اجاره‌های میلیونی در بازار خالی از مشتری اصفهان

نوسانات ارزی و بالا و پایین شدن قیمت‌ اجناس در کنار مشکلات کرونا به تنهایی بازار شهر اصفهان و کاسبی را تحت تأثیر قرار داده‌ بود؛ با این حال اجاره‌های نجــومی مــغازه‌هــا تــمام مشــکلات را تحت‌شعاع قرار داد! اگر‌چه ستاد ملی مبارزه با کرونا قانونی برای ادامه قرارداد‌ اجاره در املاک مسکونی تنها با 20 درصد افزایش تصویب کرد، ولی املاک تجاری اصفهان تابستان 99 با اعداد و ارقام سنگینی به دست مستأجر سپرده ‌شد. اکنون تعدادی از مغازه‌ها در بازار‌های بنام شهر آنقدر اجاره‌بهای بالایی دارند که با گذشت حدود یک‌ماه از تابستان هنوز اجاره نشده‌اند.

تاریخ انتشار: 08:21 - پنجشنبه 1399/07/24
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

بیشترین تقاضا برای اجاره مغازه مربوط به مرکز شهر اصفهان است؛ زیرا بازار‌های اصلی شهر آنجا قرار گرفته‌اند و به صورت طبیعی رهن و اجاره ملک تجاری در مرکز شهر گران‌تر از سایر مناطق است. مغازه‌های خوش‌جا و خاص این مناطق سال‌هاست که به اجاره افراد خاصی در‌آمده‌اند و اطلاعاتی از میزان رهن و اجاره خود نمی‌دهند، ولی رهن و اجاره سایر مغازه‌ها مشخص است.

راسته چهارباغ

اصفهان چهار محله با نام چهار‌باغ دارد: چهار‌باغ عباسی، چهار‌باغ پایین، چهار‌باغ بالا و چهار‌باغ خواجو؛ در تمامی این مناطق مغازه پرتقاضاست و بازار شلوغی دارد، در نتیجه‌ اجاره مغازه در هر چهار بازار قیمت بالایی دارد. مغازه‌های خوش‌جا در هر چهار محله دست‌ کم صد میلیون تومان رهن دارند و اجاره آن‌ها در متراژهای بزرگ، بیشتر بالاتر از 15 میلیون تومان تعیین می‌شود. مانند مغازه‌ای 40 مترمربعی در حاشیه چهارباغ خواجو با رهن 120 میلیون تومانی و اجاره ماهیانه 17 میلیون تومان! البته این اعداد سقف این چهار محله نیست. گران‌ترین مغازه‌ها در چهارباغ‌ بالا اجاره داده می‌شوند. مغازه‌ای 60 مترمربعی با رهن 300 میلیون و اجاره ماهانه 20 میلیون تومان یکی از آن‌هاست. در این مناطق مغازه‌های متعددی با رهن کمتر از 50 میلیون تومان و اجاره زیر 10 میلیون تومان برای رهن و اجاره قرار می‌گیرند، ولی در بیشتر مشاهدات برِ خیابان نیستند.ارزان‌ترین مغازه‌ها در این مناطق هم در پاساژ‌های نیمه‌متروکه چهارباغ‌عباسی و پایین قرار دارند؛ مانند مغازه‌ای 16 مترمربعی در سیتی‌سنتر چهارباغ با رهن 10 میلیون تومان و اجاره دو میلیون و 300 هزار تومان. در پاساژ‌های چهار‌باغ بالا نیز در طبقات زیرزمین یا بالا با همین قیمت‌ها مغازه اجاره می‌دهند.

راسته نظر

نظر، میرفندرسکی و خاقانی یکی از تجمعات برند‌فروش‌ها در بازار اصفهان است؛ البته پیش از افتتاح سیتی‌سنتر اصفهان، این راسته تنها بورس برند‌فروشان بود. بازار خیابان نظر امروز بورس بزرگ مانتو‌فروشان است و اجاره یک مغازه‌ بزرگ برای مانتو‌فروشی دست‌کم 100 میلیون تومان رهن نیاز دارد. به تازگی مغازه‌ای 120 مترمربعی با رهن 200 میلیون تومانی و اجاره ماهانه 17 میلیون تومان به دست مستأجر سپرده  ‌شد. مغازه‌های برِ ‌خیابان نظر کمتر خالی می‌شوند و اجاره‌‌کردن آن‌ها راحت ‌نیست؛ ولی در پاساژ‌های این بخش از شهر اجاره‌ها کمتر است. در پاساژ‌ جشنواره‌ مغازه‌ای یک مترمربعی با رهن 10 میلیون و اجاره یک میلیون تومان یکی از مغازه‌های خوش‌قیمت است. در پاساژ‌های خاقانی هم با بودجه‌ کم امکان اجاره ملک تجاری وجود دارد. پاساژ‌ اصلی خاقانی مجتمع ارکید است و به جز طبقه همکف آن مابقی اجاره بالایی ندارند. در خود خیابان خاقانی هم اجاره‌ها نسبت به نظر کمتر است، زیرا با کوچ برند‌ها به سمت سیتی‌سنتر حالا دیگر تقاضا در این بخش از شهر زیاد نیست.مغازه‌ای 70 مترمربعی با 100میلیون رهن و اجاره هشت‌میلیونی، مغازه‌ای 230 مترمربعی با رهن 100میلیون و اجاره 15 میلیون تومانی و مغازه‌ای 80مترمربعی با رهن 150 میلیون تومان و اجاره هشت‌میلیونی از جمله مغازه‌های خالی خیابان خاقانی هستند. مغازه‌های برِ خیابان نظر به مراتب قیمت بالاتری نسبت به خاقانی دارند و البته مغازه‌های برِ خیابان میر از نظر قیمت در اصفهان رکورد ‌‌دارند.محله میر با وجود سیتی‌سنتر همچنان بازار لوکسی دارد و اجاره مغازه‌ در این بخش از شهر قیمت‌بالایی دارد. مغازه‌ای 90 مترمربعی در محله میر با رهن 200 میلیون و اجاره ماهانه 30 میلیون تومان، مغازه‌ای 100 مترمربعی در محله میر با رهن 200 میلیون تومان و اجاره 28میلیون و مغازه‌ای 25 مترمربعی برِ خیابان میر با رهن 100 میلیون و اجاره 10 میلیون تومان از جمله مغازه‌های‌ خالی هستند.

راسته نقش جهان

نقش‌ جهان، بازار سنتی شهر از نظر رهن‌ و اجاره مغازه‌های خوش‌قیمت‌تری برای متقاضیان دارد. در این بخش از شهر با توجه به محل قرار‌گیری مغازه ممکن است رهن حتی به زیر 10 میلیون تومان برسد و اجاره کمتر از یک میلیون تومان باشد، ولی مغازه‌های خوش‌جا قیمت‌ بالاتری دارند. مغازه‌ای 15 مترمربعی با رهن 30 میلیون و اجاره ماهانه چهارمیلیون تومان، مغازه‌ 30 مترمربعی با رهن 35 میلیون و اجاره پنج‌میلیون تومان و مغازه 30 مترمربعی دیگری با رهن 10 میلیون و اجاره ماهانه پنج‌میلیون تومان از جمله مغازه‌های خوش‌جای بازار هستند.

راسته پزشکی‌ها

بورس داروخانه‌ها و پزشکی‌فروشان شهر در سه محله  شمس‌آبادی، شیخ‌بهایی و آمادگاه قرار دارند. اجاره‌ها در محله آمادگاه‌ کمتر است، البته تعداد مغازه‌های خالی این بخش از شهر زیاد نیست؛ ولی یک مغازه کوچک با رهن حدود 10‌میلیون تومان و اجاره کمتر از پنج‌میلیون تومان بیشتر قیمت ندارد. در محله شیخ‌بهایی اوضاع متفاوت است. در خیابان شیخ‌بهایی اجاره مغازه‌ها با چهارباغ تفاوت چندانی ندارد و گاهی حتی بیشتر است.مغازه‌ای 20 مترمربعی با 40 میلیون تومان رهن و اجاره ماهانه پنج‌میلیون تومان، مغازه‌ای 100 مترمربعی با 50 میلیون رهن و اجاره 9 میلیونی و مغازه‌ای 60 مترمربعی با رهن 150 میلیونی و اجاره 10 میلیون تومانی ازجمله‌ مغازه‌های خالی شیخ‌بهایی را تشکیل می‌دهند.

راسته دروازه‌شیراز

دروازه‌ شیراز و  محله‌های اطراف آن نیز بخش دیگری از بازار‌های لوکس اصفهان را تشکیل می‌دهند که اجاره‌ مغازه در آنجا ارزان نیست. بهترین محل برای اجاره مغازه دور دروازه‌شیراز است، ولی کمتر مغازه‌ خالی در این محل وجود دارد، یکی از مستأجران، مغازه 40 مترمربعی را با 450 میلیون تومان رهن  و اجاره ماهانه 39 میلیون تومان کرایه کرده ‌است.چهار‌طرف میدان آزادی نرسیده به میدان با دست کم 100 میلیون تومان رهن و اجاره بالای 10 میلیون امکان اجاره یک مغازه با متراژ  دست‌کم 40 متر مربع وجود دارد؛ در این بخش‌‌ از شهر مالکان بیشتر تمایل به دریافت اجاره به جای رهن دارند.

راسته آپادانا

مرداویج، آپادانا، میدان فیض از جمله بازار‌های لوکس و لاکچری برای رستوران و فست‌فودی‌های شهر هستند؛ در آپادانا‌اول مغازه‌های مناسب رستوران رهن کمتر از 150 میلیون تومان و اجاره‌ای کمتر از 20 میلیون تومان ندارند، آپادانا‌دوم یک مغازه 60 مترمربعی 70 میلیون رهن و ماهانه 16 میلیون تومان اجاره دارد و میدان فیض هفته آخر شهریور مغازه‌ای 90 مترمربعی را با رهن 100 میلیون تومان و اجاره ماهانه 10 میلیون به دست مستأجر سپردند. در مرداویج‌ هم قیمت‌ مغازه شبیه به همین نمونه‌هاست.بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت رهن و اجاره مغازه در این راسته کاهش چشمگیری داشته‌ است؛ زیرا با شیوع ویروس کرونا تقاضا برای غذای بیرون کاهش یافت و رستوران‌ها فروش خوبی ندارند. مستأجران در این‌بخش از شهر ترجیح می‌دهند سالن غذا‌خوری نداشته‌ باشند، زیرا یک سالن غذا‌خوری در این خیابان‌ها دست‌کم ماهی 20 میلیون تومان اجاره دارد.

راسته توحید و حکیم نظامی

خیابان توحید بازار مسکن بنامی دارد، طی یکی‌ دو سال گذشته بالاترین نرخ‌های اجاره ملک مسکونی در خیابان توحید بود، ولی درباره ملک تجاری ماجرا متفاوت است. املاک تجاری محله توحید دو دسته هستند. تعدادی از آن‌ها با رهن کمتر از 30 میلیون و اجاره کمتر از پنج‌میلیون تومان به دست مستأجر سپرده می‌شوند و تعدادی دیگر لوکس هستند. برای مثال مغازه‌ای 100مترمربعی با رهن 100 میلیون تومان و اجاره 30 میلیون تومان از جمله مغازه‌های گران‌قیمت توحید است. همین قضیه در خیابان حکیم‌نظامی صدق می‌کند. تعدادی از مغازه‌های حکیم‌ نظامی گران‌قیمت و لوکس هستند و تعدادی دیگر رهن و اجاره پایینی دارند. مغازه‌ای 60 مترمربعی با رهن 50 میلیون و اجاره ماهانه 15 میلیون تومان از جمله مغازه‌های گران‌قیمت اجاره‌ای در راسته حکیم نظامی هستند.

راسته نشاط

نشاط و خیابان‌های اطراف آن بورس کسب‌و‌کار‌های مختلفی هستند. از اسپورتی‌های ماشین گرفته تا عمده‌فروشان مواد غذایی به خصوص نوشابه‌های انرژی‌زا، دخانیات و مواد شوینده. اجتماع این همه عمده‌فروش در کنار یکدیگر بازار خیابان نشاط و محله‌های اطراف آن را گران‌قیمت کرد‌ه‌است؛ اگر‌چه کرایه مغازه در این محله نسبت به مناطق لوکس شهر کمتر است. در محله نشاط مغازه‌های برِ خیابان اصلی بالاترین قیمت‌ را دارند، مانند مغازه 50 مترمربعی با رهن 100 میلیون و اجاره ماهانه 9 میلیون تومانی که دید خوبی دارد. ناگفته نماند در خیابان نشاط مالکان بیشتر به دنبال رهن کامل مغازه هستند. تعداد مغازه‌هایی با رهن کامل در خیابان نشاط بسیار زیاد است و مغازه‌های خوش‌جا کوچکتر از 40 مترمربع با پولی بین 120 تا 150 میلیون تومان رهن داده‌ می‌شوند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر