پروژه فراموش‌شده

پیست دوچرخه‌سواری نقش‌جهان با پیشرفت فیزیکی 15 درصد سال‌هاست که به حال خود رهاشده و در جمع پروژه‌های فراموش‌شده ورزش نصف‌جهان جاخوش کرده است. جانمایی پیست دوچرخه‌سواری در محلی که قرار بود دهکده المپیک اصفهان نام بگیرد، به سه دهه قبل برمی‌گردد، اما ازآنجایی‌که اولویتی برای این پروژه تعریف نشده بود، نزدیک به بیست سال اتفاقی رخ نداد، اما مدال‌آوری و المپیکی بودن رشته دوچرخه‌سواری متولیان ورزشی کشور را بر آن داشت تا نسبت به تأمین امکانات سخت‌افزاری این رشته اقدام کنند که ایجاد شش پیست در استان نیز در همین راستا صورت گرفت که از این تعداد، دو پیست چوبی و چهار پیست سیمانی بود.

تاریخ انتشار: 06:44 - یکشنبه 1399/06/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

این در حالی است که پیش‌تر تمرین دوچرخه‌سواران در فضایی غیر امـن و خطرناک همانند اتوبان ذوب‌آهن و جاده‌ها و آسیب‌هایی که به‌واسطه نداشتن پیست اختصاصی رخ‌داده بود، بارها صـدای اعتراض جامعه دوچرخه‌سواری بلند شد، تا اینکه در سال 91، کلنگ احداث پیست اختصاصی این رشته در محل جانمایی‌شده کلنگ خورد. شروع عملیات پیست دوچرخه‌سواری نقش‌جهان از سال 91 آغاز شد که در آن زمان‌بر مبنای اعلام سایت شرکت توسعه و تجهیز، تاریخ پایان این پرو‍ژه سال 95 اعلام شده بود، اما بعدها دیگر اطلاعات سایت به‌روز نشد و در ادامه نیز به‌طورکلی آمار مربوط به این پروژه از روی سایت حذف شد.رقرار بود پروژه پیست دوچرخه‌سواری نقش‌جهان، طی مدت دو سال آماده بهره‌برداری شود؛ اما در حال حاضر و باوجود گذشت بیش از هشت سال از زمان کلنگ زنی، نه‌تنها پروژه به مرحله تکمیل نرسیده، بلکه عملیات احداث آن سال‌هاست متوقف شده است. در یکی دو سال اول توقف، مشکلات مالی و محدودیت‌های بودجه‌ای عامل مشترک توقف این پروژه و چندین پروژه دیگر محسوب می‌شد و البته در آن مقطع، تمرکز مدیران استانی و ورزشی بر تکمیل ورزشگاه فوتبال نقش‌جهان قرار گرفته بود و سایر پروژه‌ها از اولویت خارج شده بودند؛ اما بعدازاینکه استادیوم فوتبال تکمیل‌شده و بهره‌برداری آن به باشگاه سپاهان واگذار شد، برخلاف پیش‌بینی‌ها، بازهم گشایشی در اوضاع پیست دوچرخه‌سواری ایجاد نشد.
زمانی که عملیات احداث پیست دوچرخه‌سواری نقش‌جهان متوقف شد، پیگیری‌های اصفهان زیبا از آن حکایت داشت که پرداخت‌نشدن مطالبات پیمانکار موجب تعطیلی این پروژه شده؛ اما همان مقطع نیز رقم بدهی و دلیل اصلی توقف مشخص نبود. بر اساس آماری که در یکی‌دوساله اول توقف پیست به دست آمد، حدود یک و نیم میلیارد برای تکمیل پیست هزینه شده و بر اساس برآورد مسئول فنی مهندسی اداره ورزش و جوانان، اعتباری معادل ده میلیارد تومان برای تکمیل نهایی این پیست موردنیاز است. این در حالی است که در زمان به‌زمین‌خوردن کلنگ احداث پیست دوچرخه‌سواری نقش‌جهان، گفته می‌شد بودجه تکمیل این پیست با رایزنی فدراسیون و وزارت ورزش و جوانان با شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی تعیین‌شده، اما در عمـــــل بودجه‌ای تخصیص نیافت تا پروژه به حال خود رها شود. طی چند سال گذشته و با ورود باشگاه فولاد مبارکه سپاهان به تیمداری در رشته دوچرخه‌سواری، یک‌بار دیگر بحث نیاز  مبرم اصفهان به پیست مطرح‌شده اما کماکان تغییری در وضعیت پیست نقش‌جهان ایجاد نشده است. سال گذشته، خسرو قمری، رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری طی سفری به اصفهان، با مسعود تابش، مدیرعامل وقت باشگاه سپاهان دیدار و گفت‌وگو کرده و خواستار تکمیل پیست دوچرخه‌سواری نقش‌جهان توسط باشگاه سپاهان شد.
قمری حتی تأکید کرد با احداث پیست سرپوشیده در اصفهان با مساعدت باشگاه سپاهان، کمپ دوچرخه‌سواری غرب آسیا نیز در اصفهان شکل‌گرفته و رویدادهای بین‌المللی متعددی در این کمپ برگزار خواهد شد. به گفته رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری، درصورتی‌که باشگاه سپاهان هزینه تجهیز پیست را متحمل شود، فدراسیون جهانی هزینه تجهیز آن را پرداخت خواهد کرد و با برگزاری کمپ‌های بین‌المللی تمرینی و مسابقه، از این پیست درآمدزایی خواهد شد. تابش در این دیدار، قول‌های مساعدی به رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری داد اما در ادامه، از مدیرعاملی باشگاه و بعدها نیز از عضویت در هیئت‌مدیره کنار رفت تا این رایزنی بی‌نتیجه بماند. شنیده‌ها حاکی از آن است که این پروژه ورزشی در لیست پروژه‌های در لیست اولویت اداره ورزش و جوانان برای سال 99 نبوده و بودجه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته نشده است تا کماکان توقف روند تکمیلی آن ادامه‌دار باشد. این در حالی است که در روزهای گذشته، رئیس اداره فنی مهندسی اداره کل ورزش و جوانان اصفهان از برنامه‌ریزی برای احداث اولین پیست اختصاصی و ایمن جاده‌ای در استان با دستور استاندار خبر داد. آن طوری که حسین محمودیه گفته، این پیست کاملا استاندارد به طول ۷.۵کیلومتر و عرض حدود ۱۰متـــــر، موازی با جاده سپاهان‌شهر به شهر باغ ابریشم واقع در جنوب اصفهان خواهد بود و عملیات طراحی آن در سازمان طراحی شهرداری اصفهان در حال انجام است.به گفته او، پیست مذکور از جاده اصلی که محل عبور و مرور خودروهاست ۳۰ متر فاصله دارد و پس از نهایی شدن طرح و تأمین اعتبار حدود ۹ ماه برای احداث آن زمان نیاز است و اگر این پروژه در زمان مقرر به نتیجه برسد، احتمالا فراموشی پیست نقش‌جهان عمیق‌تر خواهد شد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر