جولان سکه در بازار طلا

سکه 10 هزار و 600 هزار تومانی (البته تا لحظه تنظیم این گزارش) مردم و سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرده است. فعالان بازار طلا عوامل تأثیرگذار بر قیمت سکه را افزایش قیمت دلار، افزایش قیمت انس جهانی طلا، تحولات بین‌المللی و رویکردهای سیاسی و اقتصادی داخلی عنوان می‌کنند. حالا دغدغه مردم و سرمایه‌گذاران این است که این رشد قیمت متوقف می‌شود یا در ماه‌های آینده یا آخر سال ادامه پیدا خواهد کرد؟ 
 
تاریخ انتشار: 16:17 - چهارشنبه 1399/04/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
به‌زعم برخی فعالان بازار شرایط اقتصادی و رویکردهای سیاسی به‌گونه‌ای پیش می‌رود که حتی برای یک ساعت آینده نیز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از روند قیمت‌ها برآورد کرد. برخی تحلیلگران بازار حرفشان این است: ازآنجایی‌که برخی رویکردهای سیاسی و اقتصادی داخلی نیز در افزایش قیمت سکه دخیل هستند، اگر اقدامات و اصلاحاتی در خصوص این رویکردها طی روزها و ماه‌های آینده صورت بگیرد، به‌گونه‌ای که برای مردم ملموس باشد، قیمت سکه و طلا نیز تا حدی ریزش خواهد کرد؛ در غیر این صورت جولان قیمت‌ها در بازار طلا ادامه خواهد داشت.

بازار طلا التهاب ندارد

 نایب‌رئیس اتحادیه طلاوجواهر تهران به اصفهان‌زیبا می‌گوید: افزایش قیمت سکه ناشی از التهاب بازار نیست؛ بلکه تحت‌تأثیر افزایش نرخ ارز و قیمت جهانی طلا افزایش داشته است. درواقع این التهاب در بازار ارز شکل گرفته و التهابی در بازار طلا و سکه نبوده است. محمد کشتی‌آرای تصریح می‌کند: افزایش قیمت جهانی طلا با تحولات اقتصادی جهان و رشد اقتصادی منفی دنیا ارتباط پیدا می‌کند؛ شیوع کرونا نیز مزید بر علت شده و شرایط اقتصادی بسیاری از کشورها را تحت‌تأثیر قرار داده است. کشتی‌آرای ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، تحولات سیاسی آمریکا منجر به تضعیف ارزش دلار  شده است. درواقع کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی باعث شده سرمایه‌گذاری روی طلا افزایش پیدا کند. نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران عنوان می‌کند: عرضه و تقاضا در بازار سکه و طلا متعادل است و البته به‌دلیل افزایش قیمت‌ها، مردم به سرمایه‌گذاری روی طلای آب‌شده نیز روی آورده‌اند. کشتی‌آرای درخصوص پیش‌بینی وضعیت بازار طلا و سکه می‌گوید: پیش‌بینی قیمت‌ها حتی برای یک ساعت دیگر نیز  امکان‌پذیر نیست.

تحولات بین‌المللی تأثیرگذار بر قیمت سکه

درخصوص مؤلفه‌های تأثیرگذار بر قیمت سکه، علی حیدری، کارشناس بازار طلا و ارز، به اصفهان‌زیبا توضیح می‌دهد: سکه و طلا در ایران تابع دو معیار اصلی تحولات بین‌المللی، انس طلا و رویکردهای سیاسی و اقتصادی داخلی هستند. در حیطه بین‌المللی با توجه به ابهامی که در وضعیت فعلی با توجه به گسترش ویروس کرونا (هم‌زمان با کاهش مرگ‌و‌میر در سطح جهان) ایجاد شده، بسیاری از دولتمردان با این تردید و شبهه مواجه شده‌اند که بازگشایی مراکز صنعتی، تولیدی و تجاری را ادامه دهند یا متوقف کنند؟ از سوی دیگر، در بخشی از مناطق کشور چین، شایعات و اخبار مبنی بر این است که بسیاری از مراکز به سمت قرنطینه کردن حرکت کرده‌اند. این مؤلفه‌ها باعث شده سرمایه‌گذاران انس طلا در حیطه بین‌المللی هم‌زمان با شک و تردید به سرمایه‌گذاری نگاه کنند. به گفته بسیاری از کارشناسان بین‌المللی انس طلا به سمت شاخص هزار و 800 دلار پیش می‌رود؛ پس احتمال رشد انس در حیطه بین‌المللی هست و این یکی از دلایلی است که قیمت سکه و طلا را افزایشی خواهد کرد. این کارشناس بازار طلا و ارز می‌گوید: سکه تابع رویدادهای سیاسی و اقتصادی بین‌المللی است که بر دلار تأثیر می‌گذارند و سبب افزایش قیمت سکه می‌شوند. عمده این مسائل به خاطر تورمی است که بر جامعه حاکم است و این تورم، ناشی از ضعف مدیریت اقتصادی و سیاست‌گذاری در حیطه اقتصاد کلان جامعه است. در واقع با توجه به اینکه رویکرد اقتصاد دستوری در حیطه جغرافیایی ایران حاکم است، مسئولان هم عمده رویکردشان سیاسی است تا اقتصادی. او ادامه می‌دهد: همین مسئله سبب می‌شود بطن جامعه انتظارهای تورمی را متوجه شوند و به‌ناچار برای جلوگیری از ذوب‌شدن بیشتر سرمایه‌هایشان؛ به طلا، سکه ، دلار  یا کالاهای غیرمنقول در آینده، مانند مسکن، سوق پیدا ‌کنند.

افزایش قیمت دلار جنبه سیاسی دارد

حیدری بیان می‌کند: مردم به‌لحاظ اقتصاد رفتاری، از مسئولان جلوتر هستند. مسئولان باید مطالعات اقتصادی خود را بیشتر کنند تا متوجه رفتار اقتصادی این روزهای مردم بشوند.  تقاضای فعلی، ناشی از تورمی است که در کشور حکم‌فرما شده است. آن‌ها چون عملکرد اقتصادی خاصی نمی‌بینند، به‌سمت خرید بیشتر سوق پیدا می‌کنند تا از ذوب شدن سرمایه‌هایشان جلوگیری کنند. این کارشناس طلا و ارز اظهار می‌کند: افزایش تورم، بعد اقتصادی دارد؛ ولی افزایش قیمت دلار ،جنبه سیاسی دارد. افزایش نرخ دلار به معنای کاهش ارزش پول ملی است و کاهش ارزش پول ملی در هر کشوری به معنای کاهش اعتماد ملی به دولت است.

گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا

او عنوان می‌کند: در حال حاضر بهترین گزینه در بازار طلا برای مردم و سرمایه‌گذاران خرید طلای آب‌شده است؛ چون مالیات و اجرت ندارد. گزینه دوم نیز خرید سکه به‌دلیل نقدینگی بالا و حجم کمترش است و در نهایت هم خرید مصنوعات و طلای تزیینی پیشنهاد می‌شود؛ البته از گوشه و کنار خبرها حاکی از هجوم مردم برای خرید دلار  است که احتمالش هم هست طی روزهای آینده، وضعیت بازار ارز  پلیسی شود. این کارشناس بازار طلا و ارز می‌گوید: در شرایطی که انتظارهای تورمی در جامعه حکم‌فرما شد، دلار از 18 هزار تا 22 هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد و پیش‌بینی می‌شود در محدوده 22 هزار تومان متوقف شود. اگر مردم و سرمایه‌گذاران حس کنند برای اصلاح ساختار اقتصادی قرار است حرکت‌هایی صورت گیرد و اقداماتی انجام شود اطمینان می‌کنند و قیمت سکه و دلار اصلاح می‌شود  یا به سمت پایین سوق پیدا خواهد کرد؛ در غیر این صورت این انتظارهای تورمی در بطن جامعه خودش را نشان می‌دهد و شاهد کاهش ارزش پول ملی خواهیم بود. به گفته حیدری، راهکار برای خروج از این وضعیت آزادسازی اقتصاد است و اینکه مردم در مالکیت بنگاه‌ها سهیم شده و تمامی بنگاه‌ها در فضایی شفاف قیمت‌گذاری شوند تا تورم مدیریت شود.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر