فیلم‌سازهای اصفهانی جشنواره

پنج فیلم‌ساز اهل اصفهان با پنج فیلم کوتاه و بلند در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان حضور دارند. فیلم‌های کوتاه و بلندی که در دو بخش فیلم‌های کوتاه مسابقه ایران و مسابقه فیلم‌های بلند ویدئویی به نمایش درمی‌آیند. تنوع موضوعات از پرداختن به روایتی از جنگ تحمیلی تا دغدغه‌های محیط‌زیستی و داستان‌هایی با مایه‌های اجتماعی نکته حائز اهمیت فیلم‌های تولیدشده در اصفهان است.  «جبران می‌کنم»  به کارگردانی جمال احمدی، «آب سرد» به کارگردانی هادی کیانی فلاورجانی، «صفر در سفر»  به کارگردانی احمدرضا نصری،  «سلیم» به کارگردانی وحید پاکزاد و «خداحافظ سینما»  به کارگردانی یاسر احمدی،  پنج فیلم اصفهانی هستند که با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

تاریخ انتشار: 06:49 - چهارشنبه 1399/07/30
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

جبران می‌کنم؛ روایتی از حضور نوجوانان اصفهانی در جنگ

فیلم کوتاه «جبران می‌کنم» ازجمله فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان امسال است که در اصفهان و حضور عوامل اصفهانی تولیدشده است. این فیلم که به واقعه‌ای در عملیات بدر از جمله عملیات‌های جنگ میان ایران و عراق می‌پردازد، داستان نوجوانی را در خط آتش دشمن روایت می‌کند. در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «این فیلم روایتگر لحظاتی از روز دوم عملیات بدر است. دشمن شیمیایی زده و نیروهای لشکر 14 امام حسین(ع) در حال تغییر موقعیت هستند. در این میان، نوجوانی از آتش دشمن به داخل کانال پناه می‌برد و سراسیمه در حال حرکت است.» «جبران می‌کنم» اولین تجربه فیلم سازی گروه قاب هشت است. گروهی که حلقه اولیه آن در سرای هنر و اندیشه (سها) در اصفهان شکل گرفت. پیام تاجی یکی از تهیه کنندگان «جبران می‌کنم» و از  اعضای گروه قاب هشت، درباره روند ساخت این فیلم کوتاه می‌گوید: «از مدت‌ها قبل به همراه جمعی از افراد که حالا گروه قاب هشت نام گرفته‌اند، در سرای هنر و اندیشه (سها) تلاش می‌کردیم تا بتوانیم میان روایتگری و سینما نسبتی برقرار کنیم. پس از مدت زمانی کار فکری و انتظار، با روایتی از محمد احمدیان (راوی دفاع مقدس) روبه‌رو شدیم. روایتی از حضور نوجوانان اصفهانی لشکر 14 امام حسین(ع) در دل عملیات بدر که انگار عزم این جمع را بیدار کرد و به ما فرصت داد تا اولین گام را برای رسیدن به این فرم برداریم. «جبران می‌کنم» اولین تجربه گروه قاب هشت در این مسیر بود که فیلم‌نامه آن به صورت کامل از واقعیت اقتباس شده است. تجربه‌ای پر از آزمون و خطا که ما را به آینده این مسیر امیدوار کرد. امیدواریم که این فیلم کوتاه، قدمی برای بیدارشدن عزم جمعی بزرگ‌تر باشد در جهت ادامه‌ این مسیر در آینده.» در این فیلم کوتاه جمال احمدی به عنوان نویسنده و کارگردان، اشرف شاه حسینی و پیام تاجی به عنوان تهیه‌کننده، یاسر زمانی فیلم‌بردار، حجت‌الله معراج و نیکو روستایی تدوین‌گر، مهران ثابتی فرد صدابردار، طاهر پیشوایی صداگذار، سعید مؤذنی طراح چهره پردازی و سعید شهریــــــاری طراح جلوه‌های بصری کار را برعهده داشتند.

آب سرد؛ فیلمی درباره رابطه کودک و محیط زیست

فیلم کوتاه «آب سرد» به کارگردانی هادی کیانی فلاورجانی از فیلم‌های پذیرفته شده در بخش فیلم‌های کوتاه جشنواره است با محوریت کودکان و نوجوانان بر اساس رابطه‌ای که با محیط زیست برقرار می‌کنند. کارگردان فیلم کوتاه «آب سرد» در خصوص ساخت این فیلم می‌گوید: «فیلم «آب سرد» را به صورت تجربی ساختم. داستان این فیلم مستند-داستانی از اینجا شکل گرفت که پرنده‌ای قصد داشت تا از آب‌سردکنی آب بخورد اما نمی‌توانست. دخترم به پرنده‌ای که می‌خواست از آب‌سردکن آب بخورد، کمک می‌کرد و در واقع نگاه کودک به این مسئله برای من جالب بود.»او اضافه می‌کند: «پرنده‌ها تا پیش از تخریب محیط زیست در خارج از شهرها زندگی می‌کردند که این معضل باعث شد آن‌ها به درون شهرها بیایند. خشکسالی و کمبود آبی که در منطقه         اصفهان وجود داشت من را به این فکر انداخت که راجع به این موضوع تحقیق کنم و این نگاه پژوهشی در «آب سرد» هم به کار گرفته شد.» کیانی فلاورجانی درباره حضور در بخش فیلم‌ کوتاه سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم می‌گوید: «بسیار خوشحال هستم که جشنواره امسال به شکل آنلاین برگزار شده است، چون تنها آرزوی ما فیلم‍سازان دیده شدن فیلممان است. امیدوارم که بچه‌ها پیام فیلم را درک کنند، چون این موضوع برای من اهمیت دارد.»از جمله عوامل این فیلم می‌توان به کارگردان هادی کیانی فلاورجانی، ناظر کیفی محمودکیانی فلاورجانی، تصویربردار حافظ یاوری، طراح صحنه زهره قاسمی، بازیگران آتوساکیانی فلاورجانی ومحمدرضاشجاع، مدیرتولید مهدی کیانی فلاورجانی، تدوین سیده فاطمه رجبی، صدابردار معین یاوری و مجری طرح مرحوم مهدی جعفرزاده اشاره کرد.

صفر در سفر؛ انیمیشنی برای حمایت از تولید ملی

تنها فیلم انیمیشنی که از اصفهان در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آید انیمیشن بلند داستانی «صفر در سفر» به کارگردانی و تهیه کنندگی احمدرضا نصری است. «صفر در سفر» داستان جوانی را روایت می‌کند که برای رسیدن به عشقش مجبور به سفر می‌شود و در این مسیر باید دست به انتخاب بزند. نصری که تجربه فعالیت در صدا و سیما و تولید سریال انیمیشن کوتاه «کلنگستان» را در کارنامه دارد، درباره این انیمیشن دو بعدی که با تکنیک «کات اوت» تولید شده، می‌گوید: «ایده ساخت این فیلم از زمانی شکل گرفت که شعار سال مبنی بر حمایت از تولید ملی اعلام شد و فیلم‌سازان به دلیل شرایط اقتصادی کشور به دنبال ساخت آثاری با مضمون حمایت از تولید ملی رفتند. گروه ما هم که به صورت تخصصی کار انیمیشن تولید می‌کند با مرکز آفرینش‌های هنری بسیج استان اصفهان مذاکراتی را انجام داد و بعد از رغبت این مرکز به این پروژه، پروسه نگارش فیلم نامه فیلم آغاز شد. از طرف دیگر از زمان طرح ایده به دنبال ساخت انیمیشن برای کودکان و آگاهی‌بخشی به آن‌ها در مورد مسائل مهم کشور بودیم، بنابراین تمام تلاش بر این شد که کمتر نگاه بزرگسالی در اثر نمود پیدا کند. گروه تولید این انیمیشن حدود سی و پنج نفر بودند که در کارهای طراحی و انیمیت تا دوبله و کارهای فنی پس از تولید در این پروژه با هم همکاری می‌کردند.»
او از تجربه حضور در جشنواره کودک هم صحبت می‌کند: «برگزاری آنلاین جشنواره دو مسئله کلیدی دارد. یکی مسئله حق پخش فیلم‌هاست و دیگری امنیت آثار در فضای اینترنت. اکران آنلاین قطعا امکان مواجهه مخاطب بیشتری را برای تماشای فیلم‌ها فراهم می‌کند، اما در صورت رعایت‌نشدن دو موردی که گفتم، شرایط برای فیلم‌سازان خوب پیش نمی‌رود. من به شخصه اجازه اکران آنلاین را جز اکران‌های محدود به جشنواره ندادم، چون به نظرم جشنواره باید با توجه به کاهش هزینه‌های برگزاری مجازی حق پخشی برای فیلم‌ها در نظر می‌گرفت و فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگان از این اکران آنلاین بهره مند می‌شدند.»

سلیم؛ فیلمی برای روایت عواقب خشکسالی

«سلیم» فیلمی خانوادگی‌اجتماعی با محوریت خکشالی و کمبود آب به کارگردانی «وحید پاکزاد» و تهیه کنندگی سیدمحسن طباطبا‌یی‌پور است. داستان فیلم سلیم حول محور معضل کمبود آب و خشکسالی می‌گردد. این فیلم که از دریچه دید چهار نوجوان 13ساله نمایش داده می‌شود، به بررسی راه حل‌های موجود برای رفع این معضل و امیدداشتن به آینده‌ای روشن، می‌پردازد. از بازیگران این فیلم می‌توان به «علیرضا هوشیار»، «امین مهری بابادی»، «فرهان منصوری» و «ابوالفضل صابری» اشاره کرد.
وحید پاکزاد کارگردان «سلیم» درباره این فیلم می‌گوید: «خشک‌سالی و کمبود آب موضوعی است که ایران و اصفهان با آن درگیرند. موضوع «سلیم» نیز مرتبط با همین معضل طبیعی است و داستان آن روایتگر روستایی که درگیر خشک‌سالی می‌شود و در بنیان خانواده‌های این روستان تزلزل پدید می‌آید. البته در فیلم اشاره‌ای به نام روستا نمی‌شود. لهجه مردمان روستا نیز از لهجه‌ها و گویش‌های رایج در اقصی نقاط کشور وام گرفته‌شده و بیشتر شبیه لهجه‌هایی است که در دهه پنجاه و شصت شمسی  دوبلورها در فیلم‌هایی که به روستاها اشاره داشتند، از آن استفاده می‌کردند.» او استفاده از بازیگران بومی را از دیگــــــر شاخصه‌های فیلم «سلیم» می‌داند: «سلیم در شرق استان اصفهان (شهر ورزنه) فیلم‌برداری شـــد، تولید فیلم سینمایی به دلیل خارج از شهر بودن و محتوای روستایی آن چالش‌های زیادی را در بر داشت. سلیم هنروران زیادی را در خود جای داده و نکته قابل اهمیت در این فیلم استفاده از مردم بومی ورزنه به جای هنروران حرفه‌ای است.»

خداحافظ سینما؛ رؤیاهایت را دنبال کن

«پسربچه‌ای که عاشق بازیگری است، با توجه به موقعیتی که در آن قرار گرفته تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا به نتیجه برسد.» این خلاصه داستان فیلم بلند داستانی «خداحافظ سینما» به کارگردانی یاسر احمدی است که در بخش فیلم‌های بلند داستانی جشنواره سی و سوم به نمایش در می‌آید. احمدی درباره موضوع این فیلم می‌گوید: «موضوع خداحافظ سینما یعنی پرورش و رسیدگی به استعدادها و خلاقیت‌های کودکان و نوجوانان در زمان و شکل درست آن دغدغه ذهنی خود من در دوران کودکی و نوجوانی بوده است. پدر ومادرها مهم‌ترین عنصری هستند که می‌توانند به‌موقع توانایی‌های بچه را بشناسند و به آن‌ها کمک کنند تا راه درست را بروند. با این ایده کلی طرح خداحافظ سینما نوشته شد و بعد از آن فیلم نامه کار هم به نگارش درآمد.»
او ادامه می‌دهد: «مسئله الگوداشتن کودکان و نوجوانان برای زندگی دیگر محور فیلم است و من تلاش کردم لزوم انتخاب الگوی مناسب برای بچه‌ها را گوشزد کنم، چرا که الگوی اشتباه ممکن است مسیر  یک کودک یا نوجوان را به کلی عوض کند.»
احمدی که تولید سختی را در دوران کرونا پشت سرگذاشته است، درباره مسیر تولید این فیلم بلند می‌گوید: «قسمتی از فیلم پیش از شیوع ویروس کرونا با چند ماه وقفه در تیرماه در فصل زمستان تصویربرداری شده بود و این بار در فصل تابستان به تولیدش ادامه داد و بازسازی پوشش فصل سرما برای بازیگران و حفظ راکورد  تصویری با توجه به قسمت‌های تصویربرداری شده چالش‌های گروه ما بود. کار بسیار سختی بود اما همه دوستان همکاری کردند و فیلم به نتیجه نهایی رسید.»
از جمله عوامل فیلم «خداحافظ سینما» می‌توان به نویسنده مختار عبدالهی، مدیر تصویربرداری جلال زارع، مدیر صدابرداری حسین حجازی، تدوین گر مهدی دهقان، طراح گریم نفیسه علیزاده، طراح صحنه مسعود جزایزی، مدیر تولید مجید نعمت‌اللهی و بازیگران حسن جویره، رامین راستاد، امیر غفارمنش، نوید مؤمنی، رهام نصیری، مجتبی حمزه زاده، سیاوش بنده اشاره کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    احسان امینی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط