ظرفیت‌های اصفهان برای ارتباطات جهانی

ظهر روز گذشته (چهارشنبه 8 بهمن ماه) شهردار اصفهان با سفیر ایران در مالزی به صورت آنلاین دیدار کرد. قدرت‌اله نوروزی با اشاره به گسترش تعاملات بین‌المللی و در راستای حل‌و‌فصل مشکلات گفت: «در مدتی که ما در شهرداری اصفهان هستیم اقدامات مؤثری را در حوزه بین الملل به ثبت رسانده‌ایم.» او با تأکید بر روابط اصفهان و کوالالامپور به عنوان خواهرخوانده اصفهان تصریح کرد: «ما برخی از تجربیات کوالالامپور را در برخی از بخش‌های اصفهان به اجرا در آورده‌ایم که طراحی باغ پردگان از جمله آن‌هاست. در مقابل در مالزی نیز نمونه‌هایی از بناهای تاریخی اصفهان همچون ماکت پل‌خواجو ساخته شده است.»

تاریخ انتشار: 08:59 - پنجشنبه 1399/11/9
مدت زمان مطالعه: 6 دقیقه
no image

نوروزی در خصوص روابط بر پایه علم و فناوری گفت: «بنده به عنوان یک شخص دانشگاهی بسیار به این حوزه علاقه‌مندم. اینکه بتوانیم در حوزه‌های دانشگاهی و تبادل دانشجو و همچنین برنامه‌های آموزشی تعاملات گسترده‌ای با مالزی به‌خصوص کوالالامپور داشته باشم.» شهردار اصفهان در خصوص طرح شهروند‌دیپلمات افزود: «درخواست ما از شما به عنوان سفیر ایران در مالزی این است که همکاری‌های لازم را در رابطه با طرح شهروند دیپلمات داشته باشید واین فراخوان را در مالزی و کوالالامپور و در راستای تقویت روابط ایران و اصفهان با دیگر نقاط جهان این فراخوان را منتشر کنید؛ به عبارتی هدف ما از اجرای این طرح مشارکت با افراد متخصص در بالابردن کیفیت خدمات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی اصفهان است. این دیدگاه نوعی مداخله‌گری شهروندهای اصفهانی با خواهرخوانده‌ها به حساب می‌آید.»
نوروزی در ادامه و در پاسخ به پیشنهاد سفیر ایران در مالزی در معرفی ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر اسبق مالزی به عنوان شهروند افتخاری اصفهان گفت: «بنده از پیشنهاد شهروند افتخاری در جهت تقویت روابط بین‌الملل بسیار استقبال می‌کنم. مدیران شهر اصفهان خاطرات خوبی از نخست وزیر اسبق مالزی دارند و او نیز خاطرات خوبی از سفر به اصفهان دارد. اینکه بتوانیم برخی از شخصیت‌ها را به عنوان یک اصفهانی و به پاس فعالیت‌هایی که در حوزه اصفهان داشته‌اند به ثبت برسانیم، قابل توجه است و باید در قالب یک توافق پیگیری شود. البته در اجرای این پروژه نیاز است که سفارت ایران در مالزی در زمینه انتخاب و پیشنهاد افرادی که دارای صلاحیت هستند، کمک کند.

شهردار کوالالامپور به اصفهان دعوت می‌شود

شهردار اصفهان تصریح کرد: «بنده معتقدم شهردارها به‌ویژه شهرداران کلان‌شهرها باید افرادی باشند که نگاه اجتماعی،فرهنگی،تاریخی و سیاسی آن‌ها در راستای تقویت و غنی‌کردن روابط به برخی از امور غلبه داشته باشد. ما نیز با توجه به این موضوع مایلیم شهردار کوالالامپور را به اصفهان دعوت کنیم تا شاید از این طریق ارتباطات هموارتر شود.» او ادامه داد: «امیدوارم با کمک مسئولان امور بین‌الملل شهرداری اصفهان و همچنین نمایندگی وزارت امور خارجه اصفهان روابط بین‌المللی خود را بهبود بخشیم و آن را در راستای توسعه شهری پیش ببریم؛ چراکه این یک محرک توسعه‌ای برای کل کشور است.» نوروزی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع‌دستی اصفهان در اردیبهشت1400 گفت: «600 رشته صنایع‌دستی در جهان وجود دارد که 300 مورد آن در ایران است و از این 300 محور، 200 مورد آن به اصفهان اختصاص دارد. آماری که به عنوان یک نماد برجسته ملی و بومی برای ما به حساب می‌آید. هویتی شناخته‌شده که بر اساس آن این جشنواره صنایع‌دستی مدیریت می‌شود. در واقع برگزاری این نمایشگاه فرصتی خوبی است تا ارتباط با خواهر خواند ه های اصفهان از جمله کوالالامپور تقویت شود. همچنین از این جایگاه می‌توانیم کسب‌و‌کار 400هزار نفر فعال در حوزه صنایع دستی استان اصفهان را رونق بخشیم.» شهردار اصفهان در معرفی و تشریح محل اجلاس بین‌المللی سران در اصفهان گفت: «این پروژه در زمینی 72 هکتاری در حال پیاده‌سازی است. طی سه سال گذشته در حدود 700 میلیارد تومان در این محل هزینه شده است و 300میلیارد تومان نیز هزینه خواهد شد؛ اما بهره‌برداری از این پروژه نیز دغدغه بزرگی است. به همین منظور از شما می‌خواهیم که همکاری‌های لازم را با اصفهان داشته باشید که مطمئنا این همکاری برای کل ایران منفعت خواهد داشت.»

 ایده شهرونددیپلمات باید اصیل و ادامه‌دار باشد

سفیر ایران در مالزی نیز با اشاره به شرایط کرونا در جهان گفت: «کرونا باعث ایجاد یک چالش بین‌المللی جدی در جهان شده است. تجربه‌ای ارزشمند که مطمئنا دوران پس از آن ویژگی‌های خاص خود را به همراه خواهد داشت.» علی‌اصغر محمدی اصفهان را جزو معدود شهرهای دانست که دارای قابلیت بین‌المللی‌شدن است. او افزود: «اگر در این موضوع اشتراک‌نظر داشته باشیم، قاعدتا باید در به نمایش‌گذاشتن ویژگی‌ها و ظرفیت‌های اصفهان بیشتر تلاش کنیم.» او ادامه داد: «البته نمی‌توان از مشکلات تحریمی، مدیریتی و بحث ساختار قدرت سیاسی در ایران که باعث ایجاد عدم پیوستگی در بحث مدیریت شده و ما را در رسیدن به اهدافمان دچار مشکل کرده است، چشم‌پوشی کرد.»
محمدی استفاده از تلاشگران و تسهیلگران ایرانی در حوزه صنعت، اقتصاد، فرهنگ و سیاست را بسیار قابل تأمل دانست و افزود: «بنده بر استفاده از شخصیت‌های برتر و برجسته فرهنگی، علمی و سیاسی که توانسته‌اند به اصفهان خدماتی را طی سال‌ها ارائه کنند، بسیار تأکید دارم. افرادی که تجربه کار در حوزه‌های علمی، اقتصادی و صنعت با مالزی را دارند، می‌توانند با بسیاری از سرمایه‌گذاران در مالزی و کوالالامپور ارتباط سریع‌تری برقرار کنند. ما نباید این افراد را نادیده بگیریم. از آن طرف اصفهان نیز قابلیت در اختیار قرار دادن بسترهایی در جهت پیشرفت و بیشتر شناخته‌شدن این افراد را دارد.» او افزود: «خداراشکر ما تا به امروز و در این شرایط کرونا و همچنین بحران‌های سیاسی و اقتصادی رابطه نزدیکی با اصفهان داشته‌ایم که برگزاری نشست‌های آنلاین با مسئولان شهری اصفهان و ارتباط با مرکز علمی‌تحقیقاتی اصفهان از جمله آن‌هاست. البته توسعه این روابط نیاز به یک اشراف مدیریتی بسیار بالایی دارد که در سطح شهر و استان اصفهان اعمال شود. در بحث علمی فناوری نیز دانشگاه‌های معتبر اصفهان می‌توانند روابط دو کشور ایران و مالزی را تقویت بخشند.»
سفیر ایران در مالزی با اشاره به میزبانی اصفهان در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی گفت: «ما نیاز داریم که اصفهان در این زمینه خود را در کوالالامپور بیشتر نشان دهد؛ چراکه جای معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی اصفهان در مالزی بسیار خالی است.» او همچنین استقبال خود را از طرح شهرونددیپلمات این‌گونه توضیح داد: «ایده شهرونددیپلمات ابتکار بسیار خوبی است؛ به شرط اینکه اصیل و ادامه‌دار باشد و به گونه‌ای نباشد که تنها برندسازی شود و به حال خود رها گردد. بنده نیز آمادگی خود را در کمک به این طرح اعلام می‌کنم.» محمدی در خصوص سایت شهرداری اصفهان پیشنهاداتی را ارائه کرد: «لازم است در بخش‌های بین‌المللی سایت ابتکارات گسترده‌تری به کار برده شود. برای مثال فعالیت‌ها و اقدامات بین‌المللی اصفهان همچون برگزاری جشنواره بین‌المللی کودک و نوجوان و همچنین صنایع دستی نیاز به تشریح بیشتری از طریق سایت شهرداری اصفهان دارد. نکته دیگر اینکه می‌توان با برنامه‌ریزی به تأسیس پایگاهی در راستای نمایش تولیدات فرهنگی و صنایع دستی اصفهان فکر کرد و این موضوع را نه فقط در مالزی بلکه به سنگاپور نیز کشاند. بنده در تلاش هستم که با شهردار کوالالامپور ارتباط قوی‌تر و گسترده‌تری برقرار کنم که این ارتباط مطمئنا پس از کرونا بهتر هم خواهد شد.» او همچنین خواستار مستندسازی روابط کوالالامپور و اصفهان شد و گفت: «اگر بتوان مستندسازی روابط میان این دو شهر را جدی‌تر گرفت، اقدامات و فعالیت‌های اصفهان و این خواهرخوانده نمایان‌تر خواهد شد.»

 هدف اصلی طرح شهروند‌دیپلمات استفاده از تسهیلگران و کنشگران است

در ادامه این دیدار آنلاین مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان در خصوص استفاده از ظرفیت افرادی که قبلا در شهرهای خواهرخوانده اصفهان زندگی می‌کردند و هم‌اکنون نیز ارتباطاتی با این شهرها دارند، گفت: «این موضوع هدف اصلی طرح شهروند‌دیپلمات است. ما در این طرح به دنبال این هستیم از تسهیلگران و کنشگرانی استفاده کنیم که توانایی‌های ویژه‌ای در حوزه‌های مهارتی خود دارند و در راستای توسعه همکاری میان اصفهان و شهرهای خواهرخوانده ایده‌های نابی را مطرح می‌کنند. ما حتی در بودجه سال آینده شهرداری اصفهان مبلغی را به این منظور اختصاص داده‌ایم.» ایمان حجتی در خصوص بهبود سایت شهرداری به پیشنهاد سفیر ایران در مالزی تصریح کرد: «ان‌شاءالله تا آخر امسال فاز یک سایت (بهبود بخش‌ها به زبان فارسی) تکمیل خواهد شد و به دستور شهردار نیز تا خرداد 1400 بخش‌های زبان انگلیسی را راه‌اندازی خواهیم کرد.»
مدیرکل اداره ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری در خصوص مستند‌سازی روابط اصفهان و کوالالامپور نیز گفت: «ما در اداره بین‌الملل شهرداری اصفهان و در ارتباط با همه خواهرخوانده‌ها، واقع نویسی وقایع را کامل داریم که می‌توان با بسط آن به آن چیزی که مدنظر شماست، رسید. خوشبختانه امسال در حدود چهار کتاب و کتابچه منتشر کرده‌ایم که تا آخر این ماه با حضور یکی از مقامات وزارت امور خارجه رونمایی خواهند شد.»

 اولویت شهرداری اصفهان تقویت روابط بین‌شهری و دیپلماسی شهری است

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان و به عنوان یکی از حاضران این نشست گفت: «اصفهان با داشتن ظرفیت‌های مختلف اقتصادی، فناوری و فرهنگی همیشه سرآمد بوده است. شهرداری این دوره اصفهان در ابتدای شروع به کار اولویت خود را روی تقویت روابط بین‌شهری و دیپلماسی شهری گذاشت که این رویکرد در تقویت روابط بین‌المللی بسیار مؤثر بود.» علیرضا سالاریان در خصوص طرح شهرونددیپلمات افزود: «شهرونددیپلمات می‌تواند ابتکاری جدید در راستای ارتباطات شهری و کمک به دیپلماسی عمومی باشد. ما از بسیاری از نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌ها خواسته‌ایم که فراخوان این طرح را به شکل گسترده‌تری در فضای مجازی منتشر کنند. قرار است جمع‌بندی این طرح در اولین فرصت کشور به کشور و شهر به شهر در قالب و بینار و در آینده نیز به صورت حضوری مطرح شود.» رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی اصفهان نیز خاطرنشان کرد: «این طرح در روز سه‌شنبه و با حضور شهردار اصفهان و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تهران رونمایی شد و قرار بر این شد که در اردیبهشت 1400 اولین نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی در اصفهان برگزار شود. ما نیز در این راستا از تمام خواهر‌خوانده‌ها و کسانی که در حوزه صنایع‌دستی فعالیت دارند، دعوت خواهیم کرد تا به منظور بازدید از نمایشگاه یا شرکت در آن به اصفهان سفر کنند.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    پگاه ظاهری

برچسب‌های خبر