ادای دین به هنرمندان اصفهان

اگر اصفهان را با هنرمندانش بشناسیم و نقش آن‌ها را در شکل‌گیری هویت زیبایی شناسانه اصفهان بااهمیت تلقی کنیم، بیش‌ازپیش به لزوم ایجاد یک گذر فرهنگی برای شناخت آثار و زندگی هنرمندان بزرگ اصفهان پی خواهیم برد. نصب یازده سردیس از هنرمندان معاصر اصفهان در محور گردشگری چهارباغ بالا قدم کوچکی برای شناساندن بزرگان هنر اصفهان به شهروندان و البته گردشگران این شهر است. این پروژه به همت سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان و با همکاری هنرستان هنرهای زیبا و دبیری «محمد فخری» طراح و مجسمه‌ساز اجرایی شده است. سردیس‌های به نمایش درآمده در محور گردشگری چهارباغ بالا ادیشن دومی از آثار ساخته‌شده در سمپوزیوم سردیس‌های هنرمندان بزرگ اصفهان در سال 95 است. 

تاریخ انتشار: 14:35 - سه شنبه 1400/01/3
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image
برای باخبر شدن از جزییات این طرح با محمد فخری دبیر این مجموعه و «حسن مؤذنی» مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان گفت‌وگویی ترتیب دادیم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان درباره نصب سردیس هنرمندان سرشناس معاصر اصفهان می‌گوید: «در آستانه نوروز 1400 و با همراهی هنرستان هنرهای زیبا سردیس 11 هنرمند اصفهانی که همگی در هنرهای تجسمی فعالیت داشتند در خیابان چهارباغ بالا اصفهان نصب شد.» حسن مؤذنی اسامی هنرمندانی که سردیس آن‌ها در این مجموعه ساخته‌شده و همچنین مجسمه‌سازانی که کار ساخت آثار را بر عهده داشته‌اند را به این شرح اعلام می‌کند: «سردیس‌های ساخته‌شده مربوط به چهره‌های استاد عباسعلی پورصفا هنرمند نقاش، مهدی اولیایی هنرمند گره‌چین، یسایی شاجانیان هنرمند نگارگر، عیسی بهادری طراح فرش، ضیاء‌الدین امامی هنرمند نقاش، احمد صنیعی آباده‌ای هنرمند منبت‌کار، جواد رستم شیرازی هنرمند نگارگر، محمود فرشچیان هنرمند نگارگر، مسیب تمدن هنرمند مجسمه‌ساز، هوشنگ جزی‌زاده هنرمند نگارگر و محمدحسین مصورالملکی هنرمند نگارگر است.»
او می‌افزاید: «قدرت‌اله معماریان اصفهانی، محمد بیک‌زاده، علیرضا قدمیاری، رضا قره‌باغی، علیرضا اوسانلو، سینا طاهری، ملک دادیار گروسیان، هادی ضیاءالدینی، محسن ناصریان، بیژن غنچه پور و امین بلاغی اینانلو، هنرمندانی هستند که برای ساخت این سردیس‌ها با شهرداری همکاری کرده‌اند.»
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان درباره چرایی انتخاب خیابان چهارباغ بالا برای نصب این سردیس‌ها می‌گوید: «ملاک قرار دادن محورهای گردشگری برای جایگذاری سردیس‌ها اصلی‌ترین مسئله‌ای است که در این زمینه موردتوجه قرارگرفته است. محور گردشگری که سردیس‌ها در آن نصب‌شده محوری است که چهارباغ بالا را درنهایت به سی‌وسه‌پل منتهی می‌کند و به همین دلیل سازمان زیباسازی این محور را برای نصب سردیس هنرمندان مناسب دانست. برنامه‌ای که در سال 1400 برای محورهای گردشگری دیگر شهر اصفهان هم در نظر گرفته‌شده است.»

سردیس‌هایی برای هشتادمین سالگرد تأسیس هنرستان هنرهای زیبا

محمد فخری مجسمه‌ساز و دبیر سمپوزیوم ساخت سردیس هنرمندان اصفهان، ایده اولیه ساخت سردیس‌هایی از بزرگان هنر معاصر اصفهان را مربوط به جشن هشتادمین سالگرد تأسیس هنرستان هنرهای زیبا می‌داند: «داستان ساخت سردیس‌های هنرمندان اصفهان به سال نودوپنج برمی‌گردد. در این سال به جلسه‌ای در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان دعوت شدم و در این جلسه از من خواستند که به مناسب جشن هشتادمین سالگرد تأسیس هنرستان هنرهای زیبا چهار سردیس از هنرمندان بزرگ اصفهان به‌خصوص بنیان‌گذار این هنرستان جناب آقای عیسی بهادری ساخته شود. چون زمان کوتاه بود و امکان ساخت چهار سردیس فراهم نبود به شورای سیاست‌گذاری این جشن پیشنهاد دادم که این برنامه در قالب سپوزیومی برگزار و تعداد بیشتری از سردیس‌های هنرمندان اصفهان ساخته شود. دوستان شورا این پیشنهاد را پذیرفتند و مدیرکل وقت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جناب آقای دکتر ارزانی و مدیر وقت هنرستان هنرهای زیبا جناب آقای مهندس ابوطالبی مقدمات انجام امور سمپوزیوم را فراهم کردند. در همان جلسه شورای سیاست‌گذاری اسامی یازده نفر از اساتید انتخاب شد و بنده را به‌عنوان مسئول این برنامه انتخاب کردند. یازده هنرمند از مجسمه‌سازان برجسته کشوری دعوت شدند و کار ساخت این سردیس‌ها آغاز شد.»
او از ایده نمایش عمومی آثار سمپوزویم در شهر اصفهان از همان زمان برگزاری صحبت می‌کند. ایده‌ای که چهار سال به تعویق می‌افتد و در سال 99 به مرحله اجرا می‌رسد: «در زمان برگزاری سمپوزیوم صحبت‌های مختلفی درباره نمایش شهری آثار هم شکل گرفت. ازجمله اینکه شهردار وقت جناب آقای جمالی‌نژاد و مدیر وقت سازمان زیباسازی آقای بقایی در جلسه با مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسیدند که بعد از سمپوزیوم ادیشنی از آثار ساخته شده در این برنامه در یک محیط شهری هم به نمایش گذاشته شود. البته این اتفاق بعد از تغییر و تحول‌هایی که در شهرداری اصفهان رخ داد عملی نشد تا اینکه در سال 99 دوباره ایده به نمایش گذاشتن شهری آثار سمپوزیوم توسط جناب آقای موذنی مدیر سازمان زیباسازی مطرح شد. ازآنجایی‌که این آثار می‌توانست به محیط شهری بیاید و به‌نوعی در معرض دید شهروندان قرار بگیرد و تأثیرات فرهنگی خوبی به همراه داشته باشد با این بحث موافقت کردم تا نسخه دوم این آثار را برای نصب در شهر آماده کنیم.»

ادیشن دوم برای نصب در شهر اصفهان

فخری با اشاره به اینکه نسخه اصلی مجسمه‌ها در هنرستان هنرهای زیبا نگهداری می‌شود، از سردیس‌های به نمایش درآمده به عنوان ادیشن دوم این آثار یاد می‌کند: «سردیس‌های کنونی با همان اجرا و بر مبنای قالبی که مرتبه اول برای سردیس‌های موجود در هنرستان هنرهای زیبا تهیه‌شده بود برای نصب در چهارباغ بالا ساخته شد.» او از متریال استفاده‌شده در ساخت این سردیس‌ها هم‌صحبت می‌کند: «در سمپوزیوم سردیس‌ها جنس اولیه خمیر مجسمه‌سازی در نظر گرفته‌شده بود و با همین متریال در جشن هشتادهمین سالگرد مورد بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حدود پنجاه نفر از هنرمندان درجه اول اصفهان قرار گرفت و نظراتی در این میان بیان شد. بعد از اصلاحات حدود دو تا سه ماه طول کشید تا این سردیس‌ها قالب‌گیری و قطعه نهایی تولید شود. چراکه خمیر مجسمه‌سازی مواد نرمی است که با آن مدل‌سازی انجام می‌شود و بعد قالبی با مواد ماندگارتر از این مدل برداشته می‌شود. جنس این مواد می‌توانست برنز باشد اما چون هزینه بسیار بالایی داشت موادی که استفاده شد شبیه برنز و پلیمر اجرا شد. درواقع نوعی فایبرکلاس که یک ماده پلیمری سخت دارد و البته بیشتر کارهای شهری هم با این مواد کار می‌شود.»

اصفهان نیاز به گذری با عنوان گذر هنرمندان دارد

این طراح و مجسمه‌ساز از لزوم شکل‌گیری گذری با عنوان گذر هنرمندان در اصفهان برای نمایش آثار هنرمندان اصفهان می‌گوید: «زمانی که آقای جمالی‌نژاد شهردار بودند طرحی با عنوان گذر هنرمندان در دست اجرا داشتند و قرار بود در نزدیکی نمایشگاه بین‌المللی در پل شهرستان قسمتی را به نمایش آثار خاص هنری اختصاص بدهند و این سردیس‌ها هم در همان‌جا به نمایش گذاشته شود. البته من در جریان روند آن طرح مشخص نبودم اما به نظرم مکان کنونی یعنی خیابان چهارباغ بالا برای نصب سردیس‌ها انتخاب خوبی است و می‌تواند گذر هنرمندان خوبی برای اصفهان باشد. در شهرهای دیگر ایران مکان‌هایی با عنوان گذر هنرمندان وجود دارد که بسیار مفصل‌تر از اصفهان تدارک دیده‌شده است؛ اما اصفهان تابه‌حال چنین چیزی را در خود نداشته و به نظرم گذر فعلی که سردیس‌های هنرمندان بزرگ اصفهان در آن قرار داده‌شده حرکت بسیار خوبی است که می‌تواند شروعی برای اتفاقات بزرگ‌تر در این زمینه باشد.»
به عقیده او، بااینکه بسیاری از هنرمندان حق بزرگی بر گردن هنر اصفهان دارند اما آن‌چنان شناخته‌شده نیستند؛ بنابراین نمایش عمومی سردیس هنرمندان هم باعث نوعی فرهنگ‌سازی در جامعه می‌شود و شهروندان را با هنرمندان بزرگ این شهر آشنا می‌کند و هم در اصل ادای دین به کسانی است که عمر و زندگی خودشان را در راه اعتلای هنر اصیل اصفهان صرف کردند.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    احسان امینی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط