شرط ورود اصفهانی‌ها به فرابورس

شرایط ورود شرکت‌ها به فرابورس موضوعی است که در نشست معرفی و فراخوان طرح «عرضه اولیه صد شرکت کارآفرینی» مورد بحث قرار گرفت. در این نشست از پذیرش شرکت‌های خوب در بازار سرمایه به‌عنوان یکی از راهکارهای تعمیق بازار سرمایه نام برده شد و هدف از برگزاری آن، جذب شرکت‌های خوب اصفهان در بازار سرمایه عنوان شد؛ چرا که تعداد این شرکت‌ها در استان اصفهان بسیار است. در ابتدای این نشست، معاون اقتصادی استاندار اصفهان با اشاره به چشم‌انداز استان در امور اقتصادی اظهار کرد: اصفهان استانی دست‌یافته به جایگاه برتر اقتصادی مبتنی برعلم و فناوری و متکی بر امنیت اقتصادی و اجتماعی است. در افق 1404 ویژگی‌هایی برای اصفهان ذکر شده است؛ اول اینکه، اصفهان استانی با نهادهای مناسب برای تحقق رشد پایدار اقتصادی است؛  دوم اینکه، اصفهان استانی برتر در حوزه آموزش عالی در سطح کشور به شمار می‌رود؛ سوم اینکه، اصفهان استانی توانمند در جذب کارآفرینان ایرانی از سراسر جهان است؛ چهارم اینکه، اصفهان استانی برتر در صنعت توریسم به شمار می‌رود و پنجم اینکه، اصفهان استانی بهره‌مند از مدیریت اقتصادی شایسته در ابعادحقوقی، عمومی و دولتی است.

تاریخ انتشار: 08:55 - شنبه 1399/07/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

معافیت مالیاتی شرکت‌ها با ورود به فرابورس

سیدحسن قاضی عسگر بیان کرد: ورود به بورس برای شرکت‌هایی که از الزامات لازم برخوردارند، اهمیت دارد. یکی از مزایای این کار، سهولت در تأمین مالی از طریق انتشار سهام و سایر اوراق بهادار است. در این حالت، عرضه شرکت‌های جدید خواهان در بورس به‌سرعت انجام شده و به فروش می‌‌رود. قاضی‌عسگر عنوان کرد: شرکت‌هایی که در این مسیر خرید و فروش می‌شوند در بورس مالیات کمتری می‌دهند و معافیت مالیاتی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. این مالیات می‌تواند از 25درصد به 5/22 درصد (در صورتی که در بورس پذیرفته شود) و به 22درصد (در صورتی که در فرابورس پذیرفته شود) برسد. معاون اقتصادی استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: به‌روزرسانی واقعی ارزش شرکت‌ها انجام می‌شود و این مزیت بزرگی برای دارایی شرکت‌هاست. وجهه و اعتماد عمومی در این حالت به دست می‌آید. شرکت‌های بورسی با ارائه صورت‌های مالی معتبر، اعتبار داخلی و بین‌المللی پیدا می‌کنند و عرضه سهام شرکت‌ها در بازار زمینه این اعتبار را فراهم می‌کند. او گفت: در شرایط کنونی بی‌سروصدا ارز تک نرخی شده و نرخ ارز نیما و سنا یکسان شده است. ارز 4200تومانی هم فقط مشمول هفت قلم کالا می‌شود. حذف ارز  4200تومانی از روی کالاها خوشبختانه منجر به قطع ریشه یارانه‌های کور از اقتصاد شده است. به دنبال حذف ارز 4200 تومانی از برخی کالاها همچون برنج، حبوبات و… کشاورزان می‌توانند اقتصادی کار کنند؛ همچنین در حوزه تأمین اجتماعی نیز یکسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شده است و خوشبختانه اقتصاد کشور به سمت اقتصاد منطقی و عاری از یارانه حرکت می‌کند.

اعتمادسازی؛ لازمه تأمین مالی در بازار سرمایه

در ادامه رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش بازار فرابورس، تصریح کرد: در کشور از خلأ اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری برخورداریم. وقتی شرکت‌ها در بازار سرمایه پذیرفته می‌شوند، اطلاعات شفاف را در معرض دید قرار می‌دهند. چون به‌طور معمول در بازار سرمایه همه موارد رصد می‌شود، از این جهت بازار سرمایه مرجعی برای پذیرش شرکت‌هاست. او بیان کرد: لازمه اینکه بتوان در بازار سرمایه تأمین مالی کرد، اعتمادسازی است. افراد در بازار سرمایه آینده شرکت را می‌خرند. معاون پذیرش بازار فرابورس عنوان کرد: ما خود را نماینده جامعه وسیع سهام‌داری می‌دانیم و در انتخاب شرکت‌ها سرعت و دقت خود را افزایش داده و بهترین شرکت‌ها را به‌لحاظ عملکرد و شفافیت اطلاعات رصد می‌کنیم. غلامعلی‌پور اذعان کرد: شرکت‌ها باید مشاور امین و دقیق انتخاب کرده و قبل از ارسال پرونده مراحل آماده‌سازی را طی کنند. امسال تعداد درخواست‌های پذیرش و سرعت آن افزایش یافته است. او خاطرنشان کرد: درخصوص شرکت‌هایی که از شرایط حداقلی برخوردارند، جلسه تشکیل داده‌ و درخواست مدارک ارسال کرده‌ایم. در سال جاری روند استقبال بخش خصوصی از بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین هم سطح شفافیت افزایش یافته و هم سطح تخصیص بهینه منابع بهبود پیدا خواهد کرد. معاون پذیرش بازار فرابورس بیان کرد: عرف پذیرش‌ها براین اساس بود که شرکت‌ها با ترکیب مالکیتی درخواست داده و پذیرش می‌شدند. الان ورود شرکت‌ها به انتشار سهام جدید است. درصدی افزایش سرمایه تصویب می‌شود و سهام‌داران شرکت این افزایش سرمایه را از خود سلب می‌کنند و سهام جدید به مردم عرضه خواهند کرد. او گفت: ترکیب صددرصدی سهام مالکان فعلی 80 درصد می‌شود. پذیرش در بازار سرمایه صرفا پذیرش سهام نیست؛ شرکت‌هایی هم هستند که اوراق منتشر می‌کنند.

چالش‌های رشد اقتصادی

در آخر این نشست نیز رئیس کانون کارآفرینی استان اصفهان تصریح کرد: کوتاه‌بودن عمر سازمان‌ها، تأمین سرمایه کلان برای طرح‌های کارآفرینی، رقابت و عدم همکاری و فوبیای شفافیت همواره چهار چالش رشد اقتصادی به شمار می‌روند که بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس پاسخ قانع‌کننده برای هر چهار چالش است. محمد گوهریان خاطرنشان کرد: ابتدا شرکت‌های کارآفرین باید شناسایی شوند. طراحی برنامه اصلاحات حقوقی، مدیریتی و مالی، تسهیل حداکثری دولتی وقبول تسهیلات طرح توسط شرکت؛ سه شرط برای ورود به فرابورس به شمار می‌رود؛ ضمن اینکه شرکت‌هایی که به فرابورس وارد می‌شوند نباید ریزش کارگر داشته باشند و هرچه فروش می‌رود نیز به شرکت قرض داده شود و افزایش سرمایه به‌صورت قرض الحسنه داده شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر