عشق است و آتش و دود!

جمله معروفی درباره آتش‌نشان‌هـای ایرانی هست کـه می‌گوید: «آتش‌نشانی شغل نیست؛ عشق است.» معنای این جمله آن‌قدر صائب و گویاست که نیازی به توضیح ندارد. کافی است تنها لحظه‌ای خاطره تلخ هفتم مهر1359 را که پالایشگاه آبادان در جنگ ایران و عراق، دوبار مورد حمله قرار گرفت و  به شهادت تعداد زیادی از آتش‌نشان‌های غیور ایرانی ختم شد به خاطر بیاوریم تا ببینیم که این قشر، چگونه از جان و خان و مان خویش برای نجات هم‌نوع مایه می‌گذارند. حالا اما هفتم مهر دیگری از راه رسیده و حوادث دیگرگونه شده‌اند. در این گزارش مروری داریم بر برخی از حوادثی که آتش‌نشان‌های اصفهانی در یک‌سال اخیر آن‌ها را مدیریت کرده و به سرانجام رسانده‌اند.

تاریخ انتشار: 08:55 - دوشنبه 1399/07/7
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

انفجار گاز ال‌پی‌جی یک خانواده را سوزاند

در ساعت 12 هفتمین روز مرداد1399 ساکنان محله سودان با شنیدن صدای انفجار، در تماس با سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خبر از وقوع حادثه‌ای می‌دهند. بلا‌فاصله نیروهای امداد و نجات از ایستگاه‌های 16 و 21 برای امدادرسانی به محل این حادثه اعزام شده و متوجه می‌شوند که این آتش‌سوزی به دنبال انفجار خودرو درون منزل مسکونی هنگام پر کردن گاز ال‌پی‌جی اتفاق افتاده است. متأسفانه در این حادثه دو کودک چهار و پنج‌ساله و یک مرد و یک زن دچار سوختگی می‌شوند.

مجتمع دوازده طبقه خیابان آذربهرام آتش گرفت

آتش‌نشان‌های ایستگاه‌های 4 و 24 سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در یکم شهریور1399 به همراه رئیس ایستگاه 4 با تماس تلفنی اهالی خیابان آذربهرام در این خیابان حاضر می‌شوند تا حریق یک مجتمع مسکونی سه طبقه را که ده نفر در آن محبوس شده بودند، فروبنشانند. نیروها پس از رسیدن به محل آتش‌سوزی به دو گروه نجات و اطفای حریق تقسیم می‌شوند و ضمن نجات ساکنان محبوس شده در میان دود و آتش، حریق را نیز خاموش می‌کنند. خوشبختانه این حادثه مصدومی به دنبال نداشته است.

 انبار علوفه هفتشویه طی ده ساعت سوخت

بیست‌ویکم شهریور1399 آسمان روستای هفتشویه به رنگ سرخ درمی‌آید. شهروندان این منطقه در ساعت 2:30 دقیقه بامداد جمعه، طی تماس با ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از حریقی به وسعت سه هزار متر مربع در انبار علوفه یک گاوداری واقع در اتوبان شهید خزایی، روستای هفتشویه خبر می‌دهند. بلا‌فاصله بعد از وقوع حادثه، خودروهای اطفائیه سنگین به همراه خودروهای کمکی آب‌رسان از ایستگاه‌های مختلف سازمان آتش‌نشانی و آب‌رسان‌های سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان به محل حریق اعزام شده و آتشی را که به مدت ده ساعت پاییده بود، با تلاش بی‌وقفه خود خاموش می‌کنند. خوشبختانه این حادثه خسارت جانی به همراه نداشته و با حضور به‌موقع نیروهای آتش‌نشانی به دپوهای مجاور سرایت نمی‌کند.  

کوه صفه مرد میان‌سالی را کشت

مرد پنجاه‌ساله‌ای در روز جمعه، بیست‌ویکم شهریور1399 از کوه صفه سقوط می‌کند و می‌میرد. این خبر را سازمان اورژانس اصفهان در ساعت 7:20 دقیقه به سامانه ۱۲۵ ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌کند. با اعلام این خبر، گروه‌های امداد و نجات کوهستان از ایستگاه‌های شماره ۱۲ و 3، با همراهی سرپرست گروه به محل حادثه اعزام می‌شوند؛ اما متأسفانه مرد میان‌سال به علت جراحت‌های زیاد در دم جان می‌سپارد. به علت بدمسیر بودن مکان حادثه، انتقال جسد به محل مناسب بسیار سخت بوده و عملیات نیز حدود چهار ساعت و نیم به طول می‌انجامد.

یک مأمور آتش‌نشانی در چمگردان غرق شد

کشاورزان چمگردانی از ولی‌الله حیدری، سرپرست آتش‌نشانی چمگردان، می‌خواهند کـه برای ساماندهی رودخانه و تعدیل بندهای موجود در زاینده‌رود به آن‌ها کمک کند. این نیروی آتش‌نشانی برای کمک‌رسانی با طناب وارد رودخانه می‌شود؛ اما به‌دلیل شدت جریان آب، طنابی که به‌همراه داشته رها شده و بر اثر اصابت یک قطعه سنگ به سرش فوت می‌کند. این حادثه در یکم شهریور1399 به وقوع می‌پیوندد.

دو کودک از پل خواجو به رودخانه پرت شدند

هجدهم مرداد1399 دو کودک 10 و 11 ساله از ضلع جنوبی پل خواجو به رودخانه سقوط می‌کنند؛ اما با حضور به‌موقع نیروهای غریق‌نجات از ایستگاه‌های 5 و 1، از غرق‌شدگی در کام زاینده‌رود نجات می‌یابند.

مردی در چاه سقوط کرد و زنده ماند

با سرعت‌عمل نیروهای آتش‌نشانی، مردی که در ساعت 7:10 دقیقه در چاهی به ارتفاع 10 متر در سه‌راه ملک‌شهر سقوط کرده بود، نجات می‌یابد. شاهدان عینی در تماس با سازمان آتش‌نشانی موجب می‌شوند تا نیروهای امداد و نجات از ایستگاه‌های 9 و 5 به محل این حادثه اعزام شوند. فرد مصدوم که از ناحیه کمر و پا دچار آسیب شده بود، نیمه‌هوشیار تحویل نیروهای اورژانس می‌شود.

چاهی در حوالی پل وحید یک نفر را بلعید

روز جمعه 16اسفند98، یک چاه آب پانزده متری در حوالی پل وحید، کنارگذر میرزا کوچک‌خان، جوان سی‌ساله‌ای را می‌خورد. این حادثه در ساعت یازده به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان اطلاع داده می‌شود. گروه‌های امدادی در کمتر از سه دقیقه از ایستگاه‌های 1 و 3 به محل حادثه اعزام می‌شوند و فرد مصدوم را که آسیب جزئی دیده بود، نجات داده و در اختیار اورژانس می‌گذارند.

یک کارگر ساختمانی از زیر آوار نجات یافت

یک کارگر ساختمانی چهل‌وپنج‌ساله در عصر بیست‌وپنجم شهریور99 هنگام تخریب ساختمانی در خیابان سجاد، در اثر ریزش آوار مصدوم شده و زیر آوار می‌ماند که با امدادرسانی به‌موقع نیروهای آتش‌نشانی از محاصره آوار خارج و تحویل عوامل اورژانس می‌شود.

کارگری 35ساله زیر آوار ماند و مرد

شهروندان خیابان میرزا طاهر در ساعت 9:25 دقیقه جمعه 10 مرداد در تماس با ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از حادثه ریزش آوار روی کارگری 35ساله و مدفون‌شدن او خبر می‌دهند. بلا‌فاصله تیم‌های امداد و نجات از ایستگاه‌های 1، 8 و 14 متشکل از 15 آتش‌نشان به همراه تجهیزات تخصصی و سرآتشیار شکرانی‌پور، افسر آماده وقت، به محل حادثه اعزام می‌شوند؛ اما متأسفانه با وجود تلاش سریع و صحیح آتش‌نشان‌ها و اجرای عملیات CPR و به تأیید عوامل اورژانس اصفهان، عملیات نجات این کارگر جوان با موفقیت همراه نبوده و او فوت می‌کند.

بالابری بر سر دو مرد چهل‌ساله سقوط کرد

در ساعت 11:39 دقیقه 30شهریور1399 شهروندان در تماس با سامانه 125 ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از سقوط بالابر مصالح بر سر دو کارگر در شهرک نیک‌اندیش خبر می‌دهند. اکیپ امداد و نجات از ایستگاه شماره 15 به محل حادثه اعزام می‌شود و اما مصدومان که دو مرد چهل‌ساله بودند، به کمک حاضران در محل از زیر بالابر خارج شده و تحویل عوامل اورژانس شده بودند.

راننده‌ای تصادف کرد و در خودرو محبوس شد

در حوالی ساعت چهار بامداد 31مرداد1399 خبر حادثه تصادف خودروی پژو پارس در بزرگراه صیاد شیرازی به اطلاع سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان می‌رسد. در این حادثه راننده پژوپارس پس از تصادف در خودرو محبوس می‌شود. بلا‌فاصله آتش‌نشان‌های ایستگاه‌های 4 و 5 به محل حادثه اعزام می‌شوند و ضمن نجات فرد مصدوم از داخل خودرو، محل را ایمن‌سازی کرده و تحویل نیروی انتظامی می‌دهند. 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    کامران پوده

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط