جست‌و‌خیز برای جانشینی کولاکوویچ

پروسه بررسی انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال احتمالا طی روزهای آینده به نتیجه خواهد رسید و یک مربی خارجی هدایت تیم ملی کشورمان برای آماده‌سازی و شرکت در المپیک توکیو را برعهده خواهد گرفت. در آن مقطع که رویدادهای ملی و داخلی به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، ایگور کولاکوویچ والیبال کشورمان را برعهده داشت. این مربی مونته‌گرویی که حضورش در تیم ملی ایران با انتقادات زیادی همراه بود و برخی کارشناسان سطح فنی او را در حد تیم ملی ایران نمی دانستند با این حال تیم کشورمان به همراه این مربی جواز حضور در المپیک را به دست آورد.

تاریخ انتشار: 09:13 - چهارشنبه 1399/06/26
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

پس از تعطیلی رویدادهای ورزشی، کولاکوویچ، با توافق دو جانبه از تیم ملی جدا شد تا یک بار دیگر بحث انتخاب سرمربی در دستور کار قرار بگیرد. با توجه به تأخیر یک ساله المپیک توکیو و قطعی‌شدن حضور تیم ملی در این رقابت‌ها، تعجیلی برای انتخاب سرمربی وجود نداشت؛ اما بر اساس گفته‌های مسئولان فدراسیون، طی یکی دو ماه گذشته تحرکات زیادی در این خصوص انجام شده و اتفاق خاصی رخ ندهد، طی روزهای آینده سکان‌دار جدید تیم ملی والیبال معرفی خواهد شد. آن طوری که مسئولان فدراسیون والیبال تاکید کرده اند، لیست ۱۳ نفره از مربیان تراز اول جهان در جلسه نخست کمیته فنی در اختیار اعضا قرار گرفته تا در دومین جلسه برای رسیدن به پنج گزینه به جمع‌بندی برسند.
این در حالی است که در مقطعی بحث حضور سرمربی خارجی منتفی و رسانه‌ها از تصمیم فدراسیون برای همکاری با یک مربی داخلی خبر دادند و این فرضیه در مقطعی که بحث غرامت سنگین مالی ویلموتس، سرمربی سابق تیم ملی فوتبال خبرساز بود، مطرح شده بود؛ اما حالا سخن‌گفتن از لیست 13 نفره از مربیان خارجی مطرح، نشان می‌دهد که فدراسیون افق المپیک را مدنظر دارد. در ادامه نیز اعلام شد از لیست 13 نفره، پنج‌گزینه نهایی شده‌اند که مذاکره با آن‌ها تا رسیدن به نتیجه نهایی ادامه خواهد داشت. به گفته محــمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، بیشتر مربیان جهان برنامه‌هایشان تا پایان المپیک توکیو است و با توجه به اینکه نسل فعلی تیم ملی والیبال ایران بعد از المپیک توکیو تغییر ‌کند و نسل جدید گزینه‌ای با شرایط دیگر نیاز دارد، برنامه برای انتخاب سرمربی، پایان المپیک توکیو خواهد بود. آن طور که رسانه‌های ورزشی اطلاع یافته‌اند، ولادیمیر آلکنو، دجورجی، کاستلانی، جیانی و لورزنتی مربیانی هستند که از فیلتر کمیته فنی عبور کرده و می‌توانند فرصت نشستن روی نیمکت تیم ملی ایران در المپیک 2021 را به دست آورند. بر اساس اطلاعیه فدراسیون وزنه برداری، بررسی‌های اولیه این افراد بر اساس محورهایی چون ملیت و سن، تیم حال حاضر، سابقه مربیگری، سابقه بازیکنی، تجربیات، عناوین و افتخارات، سابقه کار با رده‌های پایه و آموزش‌محور بودن، اصول مربیگری، دانش فنی، مدیریت تیم و بازیکنان، تعامل با فدراسیون در مسائل مالی، نحوه به‌کارگیری و استفاده از کادر فنی، وضعیت زبان، مدیریت ذهنی و روانی و مهارت‌های ارتباطی با بازیکنان، مربیان و رسانه‌ها خواهد بود.

با توجه به شروع لیگ برتر والیبال، برخی از کارشناسان عدم معرفی سرمربی تیم ملی را زیر سؤال بوده اند؛ زیرا به نظر این افراد، کادر فنی تیم ملی باید رقابت‌های لیگ را زیر نظر بگیرند، اما با وجودی که امروز هفته دوم لیگ در شهرهای مختلف کشور پیگیری می شود، کماکان خبر موثقی درباره توافق فدراسیون با گزینه‌های احتمالی مطرح نشده است. با این حال آن طور که رسانه‌های ایتالیایی اعلام کرده‌اند، لورنزتی ایتالیایی که هدایت تیم ترنتینو در لیگ این کشور را برعهده دارد، تعهد خود به باشگاه ترنتینو را  به عنوان مانعی برای حضورش در ایران دانسته و مدعی شده تا پایان ماه جولای سال 2021 با تیم ترنتینو قرارداد دارد و هیچ مذاکره و شرط دیگری بین او و باشگاه وجود ندارد. با توجه به قرارداد لورنزتی که تا تیر ماه سال آینده رسمی است، او از لیست گزینه‌های موردنظر تیم ملی خارج می‌شود.از بین چهار گزینه دیگر، شانس الکنوی روسی از بقیه بیشتر است. این مربی ۵۳ ساله سابقه مربیگری در تیم‌های باشگاهی روسیه و همچنین تیم ملی این کشور را دارد و توانسته افتخارات زیادی را با این تیم‌ها به دست بیاورد. کسب مدال برنز المپیک ۲۰۰۸ و مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ از مهم‌ترین افتخارات او با تیم ملی روسیه بوده و طی سال های گذشته بارها بحث مذاکره او با فدراسیون والیبال مطرح شده که در آخرین بار او اعلام کرد برنامه ای برای حضور در ایران ندارد.الکنو مقبولیت زیادی در دنیای والیبال دارد و جزو مربیان گران‌قیمت والیبال دنیا هم محسوب می شود؛ اما اینکه او با شرایط فدراسیون کنار بیاید یا اینکه فدراسیون توان تأمین قرارداد او را داشته باشد، بحث دیگری است؛ اما اگر مدیران بالادستی ورزش با به خدمت گرفتن او موافقت کنند، تأمین بودجه مورد نیاز برای فدراسیون مقدور می‌شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط