موفقیت نسبی محدودیت‌ کرونایی

نشست خبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، پیش‌از‌ظهر چهارشنبه، 12 آذر ماه جاری با موضوع گزارشی از 10 ماه فعالیت حوزه درمان استان در مصاف با کرونا با حضور اهالی رسانه برگزار شد. دکتر بهروز کلیدری در این نشست مطبوعاتی، با اشاره به پایین‌آمدن آمار مرگ‌و‌میر و موارد بستری‌های کرونایی در سطح استان گفت: «به نظر می‌رسد که محدودیت‌های اعمال‌شده در دو هفته گذشته تا حدودی نتیجه‌بخش بوده است، به خصوص که رعایت پروتکل‌ها هم اکنون به مرز 90 درصد رسیده و باید منتظر بود تا آثار این محدودیت‌ها در روزهای آتی بیشتر مشخص شود.»

تاریخ انتشار: 09:31 - پنجشنبه 1399/09/13
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

او با تقدیر از همکاری اصناف در رعایت محدودیت‌ها ادامه داد: «تأکید بسیار داریم که شرایط به صورت فزاینده‌ای شکننده است و نباید عادی‌انگاری در مواجهه با کرونا موجب تجربه تلخ تیر و مرداد و شهریور ماه شود، ولی اگر پایبندی به قواعد و پروتکل‌ها برقرار باشد، به شرایط قابل‌قبولی خواهیم رسد.» کلیدری افزود: «اصراری نداریم که معیشت مردم آسیب ببیند، اما پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی برای بازگشایی‌ها این است که به صورت مرحله‌بندی اتفاق بیفتد، منع تردد شبانه برقرار باشد و محدودیت عصرگاهی اصناف نیز همچنان رعایت شود.» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طی 10 روز گذشته ورودی اورژانس‌ها بین 30 تا 60 درصد و میزان بیماران بستری بین 25 تا 30 درصد کاهش داشته است، گفت: «در روزهای آخر آبان به واپسین نقطه بحران نزدیک شده بودیم. آمارها به 2200 بیمار بستری در روز رسیده بود که فقط 300 نفر با نقطه شکنندگی ساختار درمان فاصله داشت، اما امروز این آمار به 1550 نفر رسیده و نزدیک به 30 درصد در موارد بستری کاهش داشته است.»

آثار محدودیت‌ها در روزهای آینده نمایان می‌شود

او با اشاره به کاهش آمار بستری‌های کرونایی در بیمارستان الزهرا ادامه داد: «آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان الزهرا نیز هم‌اکنون به کمتر از 400 بیمار رسیده که فضای خوبی برای استراحت کادر درمان به وجود آورده است، اگر در همین مسیر حرکت کنیم، شاید بتوانیم به آمار بهتری برسیم.»
کلیدری افزود: «آثار محدودیت‌های دوهفته اخیر در روزهای آینده مشخص خواهد شد و امیدواریم با این روند، اعداد و ارقام کمتری را تجربه کنیم. نکته مهم اما این است که اگر دوباره جامعه در برخورد با کرونا دچار عادی‌انگاری شود و شرایط به اردیبهشت ماه برگردد، ممکن است موج‌های سنگینی را تجربه کنیم.»
او ادامه داد: «پیشنهاد دانشگاه علوم پزشکی برای بازگشایی‌ها این است که به صورت مرحله‌بندی اتفاق بیفتد. این مسئله به‌خصوص درباره اصناف باید بیشتر رعایت شود تا همچنان محدودیت زمانی عصرها از ساعت 18 به بعد برقرار باشد.» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به تغییر نحوه واگیری کرونا در میان شهروندان گفت: «الگوی واگیری کرونا هم اکنون بیشتر خانوادگی شده و معمولا چند نفر از اعضای خانواده در جمع‌های خانوادگی مبتلا می‌شوند. محدودیت‌های شبانه باید بتواند رفت‌و آمدها را کنترل کند و به عنوان آخرین مرحله آزادسازی در نظر گرفته شود، با این حال، ترجیح ما این است که برقرار باشد.»

کرونا از ابتدا تا کنون 63500 نفر را بستری کرده است

کلیدری ادامه داد: «از ابتدای شروع کرونا در استان اصفهان از اسفند جاری تا روز گذشته، 63500 نفر بیمار کرونایی بستری شده‌اند. از این تعداد، حدود 6700 نفر فوت شده‌اند. این موارد شامل بیمارانی بوده که هم تست مثبت داشته‌اند و هم تست منفی یا به تعبیری مشکوک به کرونا بوده‌اند.» او افزود: «تعداد تست‌های مثبت و قطعی، بیش از 3500 نفر بوده که حدودا بین 10 تا 12 درصد از مراکز مختلف درمانی بوده‌اند. 2.7 درصد از کل بیماران مبتلا به کرونا نیز از ابتدا تا کنون از دست رفته‌اند اما این آمار در بیماران بستری بین 10 تا 12 درصد است.» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به آمارهای کرونایی آذر ماه گفت: «به نظر می‌رسد که شرایط بهتر شده است. آمار مرگ و میرها در دهه اول آذر 15 درصد کاهش داشته و انتظار داریم کاهش بیشتری را در نیمه دوم این ماه تجربه کنیم.» کلیدری ادامه داد: «نزدیک به 650 مادر باردار مشکوک و مبتلای بستری داشتیم که متأسفانه 11 نفر از آن‌ها در 10‌ماه گذشته فوت کردند. از ابتدای بحران کرونا در استان تا‌کنون نیز چهار هزار نفر از کادر درمان اعم از پزشک و پرستار و خدمه و… به کرونا مبتلا شده و تا این لحظه 12 نفر شهید راه سلامت شده‌اند. همچنین از تعداد 63500 بیماری که بستری شده‌اند، 6700 نفر فوت کرده که 3800 نفر زن و 2900 نفر مرد بوده و مابقی بهبود یافته‌اند. از تعداد بهبودیافتگان نیز 30‌هزار نفر مرد و 26 هزار نفر زن بوده‌اند. در گروه سنی زیر 18 سال نیز از ابتدا تاکنون 166 نفر فوت کرده‌اند.»

مراجعه برای تست پی سی آر، کم شده است

او همچنین در خصوص بیمارستان‌های درگیر کرونا گفت: «در آبان ماه، با توجه به سیر صعودی بیماری آرایش جدیدی از تخت‌ها را در بیمارستان الزهرا و دکتر شریعتی داشتیم. مثلا در بیمارستان شریعتی تا 250 تخت و در بیمارستان عیسی‌ابن مریم گاهی تا 110 درصد ظرفیت پذیرش بیمار کرونایی داشتیم.»
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین از بیمارستان‌های صدوقی، میلاد، عسگریه و خانواده نام برد که وارد چرخه خدمات‌دهی به بیماران کرونایی شده‌اند و افزود: «از 1300 بیماری که به طور میانگین در آبان ماه داشتیم، 300 بیمار در بیمارستان‌های خصوصی و خیریه و هزارتای دیگر در بیمارستان‌های دولتی بستری بوده‌اند.» کلیدری با اشاره به فعالیت آزمایشگاه‌های استان گفت: «علاوه بر فعالیت آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها که به ارزیابی بیماران کرونایی می‌پردازند، به 11آزمایشگاه خصوصی هم مجوز داده‌ایم که ظرفیت خوبی را برای خدمات‌دهی ایجاد کرده است تا آنجا که در آبان ماه، تا سه هزار تست انجام می‌شد و تا 60 درصد، یعنی 1800 بیمار را شناسایی می‌کردیم.» او ادامه داد: «خوشبختانه این روزها مراجعه برای تست پی سی آر نیز کم شده و به حدود 1500 تست رسیده است که از این میزان، حدود 500 نفر بیمار در روز شناسایی می‌شوند. از این تعداد، 33درصد مثبت هستند، درحالی که در آبان 60درصد مثبت بودند. اگر مجموعه‌های آزمایشگاهی اعلام نیاز کنند، آمادگی داریم تا برای تست‌های پی‌سی‌آر کمکشان کنیم. دانشگاه آزاد اصفهان در این زمینه بسیار مشتاق همکاری است. شاید سرمایه‌گذاری منطقی‌ای در بلند‌مدت نباشد، ولی این خود مجموعه‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند.» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: «استان اصفهان با توجه به فعالیت بخش خصوصی بالاترین تست‌ها را داشته است؛ به طوری که از مجموع 25هزار تست کشور در آبان، 12درصد تست‌های کشور در اصفهان انجام شد، با وجود این که 6 درصد جمعیت کشور در اصفهان است.»
کلیدری در پایان با اشاره به آمارها مبنی بر اینکه هم‌اکنون پروتکل‌ها نزدیک به 90 درصد رعایت می‌شود، گفت: «همه خطر را احساس کردند. همچنین رفتار اصناف در رعایت محدودیت‌ها قابل تقدیر است. این محدودیت‌ها چنانکه پیش‌تر  هم اعلام شد، شامل مشاغل گروه یک نبود، بنابراین مردم باید بدانند دلیلی برای تجمع هنگام تهیه مایحتاج در فروشگاه‌ها وجود ندارد.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    کامران پوده

برچسب‌های خبر