جنجال برجامی در مجلس

هم‌زمان با انتشار توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نمایندگان مجلس صبح روز گذشته در جلسه غیرعلنی به بررسی این توافق پرداختند و آنچه توییت‌های نمایندگان حکایت می‌کند، این توافق واکنش‌هایی را در بهارستان برانگیخته است. مالک شریعتی نیاسر، نماینده مردم تهران در مجلس، مدعی توقف بررسی بودجه ۱۴۰۰ در مجلس و مجازات دولت به دلیل استنکاف از قانون شد. این در حالی است که بر اساس اعلام دولت و نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قوه مجریه و سازمان انرژی اتمی هیچ تخلفی از قانون مجلس انجام نداده‌اند.

تاریخ انتشار: 07:55 - سه شنبه 1399/12/5
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

به گزارش ایرنا، مالک شریعتی نیاسر در حساب کاربری خود در توییتر با اشاره به بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توقف رسیدگی به بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و نوشت: «مجلس به‌دلیل تفاهم مشکوک دولت با آژانس و احتمال قوی نقض قانون اقدام راهبردی، از دستور رسمی خود خارج شد.»او اضافه کرد: «طبق قانون: ۱. با عدم انجام تعهدات طرف مقابل در لغو کامل تحریم‌ها از پنجم اسفند باید توقف نظارت‌های فراپادمانی بدون راه فرار انجام شود؛ ۲. مجلس باید گزارش اقدامات فنی و سیاسی دولت را بشنود و اگر قانع نشد، افراد مستنکف از اجرای قانون (رئیس‌جمهور و سایر مقامات ذی‌ربط) مجازات شوند؛ ۳. تداوم هرگونه نظارت فراپادمانی به هرشکل، تخلف است و مجلس از حق ملت کوتاه نمی‌آید. »
زهره الهیان، دیگر نماینده مجلس هم در واکنش به توافق ایران و آژانس در حساب توییتری خود نوشت:« اعتراض مجلس به بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی وآژانس که ساعت ۱۲ شب یکشنبه منتشر شد، باعث توقف رسیدگی به بودجه در مجلس شد. نمایندگان یک‌صدا از تخطی دولت از قانون لغو تحریم‌ها اعتراض کردند. مسئولان دولت به‌واسطه عدم اجرای قانون طبق بند ۹ قانون لغو تحریم‌ها مجرم شناخته می‌شوند و باید مجازات شوند.» علی بابایی کارنامی، نماینده ساری، با بیان اینکه طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب تا لغو عملی تحریم‌ها هیچ شرطی پذیرفته نیست، تصریح کرد: «اگر قرار است قوانین مانند قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها نقض شود، تصویب سایر قوانین ازجمله بودجه ۱۴۰۰ بی‌فایده است؛ فلذا مجلس تا تعیین تکلیف اجرای این قانون پرداختن به بودجه را متوقف خواهد کرد.» محمدباقر قالیباف هم صبح دوشنبه با انتشار توییتی در صفحه شخصی خود اظهار کرد: «مطابق قانون مجلس، اجرای پروتکل الحاقی از روز پنجم اسفند به‌طور کامل متوقف خواهد شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقا ممنوع و غیرقانونی است. هر نوع همکاری فراپادمانی با آژانس در آینده نیز طبق ماده ۷ مستلزم تصمیم‌گیری مجلس است. ماده ۹ قانون، اجرای دقیق آن را تضمین خواهد کرد.» سیدمصطفی میرسلیم، نماینده تهران هم تأکید کرد: «هرگونه مذاکره و توافق برجامی برخلاف مفاد مصوبه مجلس مردود است.» محمدحسن آصفری، نماینده اراک هم مدعی شده است: «دولت حق هیچ توافقی خلاف مصوبه مجلس مبنی بر ملزم‌کردن غرب به برداشتن تحریم‌ها درزمان مقررشده مجلس را ندارد. توافق آژانس با سازمان انرژی اتمی مبنی بر دادن فرصت سه‌ماهه خلاف مصوبه مجلس است و طبق ماده 8 و 9 مصوبه مجلس اجرا نکردن مصوبه جرم است.»

 مسئولان حق ندارند اجرای قانون را زیرپا بگذارند

سید نظام‌الدین موسوی هم در رشته توییتی با اشاره به نگرانی خود از اقدامات دولت نوشت: «ظاهرا نگرانی دو روز پیشم از احتمال تمدید مهلت دوماهه لغو پروتکل الحاقی پربیراه نبود. مدیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از توافقی با دولت ایران گفته که مطابق آن گرچه پروتکل الحاقی لغو می‌شود، اما تا سه ماه دیگر فعالیت‌های نظارتی و راستی آزمایی آژانس پابرجا می‌ماند. دور زدن قانون؟! جناب آقای رئیس‌جمهور! وزیر محترم امور خارجه! هفت سال فکر می‌کردید اگر از مواضع خود عقب‌نشینی کنید، طرف مقابل امتیازی به شما می‌دهد؛ که نداد. بیایید این هفت ماه باقی‌مانده این‌طور فکر کنید که اگر محکم بمانید و عقب‌نشینی نکنید طرف مقابل به شما امتیاز می‌دهد؛ شاید داد. امتحان کنید.» احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم هم با بیان اینکه طبق قانون مصوب مجلس باید بازرسی‌های فراپادمانی داوطلبانه که در برجام پذیرفته شده بود از پنجم اسفند متوقف و بازرس‌ها اخراج شوند، نوشت: «قانون باید اجرا و عزت ملت ایران حفظ شود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اتحادیه اروپا و دیگران قابل‌اعتماد نیستند. مردم را فریب ندهید. تحریم‌ها باید لغو شود.» عباس مقتدایی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در جریان جلسه علنی روز دوشنبه و بررسی توافق‌نامه بین ایران و آژانس انرژی اتمی بیان کرد: «بیانیه‌ای صادر شد که قانون مجلس شورای اسلامی را تحت‌الشعاع قرار داده است. مجلس اجازه نمی‌دهد که قانون مصوبش زیر پا گذاشته شود. قانون مجلس باید اجرایی شود. اگر این بیانیه بخواهد الزام‌آور شود باید مصوبه مجلس شورای اسلامی را داشته باشد. نمایندگان ملت به دنبال تحقق حقوق مردم هستند.» او در ادامه اظهار کرد: «بیانیه در حقوق بین‌الملل الزام‌آور نیست؛ اما ما در بیانیه‌ای که صادر شد چیزهایی را به دشمن داده، ولی هیچ‌چیزی در مقابل آن نگرفته‌ایم. مجلس اجازه نمی‌دهد منافع ملت نادیده گرفته شود.» نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «آقای رئیس‌جمهور اگر حرفی برای گفتن دارد باید بر اساس قانون باشد و اگر نیازی دارد با نمایندگان ملت صحبت کند. حرف ما فقط قانون است. مسئولان حق ندارند اجرای قانون را زیر پا بگذارند. این اظهارنظرهای نمایندگان مجلس درباره توافق ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی است که بر اساس تأکید کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، اجرای کامل مصوبه مجلس دغدغه جدی نظام است و کسی حق ندارد از آن کوتاه بیاید. تمدید یا استمهال در کار نیست و هیچ دسترسی فراپادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعطا نخواهد شد.»

کلیه نظارت‌های فراپادمانی از پنجم اسفند متوقف خواهد شد

اما در این زمینه، کیوان خسروی، سخن‌گوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، گفت: «در جریان سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ایران چگونگی توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت‌های فراپادمانی برای او تشریح شد. » خسروی با تأکید بر قصد نظام برای اجرای بدون تنازل قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» افزود:  «در خصوص اجرای بدون وقفه این قانون در مجموعه ارکان کشور اجماع وجود دارد و سازمان انرژی اتمی ضمن آن‌که تاکنون مفاد قانون را اجرا کرده، زمینه قطع نظارت‌های فراپادمانی را نیز فراهم کرده است.» سخن‌گوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: «در بیانیه مشترک ایران و آژانس و پیوست اجرایی آن نیز که در سفر گروسی به تهران موردتوافق قرار گرفت، بر موضوع اجرای کامل قانون مصوب مجلس تصریح‌شده و ترتیبات انجام آن مخدوش نشده است.» خسروی گفت: «اجرای قانون مجلس به‌منزله خروج ایران از برجام و قطع همکاری با آژانس نیست؛ ازاین‌رو تعاملات ایران با آژانس و نظارت‌های پادمانی آن بر اساس چهارچوب‌های قانونی ادامه خواهد داشت.»

 هیچ بهانه‌ای را برای طرف‌های مقابل برجام باقی نگذاشتیم

از سوی دیگر، محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درباره اجرای قانون مجلس درخصوص پروتکل الحاقی گفت: «ما به آژانس اعلام کردیم که در ایران، دولت و همه مسئولان متفق‌القول هستند که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید اجرا شود.» رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور افزود: «کشوری که به دموکراسی اعتقاد دارد وقتی مجلس، قانون را تصویب می‌کند آن قانون لازم‌الاجراست.» او گفت: «هیچ بهانه‌ای را برای طرف‌های مقابل برجام نگذاشتیم که از ما بخواهند قانون را اجرا نکنیم. قانون باید در پنجم اسفند اجرا شود.» واعظی افزود: «به‌عنوان عضو آژانس همکاری‌هایی برای نظارت داشتیم که اعلام شد به آن‌ها پایبند هستیم؛ زیرا فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز  بوده و موضع رسمی کشور است که به‌هیچ‌وجه به دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم و نظارت‌هایی را که در چهارچوب پادمان باشد، می‌پذیریم.» او تصریح کرد: «مذاکرات بسیار موفقی داشتیم و با توافقی که انجام شد به این فرمول رسیدیم که قانون مجلس محترم شمرده و اجرا شود و از طرف دیگر، نظارت‌های آژانس نه بر اساس پروتکل الحاقی، بلکه بر اساس پادمان و روابط ایران و آژانس برقرار باشد.»
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: «کل تحریم‌هایی که در ارتباط با برجام بوده و ۱۶۰۰ تحریمی که ترامپ در چهار سال اعمال کرده باید برداشته شود.» او بیان کرد: «روز شنبه وزیر خارجه آمریکا اذعان کرد که فشارهای حداکثری شکست‌خورده و به‌هیچ‌وجه نباید با ایران با زبان تحریم صحبت کنیم و این موضوع کارایی ندارد.»  واعظی با بیان اینکه اقتصاد باید خود را برای شرایط جدیدی مشابه سال‌های ۹۵ و ۹۶ و ارتباط با دنیا آماده کند، گفت: «امروز دنیا از رفتن ترامپ خوشحال است و باید از ایران هم تشکر کنند؛ زیرا ایران با مقاومت خود در مفتضح کردن ترامپ و سیاست‌های او و رأی‌نیاوردنش نقش و سهم داشت.»

جمع‌آوری امضا علیه رئیس‌جمهور در مجلس

نمایندگان مجلس در جلسه نوبت صبح روز دوشنبه پس از دو ساعت جلسه غیرعلنی درباره بیانیه مشترک ایران و آژانس، در جلسه علنی نیز به اظهارنظر در این مورد پرداختند و نهایتا رأی به ابطال بیانیه و دادگاهی شدن مستنکفین از اجرای قانون دادند. آن‌طور که از راهروهای مجلس خبر می‌رسد یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس از شکایت نمایندگان از روحانی و صالحی به خاطر استنکاف از اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خبر داد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، دراین‌باره گفت: «نمایندگان به‌خاطر نقض و استنکاف از اجرای قانون مجلس درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از حجت‌الاسلام حسن روحانی و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شکایت کردند.» او افزود: «این شکایت تاکنون به امضای ۴۰ نفر از نمایندگان رسیده و همچنان این امضاها در حال افزایش است.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر