جشنواره‌ای برای نمایش توانمندی

جشنواره رسانه‌ای افراد دارای معلولیت، دو سال پی‌درپی برگزار شده و حالا برای سومین بار در حال آماده شدن برای میزبانی از خبرنگاران، عکاسان و سایر اهالی رسانه است که هر کدام دارای معلولیت هستند. اما این موضوع باعث نشده تا آن‌ها خانه‌نشینی را انتخاب کنند و از حضور در عرصه‌های مختلف رسانه‌ای باز بمانند. منصور گلناری، روزنامه‌نگار پیش‌کسوت و دبیر برگزاری سومین جشنواره رسانه‌ای معلولان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» هدف این فستیوال را فراهم کردن شرایط و بستر مناسب، برای حضور افراد دارای معلولیت در عرصه‌های رسانه‌ای و فعالیت مستمر آن‌ها در این حوزه بیان می‌کند. او همچنین معتقد است این جشنواره در دوره‌های مختلف با بازخوردهای بسیار مثبتی از سوی افراد دارای معلولیت روبه‌رو بوده و همین موضوع هم باعث استمرار برگزاری این جشنواره شده است.

تاریخ انتشار: 09:44 - شنبه 1399/06/29
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

جشنواره رسانه‌ای معلولان، اکنون در چه مرحله‌ای است؟

امسال، سومین سال برگزاری جشنواره مطبوعات است که در سطح ملی برگزار می‌شود. جشنواره اکنون در مرحله دریافت آثار است. آثار ارسالی به جشنواره رسانه‌ای افراد دارای معلولیت تاکنون، از افزایش شرکت‌کنندگان در این رویداد رسانه‌ای حکایت دارد. در سال گذشته 700 اثر به دبیرخانه ارسال شد؛ درحالی‌که فعلا و با توجه به اینکه مهلت دریافت آثار هنوز به اتمام نرسیده، دبیرخانه جشنواره 500 اثر دریافت کرده است. پیش‌بینی می‌شود این میزان باز هم افزایش یابد.

فراخوان دریافت اثر کی اعلام شد و شرکت‌کنندگان تا چه زمانی مجاز به ارسال آثار خود هستند؟

فراخوان از بعد از ماه مبارک رمضان اعلام و در فضای مجازی دست به دست شد؛ چون برگزاری این جشنواره به صورت مستقل انجام می‌شود و هیچ ارگان یا نهادی در آن نقش ندارد. تبلیغات آن نیز توسط افراد حاضر در دبیرخانه جشنواره که اغلب دارای معلولیت هستند، انجام و فراخوان به زبان‌های مختلف، در فضای مجازی منتشر می‌شود. همچنین درحال رایزنی با برخی از اداره‌ها و ارگان‌ها هستیم تا بتوانیم از حمایت‌های مالی آن‌ها بهره‌مند شویم. اختتامیه جشنواره نیز بعد از ماه صفر برگزار خواهد شد. در صورتی که اوضاع استان اصفهان از نظر بیماری کووید 19 روبه راه شود، جشنواره به روال سال‌های قبل، حضوری یا نیمه حضوری (به دلیل عدم امکان حضور برخی از افراد دارای معلولیت که در استان‌های دیگر زندگی می‌کنند) برگزار خواهد شد. اما اگر شرایط فعلی ادامه‌دار شود، چاره‌ای جز برگزاری جشنواره به صورت مجازی وجود ندارد.

چه تعداد اثر در جشنواره برگزیده خواهد شد و چه افرادی مجاز به شرکت در آن هستند؟

جشنواره در دو بخش برگزار می‌شود. بخش اول، مربوط به افراد دارای معلولیت است. این افراد می‌توانند آثار خود را با موضوع‌های مختلف؛ اما در قالب‌های مشخص به جشنواره ارسال کنند. بخش دوم نیز مربوط به سایر افراد است که باید آثارشان مرتبط با معلولان باشد. در هر قالب خبری نیز سه نفر از شرکت‌کنندگان در جشنواره برگزیده می‌شوند و فکر می‌کنم مجموعا 40 نفر از آثار ارسالی برگزیده شود.

شرکت‌کنندگان در چه بخش‌هایی باید به ارسال آثار بپردازند؟

آثار ارسالی باید در زمینه عکس خبری، عکس سوژه‌ای، تیتر، مقاله اجتماعی، خبر، گزارش مکتوب، گزارش مصور، کلیپ و تیزر، قطعه ادبی، گفت‌وگو، طنز، داستان کوتاه، فن بیان، گویندگی و کاریکاتور باشد. علاوه براین، در هر بخش در صورتی که آثار به حد نصاب مورد نظر نرسد، آن بخش از قالب‌های رقابتی حذف خواهد شد.

هیئت داوران چگونه انتخاب می‌شوند؟

به روال سال قبل، هیئت داوران از اساتید حوزه رسانه که در استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند، برگزیده می‌شوند. در تلاش هستیم داورانی متخصص و مجرب برای برگزیدن آثار انتخاب کنیم.

فکر می‌کنید برگزاری این جشنواره در حضور بیشتر افراد دارای معلولیت در جامعه مؤثر است؟

بازخوردهایی که از افراد دارای معلولیت می‌بینیم، نشان‌دهنده علاقه این افراد برای شرکت در جشنواره و نشان دادن استعدادها و توانمندی‌هایشان است. برای مثال، در سال گذشته و پس از اتمام دومین جشنواره، افراد دارای معلولیت مرتب پیگیر وضعیت برگزاری جشنواره سوم بودند. شاید هنوز به آن ایدئالی که مدنظرمان است، نرسیده‌ایم؛ اما برگزاری چنین رویداد رسانه‌ای اتفاق و شروعی خوب برای برداشتن گام‌های بزرگ‌تر است.

برای برگزاری جشنواره با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید؟

برگزاری جشنواره و همچنین حمایت از افراد دارای معلولیت و برگزاری دوره‌های آموزشی و ادامه آن‌ها، به تسهیلات و اعتبارات خاص خود نیاز دارد که متأسفانه هنوز نتوانستیم از آن بهره‌مند شویم؛ درحالی‌که این افراد استعدادها و توانمندی‌های شگفت‌انگیزی دارند و توانایی آن را دارند که در عرصه رسانه پا به پای باقی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران حرکت کنند و حتی در مواردی نیز از آن‌ها پیشی بگیرند. درحال حاضر، برخی از این افراد، دارای فعالیت مستمر در رسانه هستند و تلاش ما این است شرایطی را فراهم آوریم تا این فعالیت‌ها افزایش یابند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر