آفت مربی‌سالاری برای فوتبال اصفهان

حضور امیر قلعه‌نویی در تیم ذوب‌آهن چندان فضایی برای مانور این مربی نگذاشت؛ زیرا در نیم‌فصل اول ذوب‌آهن جزو قعرنشین‌ها محسوب می‌شد و حتی بحث برکناری این مربی هم به میان آمد. در نیم‌فصل دوم هم روند صعودی این تیم به‌مرور و طی هفته‌های پایانی رخ داد تا این مربی چندان میدانی برای برپا کردن علم استقلال در اختیار نداشته باشد.

تاریخ انتشار: 15:18 - پنجشنبه 1399/10/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

جابه‌جایی قلعه‌نویی از نیمکت ذوب‌آهن به نیمکت تیم همشهری در لیگ هجدهم زمانی به وقوع پیوست که سپاهانی‌ها با رتبه چهاردهمی لیگ هفدهم را به پایان برده بودند و برای بهبود وضعیتشان و سروسامان دادن به اوضاع، سرمربی تیم نایب‌قهرمان را به خدمت گرفته بودند؛ ضمن اینکه تجربه دو قهرمانی متوالی با این مربی در لیگ‌های نهم و دهم، باعث شده بود این مربی با استقبال ویژه‌ای از سوی هواداران و رسانه‌ها مواجه شود. قلعه‌نویی با تکیه‌بر این پشتوانه، فراتر از یک سرمربی عمل می‌کرد، تا جایی که بدون حضور مدیران باشگاه، در جلسات و دیدار با مقامات استانی و شرکت فولاد حضور می‌یافت و به‌مرور دامنه عملکردش به سایر تیم‌های باشگاه نیز رسید.
این رویه در لیگ نوزدهم و دومین مقطع حضور قلعه‌نویی نیز ادامه داشت تا جایی که انتشار اخباری از مذاکره قلعه‌نویی با یک سرمربی برای یکی از تیم‌های منهای فوتبال باعث شد تا روزنامه اصفهان‌زیبا طی مطلبی به این موضوع اعتراض شدیدی داشته باشد. با توجه به نفوذ سرمربی زردها در آن مقطع، مدیریت باشگاه معترض انتشار این مطلب شد؛ اما در ادامه و پس از امتیاز از دست دادن‌های متوالی و دور شدن سپاهان از کورس قهرمانی، به‌ویژه پس از به میدان نرفتن سپاهان در بازی خانگی مقابل پرسپولیس که با باخت فنی این تیم همراه بود، مسئولان باشگاه و هواداران نیز معترض و منتقد رفتارهای قلعه‌نویی شدند؛ تا جایی که دو هفته مانده به پایان فصل، عملا شرایط برای همکاری این مربی فراهم نبود و از مسئولیتش استعفا کرد. با رفتن قلعه‌نویی از اصفهان، هرروز جنبه دیگری از رفتارهای او نمایان می‌شد تا حقانیت مطلب اصفهان‌زیبا مشخص شود. در آن مـقــطــع، ســپــاهـــانــی‌هــا هشدار اصفهان‌زیبا را جدی نگرفتــنـــد و حــــالا اتفاق‌های مشابهی در باشگاه ذوب‌آهن در حال وقوع است که اگر خیلی زود با آن برخورد نشود، پیامدهای بدی به دنبال خواهد داشت.
ذوب‌آهن در حالی با چهار امتیاز از شش بازی، تیم یکی‌مانده به قعر جدول رده‌بندی است که اشتباه‌های داوری محرز، امتیازهای ارزشمندی از این تیم گرفته است؛ ضمن اینکه بحث کرونایی‌های پرتعداد و لغو نشدن بازی با شهر خودرو و لغو دیدار با پرسپولیس، تمرکز این تیم را از بین برده است.در این شرایط رحمان رضایی، سرمربی تیم ذوب‌آهن که فشار زیادی را تحمل می‌کند، معترض اشتباه‌های داوری شده و حتی در نشست خبری دیدار تیم‌های ذوب‌آهن و شهرخودرو نیز سخنان تندی را علیه مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بیان کرد که نتیجه آن محرومیت یک جلسه‌ای این مربی از همراهی تیمش بود.
رضایی که گویا انتقادها از سازمان لیگ و مسئولان فدراسیون او را آرام نکرده، حالا به سراغ مدیرعامل باشگاه رفته و اظهاراتی را مطرح کرده که در پس‌زمینه آن قدم گذاشتن در همان مسیر مردودی که امیر قلعه‌نویی طی کرد، دیده می‌شود.
سرمربی تیم ذوب‌آهن با انتقاد شدید از جواد محمدی، مدیرعامل باشگاه، به دلیل سکوت در برابر اتفاق‌های اخیر، گفته است: «من به بازیکنان گفتم با مسئولیت خودم مصاحبه کنند و باید نسبت به چنین شرایطی اعتراض شود. وقتی مدیرعامل باشگاه در چنین شرایطی سکوت می‌کند در حق تیم و بازیکنان و حتی کارگران کارخانه ظلم می‌کند و واقعا دلیل این سکوت را نمی‌دانم و مانده‌ام که دیگر چه بلایی باید به سر تیم بیاید تا ایشان سکوتش را بشکند و صحبت کند؟»اظهارات رضایی از سوی رسول کربکندی، سخن‌گوی باشگاه ذوب‌آهن، بی‌پاسخ نمانده و این پیش‌کسوت فوتبال اصفهان که هم‌زمان عضو هیئت‌مدیره باشگاه ذوب‌آهن هم هست، در واکنش به اظهارات رحمان رضایی، او را به دلخوری همیشگی متهم و اعلام کرد در حضور او به‌عنوان سخن‌گو، نیازی به مصاحبه مدیرعامل نیست.
انـــتـقــــادهـــــای صریح رضایی در حالی مطرح‌شده که محمدی، فعلا بدون هیچ قضاوتی در خصوص عملکرد او، مدیرعامل باشگاه است و طبق عرف فوتبالی در همه دنیا، سرمربی مجاز به صحبت کردن علیه مسئولان باشگاه در حین همکاری نیست؛ اما اینکه چرا رضایی این حق را برای خودش قائل شده که از مدیریت باشگاه انتقاد کند، پرسشی است که باید از این مربی که اتفاقا سال‌ها در فوتبال ایتالیا بازی کرده و بیش از دیگران با قوانین روز دنیا ملموس است، پرسید.
اگر مشابه این اتفاق در تیم‌های استقلال و پرسپولیس رخ می‌دهد و مربیان این تیم‌ها به خود اجازه صحبت در خصوص مدیران باشگاه را می‌دهند، نباید اجازه دهیم این آفت به فوتبال اصفهان برسد و به تنه آن آسیب بزند؛‌ کما اینکه رحمان رضایی که امروز به‌صراحت رأی مدیرعامل را می‌شکند و با صراحت به بازیکنان می‌گوید، با مسئولیت من اعتراض کنید، فردا روز هم چنین برخوردی را با سایر مدیران این باشگاه و سایر باشگاه‌ها خواهد داشت و تصمیم‌گیرندگان و مدیران بالادستی ذوب‌آهن نباید اجازه ترویج چنین رفتاری را بدهند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر