#اصفهان‌گردیِ مهمان پرواز مستقیم برن-اصفهان

وزیر امور خارجه سوئیس مستقیم از برن به اصفهان سفر کرد تا دیدن ایران را از قلب تاریخی این کشور کهن آغاز کند؛ چراکه ایگنازیو کاسیس در کنار پزشک و دیپلمات بودن، دل درگرو میراث فرهنگی و گردشگری هم دارد؛  آن‌قدر که در دیدار با جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، برای سفر به ایران ابراز علاقه کرده و حالا هم که راهی این کشور شده ترجیح داده پیش از آغاز دیدارهای رسمی‌اش در پایتخت، به مناسبت یکصدمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس، اصفهان را ببیند. گزارش پیش رو، روایت اصفهان‌گردی این مقام بلندپایه است به همراه گفت‌وگو با مسعود نیک‌آئین، مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان که این بازدید را نقطه آغازین قدرتمندی برای فعالیت‌های ستاد احیای گردشگری کرونازده اصفهان می‌داند.

تاریخ انتشار: 08:47 - یکشنبه 1399/06/16
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

کالسکه‌های قرمز از روبه‌روی مسجد شیخ‌لطف‌الله به راه می‌افتند. مهمانان سوئیسی اصفهان صبح شنبه‌شان را با دیدار از مسجدجامع عباسی و مسجد شیخ‌لطف‌الله آغاز کرده‌اند و حالا با این کالسکه‌ها به سمت سردر قیصریه می‌روند تا در یک فضای ویژه بر بالای میراث جهانی اصفهان، نمایی از شهر جهانی صنایع‌دستی را هم ببینند. ایگنازیو کاسیس (Ignazio Cassis) اولین بار است که به ایران سفر می‌کند و به درخواست خودش به جای اینکه مستقیم به پایتخت برود ویکصدمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس را گرامی بدارد، به اصفهان آمده است. از نماینده سفارت سوئیس در ایران خواستیم که با کاسیس درباره دیدارهایش گفت‌وگو کنیم، او اما خواهش کرد چنان‌که وزیر خارجه سوئیس خواسته، مصاحبه‌ای انجام نشود، چون دیدارها نیمه‌رسمی هستند.  برای ما اما دیدار این مقام بلندپایه از بعد تبلیغات گردشگری اصفهان اهمیت ویژه‌ای دارد، بنابراین به گزارش ویدئویی و تصویری بخشی از بازدیدهای او از میراث اصفهان قناعت کردیم و از مدیرکل تشریفات استانداری اصفهان هم خواستیم که روایتی از گفت‌وگوها و تجربه میزبانی از وزیر امور خارجه سوئیس را برایمان بازگو کند. به روایت مسعود نیک‌آئین، وزیر امور خارجه سوئیس، آن‌گونه که در ابتدای سفرش بیان کرده، از سال‌های قبل بسیار علاقه‌مند بوده که به اصفهان سفر کند. به همین دلیل باوجود شرایط همه‌گیری بیماری، وقتی سفر ایران را برنامه‌ریزی شد، مستقیم از برن به اصفهان سفر کرد و اداره کل تشریفات استانداری اصفهان هم تلاش کرده در وضعیت موجود، میزبانی متفاوتی از این مقام بلندپایه داشته باشد تا تبلیغ گسترده‌ای هم در حوزه معرفی جاذبه‌های اصفهان برای مردم سوئیس محسوب شود.
او تأکید کرد: «خوشبختانه گزارشگر تلویزیون سوئیس و دو نفـر از خبرنگاران حرفه‌ای همراه او  هستند که پوشش بازدیدها از آثار تاریخی و هنر و معماری اصفهان را انجام می‌دهند و این یک نقطه قوت است که می‌توانیم انتظار داشته باشیم گردشگران سوئیسی بیشتری را از این به بعد در اصفهان ببینیم. این رویداد را به جامعه گردشگری اصفهان تبریک می‌گویم.» نیک آئین ادامه داد: «ما تلاش‌هایمان را از یک ماه قبل برای برنامه‌ریزی سفر او آغاز کردیم. این سفر به‌نوعی یک سفر شخصی و نیمه‌رسمی به اصفهان بود. سعی کردیم با برنامه‌ریزی دقیق و حساب‌شده جاذبه‌های اصفهان را به ایشان نشان دهیم.
 او ساعت یک بامداد پانزدهم شهریور به‌طور مستقیم از برن به اصفهان آمد. برنامه‌ریزی را به‌طوری انجام دادیم که در مسیر فرودگاه به هتل، مستقیم به میدان نقش‌جهان آمدند و در این ساعت که میدان خلوت بود و نورپردازی بسیار ویژه‌ای هم داشت این بنا را دیدند و بسیار هم موردتوجه او و همسرش قرار گرفت.»
در صنعت گردشگری اولین تأثیر (First Impression) در هر مقصد گردشگری نکته مهمی مخصوصا در حوزه تبلیغات مقصد محسوب می‌شود و آن‌طور که مدیرکل تشریفات استانداری روایت کرد، بازدید از میراث جهانی اصفهان در یکی از بهترین زمان‌های بازدیدش، توانسته تأثیر مورد انتظار را بر یکی از مقامات بلندپایه یکی از تأثیرگذارترین کشورهای دنیا بگذارد. نیک‌آئین ادامه داد: «تا الان که سه اثر مسجدجامع عباسی، مسجد شیخ‌لطف‌الله و سردر قیصریه را بازدید کرده‌ایم، بازخورد او  بسیار عالی بوده و گفت همان چیزی را که از اصفهان در ذهنم بود، بعینه دیدم. بعدازظهر امروز هم او با استاندار اصفهان دیدار خواهد داشت و سپس در کلیسای وانک به دیدار پیشوای مذهبی ارامنه اصفهان و جنوب ایران می‌رود. چون او فرد مذهبی است و علاقه‌مند بود که این دیدار را داشته باشد. بعد هم بازدیدها ادامه خواهد داشت و از پل خواجو هم دیدن می‌کنند.»
از مسعود نیک‌آئین درباره شخصیت وزیر امور خارجه سوئیس سؤال کردم و او پاسخ داد: «او پزشک جراح متخصص داخلی و بسیار علاقه‌مند به آثار فرهنگی است. این اولین بار است که به ایران می‌آیند. دیشب در پاویون به من گفتند: من سه بار آقای ظریف وزیر امور خارجه شما را ملاقات کرده‌ام و همیشه صحبتم این بود که مگر می‌شود من وزیر امور خارجه کشوری را سه بار دیده باشم اما خود کشور را ندیده باشم؟! به این خاطر بود که در همین شرایط سخت و همه‌گیری بیماری کرونا مصمم شدم هر طور هست به ایران بیایم و از اصفهان و ایران بازدید کنم، چراکه این سفرها و دیدن هنر، تمدن و تاریخ در تصمیم‌ها و نگرش ما نسبت به ایران خیلی تأثیرگذار است.»
نیک‌آئین به دستور عباس رضایی، استاندار اصفهان، برای تشکیل ستاد احیای گردشگری اصفهان اشاره و تأکید کرد: «ما اولین اقدام اساسی در این زمینه را با معرفی شایسته اصفهان به وزیر امور خارجه سوئیس آغاز کردیم. به همین دلیل هم از یک ماه پیش برای بازدیدهای او و همراهانش برنامه‌ریزی کردیم و جزء جزء مسیرها را طراحی کردیم و نظرمان این بود که در بازدیدها او را ایزوله نکنیم. آثار تاریخی باز بودند. مردم عادی هم مشغول بازدید بودند. برای خود من به‌عنوان یک متخصص گردشگری، جالب بود که او بسیار متواضع و ساده‌زیست است. حتی از هواپیما که پیاده شد خودش کوله‌پشتی و ساکش را حمل می‌کرد و همراهی نداشت.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نفیسه حاجاتی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط