منطقه12، نگین سرمایه‌گذاری اصفهان

شهرداری منطقه12 با 8200 هکتار وسعت، وسیع‌ترین منطقه شهرداری اصفهان است که 82درصد آن حریم بوده و زمین‌های بکر و دسترسی‌های مناسبش، آن را برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر کرده است. به گفته مدیر منطقه12، این منطقه نگین سرمایـه‌گـــذاری در مــیــــان مناطق اصفهان است و آینده شهر اصفهان با ظرفیت‌های ورزشی، اقتصادی و فرهنگی در شمال شهر متصور است. علی باقری، مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان، ضمن بازدید از روزنامه اصفهان‌زیبا درباره مشکلات و پروژه‌های مهم خدماتی و عمرانی این منطقه سخن گفت. مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان معتقد است منطقه12، به لحاظ زمین‌های بکر و دسترسی‌های بسیار مناسب، منطقه‌ای طلایی برای سرمایه‌گذاری است.

تاریخ انتشار: 09:31 - پنجشنبه 1399/10/18
مدت زمان مطالعه: 9 دقیقه
no image

 عبور 56درصد مسافران از این منطقه، قابلیت سرمایه‌گذاری آن را افزایش داده است. به گفته باقری، منطقه12 کارگاه عمرانی شهر و نگین سرمایه‌گذاری در میان مناطق اصفهان است. آینده شهر با توجه به ظرفیت‌های ورزشی، اقتصادی و فرهنگی موجود در شمال شهر متصور است و این منطقه می‌تواند آینده شهر را متحول کند.

سال پررونق بودجه برای شهرداری‌ها

مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان در ادامه سال99 را سال پررونقی برای شهرداری‌ها دانست و تصریح کرد: درآمد شهرداری‌ها اصولا در پایان سال تأمین شده و هرساله حداکثر پروژه‌ها در نیمه‌دوم سال آغاز می‌شود؛ اما امسال اغلب در همان ابتدای سال توانستند 50درصد بودجه‌هایشان را محقق کنند. معدل مناطق در جذب بودجه تا ابتدای آبان امسال، 87درصد و درآمد شهرداری مرکزی و مناطق نیز تاکنون 72درصد بوده است؛ همچنین منطقه12 تاکنون توانسته 71درصد بودجه را جذب کند. باقری با اشاره به اینکه امسال را می‌شود سال ترسالی شهرداری‌ها دانست، خاطرنشان کرد: این اتفاق بسیار ارزشمند بود؛ چون سال‌های گذشته مناطق سعی می‌کردند به‌محض تحقق بودجه، پروژه‌هایشان را شروع کنند و هرسال پروژه‌ها در پایان سال اجرایی می‌شد؛ اما امسال از همان ابتدای سال با کسب 50درصد بودجه، پروژه‌ها مشخص و در لیست افتتاح قرار گرفت، به‌طوری‌که هر هفته شاهد افتتاح هستیم. او افزود: شهرداری اصفهان به لحاظ کسب درآمد در میان کلان‌شهرها با اختلاف 20درصدی مقام اول را در کشور دارد و این موضوع در طول ادوار شهرداری‌ها بی‌سابقه بوده است.

منطقه12 بیشترین حریم را در مناطق شهری دارد

مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان در توصیف جزئیات بیشتری از این منطقه گفت: منطقه12 با بیشترین حریم در مناطق شهری اصفهان 8223 هکتار مساحت دارد که 6745 هکتار آن کشاورزی است. این منطقه ازنظر جمعیت ششمین منطقه است و 143 هزار و 225 نفر جمعیت دارد با تراکم 17 نفر در هکتار که 42 هزار و 655 خانوار در هر هکتار زندگی می‌کنند. مساحت محدوده قانونی 1478 هکتار و 82درصد مساحت منطقه حریم است.

 کمبود آب و رهاشدن زمین‌های کشاورزی، معضل منطقه12

باقری کمبود آب و رهاشدن زمین‌های کشاورزی را معضل بزرگی برای منطقه برشمرد و تصریح کرد: گردوغبار ناشی از زمین‌های رهاشده، مشکلاتی برای معابر و نظافت آن ایجاد کرده است و برخی از افراد سودجو اقدام به ترکیب زمین‌ها و ساخت غیرقانونی زمین‌ها کرده‌اند که این موضوع باعث افزایش هزینه حفظ و حراست از زمین‌ها در منطقه شده است. او وسعت حریم‌ها را یکی از تفاوت‌های منطقه12 دانست و گفت: نسبت وسعت منطقه12 در مقایسه با بعضی مناطق یک به 10 و در بعضی دیگر یک به 6 است. 10درصد معابر شهر در این منطقه است که انجام آسفالت، حفظ و نگهداری و رفت‌وروب این مناطق را بسیار سخت و سنگین کرده است. میزان تناژ استفاده‌شده آسفالت در 9 ماه ابتدای سال برای معابر اصلی 5200، برای معابر فرعی 3500 و در جمع 8700 بوده است. متراژ آسفالت معابر اصلی 37 هزار متر و معابر فرعی 18 هزار متر بوده، چراکه آسفالت معابر و مبارزه با گردوغبار از اولویت‌های شهرداری است. مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان گفت: بودجه منطقه با 180 میلیارد ریال رتبه چهارم را در مناطق دارد که 115 میلیارد آن برای کارهای عمرانی صرف شده و مابقی هزینه‌های جاری و نگهداری است. باقری توجه به اولویت‌های محله‌ها و نیازهای مردم برای بودجه‌بندی در منطقه را راهی برای رسیدن به عدالت نام برد و افزود: ما در شهرداری تلاش می‌کنیم پروژه‌هایی را دنبال کنیم که اولویت مردمی داشته باشد و گرهی از کار مردم باز کنند.

سومین مرحله افتتاح در منطقه12 در راه است

مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان، این منطقه را مجموعه‌ای کامل و با گستردگی زیاد توصیف و بیان کرد: منطقه12 خود به‌تنهایی یک شهر است. باقری، تعامل و تلاش برای پیشبرد کارها را یکی از ویژگی‌های کارمندان شهرداری منطقه12 اعلام کرد و افزود: همکارانم در شهرداری علاقه‌مند و توانمند هستند و تلاش می‌کنند با همکاری، مانع موازی‌کاری شده و باعث هم‌افزایی شوند. ما معتقدیم کارها باید با سرعت، کیفیت، دقت و به‌موقع انجام شوند. او در ادامه از آمادگی منطقه12 برای انجام چهار مرحله افتتاح تا پایان سال خبر داد و خاطرنشان کرد: من به شهردار قول دادم تا این مرحله پیش رویم. تاکنون دو مرحله افتتاحیه برگزار کردیم و تا پایان سال مقررشده است چهارمین مرحله افتتاحیه را در منطقه برگزار کنیم. قرار است از پارک‌سوار کنار متروی عاشق‌آباد بهره‌برداری شود. 14خط اتوبوس از این پارک‌سوار به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند و محله‌ها و مناطق مختلف را پوشش می‌دهند. با ظرفیت زیاد این پارک‌سوار، سرویس کارخانه‌های مختلف می‌توانند برای انتقال کارگران از این پارک‌سوار استفاده کنند. دسترسی به ایستگاه مترو، حمل‌ونقل را روان‌تر و امکان پارک 200 خودرو برای استفاده عموم مردم از مترو را آسان‌تر کرده است.
افتتاح خیابان آرمان یکی دیگر از پروژه‌های منطقه است که جزو خواسته‌های 20ساله اهالی بوده؛ مهندس باقری در این خصوص بیان کرد: خیابان آرمان در پایان خرداد99 در محله ناصرخسرو که یک محله کم‌برخوردار است، کلنگ‌زنی شد. این خیابان دسترسی محلی را تسهیل می‌کند. خیابان‌سازی پروژه انجام ‌شده و در حال حاضر تردد در آن جاری و مورداستفاده مردم است؛ اما به‌طور رسمی افتتاح نشده است. احداث این خیابان، پروژه مهم و کلیدی برای محله‌های ناصرخسرو و امیر عرب بود که طراحی منحصربه‌فرد آن با فضای مناسب همراه با بلوار و فضاهای شهری، زیبایی خاصی برای اهالی محل به وجود آورده است. زیرسازی ساخت‌ها توسط شرکت‌های خدماتی در این خیابان انجام شده است؛ همچنین شش خط لوله فاضلاب در خیابان اجرا شده و برای جابه‌جایی و تأسیسات حدود هفت میلیارد تومان هزینه شده است.

پروژه‌های میدان شهید علیخانی محرک توسعه‌اند

مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان در ادامه در خصوص پروژه‌های محرک توسعه منطقه از پروژه شهید علیخانی نام برد و تصریح کرد: این پروژه در کنار ساختمان مترو واقع‌شده و در 11 طبقه با 4 طبقه پارکینگ همکف و شش طبقه روی همکف، با توجه به قرارگرفتن در کنار مترو می‌تواند مشکل پارک خودرو در این منطقه را حل کند. زمین و پروانه این پروژه در سال96 با 22 میلیارد تومان توسط شهرداری تأمین شد و ساخت پروژه با سرمایه‌گذار است که امیدوارم تا پایان تابستان سال1400 به بهره‌برداری برسد.
باقری ادامه داد: در کنار این پروژه، ساختمان بتونی ایستگاه مترو که سال‌ها رها شده بود با هفت هزار مترمربع زیربنا، برای تکمیل در اختیار سرمایه‌گذار قرارگرفته است. این ساختمان در دوطبقه با کاربری فروشگاه، بازی‌کده کودکان و مجموعه تفریحی‌ورزشی پیش‌بینی شده است. همچنین در کنار این مجموعه‌ها، زمینی برای سـاخـت پـارکـینگـی روباز برای سال آینده در دستور کار قرارگرفته تا جواب‌گوی ترافیک ناشی از راه‌اندازی مراکز خرید و تفریحی میدان شهید علیخانی باشد. به گفته او، پروژه مشارکتی مجتمع مسکونی کازرونی در منطقه13 و مجموعه ورزشی شهرک نگین در 4 طبقه که 8درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، ازجمله پروژه‌های مشارکتی منطقه12 است. این مجموعه پکیج کاملی از بازی‌های توپی، بولینگ، سونا و جکوزی و بازی‌های رزمی است که با کمک بخش خصوصی نیاز شهرک نگین به مکان ورزشی را تأمین می‌کند.

توسعه منطقه صنعتی محمودآباد قانونی نیست

منطقه وسیع 12 در مجاورت صنایع آلاینده قرارگرفته و یکی از مشکلات آن غلظت آلایندگی در این منطقه است. باقری وجود سنگ‌بری‌های خیابان امام خمینی و صنایع کوچک اطراف را در این آلودگی مؤثر دانست. او در خصوص آلایندگی سنگ‌بری‌ها و اقدامات شهرداری برای حل این مشکل گفت: 38 سنگ‌بری در خیابان امام خمینی قرار دارد که 32 واحد در محدوده منطقه12 قرار گرفته است. طی چند سال گذشته با جلساتی که در معاونت عمرانی استانداری برگزار شد، طرح انتقال سنگ‌بری‌ها به بیرون شهر، مطرح و تاکنون 34 کارگاه از این تعداد تعطیل شده است. مقرر شد به ازای تعطیلی این واحدها، 20 هکتار زمین در مجاورت منطقه صنعتی محمودآباد برای احداث نمایشگاه اختصاصی سنگ تخصیص یابد که این کار در دست اقدام است.
مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان در ادامه به مشکل طرح توسعه منطقه صنعتی محمودآباد اشاره کرد و گفت: در سال87 در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، بر اساس مصوبه هیئت‌دولت، طرح مطالعه و توسعه منطقه محمودآباد مطرح شد که 270 هکتار به 600 هکتار افزوده شود؛ اما طرح ناقص ماند و روند قانونی را طی نکرد. درنهایت، یک پروانه بهره‌برداری توسط شرکت‌های صنعتی صادر شده است که به دلیل طی نکردن مراحل قانونی، موردتأیید همه دستگاه‌های استان ازجمله سازمـان جـهـاد کـشـاورزی، مـحـیـط‌زیــسـت، راه‌وشـهـرســـازی و استانداری نیست. باقری دلیل این مخالفت را رعایت‌نکردن ضوابط توسعه شهرک صنعتی در خصوص محدوده محمودآباد مطرح کرد و گفت: اولین ضابطه مربوط به استقرار شهرک‌ها رعایت شعاع 50 کیلومتری از شهر است که درخصوص این شهرک رعایت نشده است. چندی پیش این موضع مجددا در شورای حفظ حقوق بیت‌المال مطرح شد و به دلیل طی‌نشدن روند قانونی، دستگاه‌های نظارتی، شــهـــرداری منطـقـــه12 و شهرداری شاهین‌شهر با توسعه این منطقه مخالفت کردند.

حل مشکل فاضلاب منطقه مسکونی محمودآباد

مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان در خصوص مشکلات منطقه مسکونی محمودآباد بیان کرد: این منطقه مشکلات مختلفی داشته که بسیاری از آن‌ها حل‌شده و سرانه ورزشی‌فرهنگی محله در حد استانداردهای روز کشور است؛ اما این محله فاقد فاضلاب بود که با همکاری و تعامل با سازمان آبفا لوله‌گذاری فاضلاب در سال98 کامل شد. همان سال با جلساتی که با سازمان آبفا برگزار کردیم، برای کاهش مراجعه شهروندان به شهرداری، مقرر شد شهروندان در مراجعه به اداره آب، حفاری فاضلاب را تقاضا کنند و تقاضاها به شهرداری منتقل و مجوز برای حفاری صادر شود. سرعت‌بخشی به کار از اهداف طرح بود که خوب اجرا شد؛ البته متأسفانه تعدادی از شهروندان برای دریافت مجوز هنوز مراجعه نکرده‌اند که خواهشمندیم حفاری را قبل از مرمت آسفالت انجام دهند تا بعد از مرمت مجبور به تخریب آسفالت نشویم.

عاشق‌آباد از بن‌بست خارج می‌شود

باقری از بافت فرسوده و دسترسی‌های محدود منطقه12 سخن گفت و ادامه داد: منطقه12 وسعت و جمعیت فراوانی دارد، میزان بافت فرسوده 152 هکتار است که در بعضی از مناطق آن دسترسی را با مشکلاتی مواجه کرده است. البته بنا به گفته باقری، در دوره‌های قبل اقداماتی برای حل این معضل انجام‌شده؛ اما هنوز مشکلات پابرجاست. مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان با اشاره به احداث دسترسی برای محله عاشق‌آباد و تسهیل دسترسی اهالی محل به خیابان‌های مجاور خاطرنشان کرد: مردم محله عاشق‌آباد درخواست دسترسی به خیابان بهارستان، شهرک کوثر و امیرکبیر را داشتند که خوشبختانه عاشق‌آباد به شهرک کوثر متصل شد و در حال حاضر خیابان‌سازی اتصال عاشق‌آباد به خیابان امیرکبیر به طول هزار متر در حال انجام بوده و خیابان دیگری هم به طول 1500 متر آماده بهره‌برداری است.
او اظهار کرد: طرح اتصال عاشق‌آباد به بهارستان هم در دستور کار قرار گرفته است که در صورت تصویب این طرح، عاشق‌آباد به خیابان بهارستان متصل شده و مردم به‌راحتی و با مسافتی کوتاه می‌توانند وارد محدوده ملک‌شهر شوند. برای این موضوع، طرحی در جلسه‌ای با معاون عمرانی استانداری پیشنهاد داده‌ایم که اگر فرایندش طی شود و با آن موافقت کنند، در دستور کار قرار می‌گیرد. در طراحی دسترسی محله عاشق‌آباد به خیابان بهارستان، خیابانی به طول 1100 متر کلنگ‌زنی می‌شود و عملا اتصال مرکز محله عاشق‌آباد به خیابان بهارستان اتفاق می‌افتد.
مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان در خصوص بافت فرسوده محله عاشق‌آباد گفت: با کمک اهالی محل و معتمدان، خیابان شهید امینی و مخابرات در محله عاشق‌آباد از شرق و غرب میدان اصلی تعریض و دسترسی محلی سامان‌دهی می‌شود. این اتفاق علاوه بر دگرگونی بافت فرسوده، باعث می‌شود سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه در محله تشویق شوند.

مرکز توانمندسازی بانوان پروژه‌ای حمایتی در منطقه12

مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان گفت: مرکز توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از پروژه‌های حمایتی شهرداری در منطقه کــــم‌بـرخـــوردار امیرالمومنین(ع) و ناصرخسرو است که مکانی برای آموزش و حمایت از زنان سرپرست خانوار است. این پروژه با توجه به نیاز منطقه در سال97 کلنگ‌زنی شد و سال گذشته بعد از 18 ماه به بهره‌برداری رسید. باقری در خصوص نحوه فعالیت این مرکز بیان کرد: این مجموعه در چهار طبقه است؛ اما هنوز به‌صورت کامل به بهره‌برداری نرسیده؛ البته کلاس‌های آموزشی تشکیل شده و مشکلات آن در حال مرتفع‌شدن است. بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد، میراث، بهزیستی و شورای شهر بسته‌شده، زنان سرپرست خانوار در این مرکز آموزش می‌بینند و به کمک تسهیلات کمیته امداد، کسب‌وکار راه‌اندازی می‌کنند. سازمان میراث فرهنگی هم زمینه فروش تولیدات و صنایع‌دستی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. این زنان بیمه می‌شوند و می‌توانند شغل مشخصی داشته باشند. او با اشاره به اینکه سرانه ورزشی و فـرهـنـگــی مـحـلــه‌هــــای منطقه12 تکمیل است، تصریح کرد: تعداد مراکز تحت‌پوشش سرپوشیده شهرداری چهار عدد، روباز 12 عدد و تعداد فرهنگ‌سراهای این منطقه 10 فرهنگ‌سراست. مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان ادامه داد: مجموعه ورزشی محله امین‌آباد در دوطبقه مطابق با استانداردها و برای تمامی اقشار احداث شد. افتتاح فرهنگ‌سرای دکتر حسابی و در نظر گرفتن زمینی برای احداث ورزشگاه در محله عاشق‌آباد ازجمله پروژه‌های فرهنگی و ورزشی در محله‌های مختلف منطقه است.

استفاده از پساب راه برون‌رفت از خشکی فضای سبز

مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از پساب تصفیه‌شده از شاهین‌شهر یکی از پروژه‌های مهم منطقه12 برای نجات فضای سبز منطقه از خشک‌سالی است، اظهار کرد: مساحت فضای سبز منطقه دو میلیون و 963 مترمربع و سرانه فضای سبز به ازای هر نفر 21 مترمربع است.
باقری افزود: در حال توسعه طرح انتقال پـســاب هستیم. در همین راستا تصفیه‌خانه و مخازن ساخته شده و لوله‌گذاری انجام شد. در طرح توسعه، شهرک نگین و پل شریعتی به این پروژه متصل می‌شوند و برای آبیاری فضای سبز این مناطق از پساب تصفیه‌شده استفاده می‌کنیم. تصفیه اولیه در تصفیه‌خانه شاهین‌شهر انجام می‌شود. گندزدایی آب در تصفیه‌خانه مطابق با استانداردهای محیط‌زیست و اداره استاندارد و ماهیانه با چهار تست انجام می‌شود تا دغدغه تأمین آب قابل‌استفاده در این منطقه حل شود و آب پایدار، مطمئن و سالم را برای آبیاری فضای سبز منطقه داشته باشیم.

اجرای طرح پیرایش شهری در خیابان علم‌الهدی

مدیر منطقه12 شهرداری اصفهان گفت: پیرایش شهری و اجرای آن در یکی از خیابان‌های مناطق طرحی است که در دستور کار قرارگرفته و طبق تأکید شهردار مبنی بر انتخاب یک خیابان برای اجرای پیرایش شهری، ما خیابان علم‌الهدی را انتخاب کردیم. فاز پایلوت و فاز دوم پیشرفت بسیار خوبی داشته است. منطقه12، اولین منطقه‌ای است که در این زمینه برنامه جلوتری نسبت به سایر مناطق دارد. در این طرح تمام نازیبایی‌های این خیابان اصلاح می‌شود. پیرایش شهری شامل پیاده‌روها، فضای سبز، مناسب‌سازی معابر برای معلولان، نصب تابلوی راهنمایی و رانندگی، نصب تابلوی کوچه‌ها، تعیین مسیر دوچرخه و هر آنچه نیاز است، در دستور کار قرار گرفته است. این خیابان الگو است، در ابتدا اجرای کار در آن سخت بود؛ اما به‌مرور با فرهنگ‌سازی و همکاری شهروندان، کار به‌خوبی پیش رفت و در حال حاضر بازخورد خوبی از شهروندان دریافت کردیم. این پیرایش باعث ارزش‌افزوده در این منطقه شده است.

کسب رتبه اول تکریم ارباب‌رجوع

باقری خاطرنشان کرد: شهرداری منطقه12 رتبه اول تکریم ارباب‌رجوع را در سال 97 و 98 به دست آورده و بر اساس نظرسنجی معاونت برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری که با کمک جهاد دانشگاهی انجام شد، در تمام آیتم‌ها رتبه اول را به دست آورده است.
او در ادامه با تأکید بر نهادینه‌سازی برخی رفـتـارهـــا در جـهـت تـکـریـم ارباب‌رجوع و تسریع امور در منطقه گفت: درصددیم فرایندهای زائد و امضاهای بی‌مورد در شهرداری را حذف کنیم تا کارها به‌سرعت انجام شود؛ اما هنوز نتوانستیم به ایدئال برسیم. ما وقتی موفق می‌شویم که شهروند دیگر به شهرداری نیاید و اموراتش را به سهولت انجام دهد. در پایان لازم است مراتب تقدیر و تشکر خودم را از همراهی، مساعدت و مشارکت مردمی شهروندان منطقه12 و همچنین پشتیبانی‌های شهردار محترم اصفهان و معاونانش و اعضای محترم شورای شهر اسلامی اعلام و از زحمات خالصانه همکاران بسیار خوبم در مجموعه شهرداری منطقه12 تشکر و سپاسگزاری کنم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری/ زهرا احمدی

برچسب‌های خبر