اصفهان از تهران جا ماند

فاصله اصفهان تا تهران کمتر از 450کیلومتر است، ولی بازار مسکن تهران با اصفهان اختلاف قیمتی میلیاردی دارد. پیش از این در سال‌های 96 و قبل از آن اختلاف قیمت ملک در تهران و اصفهان زیاد نبود، همیشه قیمت ملک در تهران بالاتر از اصفهان بود؛ ولی با شروع نوسانات ارزی اخیر اختلاف قیمت ملک در دو شهر اختلاف زیادی پیدا کرده‌اند. امروز با مبلغی که می‌توانید در لوکس‌ترین محله شهر اصفهان مالک یک آپارتمان نوساز شوید، در محله‌های متوسط شهر تهران آپارتمان می‌فروشند. قیمت آپارتمان‌های لوکس تهران نیز به اندازه تمام قیمت یک ساختمان نوساز هم‌جوار با زاینده‌رود است.

تاریخ انتشار: 08:03 - پنجشنبه 1399/08/8
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

قیمت ملک در بسیاری از شهرهای کشور مانند اصفهان از قیمت‌های بازار مسکن تهران اثر می‌پذیرد و همیشه بساز‌بفروش‌ها تلاش می‌کردند قیمت‌ها در محله‌های لوکس اصفهان کمتر از تهران نباشد، ولی قیمت‌ها در بازار مسکن تهران با سرعت بالاتری رشد کرد. امروز با پول رهن آپارتمان در محله‌های مختلفی از تهران امکان خرید یک آپارتمان در اصفهان وجود دارد. مقایسه قیمت املاک در مناطق مختلف شهر تهران و اصفهان مهر تاییدی بر این مسئله است.

پایین‌شهر لاکچری تهران

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد، زینبیه اصفهان بااختلاف رکورددار پایین‌ترین قیمت آپارتمان در تابستان 99 بود، قیمت هر مترمربع آپارتمان در این محله به 10 میلیون تومان نمی‌رسد. در محله‌هایی مانند کشوری، برازنده، کاوه، قائمیه و امثال آن قیمت هر مترمربع آپارتمان بین 10 تا 15 میلیون تومان است. متقاضیان با یک‌میلیارد تومان می‌توانند یک آپارتمان 100 مترمربعی یا کوچک‌تر بخرند، ولی در منطقه 20 تهران با همین پول شاید یک آپارتمان 50 مترمربعی بفروشند. برای مثال آپارتمانی با عمر 30 سال در محله شهید غیوری و متراژ 55 مترمربع یک میلیارد و 100 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌است، در مقابل امروزامکان خرید یک آپارتمان نوساز 100مترمربعی با یک‌میلیارد و 100 میلیون تومان در محله شهید کشوری وجود دارد. تهران حتی نزدیک شهر ری نیز آپارتمان‌های قدیمی‌ساخت به طور معمول بالاتر از هر مترمربع 13 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. البته گاهی با مبلغ 700 میلیون، 500 میلیون و کمتر هم امکان خرید آپارتمان در مناطق پایین‌شهر تهران وجود دارد،  ولی متراژ آن‌ها کم است. برای مثال محله آهنگران در منطقه 14 تهران آپارتمانی 55 مترمربعی با قیمت 750 میلیون تومان برای فروش قرار گرفت یا منطقه بروجردی آپارتمانی بین منطقه 13 و 14 تهران آپارتمانی 50 مترمربعی به قیمت 950 میلیون تومان معامله شده‌است.آپارتمان‌های نقلی در شهر اصفهان طرفداران چندانی ندارند و با صرف بودجه پایین‌تر از 500 میلیون تومان امکان خرید آن‌ها حتی در محله‌های متوسط شهر وجود دارد.

وسط شهر تهران به نرخ بالاشهر اصفهان

قیمت هر متر مربع آپارتمان در محله‌های لوکس اصفهان تابستان امسال به بالاتر از 30 میلیون تومان رسید. آبشار، مشتاق، عباس‌آباد، نظر و خاقانی در تمامی این محله‌ها امکان خرید آپارتمان با قیمت هر مترمربع 30 میلیون تومان وجود دارد ولی آپارتمان‌های نوساز و خوش‌جا‌تر تا 55 میلیون تومان هم قیمت‌گذاری شده‌اند. تعداد کمی از آپارتمان‌های این مناطق هم با مترمربعی 70 میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند، ولی مشتری برای آن‌ها وجود نداشت. البته فعالان بازار مدعی‌اند تعداد مناطقی که در آن‌ها آپارتمان با قیمت بالاتر از هر مترمربع 40 میلیون تومان عرضه می‌شود به تعداد انگشتان دو دست نمی‌رسند. بسیاری از محله‌های شهر با وجود لوکس‌بودن هنوز آپارتمان‌ها زیر 30میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند؛ مانند میرزاطاهر یا پل وحید در مقابل با متری 30 میلیون تومان خرید آپارتمان در محله‌هایی مانند پونک یا جنت‌آباد تهران هم دشوار است.جنت‌آباد شمالی آپارتمانی 59مترمربعی تقریبا نوساز بیش از سه‌میلیارد تومان قیمت‌دارد یا پونک جنوبی برای خرید آپارتمانی 100 مترمربعی باید بیش از چهار میلیارد تومان هزینه کرد. با بودجه‌ای حدود هشت میلیارد تومان در اصفهان می‌توانید یک آپارتمان بزرگ‌تر از 150 مترمربع در خیابان‌های هموار با زاینده‌رود بخرید، حتی با این پول می‌توانید همسایه زاینده‌رود شوید تا خانه شما پنجره‌ای رو به رودخانه داشته‌باشد، ولی با هشت میلیارد تومان در تهران می‌توانید پنجره‌ای رو به اتوبان چمران داشته‌باشید. هفته آخر شهریور آپارتمان 100 مترمربعی واقع در اتوبان چمران، نزدیک کوی دانشگاه تهران به قیمت هشت میلیارد تومان معامله شد یعنی هر مترمربع 80 میلیون تومان، با هر مترمربع 70 میلیون تومان در اصفهان می‌توانید پنت‌هاوس لاکچری رو به زاینده‌رود بخرید.

بالاشهر اصفهان، پایین شهر تهران

بالاشهر اصفهان قابل مقایسه با بالاشهر تهران نیست. املاک معمول مورد معامله در مناطق لوکس تهران هر مترمربع 80میلیون تومان به بالا قیمت‌گذاری می‌شوند. برای مثال نیاوران یک آپارتمان 140 مترمربعی 15 میلیارد تومان قیمت دارد؛ یعنی هر مترمربع بیش از 107 میلیون تومان! یا اواسط مرداد یک آپارتمان 150 مترمربعی در محله قیطریه با قیمت حدود 16 میلیارد تومان معامله شد. در خیابان آپادانا دوم اصفهان امسال یکی از ثروتمندان شهر آپارتمانی 330مترمربعی از شرکتی پیش‌خرید کرد و قیمت آن به 17 میلیارد تومان نمی‌رسید، مشابه همین آپارتمان در محله زعفرانیه با همین متراژ 330 مترمربع حدود 50میلیارد تومان معامله شده‌است. یعنی با پول این آپارتمان نیمه لاکچری تهران امکان خرید سه آپارتمان لاکچری در آپادانا دوم وجود دارد.این مثال‌ها بخشی از آپارتمان‌های لوکس تهران با قیمت‌های معمول است؛ بخشی دیگر از آن‌ها با قیمت‌های عجیب‌غریب به ندرت معامله می‌شوند یا معامله آن‌ها در خفا انجام می‌شود. در تهران آپارتمان‌هایی حتی بالاتر از 200 میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند ولی معاملات آنها به صورت عادی انجام نمی‌شود. در نتیجه مناطق لوکس تهران از نظر قیمت آپارتمان فاصله چشم‌گیری با لوکس‌ترین آپارتمان‌های اصفهان دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر