الزام‌های تازه سفر به ایران

کرونا کمیت گردشگری همه کشورها را لنگ کرده و وقتی درباره وضعیت گردشگری ایران صحبت می‌کنیم، ماجرا پیچیده‌تر و سخت‌تر می‌شود؛ چراکه کشورهای دیگر مخصوصا اروپایی‌ها، چشم به همسایه‌های سفربرویشان دارند؛ اما ایران… . این روزها حتی اگر گردشگری بخواهد ره کشورمان را در پیش بگیرد، نمی‌تواند؛ چون ویزای ایران صادر نمی‌شود. جدیدترین اظهارنظر مسئولان مربوط به سفر، متعلق به رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه است که در حساب توییتری خود با اشاره به دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت، خبر از لغو گذرنامه‌های گردشگری و زیارتی داد. 

تاریخ انتشار: 13:20 - چهارشنبه 1399/05/15
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
حسن نوریان، رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه، در حساب کاربری توییتر خود با اشاره به شیوع کرونا در کشور نوشت: «کووید ۱۹ و توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت مبنی بر پرهیز از سفرهای غیرضروری؛ گزینه‌های روادید گردشگری و زیارتی تا عادی شدن شرایط در فهرست روادیدهای سامانه روادید الکترونیکی کشور غیرفعال گردید. ان‌شاءالله بعد از عادی شدن شرایط، گزینه‌های مذکور مجددا فعال خواهد شد.»
رضا جعفرزاده، سخن‌گوی سازمان هواپیمایی کشوری، مسئول دیگری است که در گفت‌وگو با سایت خبری چمدان اعلام کرده: «از ابتدای شیوع کووید ۱۹ تاکنون، تنها ۱۰ درصد از پروازها امکان انجام داشت که از این میزان هم بخشی از آن‌ها پروازهای موردی و برنامه‌ای بوده است.»
به روایت او، همه شرکت‌های هواپیمایی موظف به ارائه ماسک به مسافران بخش هوایی هستند. از چهاردهم تیر هیچ مسافری حق نداشته بدون ماسک سوار هواپیما شود. هم‌اکنون در بخش پروازی، مسافران در چهار مرحله چک می‌شوند و باید این موضوع در تمامی حوزه‌ها و بخش‌های هوایی رعایت شود، برای آنکه چرخ اقتصاد کشور روان‌تر حرکت کند، باید بتوانیم از این شرایط سخت بگذریم که این مهم بدون رعایت جدی دستورالعمل‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. در برخی از مواقع شاهد آن هستیم که مسافران یا مردم تصاویری ارسال می‌کنند که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشده یا مسافران بدون ماسک در سالن ترانزیت یا هواپیما حضور دارند که برخی از این عکس‌ها ممکن است درست نباشد یا در آن لحظه مسافر چنددقیقه‌ای ماسک خود را برداشته باشد. کارکنان پرواز باید به هنگام ورود و در طول پرواز اگر موردی از ماسک نزدن مسافری مشاهده کردند، تذکر دهند. او در بخش بعدی صحبت‌هایش توضیح می‌دهد که فاصله‌گذاری در تمامی فرودگاه‌ها، ساختمان‌های اداری و اتوبوس‌های این بخش تعریف و رعایت شده؛ اما در داخل هواپیما به دلیل آنکه دستگاه‌های تصفیه هوا هر سه دقیقه هوای داخل کابین هواپیما را تصفیه می‌کنند؛ بنابراین در این زمینه مشکلی وجود ندارد. البته ملزم هستند دو ردیف آخر هر هواپیما را خالی نگه دارند تا در صورت دیدن مورد مشکوک، به‌سرعت بیمار به این قسمت منتقل شده و اقدامات لازم صورت گیرد. در فرودگاه هم علامت‌گذاری برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفته و مسئولان فرودگاه موظف هستند درصورتی‌که مسافری توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکرد، از ارائه سرویس به او خودداری کنند. نکته مهم دیگری که این مسئول بیان کرد، این بود که مسافران بخش هوایی هرگونه مورد خلاف در خصوص پروتکل‌ها و هرگونه افزایش قیمت بیرون از چهارچوب نرخ نامه را از طریق سایت سازمان www.cao.ir اطلاع دهند.
دهم مرداد امسال هم اعلام شده بود که ایران تا اطلاع بعدی روادید گردشگری صادر نمی‌کند و ارائه گواهی سلامت تأییدشده برای سایر مسافران الزامی است. وب‌سایت ویزای الکترونیکی ایران و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی نیز مقررات سفر به ایران و شرایط پذیرش مسافر را در چند بند توضیح دادند: ویزای ایران برای تردد مسافرانی که با عنوان گردشگر به ایران سفر می‌کنند، تعلیق شده است. سایت ویزای الکترونیکی ایران(e_visa.mfa.ir/en)  همچنان فعال است و متقاضیانی که قصد سفر غیرتوریستی دارند، می‌توانند به صورت آنلاین اقدام کنند. لازم است این مسافران یک ایمیل تأیید داشته باشند. مسافران پیش از ورود باید فرم خوداظهاری و گواهی سلامت خود را تکمیل‌شده به مسئولان مرزی ارائه دهند. تمام مسافران بالای دو سال، باید دست‌کم ۹۶ ساعت قبل از سفر، تست PCR انجام داده باشند که نتیجه آن منفی باشد. گواهی باید به زبان انگلیسی باشد و مسافر آن را به نمایندگان وزارت بهداشت و پایگاه‌های بهداشت مرزی تحویل دهد.
 همه مسافران در بدو ورود، غربالگری می‌شوند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، پس از انجام تست PCR، مسافر با ملیت غیر ایرانی در محل مشخص‌شده از سوی وزارت بهداشت با هزینه شخصی قرنطینه می‌شود و از مسافر ایرانی تعهدنامه گرفته شده تا مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی شود. در صورت ارائه نکردن گواهی‌نامه سلامت و تست معتبر کووید ۱۹، PCR، به مسافران با ملیت غیرایرانی اجازه ورود به کشور داده نمی‌شود. مسافران ایرانی که هنگام ورود به کشور این گواهی را نداشته باشند به مکان‌های مشخص‌شده از سوی وزارت بهداشت برای قرنطینه به مدت ۱۴ روز هدایت می‌شوند. هزینه تست کرونا و اقامت در این مدت با مسافر است. این بخشنامه به همه ایرلاین‌های داخلی و خارجی نیز ابلاغ شده و از روز شنبه ۱۱ مرداد، برابر با اول آگوست در حال اجراست.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نسترن ایران‌پور

برچسب‌های خبر