گران‌ترین املاک شهر اصفهان چه وضعیتی دارند؟

فعالان بازار مسکن‌ اصفهان‌ تعدادی از خانه‌های حیاط‌دار سطح شهر را مخوف می‌دانند! خانه‌های چند هزار مترمربعی، هم‌جوار با زاینده‌رود که مالک آن‌ها مشخص نیست، خریدوفروش‌ آن‌ها به‌صورت محرمانه انجام می‌شود و باوجود قیمت میلیاردی، تعدادی از آن‌ها سال‌هاست کاربری خاصی ندارند. گاهی این خانه‌ها آن‌قدر بزرگ هستند که به سه خیابان‌ مختلف منتهی می‌شوند و امکان ساخت 10 ساختمان 10 طبقه در آن‌ها وجود دارد. خانه‌های مخوف بازار مسکن‌ اصفهان تعداد زیادی ندارند و امسال دو نمونه از آن‌ها معامله شدند و تا چند ماه دیگر ساختمان‌سازی در آن‌ها آغاز می‌شود.

تاریخ انتشار: 23:20 - سه شنبه 1399/06/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image
مخوف‌ترین خانه‌ اصفهان، ملکی چند هزار متر‌مربعی، هم‌جوار با زاینده‌رود و پل‌ فلزی است که از سه خیابان مختلف راه دارد. همسایه‌ها اسامی عجیبی برای این خانه‌ها انتخاب می‌کنند.

مالک خانه‌های مخوف کیست؟

خانه‌های مخوف اصفهان مالک مشخصی ندارند، یا به‌عبارت‌دیگر مالکان به دلایل مختلف حاضر به معرفی خود و گفت‌وگو با روزنامه نمی‌شوند. ساکنان‌ ‌این خانه‌ها‌ در پاسخ به پرسش‌ها خود را سرایه‌دار، نگهبان یا حتی مستأجر معرفی می‌کنند و حاضر به ارائه اطلاعات نمی‌شوند؛ البته چند مورد از این خانه‌ها نیز متعلق به نهاد‌های خاص دولتی هستند و ساکنان در محل صرفا خود را نگهبان معرفی می‌کنند. در بیشتر مراجعات‌ ساکنان می‌گویند مالک سال‌‌‌هاست در ایران حضور ندارد. یکی از این خانه‌های مخوف فروردین‌ گذشته به یک انبوه‌ساز بزرگ تهرانی فروخته شد. این خانه چند هزار مترمربعی در محله آپاداناست و به‌زودی به چند ساختمان تبدیل خواهد شد. خریدار یک‌ شرکت‌ معروف تهرانی است که توسط سه برادر مدیریت می‌شود، هیچ‌کدام از این سه برادر حاضر به گفت‌وگو دراین‌باره نشدند، فقط یکی از آن‌ها گفت پس از اخذ مجوز‌های لازم ساختمان‌سازی در محله آپادانا با همکاری یک شرکت‌ اصفهانی انجام خواهد شد. گفته‌ می‌شود معامله این ملک در دوبی انجام شده‌ و مبلغ مورد معامله نیز به درهم امارات است. تاکنون مبلغی حدود 50میلیارد تومان برای ساختمان‌سازی در این‌ ملک در نظر گرفته‌ شده است.

خانه‌های مخوف چقدر می‌ارزند؟

خانه‌ای چند هزار مترمربعی هم‌جوار با زاینده‌رود، چقدر باید قیمت‌ داشته باشد؟ اطلاعات معامله در خانه‌های مخوف اصفهان منتشر نمی‌شود؛ ولی با یک حساب سرانگشتی به اعداد و ارقام بالایی می‌رسد. امروز قیمت خانه‌های کلنگی در محله‌های هم‌جوار با زاینده‌رود بین 40 تا 50 میلیون تومان برای هر مترمربع تعیین می‌شود، در نتیجه خانه‌ای دو هزار مترمربعی با این فرمول باید 80 تا 90 میلیارد تومان قیمت‌ داشته باشد. اطلاعاتی از معاملات این املاک وجود ندارد؛ ولی فعالان بازار مسکن‌ در این مناطق مدعی‌اند مشتریان دست‌به‌نقدی دارند که برای خرید هر مترمربع از این خانه‌ها حاضرند تا 100میلیون تومان بپردازند؛ ولی مالک حاضر به فروش نمی‌شود.قیمت بالای این املاک باعث شده تا همسایه‌ها در این مناطق اسامی جالبی روی این خانه‌های مخوف بگذارند.  خانه‌هایی شبیه به خانه‌های مخوف اصفهان در شهر‌های مختلف کشور وجود دارد که تعداد آن‌ها به‌مراتب بیشتر از خانه‌های مخوف اصفهان است. خانه‌هایی شبیه به این‌ در تهران به‌کرات دیده می‌شود و قیمت آن‌ها بین 400 تا 900 میلیارد تومان است. در شهر‌ مشهد نیز خانه‌هایی شبیه به خانه‌های مخوف اصفهان هستند و با قیمتی بالاتر از 200 میلیارد تومان معامله می‌شوند.

خانه‌های مخوف در راه ساختمان شدن

خانه‌های مخوف اصفهان یکی پس از دیگری به ساختمان‌ تبدیل می‌شوند. یکی از مشاوران املاک ساکن در منطقه شمس‌آبادی دراین‌باره به اصفهان‌زیبا گفت مالکان این خانه‌ها را در بیشتر موارد از اجداد خود به ارث برده‌اند و مشکل انحصار وراثت دارند، آن دسته از افرادی هم که مشکل وراثت را حل کرده‌اند، پولی برای تغییر کاربری ندارند و به دنبال سرمایه‌گذار می‌گردند؛ ولی این خانه‌ها آن‌قدر بزرگ هستند که برای تبدیل شدن به ساختمان به سرمایه عظیمی نیاز دارند، بااین‌حال با مشارکت چند انبوه‌ساز تهرانی‌ خانه‌های مخوف یکی پس از دیگری در حال تبدیل به ساختمان هستند. بنا بر ادعای این فعال بازار مسکن، مالکان در این منطقه اگر چه ملک گران‌قیمتی دارند؛ ولی به‌واسطه ارث به آن رسیده‌اند و کمتر توان مالی برای ساخت‌وساز دارند. فروش خانه نیز مانند خام فروشی است؛ درحالی‌که اگر ساختمان ساخته شود سود چند‌ میلیاردی دارد.
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عصمت اعرابی

برچسب‌های خبر