دلار و طلا تا کجا می‌ریزد؟

هم‌زمان با روی کارآمدن بایدن به عنوان رئیس‌جمهور چهار سال آتی آمریکا، روند ریزشی در بازارهای مختلف آغاز شده است. دلار که تا مرز 30 هزار تومان هم گذشت،  الان وارد کانال 24هزار تومان شده است. جهش قیمت سکه هم که پیش‌تر برای مردم شوک‌آور بود و به 16میلیون تومان هم رسید، پس از انتخابات آمریکا ریزش قیمت داشت و به 12 میلیون و 500 هزار تومان هم رسید. ارز با همان سرعتی که پرواز کرده بود در حال سقوط است و این خبر برای خیلی‌ها خوشحال‌کننده است؛ چون نرخ دلار در کشور ما پیشران سایر بخش‌های اقتصادی است و مهم‌ترین عامل اثر‌گذار روی نوسانات اقتصادی به شمار می‌رود.

تاریخ انتشار: 08:19 - چهارشنبه 1399/08/21
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

حالا دغدغه مردم ، خریداران در بازارهای مختلف و سرمایه‌گذاران این است که این ریزش قیمتی دلار تا کجا پیش می‌رود و آیا با اتفاقات سیاسی اخیر و انتخاب بایدن و مواضعی که در قبال ایران دارد می‌توان همانند گذشته شاهد ریزش نرخ دلار تا زیر 10 هزار تومان باشیم؟  از آنجایی که بازار سکه و طلا نیز متأثر از قیمت دلار است و قیمت دلار در کنار قیمت اونس جهانی طلا مؤلفه‌های تعیین‌کننده این بازار هستند، تداوم ریزش قیمت دلار برای خریداران و سرمایه‌گذاران بازار سکه و طلا نیز دارای اهمیت است. البته بعدازظهر روز دوشنبه انتشار خبر موفقیت‌آمیز‌بودن واکنس کرونا در شرکت فایزر، باعث شد بهای جهانی طلا در حدود 100 دلار افت داشته باشد که این مسئله نیز بر قیمت طلا در بازار داخل تأثیرگذار است.بسیاری از کارشناسان معتقدند فعلا این ریزش قیمت‌ها هیجانی و تحت تأثیر جو روانی انتخابات آمریکا به صورت مقطعی است و پیش‌بینی دقیق درخصوص ریزش قیمت‌ها به عوامل دیگری هم بستگی دارد.
در این خصوص یوسف کاووسی، کارشناس ارزی به اصــفهان‌زیبا می‌گوید: هم‌زمان با انتخابات رئیس‌جمهوری آمریکا به طور معمول مسائل انتزاعی و هیجانی همراه با اخبار مثبت و منفی مخابره شده است که این اخبار و جو روانی منجر به بالا و پایین شدن قیمت‌ها می‌شود که  این نرخ‌ها غیرواقعی هستند.
کاووسی بیان می‌کند: اخباری که هم‌زمان با انتخاب بایدن مخابره می‌شود، مبنی بربازگشت به برجام و کاهش فشارهای تحریم است؛ این اخبار هیجانی قبل از اینکه اتفاقی در این خصوص بیفتد منجر به ریزش بازارها شده است. نکته اینجاست که دو هفته گذشته شورای امنیت ملی و دولت سیاست مبنی بر ترخیص کالاها از گمرک را اتخاذ کردند که براین اساس حدود هفت‌میلیارد دلار کالا از گمرک  باید ترخیص شود که نیازمند تأمین ارز است.

ریزش دلار تا زیر 20هزار تومان محتمل بود

او ادامه می‌دهد: با انتخاب بایدن این احتمال وجود داشت که نرخ به زیر 20هزار تومان هم برسد، ولی سیاستی که مبنی بر ترخیص کالاها اتخاذ شده این ریزش قیمتی ارز به زیر 20 هزار تومان را خنثی می‌کند؛ چون تقاضا برای ارز از کف بازار افزایش پیدا می‌کند و همچنین بانک مرکزی ارز تخصیص نمی‌دهد؛ بنابراین در این شرایط برای تأمین ارز به کف بازار مراجعه می‌شود. در حقیقت با ارز متقاضی و همان سیاست تأمین ارز بدون انتقال ارز می‌خواهند کالاها را ترخیص کنند و برای طرف خارجی پول واریز کنند؛ بنابراین تأثیر مثبت انتخابات بایدن برای بازار ارز  با این تأثیر منفی بالانس می‌شود و در نتیجه نرخ دلار حول و حوش 22هزار تومان و 23هزار تومان می‌چرخد. این کارشناس مسائل ارزی بیان می‌کند: اگر این سیاست نبود، بازار ارز و بازار‌های موازی هم ریزش داشت ولی با این سیاست تقاضا در بازار ارز افزایش پیدا خواهد کرد. در مجموع اگر شرایط به همین منوال پیش برود و اخبار منفی مخابره نشود، نرخ ارز روی کانال 22هزار تومان و 23هزار تومان به ثبات خواهد رسید.
کاووسی می‌گوید: نقش انتخابات آمریکا در تعیین نرخ ارز اساسی است. در انتخابات داخلی 1400 باید منتظر ماند و دید چه جناح‌هایی و چه افرادی کاندید می‌شوند و بستگی دارد مواضع سخت‌تر خواهد شد یا خیر. با انتخابات بایدن، میانه‌روها جان گرفتند که در انتخابات 1400 حضور پیدا کنند و ممکن است بحث مذاکره قوت بگیرد. با این حال نقش انتخابات آمریکا تاثیرگذار از نقش انتخابات 1400 در تعیین نرخ ارز هست.

سکه حول و حوش 12 تا 13‌میلیون تومان

ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا نیز آغاز شده است. چهارشنبه هفته گذشته و هم‌زمان با پیشتازی ترامپ در انتخابات آمریکا قیمت‌ها در بازار سکه و طلا روند صعودی در پیش گرفت و حتی قیمت سکه تمام‌بهار آزادی مرز 15 میلیون تومان را نیز پشت سر گذاشت؛ اما پس از آن با زمزمه‌های انتخاب بایدن و قطعی‌شدن انتخابش به عنوان رئیس جمهور آمریکا قیمت سکه به 12 میلیون و 500 هزار تومان هم رسید. در خصوص پایداری ریزش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا و پیش‌بینی قیمت‌ها در این بازار دبیر اتحادیه طلا و جواهر کشور به اصفهان‌زیبا می‌گوید: ریزش نرخ سکه و طلا بستگی به سیاست‌هایی دارد که در روابط دیپلماتیک بین ایران و آمریکا اتفاق خواهد افتاد؛ اگر نگرش آمریکا نسبت به موقعیت ایران تغییر کند و فشار تحریم‌ها کمتر شود، روی نرخ سکه و طلا هم بی‌تأثیر نیست. نادر بــذرافـــشان تـــصریح می‌کند: صحبت‌هایی که بایدن مطرح کرده و رویکردی که نسبت به کشورها و سطح دنیا دارد، در روابط اقتصادی و سیاسی کشورها تأثیرگذار خواهد بود و تنش‌های سیاسی کمتر خواهد شد که به تبع روی بازارهای سطح دنیا و بازار داخلی ما اثرگذار خواهد بود. بذرافشان عنوان می‌کند: هم‌زمان با انتخاب بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، قیمت هر سکه یک میلیون و 700هزار تومان کاهش یافته است، قیمت هر گرم طلای 18عیار 120هزار تومان کاهش داشته و نرخ سکه نیم‌بها 800هزار تومان و قیمت ربع سکه نیز 700 هزار تومان ریزش داشته است. با انتخاب بایدن و اخبار انتخاباتی و سیاسی حباب سکه نیز در داخل از یک‌میلیون و 600هزار تومان به یک میلیون تومان رسیده است.
دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران عنوان می‌کند: پیش‌بینی نرخ سکه و طلا طی روزها و ماه‌های آینده به قیمت انس جهانی طلا و سیاست بانک مرکزی درخصوص مدیریت نرخ ارز بستگی دارد. اگر اونس جهانی طلا بالا و پایین شود، روی نرخ سکه و طلا در بازار داخل هم اثر می‌گذارد و کنترل بانک مرکزی روی نرخ ارز نیز می‌تواند روی قیمت سکه و طلا تأثیر بگذارد اگر اونس جهانی طلا افزایش قیمت نداشته باشد، قیمت سکه و طلا نیز کاهش مقطعی خواهد داشت. او ادامه می‌دهد: این ریزش نرخ در خصوص سکه بین 12 میلیون تومان و 13 میلیون تومان چرخش خواهد داشت. طی چند روز گذشته باتوجه به نظرات مختلف در خصوص انتخابات آمریکا تقاضا به حداقل رسیده است به این ترتیب نه خرید انجام می‌شود و نه به فروش می‌رسد. توصیه ما هم این است که فعلا مردم به بازار سکه و طلا که ثبات ندارد ورود پیدا نکنند .

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط