ای دارد که در کنار یک حسگر ToF سه‌بعدی قرار گرفته است. آنر هنگام معرفی مجیک 4 آلتیمیت تمرکز بسیاری روی دوربین‌های آن داشت؛ همچنین با اتکا به رتبه و نمره ۱۴۶ در آزمون‌های DXOMARK، از دوربین‌های این گوشی پیشرفته به‌عنوان بهترین در دنیای گوشی‌های هوشمند یاد کرد و دوربین اصلی آن را قابل‌رقابت با دوربین‌های دیجیتال دانست؛ همچنین آنر برای پردازش تصویر علاوه‌بر کمک گرفتن از تراشه قدرتمند کوالکام، Snapdragon 8 Gen 1،‌ از ISP یا پردازنده سیگنال تصویر اختصاصی خودش نیز استفاده کرده که در دستیابی به عملکرد بسیار خوب دوربین‌ها تأثیرگذار بوده است.
گلکسی S22 Ultra
طی تجربه چند سال اخیر گوشی‌های سامسونگ ،خصوصادر پرچم‌داران، از بهترین عملکردهای دوربین در بین گوشی‌های هوشمند برخوردار بوده‌اند و همواره کاربران و طرفداران خود را به‌خوبی راضی کرده‌اند. «گلکسی S22 اولترا» نیز با اینکه تفاوت زیادی با نسل پیشین خود ندارد؛ بازهم عملکرد کم‌نقصی از خود به‌نمایش می‌گذارد و با ترکیب دوربین‌های متنوع و باکیفیت از بهترین گوشی‌های ۲۰۲۲ ازنظر دوربین
 است.
 آیفون 13 Pro Max
اپل با ایجاد پیشرفت‌هایی ازجمله بزرگ کردن اندازه سنسورها و اضافه کردن امکان عکاسی ماکرو، «آیفون 13 پرو مکس» را به یکی از کامل‌ترین گوشی‌های هوشمند ازنظر دوربین بدل کرده است. مجموعه دوربین آیفون ۱۳ پرو کارآمدتر و توانمندتر از گذشته شده و اگرچه بی‌شک نمی‌تواند در تک‌تک سناریوها بهترین باشد، درمجموع تجربه عکاسی و فیلم‌برداری مطمئن و پایداری را در اختیارتان می‌گذارد. علاقه‌مندان آیفون به بزرگ‌نمایی‌های دیوانه‌وار دسترسی ندارند؛ اما اکنون می‌توانند پابه‌پای کاربران اندروید، عکس‌های ماکرو بگیرند! مهندسان کوپرتینویی امسال عملکرد آیفون در عکاسی شبانه را نیز ارتقا داده‌اند؛ هرچند هنوز هم از عکاسی آسمان شب خبری
 نیست.
سونی اکسپریا 1 مارک 4
سونی باوجوداینکه در عرصه دوربین‌های دیجیتال از بهترین‌هاست، در بحث دوربین گوشی‌های هوشمند درمقابل رقبای پیشرفته خود حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ اگرچه همچنان نوآوری‌ها و امکانات خاص خود را در دوربین گوشی‌های پرچم‌دارش ارائه می‌دهد. «اکسپریا 1 مارک 4» از همان ترکیب دوربین سه‌گانه نسل پیشین خود بهره می‌برد؛ با این تفاوت که حالا توانایی بزرگ‌نمایی اپتیکال در فاصله کانونی ۸۵ تا ۱۲۵ میلی‌متری را دارد که ویژگی منحصربه‌فردی است؛ همچنین سونی با استفاده از تجربه ساخت دوربین‌های حرفه‌ای سری آلفا، امکانات و ویژگی‌های پیشرفته‌ای برای کنترل دوربین‌ها دراختیار کاربران این گوشی پرچم‌دار سونی قرار می‌دهد که بر جذابیت‌های دوربین آن می‌افزاید.
بهترین گوشی‌های گیمینگ 2022
 نوبیا رد مجیک 7 زد تی ای
 
گوشی گیمینگ ZTE تحت نام تجاری (نوبیا رد مجیک 7)،‌ تمام امکانات موردنیاز یک موبایل گیمر را به نحو احسن برآورده می‌کند. 
نمایشگر بزرگ، سریع و باکیفیت، تراشه قدرتمند Snapdragon 8 Gen 1 و باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی با سرعت شارژ ۱۲۰ وات؛ سه ضلع اساسی نسل هفتم جادوی سرخ برای بازی‌کردن هستند؛ البته تریگرهای مخصوص بازی، سیستم خنک‌کننده سخت‌افزاری داخلی و طراحی ظاهری و نرم‌افزاری جذاب این گوشی، از دیگر شاخصه‌های گیمینگ Red Magic 7 هستند.
 پوکو F4 GT شیائومی
 
شیائومی علاوه‌بر ساخت گوشی‌های گیمینگ پرچم‌دار بلک شارک، گوشی‌های گیمینگ مقرون‌به‌صرفه خود را با نام تجاری ردمی و پوکو عرضه  می‌کند. 
«ردمی K50 گیمینگ» یا «پوکو F4 جی تی» تقریبا با نصف قیمت دیگر گوشی‌های گیمینگ معمول، امکاناتی مشابه آن‌ها را ارائه می‌دهند. نمایشگر ۶٫۶۷ اینچ AMOLED با پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، یک میلیارد رنگ و HDR10+، تراشه قدرتمند Snapdragon 8 Gen 1 و باتری ۴۷۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز به شارژر ۱۲۰ وات از امکانات اصلی پوکو f4 GT هستند؛ همچنین وجود چهار اسپیکر استریو تنظیم‌شده توسط JBL و تریگرهای مخصوص بازی از جذابیت‌های گیمینگ این گوشی ارزشمند هستند.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهدی حیدری