تعویض خانه در اصفهان و ترکیه

«ترکیه» وعده بسیاری از مؤسسه‌های مهاجرتی برای تبلیغات است. اگر در ترکیه یک آپارتمان بخرید، امکان اقامت موقت، افتتاح حساب و حتی ثبت‌نام در مدارس این کشور فراهم می‌شود. البته این روی زیبای مهاجرت به ترکیه است و مؤسسه‌های مهاجرتی در تلاش‌اند تا شما روی این مسائل متمرکز شوید. آن‌ها به‌تازگی خدمات خاصی ارائه می‌دهند: خانه شما را در شهر اصفهان می‌گیرند و به‌جای آن یک واحد در شهر ترکیه به شما می‌دهند؛ ولی آیا تعویض خانه در ترکیه و اصفهان منطقی است؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد آپارتمان در بسیاری از مناطق شهر اصفهان چندبرابر بیشتر از املاک ترکیه می‌ارزد.

تاریخ انتشار: 08:55 - پنجشنبه 1399/09/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

پلیس فتا طی سال‌های گذشته بارها به مردم هشدار داده تا فریب مؤسسه‌های مهاجرتی را نخورند. این مؤسسه‌ها درحالی یک خانه در اصفهان و ترکیه را با هم تعویض می‌کنند که قیمت ملک اصفهان چند برابر بیشتر است؛ ولی متقاضیان ذوق‌زده بدون توجه به اینکه املاک ترکیه هم مانند اصفهان به اصطلاح بالاشهر و پایین‌شهر دارد یا عواملی دیگر، خیلی راحت معامله‌ای دو سر باخت انجام می‌دهند.

عکس ملاک نیست

عکس‌های زیبا از محوطه لوکس و آپارتمان‌های لاکچری استانبول، ازمیر، آنکارا و آنتالیا متقاضیان کم‌تجربه را به‌راحتی فریب می‌دهد. فرهنگ ساختمان‌سازی در ترکیه و اصفهان متفاوت است. آن‌ها ساختمان‌سازی را به‌صورت شهرکی انجام می‌دهند و دقت زیادی برای زیباسازی محوطه ساختمان‌ها به کار می‌گیرند. در کنار این مسئله فضای داخلی ساختمان‌ها در ترکیه به‌روزتر از ساختمان‌های نوساز اصفهان است. آن‌ها به کمک دکوراتیوها فضای داخلی ساختمان‌ها را آن‌قدر زیبا طراحی می‌کنند که از آپارتمان‌های لاکچری اصفهان هم نمای زیباتری داشته باشد. در نتیجه متقاضی با مشاهده عکس‌ها و حتی حضور در محل، فکر می‌کند در یکی از لوکس‌ترین مناطق ترکیه ملک می‌خرد. یکی از مشاوران املاک شهر اصفهان دراین‌باره گفت: «در ترکیه خانه‌های حاشیه شهر یا پایین‌شهر آن‌قدر دکور لوکس و محوطه زیبایی دارند که متقاضیان حتی تصور نمی‌کنند این ساختمان در یک منطقه دور افتاده است و به‌راحتی فریب تبلیغات را می‌خورند؛ ولی مردم بدون توجه به‌ظاهر باید درباره محله تحقیق کنند.»

شهر ملاک نیست

وکلای مهاجرتی، آنتالیا و استانبول را گران‌ترین شهرهای ترکیه معرفی می‌کنند، این ادعا صحت دارد؛ ولی دلیل نمی‌شود هر ملکی در آنتالیا و استانبول از املاک شهرهای دیگر گران‌تر باشد. به‌صورت کلی ملک در آنتالیا و استانبول از شهرهایی مانند آنکارا، ازمیر و آلانیا گران‌تر است؛ اما قیمت بعضی از املاک در این سه شهر چندبرابر بیشتر از املاک فروشی آنتالیا و استانبول است. برای مثال قیمت آپارتمانی 214 مترمربعی در منطقه کپی اورن ازمیر حدود 820 هزار لیر ترکیه است؛ ولی قیمت یک آپارتمان 200 مترمربعی در منطقه اسن‌یورت استانبول به 700 هزار لیر نمی‌رسد. محل قرارگیری آپارتمان در شهرک‌های مختلف بیش از خود شهر بر قیمت اثرگذار است. آپارتمان‌های فروشی برای مهاجران براساس آخرین قیمت‌ها در استانبول بین 200 هزار تا 3 میلیون لیر، آنتالیا از 300 هزار تا 3 میلیون لیر، ازمیر از 300 هزار تا 5 میلیون لیر، آلانا از 400 هزار تا 2 میلیون لیر و آنکارا از 160 هزار تا یک میلیون لیر است.
 در استانبول به دلیل تقاضای زیاد، انواع مختلفی از آپارتمان در متراژهای کم تا زیاد ساخته می‌شود. در نتیجه قرارگرفتن یک آپارتمان در استانبول دلیلی بر گرانی آن نیست.

هر آپارتمانی برای معاوضه نمی‌ارزد

پایین‌ترین قیمت آپارتمان برای مهاجرت در ترکیه حدود 160 هزار لیر است، معادل 521 میلیون تومان؛ حتی با این مبلغ امکان خرید یک آپارتمان 130 مترمربعی هم در آنکارا وجود دارد. درمقابل با 521 میلیون تومان خرید سوئیت 40 مترمربعی در اصفهان سخت است. با این حساب تعویض ملک در اصفهان با ترکیه بدون اطلاع دقیق از قیمت‌ها منطقی نیست. محمدی یکی از مـشاوران املاک منطقه جابرانصاری دراین‌باره می‌گوید: «یک مشتری داشتم با خوشحالی آمد و گفت آپارتمان 110 مترمربعی‌ام را داده‌ام با یک آپارتمان لوکس و نوساز با متراژ 240 مترمربعی در ازمیر عوض کرده‌ام؛ بررسی کردیم و دیدیم آپارتمان 110 مترمربعی او یک میلیارد و 400 میلیون تومان می‌ارزید و آن ملک در ازمیر 330 هزار لیر، یعنی حدود 300 میلیون تومان سر مشتری کلاه رفته بود.» از این مثال‌ها در بازار مسکن اصفهان زیاد است. افرادی بدون اطلاع، ملک ارزشمند خود را با یک آپارتمان در شهرهای مختلف ترکیه عوض می‌کنند. فرد دیگری می‌گفت به تحریک یک مؤسسه خدماتی، آپارتمان 10 میلیاردی‌اش در اصفهان را با یک آپارتمان دو میلیون لیری یعنی شش میلیارد و 500 میلیون تومانی در شهر آنتالیا عوض کرده‌است. اگرچه تعویض ملک کار را برای متقاضی آسان می‌کند؛ ولی فروش ملک در اصفهان و سپس خرید آن در ترکیه امکان کلاهبرداری را کم می‌کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط