شرایط کرونایی امروز اصفهان مشابه تیرماه است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه طی ۱۲ ماه گذشته از همه‌گیری کرونا ۱۲ نفر مادر باردار مبتلا به کووید فوت کردند، گفت: عمدتا نوزادان این مادران را از دست دادیم و فقط توانستیم سه‌نوزاد را نجات دهیم. به گزارش ایسنا، بهروز کلیدری اظهار کرد: ۱۲ ماه است درگیر ویروس کرونا هستیم و برخلاف کشور که سه موج کرونا تجربه کرد، در استان اصفهان دو موج سنگین را پشت سر گذاشتیم. او با اشاره به اینکه تا آذرماه شرایط سختی داشتیم و موج دوم کرونا موج سنگینی بود، گفت: در آبان و آذر روزانه دوهزار و ۲۰۰ بیمار بستری کووید داشتیم، در آن مقطع به ورودی روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ بیمار رسیدیم و تا دوهزار بیمار مثبت شناسایی می‌شد که مجبور به بستری یک‌چهارم این بیماران می‌شدیم.

تاریخ انتشار: 09:12 - یکشنبه 1399/12/3
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه طی این ۱۲ماه ۷۵ هزار بیمار کووید در گروه‌های سنی مختلف در بیمارستان‌های استان بستری کردیم، افزود: طی این ۱۲ ماه حدود چهار هزار و ۳۰۰ بیمار زیر ۱۸ سال، ۷۰ هزار بیمار بالای ۱۸ سال و ۷۳۰ مادر باردار مبتلا به کووید بستری شدند و متأسفانه طی این مدت تعدادی از این بیماران را از دست دادیم. او با اعلام اینکه چهارهزار بیمار قطعی با تست مثبت کووید طی ۱۲ماه گذشته در استان فوت کردند، گفت: اگر بیماران مشکوک با علائم کرونا را نیز درنظر بگیریم که تست پی‌سی‌آر آن‌ها منفی بود، این عدد دوبرابر و هشت‌هزار و ۷۰۰ نفر می‌شود. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: از گروه سنی زیر ۱۸ سال نیز از کل بستری‌ها، ۱۹۴ نفر را از دست دادیم.
او با یادآوری اینکه از لحاظ توان تشخیصی و اقداماتی که باید انجام می‌دادیم تمام توان خود را به کار گرفتیم و آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی درحال دریافت نمونه بیماران هستند، تصریح کرد: طی این مدت ۴۲۰ هزار نمونه‌گیری انجام شد که ۱۵۱ هزار مورد مثبت بود. کلیدری با بیان اینکه اگر نسبت آمار مرگ کووید مثبت را به کل بیماران محاسبه کنیم، ۲,۶۶ درصد بیماران کووید مثبت قطعی از دست رفتند، گفت: با درنظر گرفتن تمام بیماران مثبت و مشکوک کووید، نسبت فوتی‌ها بین ۹ تا ۱۰ درصد در مراکز مختلف در نوسان بوده است. او با بیان اینکه از اواخر آذر تا دی ماه شرایط آرام تر شد، توصیح داد: تعداد بیماران بستری که در روزهای سخت آبان و آذر به دوهزار و ۲۰۰ نفر در روز رسیده بود، ریزش کرد و در دی ماه به ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار رسید. مرگ و میر بیماران نیز از ۷۰ نفر در روز به تعداد انگشتان دست رسید و به همین ترتیب تعداد بیماران سرپایی نیز کاهش یافت. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: در موج دوم تا دوهزار بیمار سرپایی تشخیص می‌دادیم؛ درحالی که این تعداد در دی و بهمن به ۵۰ تا ۱۰۰ نفر رسید و به همین ترتیب تعداد بیماران بستری نیز کاهش یافت.

شرایط امروز مشابه تیر ماه است

او با بیان اینکه متأسفانه طی روزهای گذشته افزایش موارد ابتلا به بیماری و بستری در استان داریم، تصریح کرد: به نظر می‌رسد شرایط مشابه تیر ماه است و به تدریج تعداد بیماران سرپایی و بستری درحال افزایش است. به گفته او، در دی‌ماه و بهمن‌ماه امسال تعداد بیماران سرپایی به زیر ۱۰۰ نفر رسیده بود، درحالی که اکنون به ۳۰۰ تا ۴۰۰ بیمار رسیده است و همان‌طور که بارها اعلام کرده‌ام همیشه تا سه هفته بعد از سرپایی‌ها، تعداد بستری‌ها نیز افزایش می‌یابد. کلیدری با اعلام اینکه در حال حاضر ۴۰۰ تا ۵۰۰ بیمار بستری داریم که به آرامی در حال افزایش است، گفت: نگرانی که وجود دارد این است که دچار ساده‌انگاری در استان شده‌ایم، ابتلا به بیماری کم‌اهمیت شده، ضمن اینکه دغدغه و نگرانی از موتاسیون‌های جدید ویروس داریم؛ همان‌طور که استان خوزستان با موتاسیون انگلیسی مواجه شده و در شهرهای دیگر نیز شناسایی شده‌اند.
او با اشاره به اینکه نگرانی که وجود دارد این است که سرعت گسترش ویروس جهش‌یافته بیشتر شده است، افزود: در تیرماه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها اعلام و در شهریور با موج سنگینی مواجه شدیم. به نظر می‌رسد اگر این موتاسیون استان را گرفتار کند، با سرعت خیلی بیشتری گرفتار خواهیم شد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: دغدغه دیگری که وجود دارد این است که سرعت پیشرفت بیماری در افراد در موتاسیون افزایش یافته، به طوری که قبلا وقتی فردی مبتلا می‌شد و دوره نهفتگی را تجربه می‌کرد، علائم به تدریج پیشرفت می‌کرد و یا متوقف می‌شد و ظرف دو تا چهار‌هفته تکلیف بیمار مشخص می‌شد اما به نظر می‌آید باتوجه به اطلاعات استان‌های مختلف، سرعت بیماری بیشتر شده و بیمار بعد از ابتلا، ظرف چند روز دچار علائم شدید می‌شود. این موضوع می‌تواند خدمات‌رسانی به بیماران را در استان دچار چالش کند و منجر به افزایش مرگ‌و‌میر در موج احتمالی جدید شود. او با یادآوری اینکه در موج دوم روزهای سختی را تجربه کردیم و گاهی بیماران پشت خط ماندند تا بتوانند خدمات‌درمانی دریافت کنند، تصریح کرد: تمام خدمات غیرکووید را در آن زمان متوقف کردیم و بسیار نگرانیم شرایط جدید بار دیگر منتهی به آسیب‌دیدن خدمات غیر کووید درمانی به بیماران شود و مجبور شویم فقط خدمات کووید ارائه دهیم.

نقشه راهی برای موج چهارم کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: جلسات متعددی در استان داشته‌ایم و نقشه راهی تهیه کرده‌ایم تا مشخص باشد طی اسفند و فروردین اگر با موج جدی مواجه شدیم، مراکز درمانی به چه شکل ارائه خدمت دهند. قطعا تعدادی از بیمارستان‌ها از زنجیره خدمت خارج می‌شوند و باید فقط خدمات کووید ارائه دهیم. این موضوع باعث می‌شود هم بیماران آسیب ببینند و هم بیمارستان‌ها به شدت متضرر شوند؛ چون همه خدمات متوقف می‌شود. کلیدری درباره تشخیص ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی نیز توضیح داد: برای تشخیص ویروس جهش‌یافته نیاز به این داریم که از لحاظ ژنتیکی دقیقا موتاسیون را بررسی کنیم که هم گران‌قیمت و هم محدود است. یک تست عادی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد درحالی که در شرایط حاضر تشخیص ژنوم ویروس حدود هشت‌میلیون تومان هزینه دارد. از این جهت نگاه سیاست‌گذاران کلان در دنیا و ایران این نیست که تمام موارد را از لحاظ ژنتیکی بررسی کنیم؛ بنا‌بر این است که اگر در منطقه‌ای چند مورد شناسایی شد، موارد مشکوک را به عنوان موتاسیون جدی تلقی کنند.

ارسال نمونه‌های موارد خاص و جدید کرونا

او با اشاره به اینکه مرتب هشدار داده‌ایم اگر مراکز درمانی با بیماری مواجه شده‌اند که روند بیماری با موارد قبلی سازگاری ندارد، به سرعت اعلام کنند تا نمونه‌گیری کرده و برای تهران ارسال کنیم تا اگر گونه جدید است شناسایی شود، گفت: تا این لحظه موردی شناسایی نکرده‌ایم، اما بعید نیست در استان اصفهان هم مواردی داشته باشیم. در این راستا بر آگاه‌سازی تیم درمان و مردم تأکید داریم تا اگر با هر مورد خاص و جدید مواجه می‌شوند، اعلام کنند؛ اما سیر مراقبت بیماران تفاوتی ندارد. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یادآوری اینکه در استان از لحاظ آی‌سی‌یو وضعیت خوبی داریم، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد بیماران آی‌سی‌یو در استان فوت کردند؛ درحالی که میانگین بهداشت جهانی ۷۰ درصد بود؛ همچنین ۲۰ درصد بیمارانی که زیر دستگاه می‌رفتند هم زنده ماندند.
او با تأکید براینکه چه موتاسیون انگلیسی شناسایی کنیم، چه نکنیم، زمانی که ویروس بین افراد مختلف چرخش و شروع به تکثیر می‌کنند حتما موتاسیون اتفاق می افتد، تصریح کرد: اگر همه درهای کشور و استان را هم ببندیم، اما اجازه دهیم ویروس به صورت مکرر داخل جمعیت تکثیر و از فردی به فرد دیگر منتقل شود، حتما منجر به موتاسیون های جدی می‌شود که ممکن است ضعیف یا قوی‌تر باشند. کلیدری ادامه داد: در اپیدمی‌های قبلی، گسترش ویروس در جمعیت در قالب اوقات منجر به ضعیف‌شدن ویروس می‌شد؛ ولی متأسفانه درخصوص ویروس جدید این اتفاق نیفتاد و خیلی از موتاسیون‌ها قدرت تهاجمی ویروس را افزایش می‌دهد. این موضوع به این معناست که اگر در استان چرخش ویروس را کندتر کنیم، موتاسیون‌ها اتفاق نمی‌افتد. او خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که واکسیناسیون شکل گرفته این است که افراد را به صورتی ایمن کنیم که ویروس نتواند گردش پیدا کند و موتاسیون کمتری اتفاق بیفتد؛ وگرنه با چرخش ویروس حتما موتاسیون اتفاق می‌افتد و ممکن است چالش‌های زیادی ایجاد کند.

واکسیناسیون ۸۰ درصد کارکنان آی سی یو ی بیمارستان‌های کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به شروع واکسیناسیون کرونا از هفته گذشته در کشور، گفت: داخل استان گروه هدف تعیین شده یعنی کارکنان ای‌ســی‌یــوی بـــیمــارســــتان‌هـــای کرونایی بیش از ۸۰ درصد واکسینه شدند. برنامه ریزی فاز دوم را انجام دادیم و کارکنان بخش‌های کووید بیمارستان‌ها را شناسایی کرده و اسامی مشخص شده و منتظر رسیدن محموله دوم واکسن در این هفته هستیم تا این گروه از کادر درمان نیز واکسیناسیون شوند.
او با اعلام اینکه از هفته دوم اسفندماه شروع به واکسینه بقیه کارکنان بیمارستان‌ها که در بخش کووید کار نمی‌کنند خواهیم کرد، افزود: برنامه ما این است که تا پایان اسفند کل کادر درمان را از نظر واکسن پوشش دهیم، بعد از آن گروه‌های پرخطر را واکسینه می‌کنیم که پیش‌بینی می‌کنیم از ابتدای فروردین واکسیناسیون جمعیت عادی شروع شود. در حوزه کادر درمان مسئولیت مستقیم واکسیناسیون با معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی است و بعد از آن که وارد جمعیت عادی می‌شویم مسئولیت با معاونت بهداشتی دانشگاه است. چشم‌انداز وزارت بهداشت این است که تا دی ماه سال آینده عمده جمعیت کشور واکسینه شوند.

بیمارستان الزهرا (س) در آخرین مرحله وارد چرخه می‌شود

کــلیدری گــفت: در حــال حـــاضر بیمارستان عــیسی‌بن‌مریم به طور کامل و برخی بیمارستان‌ها نیز قسمتی درگیر است. در شهرستان‌های دارای دو بیمارستان، یکی از بیمارستان‌ها به کووید اختصاص می‌یابد و در شــهرســتان‌هــای تــک‌بــیمارستانی، یک بخش درگیر کووید است؛ بنابراین درباره شهرستان‌ها وضعیت روشن است. در شهر اصفهان هنوز تصمیم جدی گرفته نشده و کمیته واکنش سریع این هفته به تصمیم نهایی خــواهد رسیــد؛ ولی قطــعا بیمارستان‌های ما محدود هستند. ترتیب فعال‌شدن این بیمارستان‌ها را تا پایان هفته مشخص می‌کنیم اما آنچه مشخص است بیمارستان الزهرا (س) را برای آخرین مرحله قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم، خدمات غیر کووید را حداقل در یکی دو مرکز حفظ کنیم تا بیماران آسیب نبینند. اگر از دوهزار بیمار بستری در استان بــگذریم، مــجــبوریم بــیمارستان الزهرا(س) را هم وارد چرخه کنیم.
مــعاون درمان دانــشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره بازگشایی‌ها و عادی‌انگاری‌ها در جامعه گفت: بازگشایی باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد؛ ولی متأسفانه خیلی از مراکز این پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. در همین چند هفته با مدارسی مواجه شدیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند، اردو و امتحان حضوری برگزار کردند. تا جایی که حوزه پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی توان داشت مقابله کرد و حتی در یک روز ۱۰مدرسه را پلمب کرد.

اطلاع‌رسانی به مردم پیش از ورود به موج چهارم

او با اشاره به اینکه مطالبه‌ای از سمت مردم وجود دارد و جامعه کاملا خسته شده و واکنش‌هایی به خودی خود نشان می‌دهد، افزود: فکر می‌کنیم در این مرحله که هنوز وارد موج جدید نشده‌ایم آنچه کمک می‌کند اطلاع‌رسانی جدی است؛ اما اگر سیر به سمت پیش رونده باشد دستورالعمل‌های محدودسازی با قاطعیت بیشتری انجام خواهد شد و با محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهیم شد. موج چهارم جدی است و همه باید دستورالعمل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند وگرنه دچار وضعیتی می‌شویم که تا چند ماه ممکن است ادامه داشته باشد.
کلیدری درباره افرادی که تاکنون در استان واکسینه شده‌اند، گفت: ۱۷۵ نفر از افرادی که واکسن تزریق کردند، بدن‌درد، ۸۶ نفر تب و برخی نیز ضعف و بی حالی داشتند. حدود ۳۰ علامت یادآوری کردیم که فقط سه‌نفر از افرادی علائمی داشتند که تشخیص دادیم ۲۴ ساعت بستری شوند؛ به عنوان نمونه یکی از این افراد سابقه آسم داشت و واکسن باعث شد حمله آسم تشدید شود، اما خوشبختانه همه سه‌نفر مرخص شدند و وضعیت خوبی دارند. خودم هم واکسن تزریق کردم و تنها ۲۴ساعت بدن‌درد خفیف داشتم، اما بعد از آن عملا مشکلی نداشتم. او با بیان اینکه درباره واکسن روسی همه چیز مبتنی بر مستندات علمی است، گفت: براساس آخرین جمع‌بندی واکسن روسی ۹۲ درصد مؤثر است، درحالی که برای واکسن چینی عدد پایین‌تری اعلام شده است. از سوی دیگر هنوز مشخص نیست واکسن تا چه مدت ایمنی ایجاد می‌کند، ولی گفته می‌شود واکسن برای دوره سه تا شش‌ماهه ایمنی ایجاد می‌کند؛ اما باید اطلاعات تکمیل شود و سیاست‌گذاران کشور براساس آن تصمیم‌گیری کنند.

نمره قابل قبولی برای بخش خصوصی و سرپایی قائل نیستیم

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با قدردانی از کادر درمان استان طی یک سال همه‌گیری کرونا، گفت: عملکرد کادر درمان استان بسیار خوب بوده و میانگین مرگ‌و‌میر در استان نسبت به استان‌های دیگر خیلی خوب بوده است. تلاش کردیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، البته مشکلات زیادی داشتیم اما اجازه ندادیم در هیچ نقطه استان خدمات‌رسانی به بیماران دچار مشکل شود. سعی کردیم کادر درمان را هماهنگ کنیم و استان منحصر به فردی بودیم که تقریبا عملکرد تمام بیمارستان‌های اصلی را آنالیز کردیم و بازخورد این آنالیز را اعلام کردیم. کلیدری خاطرنشان کرد: نمره قابل قبولی برای بخش خصوصی و سرپایی قائل نیستیم و به همین خاطر جلسه‌ای با فعالان این بخس داریم و برنامه‌هایی تعیین کردیم تا در موج جدید کرونا متحدتر و هماهنگ‌تر پیش روند تا چالش‌های موج قبلی را نداشته باشیم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر