گردشگرها دورپسند شده‌اند!

اجاره خانه به جای رزرو هتل یا آن‌طور که خارجی‌ها می‌شناسند، ایربی‌ان‌بی (of AirbnbHome-sharing) حالا با ورود کرونا با چالش‌های تازه‌ای روبه‌رو شده است. متخصصان حوزه گردشگری می‌گویند احتمالا تغییرات گسترده‌ای در این حوزه رخ خواهد داد و البته نه فقط کرونا که روند رو به رشد علاقه‌مندشدن افراد به حوزه گردشگری و بروز گردشگری انبوه (Overtourism) هم یکی دیگر از دلایل این تغییر خواهد بود. مردم از اینکه مدام در فضاهای توریستی وقت بگذرانند و زیر نظر دوربین‌های مداربسته اماکن مختلف و در میان انبوه جمعیت گردشگران مشغول عکاسی و فیلم‌برداری و تماشا باشند، خسته شده‌اند و بیشتر از قبل به فاصله اجتماعی روی آورده‌اند و البته که کرونا مزید بر علت هم شده است.

تاریخ انتشار: 08:28 - شنبه 1399/07/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

«ویروس کرونا، از صنعت گردشگری دنیا خرابه‌ای ساخته و در این میان، به اشتراک‌گذاری خانه به‌عنوان اقامتگاه هم دچار خلل‌های فراوانی شده است؛ ولی نبضش کماکان هنوز می‌زند! چراکه گردشگران تشنه سفر، ترجیح می‌دهند به جای هتل و مهمان‌پذیر، در مقاصد گردشگری‌شان، خانه اجاره کنند.» این توصیف ایلین گلوسک (Elaine Glusac)، نویسنده نیویورک تایمز، است. در این گزارش ذکر شده که یک مرکز پژوهشی (STR) بر اساس بنچ‌مارک اخیرش به این نتیجه رسیده است که در دوران شیوع کرونا گردشگران 27 برابر  بیشتر از خانه اجاره کردن استقبال کرده‌اند تا اتاق رزروکردن در هتل‌ها. بر اساس این تحقیق، مهم‌ترین بازیگر بازار کوتاه‌مدت اجاره اقامتگاه، کمپانی بزرگ ایربی‌ان‌بی (Airbnb) با هفت‌میلیون اقامتگاه ثبت شده در 220 کشور دنیاست. این شرکت بین‌المللی طی 12 سال فعالیتش توانسته رشد چشمگیری داشته باشد وبه نقش‌آفرین تأثیرگذاری در صنعت گردشگری تبدیل شود؛ شرکتی که می‌تواند یک منطقه خالی از سکنه را به مقصد گردشگری یا خانه‌ای متروکه را به اقامتگاه مورد علاقه توریست‌ها تبدیل کند! اما این شرکت هم از اثرات کرونا در امان نمانده و آن‌طور که وال استریت ژورنال خبر داده، ارزش مالی شرکت از 31 میلیارد دلار به 18 میلیارد دلار تنزل کرده است.
خبرنگار نیویورک‌تایمز از برایان چسکی (Brian Chesky)، ‌بنیان‌گذار و مدیر اجرایی این کمپانی، درباره چالش‌های اخیرشان و تغییراتی که در صنعت گردشگری رخ داده، پرسیده و او پاسخ داده است: «مردم می‌خواهند به سفر بروند؛ نه اینکه فقط بنشینند در هواپیما! نمی‌خواهند فقط برای تجارت سفر کنند. دلشان نمی‌خواهد در شهرهای بزرگ و شلوغ تعطیلاتشان را بگذرانند؛ شهرهایی شبیه محل زندگی خودشان. دوست ندارند در هتل‌های شلوغ اتاق رزرو کنند، ولی همه‌شان نیاز دارند و می‌خواهند از خانه بیرون بروند؛ بنابراین ما فکر می‌کنیم که تقاضا در حوزه گردشگری به‌زودی بسیار بالا می‌رود. من خیلی به رشد صنعت گردشگری در آینده نزدیک، خوش‌بین هستم.» ایربی‌ان‌بی همیشه بر محیط امن و شخصی و امکان کنترل گردشگر بر محیطش تأکید و در این باره تبلیغ کرده است؛ مثلا داشتن آشپزخانه به جای صبحانه‌خوردن در رستوران هتل یکی از این امکانات است که در زمان اپیدمی، طرفداران بیشتری هم پیدا کرده است. از طرفی در دوره جدید این شرکت گواهینامه تمیزی افزوده (Enhanced Clean) هم برای اقامتگاه‌های زیر نظرش صادر می‌کند. تا آخر ماه آگوست، یک‌میلیون اقامتگاه این گواهینامه را دریافت کرده‌اند. از جمله قوانین مدنظر در این گواهی، این است که دست‌کم 45 دقیقه زمان برای تمیز کردن هر اتاق اختصاص داده شود و 72 ساعت بین دو رزرو اتاق فاصله باشد. طبق نظر این کارشناسان مردم فعلا ترجیح می‌دهند با خانواده و دوستان در گروه‌های کوچک به نقاط خلوت و بکر سفر کنند. جالب اینکه تقریبا 30درصد تقاضاها برای سفر در روزهای آخر هفته به مقاصد کمتر توریستی و خلوت و دورافتاده اختصاص دارد و مهم‌تر اینکه مدت‌زمان اقامت هم اخیرا بیشتر شده و حتی به میانگین چهار شب اقامت رسیده است. «با اجاره‌دادن آپارتمانتان به‌واسطه ایربی‌ان‌بی به گردشگران، بیشتر پول درمی‌آورید؛ بنابراین چه لزومی دارد که به محلی‌ها خانه اجاره دهید؟!» دیوید واشموس (David Wachsmuth) استاد دانشکده شهرسازی دانشگاه مک‌گیل مونترآل، اما از نحوه کار این کمپانی انتقاد می‌کند و معتقد است که قیمت اقامت برای محلی‌ها به این وسیله به مرور بالا می‌رود. منتقدان بیشتری هم هستند که می‌گویند سبک جدید سفر که به‌وسیله ایربی‌ان‌بی و شرکت‌های دیگر گسترش پیدا کرده است، گردشگری انبوه را هم به نقاط کمتر گردشگرپذیر می‌برد. اما ماجرای بعدی، هزینه‌های زیاد پاک‌سازی است. در 14 سپتامبر یک گردشگر در توییتی نوشت: «یک اقامتگاه ارزان در ایربی‌ان‌بی پیدا کردم؛ شبی 52 دلار با هزینه پاک‌سازی 125 دلار!» و البته انتقادهایی از این دست بسیار زیاد شده است. گردشگران در اپلیکیشن‌های رزرو اقامتگاه رزرو می‌کنند و وقتی به مراحل بعدی رزرو می‌روند، می‌بینند که هزینه‌های بیشتری برای تمیزکردن از آن‌ها گرفته می‌شود. هزینه خدمات که از صفر تا 25 دلار به‌طور معمول بود، حالا به 45 دلار و بیشتر هم رسیده است؛ حتی گاهی مالیات بر ارزش افزوده هم از خدمات گرفته می‌شود! با همه این‌ها، برایان چسکی در این گزارش تأکید می‌کند که معتقد است گردشگری حداقل تا مدت‌ها به وضعیتی که قبل از ژانویه 2020 داشت، برنمی‌گردد. شهرهایی مانند لیسبون و دوبلین قوانین متفاوتی گذاشته‌اند. آن‌ها مردم را به اجاره بلندمدت تشویق می‌کنند؛ چراکه نمی‌خواهند بعد از تمام شدن اپیدمی با معضل گرانی اجاره‌ها روبه‌رو شوند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نفیسه حاجاتی

برچسب‌های خبر